Verkoop paard: op proef geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Verkoop paard: op proef geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 22:01

Als jij je paard verkoopt geef je het dan mee op proef?
Wat spreek je af? Wat zet je op papier?
Meteen hele bedrag betalen of gedeelte en papieren pas later geven?

Hoe regelen jullie dat?

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:04

Op de stal waar ik eerst reed, werd dat eerst wel gedaan.
Tot een paar nare ervaringen en dat je in 2 weken tijd een helemaal verknipte, verkl*te knol terug krijgt.
Vraag me niet hoe ze dat klaar krijgen in zo'n korte tijd. Maar het kan Huilen

Daarna ging er niets meer op proef weg.
Maar mensen mochten elke moment van de dag komen rijden.
En vele snapten dat ook wel.

Dus als ik nu een paard zou verkopen, kan hij niet mee op proef.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:14

Ik heb Marlou als enige bij die handelaar wel twee weken op proef gekregen. We hebben dat op papier gezet, ik heb het hele aankoop bedrag betaald en onder het voorbehoud dat ze door mijn veearts goedgekeurd zou worden in de eerste week dat ze bij mij was. Als ze niet goedgekeurd zou worden moest ze die zelfde dag nog terug en kreeg ik mijn geld terug. Alles is goed gegaan, ze heeft die weken apart gelopen van de andere paarden en ik heb haar gehouden. Ikzelf vond twee weken wel kort, maar hij gaf nooit op proef mee, dus ik vond dit een prima compromis. Ze stond in Aalsmeer en ik kwam uit Anna Paulowna, twee weken op en neer naar daar was voor mij niet te doen geweest en omdat ze niet zo groot is ( 1.58 m.), en niet de gemakkelijkste, vond hij niet zo gemakkelijk een goede koper. We waren allebei tevreden over deze oplossing, hij heeft me zelfs nog een keer bij ons lesgegeven, wel tegen betaling uiteraard, maar toch fijn om van hem nog even thuis wat aanwijzingen te krijgen!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:18

wat ik normaal vind bij een verkoop van een paard is dat de nieuwe eigenaar op de dag van overdracht het complete bedrag betaald en dan het paard met papieren meeneemt.
En dan zie je het paard in principe niet meer terug (tenzij er verborgen gebreken zijn).

Het kan wel zijn dat je afspreekt dat je het paard nog wel zo af en toe wil kunnen zien, maar dat is niet om het paard terug te nemen ofzo. Dat is alleen uit gewone belangstelling.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:21

Ik zou zelf een paard niet op proef meegeven omdat ik al veel nare ervaringen heb gehoord van andere mensen die dat wel ooit gedaan
hebben. Zelf heb ik ook nooit een paard op proef gehad.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:29

Ik zou als ik mijn pony zou verkopen (wat niet gebeurd Knipoog ) haar niet op proef geven. Je hoord zovaak dat het gewoon mis gaat.
Ze komen maar langs wanneer ze zin hebben.
Zelf heb ik haar wel op proef gehad (1 maand)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:40

Kiara is wel op proef gegaan.
Dit was alleen om te kijken of het wel zou klikken met de merrie waarmee ze een box en paddock moest delen.
Dus NIET om te testen of die mensen haar wel wilden hebben. Daarvoor is een week te kort.
Gelukkig ging alles goed!
En ze staat nu geweldig! ...alleen niet meer bij mij.....
Maar het is een half uur met de auto hiervandaan, en ik mag altijd langskomen.


haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:46

wat wij altijd doen bij verkoop is dat we de mensen een aantal keren laten rijden als dat van toepassing is zodat ze kunnen zien hoe het paard is en of het ze bevalt. in gedeeltes betalen hebben wij ook een slechte ervaring mee. gelukkig zijn alle paarden goed terecht gekomen en zijn er geen klachten geweest Schijnheilig

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:04

ALS ik een pony zou nemen, neem ik wel een pony die je op proef kan krijgen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:27

Ik heb Sandor 2 weken op proef gehad. Maar hij bleef wel staan waar hij stond. Zodat er wel toezicht was en ik de hulp kreeg van de handelaar waar ik hem van kocht. Voor mij was dit een superoplossing !!

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:29

ik heb haar ook op proef gehad... nouja voor zover dat mogelijk was. en ze bleef ook gewoon staan waar ze stond waar ik haar kocht

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:35

Ze kunnen een paard op de proef krijgen van mij op MIJN stal. en het dier gaat niet ergens anders naartoe voordat er voor betaald is. Ik wil weten wat andere mensen met mijn paard uitvreten. EN het waarom, dat kun je lezen in het verhaal van Kawa.

De hond is de betere mens

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:44

Desiree schreef:
Ze kunnen een paard op de proef krijgen van mij op MIJN stal. en het dier gaat niet ergens anders naartoe voordat er voor betaald is. Ik wil weten wat andere mensen met mijn paard uitvreten. EN het waarom, dat kun je lezen in het verhaal van Kawa.


Hier sluit in mij helemaal bij aan! Ze mogen best 2 weken komen rijden bij mij op stal. Geen probleem.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:47

Aan de ene kant zou ik zeggen ja en aan de andere kant nee. Misschien inderdaad op proef bij mij thuis zodat ik in de gaten kan houden hoe ze met het paard omgaan. Tja ik zou ook niet graag een verprutst paard terugkrijgen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:56

MrMagic schreef:
wat ik normaal vind bij een verkoop van een paard is dat de nieuwe eigenaar op de dag van overdracht het complete bedrag betaald en dan het paard met papieren meeneemt.
En dan zie je het paard in principe niet meer terug (tenzij er verborgen gebreken zijn).

Het kan wel zijn dat je afspreekt dat je het paard nog wel zo af en toe wil kunnen zien, maar dat is niet om het paard terug te nemen ofzo. Dat is alleen uit gewone belangstelling.


Daar ben ik het mee eens. Mijn eerste paard heb ik ook niet op proef meegegeven, en mijn 2e paard heb ik ook niet op proef gekregen.

Net wat er hier gezegd wordt: je kan een paard behoorlijk verkloot terugkrijgen!

Toos paardloos

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:01

Ik koop nooit een paard op proef, en een wildvreemde zal mijn paard ook zeker niet meerkrijgen zonder alvorens 100 % te betalen.

Als ik tezijnertijd mijn aspirant-kinderpony [naam verwijderd] ga verkopen, gaat die wel met garantie weg; dwz hij is braaf, en als hij niet braaf blijkt binnen 6 weken, brengen ze hem maar terug. Maar onder zo'n kleine pony zit natuurlijk geen groot geld.
Dat maakt wel een groot verschil.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:17

zou niet op proef meegeven ,ze kunnen je paard inderdaad verpesten en zeggen het bevalt niet of bv inleveren met peesblesures ,wonden etc.
dan heb je een hoop kosten
op proef is meestal bij een handelaar en aangezien die meestal wel geld genoeg hebben en het hun vaak niet uitmaakt hoe paard weerkomt want ze vinden wel weer een andere koper denken ze ,zijn zij degene die het zich kunnen veroorloven zoveel risico aan te gaan.

wel kunnen ze proefrijden ,meerdere keren voorbijkomen bv bij je thuis
liefts ook geen teruggaverecht doen want dan krijg je vaak zelfde problemen als op proef.
je moet toch alles al vertellen en alleen bij een verborgen gebrek!ben je verplicht geld terug te geven of paard weer te nemen ,niet bij niet klikken met karakter ,rijden ed dat hebben ze bij je thuis al kunnen beoordelen.

hele bedrag in een keer te ontvangen bij ophalen paard ,geen termijnen want de kans is groot dat je geld dan niet krijgt
moet je een paard vasthouden(de nieuwe eigenaar zegt verkocht maar wil paard zeg maar met 2 weken ophalen) vraag dan handgeld (50 of 100 euro)
voor geval ze niet komen met 2 weken en jij meerdere kopers afgezegd hebt ,
dat handgeld trek je van later je prijs af als ze paard ophalen
handgeld is dus een aanbetaling en borg

meestal heb ik de paarden die ik ooit verkocht heb in nederland een keuringsrapport meegedaan zodat we ervan overtuigd waren dat ze op moment van verkoop gezond waren (hiervan hou je zelf een copie)
krijg je later geen gezeur over als ze paard kreupel gereden hebben of die verkouden is geweest en dampig is geworden noem maar iets
op moment van verkoop was die gezond en dat kun je dan altijd aantonen.


succes met de verkoop!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:25

Ik zou t ook niet doen.
Je weet nooit hoe je m terug krijgt en verkocht is verkocht en anders niet...

She's my lady Lovers

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:34

Niet op proef, je hoort idd zo vaak dat je paard helemaal naar de **** is als je hem terug krijgt. Wat je wel kan doen gewoon een aantal keren proef laten rijden en dan verkopen

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:00

Mij lijkt het het logischte om een paar keer te komen rijden. Als het klikt betaal je en neem je hem dan pas mee.
Helemaal perfect is natuurlijk als het na twee weken helemaal niet blijkt te klikken dat je hem terug kan brengen en dat je dan je geld terugkrijgt of dat je hem mag ruilen. Maar dat moet van te voren natuurlijk wel goed afgesproken worden en schriftelijk worden vastgelegd. Anders zou ik mn pony ook niet zo gauw op proef geven!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:24

Toen ik Mozart kocht heb ik daar eerst drie keer proef gereden en daarna heb ik hem drie weken op proef gekregen. Omdat hij *dominant* moest zijn en dat wel eens zielig kon worden voor de shetjes die bij Tayga in de wei stonden. Nou hij was heel lief alleen hij had wel wat aanpassingsproblemen. Verder heeft degene die hem aan mij verkocht heeft mij de eerste week iedere dag geholpen met rijden en opzadelen omdat hij zo druk was. Nu heb ik overigens nog steeds een keer in de drie weken les van haar. Maar ik zou mijn eigen paardjes nooit op proef laten gaan tenzij je zoals bij mij het geval was je de eerste paar keer komt kijken hoe het daar gaat.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:32

Voor dat ik mijn pony kocht bij een handelaar, heb ik eerst daar een paar keer gereden en toen heb ik haar 6 weken op proef gehad. Ik hoefde haar pas te betalen als hij de papieren van haar bracht samen met het rekening nr. Hij heeft zeker 3 weken op zich laten wachten. Niet erg slim vanuit mijn ogen, hij had de pony dan wel naar de manege gebracht, maar ik had haar natuurlijk allang ergens anders kunnen stallen, maar hij wou zelf niet zijn rekening nr. geven toen ik besloten had haar te kopen (pas als hij de papieren had mocht ik betalen). Ik kon haar tot een jaar na de aankoop nog terug doen en dan kreeg ik het bedrag gewoon terug.

Zelf zou ik het zo niet doen, je hebt er genoeg mensen tussen die daar echt misbruik van maken. Ik zou ze zelf bij mij laten rijden zo vaak ze maar willen, maar ze gaat niet mee op proef.

pmarena

Berichten: 48061
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:30

Als ik Rena niet op proef had gekregen had ik haar niet gekocht.
Heel simpel.

Omdat het nogal een nerveuzig en onvoorspelbaar dier is is het risico groot , anderen konden er niet mee overweg en ze waren bang dat er ongelukken zouden gebeuren en ze een totaal verpest paard terug zouden krijgen....tja dat risico is idd vrij groot bij een typje Rena.
Daarom zou ik haar OOK in principe niet op proef geven als ik haar nog eens MOET verkopen...wat nooit de bedoeling is Lachen

Omdat ze haar dus niet een maand op proef wilden / durfden geven zag ik van de koop af. Ik was 1 x wezen kijken en even er op rijden in de bak , een paar provincies verderop dus dat doe je ook niet elke dag ,
dat moet je thuis hebben , en zeker zo'n onvoorspelbaar dier !
Daarvan moet je gewoonweg zien hoedat ze reageerd in een heel andere situatie , daar kun je vantevoren niks van zeggen bij haar...

Ik had er
wel vertrouwen in dat het een hartstikke fijn paardje zou worden , maar het risico was te groot....
op DAT moment was ze nog niet fijn genoeg om te kopen dus ik wilde haar echt eerst op proef om te zien hoe makkelijk ze nieuw dingen oppikte. Koop ging dus niet door en ik zocht verder.

Na een paar weken werd ik alsnog opgebeld dat ze Rena toch wel graag aan mij wilden verkopen omdat ze toch wel het gevoel hadden dat ze bij mij goed terecht zou komen... dus uiteindelijk 3 weken proef afgesproken , in de eerste week direct keuren zodat ze direct terug kon als dat niet goed was.
Na 2 weken was het al duidelijk dat ze bij mij zou blijven Lovers

Ik heb voordat ze haar kwamen brengen 2/3 van de aankoopprijs op hun rekening overgemaakt , Rena werd gebracht op hun kosten en na de proeftijd maakte ik de resterende 1/3 over , waarna ik de papieren kreeg toegestuurd.

Als ik haar terug had laten gaan had ik een vergoeding voor de reiskosten gegeven , tenzij ze niet door de Aankoopkeuring was gekomen.
Best mooi geregel dus vond ik !

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:33

Ik heb al mijn paarden eerst op proef gehad en geef ook altijd proeftijd. Ik heb zelfs pony's verkocht waarbij ik zei dat ze hem zelfs nog over een jaar konden terugbrengen. Maar dat is echt omdat ik dan dieren verkoop waar ik heel veel om geef. Die heb ik liever "verknipt" terug dan dat ze bij de slager belanden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, IASCrawler, MaanNaam, Peggylee en 83 bezoekers