longeren? help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 13:53

Hey,

Ik probeer Wjerdo soms te longeren, aangezien ik niet altijd heel veel tijd heb (i.v.m. school, huiswerk enz.) maar nu ff mijn vraag, ik probeer hem dus te longeren, en doe dat dan ook in de bak. Maar begin ik met het longeren, rukt hij het touw uit mijn handen en rent ermee weg, en moet ik hem weer proberen te vangen, wat niet altijd even makkelijk is. De laatste keer heb ik een stuk afgezet door een draad van hooi+strobalen te spannen, maar het moet toch anders kunnen? Hebben jullie hier nooit problemen mee? Graag nuttige reacties Haha! .

Gr. PG.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:00

HOI,

hij moet gewoon leren dat hij dat niet mag. DAt afzetten is natuurlijk niet helemaal de bedoeling maar dat kan niet anders. Dit kun je gewoon blijven doen tot hij weet dat hij normaal moet doen. Alleen zou ik wel uitkijken met draad dat hij er niet door heen rent. Je kunt beter van dag 'gemeentelint' pakken of hindernissen. Leer hem ook dat hij de longeerlijn niet uit je hand mag trekken. Je bent nog jong dus heel veel kracht heb je niet dus doe het met iemand erbij die sterk is en haal de longeerlijn door het bit heen achter zijn oren langs en maak hem aan de andere bitring vast. En zorg dat hij niet losgelaten word.

BIJSCHRIFT: je kunt hem natuurlijk ook bijzetten (laat het wel iemand doen die er iets meer vanaf weet) zodat hij zijn kop niet omhoog kan gooien om zichzelf aan de bithulpen onttrekt.

succes.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-09-16 15:01 ]</font>

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:59

hoi! ik heb longeerles van Lammert Haanstra gehad met mijn pony en hij raad je aan inderdaad altijd een stukje af te zetten, het makkelijkst is met van die schrikdraad paaltjes en afzetlint, dit schrikt wel af en kan wel breken als hij echt doorzet (dus niet gevaarlijk) en ik zou als ik jou was je pony bijzetten, die van mij is soms ook onwijs irritant en sterk, zelfs bij lammert haanstra was ze dat... Haha! Maar hij raadde haar aan haar goed bij te zetten (misschien een aanrader om dat boek van hem te kopen!? k vind 'm zelf heel leerzaam!) en longeren met een dubbele longe, maar dat is natuurlijk vrij moeilijk als je dat nog nooit gedaan hebt... denk dat het dan helemaal de mist in gaat als je dat nog nooit gedaan hebt.... veeeeel suc6 ermee! Lachen

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 21:02

Thnx voor de tips. Ik las dit pas net dus kon het vamiddag nog niet proberen of vragen ofzo, maar heb geprobeert hem weer te longeren, zonder draden of dergelijke. IN het begin was het wel ff vechten tussen ons tweetjes, maar na een paar minuutjes gaf hij toe en ik kon rustig longeren, en heb er geen moeite meer mee gehad, k weet ook niet waar het aan ligt... morgen waarschijnlijk nog een keer proberen, zonder bijzet ofzo. Hopelijk weet hij nou dat hij het NIET mag van MIJ en dat hij dat dan maar beter ook niet kan doen Haha! Haha! . Bedankt iig voor de tips. Zal kijken voor het boek over longeren.

Gr. PG

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 20:47

hoi
mijn paard doet precies hetzelfde ik doe longeren met hoofdstel in en dan elke keer als hij zn hoofd naar buiten trekt geef ik een rukje aan het longeer touw zodat hij niet echt de kans krijgt ergens anders naar te kijken op zo een manier houd hij zn hoofd erbij mijn paard doet het als ik met hem over het erf loop dan ziet hij wat en rent er naar toe met mij nog aan het halstertouw en ook tijdens het longeren probeert hij dat probeer het eens succes

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:40

Goede tip om een boek te kopen over longeren, is erg leerzaam !
Wat ook weleens wil helpen is om je pony niet meteen de volle lengte van de longeerlijn te geven.
Hoe langer de lijn, hoe verder hij van jou weg is, en hoe meer kracht hij kan verzamelen.
Door hem bijv. in beginsel alleen de halve lengte van de lijn te geven (totdat hij uitgeraasd is), heb je wat meer grip op je pony, en voorkom je dat hij er tussenuit piept !
Succes !

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 08:53

Begin eens eerst op een kleine volte te longeren, kan best wel een meter of 3 doorsnee hebben (en dan NIET gelijk gaan galopperen/draven). Gaat dat goed en is zijn aandacht gericht op jou, dan ga je de volte vergroten en geef je meer lijn, zorg dan ook dat je altijd schuin achter zijn hoofd/schouder staat, dus niet voor zijn schouder, je bent de "drijvende" kracht! Loop evt. een kleine volte mee met hem mee, ga dus niet als een paal in het midden staan en hem rondjes om jou proberen heen te laten razen. Mijn paardje was in het begin zo stijf en ongehoorzaam dat ik alleen maar kon longeren met aanleuning van een bakrand of strobalen. Nu heb ik dat alles niet meer nodig en gaat het perfect. Kijk eens mee met iemand die ervaren is of doe eens een mini-clinic. Daar heb je echt veel aan. En vergeet niet: Sommige paarden moeten gewoon "leren" om aan een longe te lopen! Succes!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 15:11

ja pg tje, waarom denk je dat ik hem nooooooit longeer ? Omdat er met de longe niets met hem aan te vangen is.

Dus blijf het maar afzetten *LOL*

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:57

Dan moet je het hem LEREN!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:10

Dus eh begrijp ik het goed dat omdat jouw iets niet lukt bij je paard, je het daarom maar niet doet?? Dat is niet goed he, want zo krijgt je paard altijd z'n zin. GEDULD is het allerbelangrijkste wat je moet hebben bij paarden! Als je volhoud gaat het je vast lukken, vraag anders hulp aan anderen.

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 22:21

Citaat:
Dus eh begrijp ik het goed dat omdat jouw iets niet lukt bij je paard, je het daarom maar niet doet??


Dat heb ik geen ene keer gezegd hoor, ik heb het trouwens vandaag nog een keer geprobeerd, maar het lukte weer niet zo, ga het binnenkort weer eens afzetten...

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:32

Nee sorry was ook niet voor jouw bedoeld maar voor Wjerdo...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 11:08

nee zop bedoel ik het niet, Ik longeer hel weinig te weinig,, maar ik denk er niet aan om wjerdo te pakken omdat dat bijna zelfmoord is.

Hij trekt je door de bak heen en knalt je gewoon omver.

Dat heet overwicht, en dat heb ik niet op die pony.
Wjerdo is een manspaard, en bij me vader wilt ie wel eens luisteren.

Met gedult kom je ook ver ja, maar we zijn daar al 6 jaar mee bezig, dus gedult genoeg gehad.
Nee Wjerdo is een paard met een uitgebreide gebruiksaanwijzing, en wat hem niet zind dat doet is niet.

Kom maar proberen als jullie willen, Schijnheilig

heb al heel wat keertjes in de modder gelegen en ook wat vingertjes verbrandt aan de longe, dus daarom doe ik het niet meer met WJerdo.

ben gestopt op een goed momen gestopt een paar maandjes geleden, toen was ie super lief, en dan stop ik ook want anders verpest je het weer.

nee Wjerdo is een paardje daarmoet je mee naar buiten en lekker laten springen.

Ik weet dat longere goed is, maar dan moet je het bij wjerdo zeker met 2 man doen.

groetjes Lara