Verkeerd gebruik van de zweep: aangeleerd gedrag?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Verkeerd gebruik van de zweep: aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 17:45

Veel mensen gebruiken een zweep tijdens het rijden. Niks mis mee, kan een heel handig hulpmiddel zijn, mits "fatsoenlijk" gebruikt natuurlijk. Maar dat geldt volgens mij voor álle hulpmiddelen Lachen

Zo af en toe lees ik op bokt ook verhalen over mensen die hun paarden afranselen met die zweep en dat ding gebruiken om hun woede mee te koelen. Scheve mond Pas hoorde ik weer van een vriendin zo'n verhaal, iemand in de bak was druk bezig haar paard lens te slaan, intussen hevig vloekend en scheldend. Frusty

Als ik terugkijk op mijn ponytijd, weet ik ook nog dat ik "niet compleet" was als ik mijn zweep niet bij me had. Als ik ging rijden, nam ik mijn cap en zweep los mee op de fiets (onderweg m'n fiets met die zweep een klets verkopend als ie niet snel genoeg overstak Haha! )

Kinderen worden/werden standaard uitgerust met een stokje. Hoort bij het pakketje: laarzen-broek-cap-borstels-snoepjes-zweep. Op Collendoorn (heb ik gehoord) zijn de zweepjes ook niet aan te slepen. Kleine kinderen krijgen dus al vroeg een zweepje in de handen gedrukt. Ergens vind ik er iets niet aan kloppen: aan de ene kant doen ze niks liever dan de pony's snoepjes geven, aan de andere kant hebben ze een stokje om de pony's mee te meppen... Verward Wordt kinderen zo niet geleerd dat meppen met een zweep heel normaal is? En als er geen begeleiding bij is, is dan de kans ook groter dat het in de loop van de jaren uitgroeit tot het agressief rammen waar ik het net over had?
Laatst bijgewerkt door Elles op 15-09-03 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:50

Ik moet ook zeggen dat ik me behoorlijk kaal voel als ik geen zweepje heb, ik ben eigenlijk gewend om er standaard mee te rijden, maar gebruiken doe ik hem eigenlijk heel weinig. Alleen om een paard op een buitenrit ergens langs te helpen bijvoorbeeld, dan kan het nog wel eens handig zijn. Maar echt hard meppen ofzo, nee zal je mij niet snel zien doen. En bij de zijgangen vind ik de zweep handig om even bij te tikken, of om een tikje te geven als het paard niet reageert op je been.
Het is meer het idee dat ik een zweepje hèb, dan dat ik hem echt gebruik.

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:54

was ook mijn standaard uitrusting vroeger op mijn vorige manege
nu kijk ik per paard of die een zweepje nodig heeft hoogstens om bij te tikken als ze niet voor het been zijn

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:08

Ik gebruik mijn zweep ook verkeerd hoorde ik woensdag tijdens mijn les Haha!

Magic wordt van de overgangen stap, galop, stap enz. heel heet. Ook met verzamelen in galop raakt ze gewoon TE opgefokt. Dan wil ik verzamelen, met natuurlijk met mooie grote sprongen naar voren. Wat doet zij: kleine sprongetjes op de plaats.
Geen probleem, daar zijn we mee aan het werk en ik had toch les Knipoog

Maar wat was het probleem nou, in galop als ik been geef en niet gelijk de reactie krijg die ik wil krijgt ze een tikje. Maar nu zei mijn instructrice dat ik dat beter niet kan doen. Een tikje is om haar actiever/sneller te maken. Maar dat moet nou juist niet in galop. Dus reageerd ze niet kan ik beter corrigeren met mijn spoor.

Okee allemaal erg logisch, dus we gaan verder. Ik zit in galop, geef been, geen reactie en *tik* daar ging ik weer Bloos

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:15

Ik begon mijn zweep ook verkeerd te gebruiken. Ik kan soms snel mijn geduld verliezen, dus als mijn paard niet hard genoeg doorloopt wil ik hem nog weleens flink slaan met mijn zweep. (Niet echt afranselen hoor, maar ik had er achteraf wel altijd spijt van). Nadat ik dit weer een keer had gedaan en daarna merkte dat mijn paard er niets aan kon doen dat hij langzaam liep omdat hij ernstig ziek was (was toen nog niet te merken) heb ik de zweep afgezworen. Later heb ik hem nog een keer gebruikt omdat mijn nieuwe paard steigerde, maar als ik hem sloeg werd het alleen maar erger, dus een zweep gebruik ik nu maar helemaal niet meer. En ik moet zeggen, tot nu toe bevalt het nog goed.

Ik denk dat het aggressief meppen bij kinderen heel erg afhangt van het karakter dat je hebt. Ben je heel lief voor paarden en vind je het allemaal maar zielig dan zullen ze niet snel aggressief gaan meppen, maar als een kind niet echt aan zijn paard denkt, maar meer voor zijn eigen plezier op het paard zit is de kans dat het meppen aggressief wordt een heel stuk groter

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:27

Ik kan niet met zweep rijden, laat em altijd vallen Clown
Maar niet alleen daarom, ik weet ook niet wanneer ik em moet gebruiken.

Ik rij een paard die als de dood is voor de zweep en gebruik er dus geen, maar mijn vorige paard moest ik wel met zweep rijden van mijn instructeur. Een ramp. Verkeerde moment, verkeerde plaats, of hij viel (de zweep dus) en ik moest er weer af.
Geen zweep meer voor mij

Ik zie trouwens maar weinig kinderen die daadwerkelijk de pony raken. Meestal rammen ze zichzelf op hun been *LOL*

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:30

Ik kan niet eens met zweep rijden, Racer is er panisch voor Verward .

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:30

Ik ging voor Sanne een outfit kopen, rijbroekje, cap en laarzen........ was voor madam niet genoeg he... er moest ook nog een zweep bij. en eigenlijk was ze daar nog het meest trots op........

Ik rij altijd met een zwiepzweep. zo een hele lange zwiepert en ik kan er heerlijk mijn mieppie mee helpen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:35

Ik rij met zweep, voel me alleen eerder overcompleet dan compleet met dat ding maar ok.
Krijg er kramp in mijn handen van ook Haha!

Gebruik hem verder zo min mogelijk, heb er geen last van als ik boos ben.
Als ik boos ben vergeet ik mijn zweep juist altijd, meestal snauw ik dan iets naar haar.
Heb hem in die 3 maanden dat Par nu onder het zadel is 5 keer gebruikt om aan te tikken als ze even niet op mijn been reageerde.

Voordeel is natuurlijk dat Par allesbehalve sloom is, dus echt reden om hem te gebruiken heb ik niet.
In het begin gebruikte ik hem dus vooral als afbakening als ze de hoek in wou rennen, dat deedt ze niet als ik mijn zweep aan de buitenkant hield, en dan hoefde ik niet eens te slaan.

Ben dan ook vroeger meer opgevoed met sporen dan met zweep...en verwend met paarden Haha!
Hadden gewoon geen zweep nodig.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:37

Ik kan er niet meer mee overweg, Rowan mot dat ding niet en is voorwaards zat, dus ik heb er niet eens eentje. Het zou inderdaad beter zijn om kinderen zonder zweep te laten beginnen, maar de manegepony's waar die vaak op beginnen hebben juist vaak af en toe een tik nodig, anders staan ze de heleles in het midden van de bak te slapen...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:44

Ik rijd op de ene wel met zweep, andere nog nooit gedaan eigenlijk :S

Vroeger toen ik nog op n manege reed had ik ook een zweep, een prachtige *lees afschuwelijke* paarse.
Ik had m altijd bij me maar ik vond het alleen zielig om de pony's een tik te geven Haha! Dus dat deed ik nooit :S tenminste als ik eronder uit kon komen deed ik tniet.
En later kreeg ik zo'n prachtige dressuurzweep, die ik misschien 1x ind e week gebruikte Haha! Maar vond m zow mooi Lachen

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:27

Op de manege werden de pony's nog wel eens afgeranseld door de kinderen met zweepje!
Ik deed dat op een gegeven moment ook omdat ik dacht dat het zo hoorde er werd ook niks van gezegd trouwens! (Ik gaf als de pony niet luisterde een paar tikken inplaats van een tikje..)

Nu merk ik dat ik veel meer met mijn stem kan en ik de zweep soms nodig heb om mijn beenhulp te versterken! En als de pony niet luisterd even een 'aai' te geven, om daarmee eigenlijk te zeggen: Hey let eens op!.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:38

Ik vindt het ook niet kloppen dat kinderen het de normaalste zaak van de wereld vinden dat ze een zweep krijgen om het paard een tik te verkopen. Laat ze eerst maar fatsoenlijk zitten en begrijpen dat het een paard pijn doet als je hem een harde tik geeft.

Ik rij standaard met sporen of zweep. Ik wil ten alle tijde een directe reactie, en als ze die niet geeft dan krijgt ze een tik of prikje. Ik rijd nu eigenlijk alleen nog maar met sporen. Ik ben ook zo'n muts die die zweep altijd laat vallen Clown .

Maar ik was ze laatst vergeten om te doen naar buiten. Is natuurlijk ook geen probleem en ook dan kan ik gewoon lekker rijden