Slecht begin, slecht eind in Leersum (Endurance)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Slecht begin, slecht eind in Leersum (Endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 18:26

Tsja, aan de ene kant een goed gevoel, aan de andere kant een rotgevoel.

Het begon al lekker; bij aankomst op het terrein zagen we dat naast Geke Verhoog (teamgenoot), nog een plekje vrij was. Er werd ons gewezen op een kuil naast hun trailer, waar we voor uit moesten kijken, maar daardoor zagen we de- nog veel diepere- kuil vóór ons niet. BAM, auto erin en flink vastzitten. Overal rook (Mandy in paniek), maar er gelukkig zo weer uit. KABAMM! Trailer in dat gat, en God, wat schrok ik. De trailer hing helemaal schuin.. In paniek sprong ik uit de auto en probeerde de trailer te ondersteunen (al stond die wel stabiel genoeg om niet te vallen..). Navy er meteen uit, en uiteindelijk toch nog geparkeerd. Rustigaan gedaan alles, flink losgestapt, en op naar de voorkeuring. Alles netjes, door naar de locomotie, en BENG, weer een klap in mijn gezicht. "Niet rad op linksvoor". Linksvoor.. Afgelopen keer ook al op linksvoor.. Ik weer in tranen dus. Mijn vader en vriend dachten gelukkig nog wel helder na en verklaarde aan de VA´s dat dit misschien zou kunnen komen door het ioncident met de trailer. Na een kwartiertje nog een keer aanbieden. En inderdaad, toen was het ok, echter wel met een Btje, maar we mochten starten. Ik zag zelf niks, en Navy was zó enthousiast dat ik ook daadwerkelijk gestart ben, na even twijfelen in welke klasse, besloten in klasse II uit te komen.
Dynamiek kwam nog heel aardig vragen hoe alles was, en ik ben haar mijn excuses verontschuldigd voor het norse en chagerijnige wat ik eruit kreeg. Sorry!

Nou, het ging niet goed; het ging SUPER! Tuurlijk wat gedrang, dat was balen, bij de massastart, maar toen we niks meer voor ons hadden ging het iets beter. Vooralsnog flink moeten trekken en plukken, maar na het 25km bordje was dat over. Enkele malen fout gereden, maar goed, kon de pret niet drukken.

Bij de vetgate een frisse Navy, ik verwachtte geen problemen. Hartslag van 44 en een turgor van 1, is weer een s wat anders dan 2.. Ze dronk lekker, dus dat zat wel goed. Bij het voordraven kreeg ik een "Prima" te horen.. Tot mijn kaart geopend werd en de aantekening gelezen werd. VA van die morgen erbij en nog een keer draven. En jawel.. Toen moesten we het met een Btje doen..

Neef was lekker rustig in de vetgate. Netjes gegeten en gedronken, mooi lage waardes. Alleen ging het met mij minder. Ik had gigantische last van mijn nek en rug, en twijfelde of ik wel door wou. Toch gegaan, en daar heb ik de eerste 5 km behoorlijk spijt van gehad. Nóg een rondje.. Maar, al gauw kwam ik Geke tegen, en samen zijn we verder gereden. Jammer dat ze niet op Bokt zit; maar ontzettend bedankt, zonder jou en Rakada was het me niet gelukt. Na een km of 17 begon de dip, Navy vond het wel best. Zo´n dip heeft ze wel vaker, dus niet al te veel zorgen overgemaakt. Stapje en ze ging weer. Op zo´n 20 km stopte het zweten, wat ik vreemd vond. Zelfs na een zware zandverstuiving waar ze behoorlijk op tekeer ging, was er geen zweetplekje.. Verontrustend, maar voor de rest alles ok. Linksvoor voelde 100% goed. Enkele meters voor de finish gaan stappen, en daardoor binnen gekomen met een hartslag van 88. Goddank, ik was er. Kapot, moe en in staat tot janken uit te barsten, maar ik was er.

Toen kwamen de zorgen. Na 5 minuten koelen en water drinken, was de hartslag pas gedaald tot 79. Na een kwartier was die 72 en na een half uur 58. Bij de nakeuring 59 gemeten, helaas te hoog (moet 56 zijn). Vrij hoge turgor, weinig darmgeluid. Ik snapte er NIKS van, het was mij echt een raadsel. Ze stond nog zo frisjes te kijken, zo attent en enthousiast. Ik heb wedstrijden waar ik 2e op ben geworden waar ze helemaal afgebeuld leek, en nu zag ze er nog super uit, en hadden we dit.
Maar dat was niet het enige.. Navy had een los achterijzer. Ships, ook dat nog. Melding van gemaakt bij de locomotie, en inderdaad, ze liep niet goed linksachter. Voor warern geen problemen meer, maar achter had ze flink last. Niet kreupel, maar wel duidelijke last. Na een half uur weer aan moeten bieden (ivm met pols en darmen). Daar was de hartslag 56! alsnog.. Darmen en turgor wel beter, maar die pols maakte me echt zorgen.

Gauw naar huis, met de tip 2 weekjes op rust te zetten ivm haar achterbeen, en dan rustigaan op te bouwen. ´s Avonds nog langs gegaan, een hartslag van 46 toen. Voor de zekerheid getemperatuurd, 37,4 en de turgor opgenomen. Allemaal niet verontrustend dus, en vooral het beeld was goed. Attent, nieuwgierig en lekker relaxt.

Mijn lieve pappie is vanmorgen voor zijn werk zelfs nog langs gegaan, meer om mij gerust te stellen dan voor Navy, maar goed. Ook toen alles super. Geen zorgen daarover meer dus.

Jammer, flink balen. Ik denk dat de hartslag in verband zstaat met het niet zweten. Straks er nog even langs, kijken hoe hjet nu gaat, en dan inderdaad even rustig aan doen.
Geen klasse II meer voor ons dit seizoen, mocht alles lekker gaan en Navy over 3 weken weer helemaal hersteld zijn, willen we over 1,5 maand nog wel starten in Wanroy, klasse I dan wel. Lekker als afsluiter, klein stukje inmiddels. Dan échte rust. Een maandje niksen, heeft ze meer dan verdiend. En ach, dan zien we wel hoe het volgend seizoen gaat.

Voor mij is Navy een absolute topper, dat zal ze altijd blijven. Wie weet starten we volgend seizoen wel niet; ik wil eerst 100% zeker zijn van linksvoor, of het nou wel of niet die hoefkatrol is. Ik merk het wel, ik kan nu al niks meer dan tevreden zijn. 3 jaar lang Endurance, 3 jaar lang een absolute topper, maar wel eentje met hoefkatrol in de zwaartse fase en verschillende botschiefels.. Ik kan er zelf niet eens bij..
Nu zit ik weer te janken achter de pc, ik ben zo trots op die kanjer, mijn maatje door dik en dun..

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:32

jeetje meiss..
Ik ben helemaal stil van je verhaal..
Ik ben het zeker met je eens.. Navy is een echte topper!
Hopelijk komt alles weer goed met haar!
Sterkte en liefs.. Simone

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:32

wat heb je het mooi geschreven!
ik zit helemaal met je mee te leven en ik kan me voorstellen dat je je zo verbonden voelt met je paard.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:32

Wat een emotioneel verslag, maar wel mooi. Lachen
Flink wat tegenslagen gehad deze wedstrijd, maar toch uitgereden.
Niet het eerste verslag waarin ik lees over een B-tje op locomotie trouwens.
Nou verwen je paard maar lekker, en volgend jaar kunnen jullie er weer voor gaan OK dan!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:43

Hoi,

Wat zonde zeg. Ik hoop echt voor je dat ze na een tijdje rustig, geen last meer heeft van haar linkervoorbeen. En dat jullie nog een hoop endurance-ritten (hoe noem je dat?) mee kunnen doen. Het zou echt zonde zijn als ze last bleef houden.

Ik hoop het best voor je. Vertroetel je toppertje maar flink!

Groeten en sterkte!
Judith

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:43

Meid ik begrijp je volledig. En die tranen lekekr laten gaan. Heeft jouw toppertje verdiend!!!!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:47

Wel veel tegenslag op 1 wedstrijd zeg! Maar goed, ik denk dat je er ook wel van leert relativeren; een paard kan ook gewoon zijn dag niet hebben of zich een beetje grieperig ofzo voelen, dat weet je toch nooit....

Wel zelf relaxed blijven hoor! Later lach je erom! Knipoog

Veel succes met je volgende wedstrijd!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:54

Lievert maak je niet teveel zorgen, ong 20% is afgekeurd op niet rad zijn op een van beide voorbenen terwijl er bij een overgroot deel van deze paarden niks aan de hand is/was (hooguit wat stram van de onverwachte kou die bij navy ongtwijfeld ook parten heeft gespeeld).
En welk paard loopt nu wel goed met een los ijzer.....
Kop op je hebt een top-prestatie geleverd, ben trots op je! Geef niet op hoor!
Dikke knuf, Viv

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:44

Jeetje joh, ik ben er ook stil van. Het is echt op en af bij jullie dit seizoen hè? Hollen of stilstaan, topprestaties afgewisseld met afgekeurd worden. Je weet iig dat jullie het kunnen, gezien jullie resultaten in Wittelte (met die bloedhitte) en Holten.

Waarschijnlijk doet een beetje rust wel wonderen, en straks komt de winter eraan, dan zijn er helemaal geen wedstrijden. Met wat beleid heb je haar volgend jaar dan weer in topconditie, positief blijven denken meis! Geef je draverbeest maar een knuffel van me! Lachen

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:48

ik miste jullie al in de uitslag. jammer dat haar hartslag net iets te hoog was bij de nakeuring. je moet maar bedenken dat je vorig jaar er daarmee gewoon goed doorheen was gekomen. Maar door de strengere regel van 56 red je het nu net niet.
Wat is haar normale rustwaarde? Je schrijft namelijk dat ze thuis nog 46 had. Klinkt hoog maar ligt natuurlijk aan haar normale rustwaarde.

Succes met haar rust geven. En zeker petje af voor iedereen die met een paard dat in ogen van anderen niet geschikt meer is toch zo weet te presteren.

Groetjes Gerritje

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:56

Phoe, vooral dat trailer gedeelte aan het begin vind ik heavy.
Ik heb het toch al niet zo op trailers. Maar je, je moet wel als je ergens wilt komen!!
Ik ben altijd weer blij als ze er heelhuids uitkomen. Dus dat van die kuil, zou niks voor mij zijn!! Zou ik zwaar in de paniek schieten met de vraag of ik daar weer uit zou komen!!
Super dat de rit dan toch wel een soort goed ging!!
Dus tot volgend seizoen?????

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:04

Jeetje Mandy .... jullie hebben wel pech dit seizoen zeg !
Maar geef de moed niet op, jullie hebben immers klasse II wedstrijden superieur uitgereden !!! en bij de wedstrijden waar dat niet zo was, was er wel een ongelukje gebeurd. Geef de moed niet op ! Navy is een superpaardje !!!
Geef haar maar een dikke knuffel van me !

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 07:27

Allemaal ontzettend bedankt! Wat een lieverds hier toch..

Navy´s rustwaarde is meestal rond de 44, dat is niks vreemds. Soms zit ´ie op 35, soms zelfs op 32, maar het meerendeel van de keren dat ik ´m meet, schommelt ´ie tussen de 40 en 46. Het had lager gekund, maar schrikbarend was het niet.

Het inderdaad allemaal vreemd gegaan dit seizoen. Een superstart in de klasse I, en na flinke training de stap naar klasse II gewaagd. Daar slecht begonnen, in Lage Vuursche, met 20 km om. Te hoge hartslag bij de nakeuring. Mede door de hitte, mede door de extra kilometers. Daarna een topwedstrijd in Wittelte, heelrijk gereden en een tweede plaats. Toen weer een tegenvaller in KWB, gestruikeld in de eindsprint en afgekeurd op linksvoor. In Holten ging het écht super, Navy bleef enthousiasme houden, en uiteindelijk tweede. Weliswaar weer met een Btje, maar dit keer voor de achterhand: iets wat stijf. Domme, eigen fout: zelf geen deken erover gegooit.
En zondag dus weer een tegenvaller.. Raar eigfeblijk. Ook qua mijn gesteldheid, in Holten reed ik na 50 km nog lachend en lekker pratend, in Leersum had ik het na 20 al gehad.
Maar goed, drie keer afgekeurd worden in een seizoen, weliswaar met elke keer iets anders (dom toeval??), is niet niks. Dit was dus de klasse II voor ons dit seizoen. Misschien dus nog in Wanroy een klasse I, maar eerst even zien hoe het gaat de komende weken.

Gister stond ze er lekker frisjes bij; niks aan de hand. De betreffende spier in haar achterhand was wel warmer dan de rechterkant, en ze stond ook voortdurend met links op rust; dat zit dus wel verkeerd. Als de hoefsmid is geweest wil ik ook nog een fysio erbij halen. Wellicht gaat het dan weer iets beter..

Nogmaals; allemaal ontzettend bedankt. Wat een steun.. Wat moest ik zonder jullie?? Lachen
Dikke kus

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 07:34

NaVy! schreef:
Dynamiek kwam nog heel aardig vragen hoe alles was, en ik ben haar mijn excuses verontschuldigd voor het norse en chagerijnige wat ik eruit kreeg. Sorry!

..


Mandy, maakt niet uit Ach gut
Ik vondt je eigenlijk niet nors en chagerijnig, ik denk dat je erg van slag was wat daarvoor allemaal gebeurt is was. Maar ik heb eigenlijk niks aan je gemerkt hoor!

Gho meid zet hem op, we hebben allemaal wel eens een echte dip en dan zit echt alles niet mee. Komop hoor, over 1,5 maand start je Wanroy weer, en let maar op daar ga je het super doen

Ik twijfel of ik overigens ook nog naar Wanroy ga.
Geke gaat in ieder geval wel.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 18:26

Dankjewel!
Ik besefte pas tijdens de rit hoe ik iedereen had afgesnauwd, mijn lieve vriend die me altijd steunt, mijn moeder die haar woede amper in bedwang kon houden "omdat er echt niks was..", en mijn vader die me een hart onder de riem stak, me opbeurd en alle logische verklaring op een rijtje zet. Sorry allemaal!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:00

Ah joh de mensen waar je het meest van houdt moeten het op zo'n moment het meest ontgelden, dat moeten ze dan maar als compliment opvatten Knipoog
En zo te lezen gaat het om en om, heerlijke wedstrijd, tegenslag-wedstrijd, enz. Dus volgens mij moet je Wanroy kunnen starten Knipoog
Misschien wel goed voor je zelfvertrouwen om in een lekker relaxte klasse I je wedstrijdseizoen te kunnen beëindigen, en kijk je er weer beter tegenaan voor volgend jaar zodat je lekker uit je dip komt Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:53

NaVy! schreef:
Dankjewel!
Ik besefte pas tijdens de rit hoe ik iedereen had afgesnauwd, mijn lieve vriend die me altijd steunt, mijn moeder die haar woede amper in bedwang kon houden "omdat er echt niks was..", en mijn vader die me een hart onder de riem stak, me opbeurd en alle logische verklaring op een rijtje zet. Sorry allemaal!


Dat heeft iedereen joh....... niet leuk voor diegene, maarja...... tis een eer zeg ik dan maar.

Overigens heeft mijn o zo kreupele paard waar zelfs geen Btje vanaf kon zondag vandaag heerlijk dressuurles gehad, en ooowwwww wat liep ze kreupel... niet dus
Naja op naar katwijk dan maar......

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:24

he mandy,
hopelijk kan ja het seizoen nog leuk afsluiten in wanrooy. Mocht dat neit lukken dan kun je hopelijk op je mooie eerdere prestaties teren. en dan volgend seizoen gewoon weer lekker gaan genieten!