Te korte nek= een probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Te korte nek= een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 20:04

Hallo!

Als je paard/pony een erg kort nekje heeft, wat gaat er dan moeilijker?
Ben ik wel benieuwd naar Haha!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:22

Nageven

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:28

ze gaan dan geloof ik met nageven wat kort in de hals lopen,ja beettje lastig uit te leggen,maar beetje hoog en kort,het moeielijke is dat om ze langer te rijden in de hals,of ja dat lijkt mij heel moeielijk.
maar juut,zo'n korte hals heeft dario niet he?of toch?
hij is wel echt een pracht van een hafje hoor Lachen
me wedstrijd vandaag ging trouwens super Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:41

mijn Noriker heeft ook een kort halsje en ook nog eens een enorme onderhals (die we nu aan het wegtrainen zijn aan de longe), afbuigen is erg moeilijk, nageven doet ie wel, DLR zal nooit lukken bij hem (hoeft ook niet, ik rijd alleen recreatief)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:54

Mijn pony heeft een lage halsaanzet en een redelijk korte hals. Bij haar is het ook erg moeilijk om haar goed laag te rijden, lukt pas als ze helemaal los is. Nageven is ook een heel stuk moeilijker idd. Maar echt grote problemen zijn er bij ons niet hoor.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:37

Het buigt allemaal wat moeilijker en je moet er net als altijd aan denken dat de hals op lengte blijft.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:02

Bedoel je echt de nek of de hals? Want vaak spreekt men over de nek terwijl de hals wordt bedoeld,...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:02

Anoukie schreef:
Bedoel je echt de nek of de hals? Want vaak spreekt men over de nek terwijl de hals wordt bedoeld,...


Dat is ook mijn vraag.
Als je hals bedoelt, kan het zijn dat je lengtebuiging mist tijdens proeven.
De hals is minder makkelijk in te buigen en af te buigen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:18

die van mij heeft ook best een kort halsje en vind het daarom net iets moeilijker om te buigen.. maar heb nu al veel getraint en nu vind ze het niet meer zo erg.. en moeilijk Haha!

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:03

Mijn bijrijdpaardje is ook in het geheel vrij kort en van nature ook niet erg voorwaarts. Hij heeft een korte dikke hals en loopt ook erg kort. Alsof hij zo snel mogelijk zijn beentjes weer op de grond probeert te krijgen. Lengtebuigingen gaan ook niet je-van-het. Hij vind het ook moeilijk om na te geven. Ook als hij los in de bak rondrent, ziet het eruit alsof z'n rug niet mooi los meedeint.

Dit probleem had ik al eens aan de instructrice van de eigenaresse voorgelegd, maar volgens haar was dit klinklare onzin. Ze zei; "elk paard ken aan de teugel lopen als hij maar voorwaarts is!" Ik zei er nog achteraan: "Ja, maar zal hij er doordat hij zo kort is, niet meer moeite mee hebben?" Maar nee, dat was het volgens haar niet. Ik geloof het nog steeds niet.

Als ik met wat langere teugels rijd en licht weerstand bied, gaat hij wel mijn hand opzoeken. Daarbij loopt hij dan altijd wel wat dieper maar ik probeer hem achter wel actief te houden. Met langere teugels heb ik maar lichte druk in mijn handen en voel ik ook naarmate ik langer aan het rijden ben zijn rug omhoog komen. Ik probeer hem in elk geval met zo min mogelijk druk rond te rijden. En ik rijd veel overgangen.

Als ik rijd zoals de eigenaresse dus leskrijgt, met de teugels op maat, dan voel ik altijd dat hij zijn rug meteen wegdrukt en stug in de mond wordt en ook als ik hem dan goed bijdrijf e.d. wordt hij alleen maar zwaarder op de hand en wordt het al gauw een gevecht. En als hij rond loopt dan hangt hij op de teugels. Drijf of tik ik hem dan bij, dan gaat hj nog harder hangen omdat ik alles in mijn handen op zijn voorhand rijd i.p.v. andersom. Ik ben één keer gaan kijken naar haar les, maar de eigenaresse vroeg toen aan haar instructrice: "Is het normaal dat hij zo hangt?" Toen zei ze: "ja, dat geeft niet. Nu hangt hij nog wel. Als je verder bent dan zal hij minder gaan hangen". In ben me ervan bewust dat een paard wat nog op lager niveau loopt, een minder uitgebalanceerd evenwicht heeft en sneller geneigd zal zijn steun op de teugels te zoeken, maar dit klinkt als een goedkeuring dat hij mag hangen omdat hij lager niveau loopt. Verward

Nu loopt hij bij haar feitelijk meer rond dan bv. bij mij, maar ik vond het er de keer dat ze echt les had (is natuurlijk ook maar momentopname, maar toch) het er niet echt ontspannen uitzien. Maar ze vond het zelf ook niet zo heel goed gaan.

Misschien nog wat kanttekeningen die eventueel van belang kunnen zijn:
Hij zoekt steun aan de bakrand, altijd in dezelfde hoeken en zijden van de bak gaat hij rond lopen, loop je daarvandaan, gaat het hoofdje weer de lucht in.
Op de rechte lijn loopt hij scheef en zwabberig (linksom gaat ook altijd moeilijker als rechtsom). Volgens de eigenaresse merkte zij dit allemaal niet, maar haar zus riep toe weer dat ze dat wel kon weten want op een proefje van een wedstrijd die ze gereden had stond ook dat ze zwabberig op de rechte lijn reed.

Even voor de duidelijkheid; ik keur geen methode goed of af, maar wat zou ik hieraan kunnen doen? Waar zal het probleem volgens jullie liggen, naast het feit dat hij gewoon wat korter is (niet extreem trouwens).
Ik kom zo niet verder in elk geval.

Sorry Mijndario dat ik mijn verhaal een beetje door je vraag heenstel, maar het is wel een beetje gerelateerd aan jouw vraag, dus ik dacht ik typ het hier wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:48

Het gaat er niet om of zijn hals lang of kort is maar wel hoe hij hem gebruikt!
Mijn paard heeft een iets korte hals maar als je kijkt naar de foto's in mijn profiel zal je dat niet snel opvallen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:08

Jippie heeft wel gelijk. Er hoeft zich geen probleem voor te doen. Het is wel zo dat paarden met een kort nekje over het algemeen moeilijk nageeflijk te krijgen zijn. Of ht zo is weet ik niet, ik heb er zelf geen ervaring mee namelijk.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:02

Kore heeft ook een redelijk korte hals in vergelijking met de rest van haar lichaam, en bij haar is het neerwaartse wat moeilijker. Ze heeft snel de neiging om meer opgericht te lopen. Het lijkt ook of ze het griezelig vindt om te laag te lopen, misschien een kwestie van "evenwicht verliezen"...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:24

Vergelijk het eens met een stok, klinkt raar, maar is waar.

Een lange, dunne stok, kun je makkelijk buigen.
En een korte dikke stok geeft niet zo mee.

Vergelijkbaar met de paardenek, conclusie:
een paard met een dikke, korte nek, zal moeite hebben met inbuigen, zowel met stelling- als nageeflijk inbuigen.

Houd het simpel, met paarden omgaan is voor de meeste al moeilijk genoeg.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:40

hebben we het over de nek??? Het stukje achter de oren, of over de hals, het stuk van de oren tot de schoft???? ff voor de duidelijkheid, want mijn paard heeft een normale nek en een korte, dikke hals (en een enorme onderhals)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:44

Waarschijnlijk hebben de meeste het hier over de hals in zijn geheel.
Sorry hoor, maar ik maak nooit zo'n duidelijk onderscheid tussen nek en hals.
Vaak, of mensen (zoals ik) nou nek of hals zeggen, bedoelen ze gewoon de hele spiermassa van schoft tot oor, de hals dus.
Sorry voor de verwarring

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:08

toen ik ezamen ruiterbewijs (in 1983!) moest ik allerlei anatomische onderdelen bij mijn paard aanwijzen o.a. de nek en de hals, vandaar dat ik weet dat het 2 verschillende lichaamsdelen zijn

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:52

ah vandaar

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:00

Ook een pony met een korte hals kun je met lengte in de hals rijden.
Zoals jij het zelf doet lijkt mij het fijnst. Dat zwabberen kan komen doordat je nog niet voldoende aanleuning hebt en dus nog niet genoeg stuur. Zou je hem meer opsluiten met je teugels en iets meer druk hebben, zou dat makkelijker gaan (mijn ervaring toen ik mijn pony met meer druk moest rijden om hem op te sluiten) persoonlijk geef ik echter voorkeur aan de ontspannen manier omdat je anders een veel te sterk paard krijgt, wat onder dwang afbuigt. Hierdoor moet je met kracht rijden en krijg je moeilijk een paard wat los door het lijf loopt voor mijn gevoel.
Ik zou gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent, en als hij ontspannen rond blijft lopen, pas wat meer contact zoeken en een iets constantere aanleuning vragen (is nog steeds niet zwaar, maar wel iets steviger zodat hij constanter blijft in alle gangen en andere omstandigheden Knipoog ) Succes, ik hoop voor je dat je op je eigen manier mag blijven rijden van de eigernaresse...

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:10

Jippie schreef:
Het gaat er niet om of zijn hals lang of kort is maar wel hoe hij hem gebruikt!

Precies!
Nicoline heeft ook echt een vreselijk korte nek, zelfs voor een fjord. Ik heb tijden gedacht dat ik haar daarom niet netjes nagevelijk kon rijden. Maar met goede instructie kom je een heel eind Nic loopt nu 9 van de 10 x heel netjes en dan valt bijna niet op dat ze zo'n kort nekkie heeft.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:34

Tuurlijk kan het, alles is bereikbaar.
Maar daarom maakt een dikke, korte hals het er niet makkelijker op.

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:48

Nageven is moeilijk voor het paard!!

Merel

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 13:20

beautyfull_mickey schreef:
ze gaan dan geloof ik met nageven wat kort in de hals lopen,ja beettje lastig uit te leggen,maar beetje hoog en kort,het moeielijke is dat om ze langer te rijden in de hals,of ja dat lijkt mij heel moeielijk.
maar juut,zo'n korte hals heeft dario niet he?of toch?
hij is wel echt een pracht van een hafje hoor Lachen
me wedstrijd vandaag ging trouwens super Haha!


Nee, dario heeft niet zo'n korte nek dat het echt heel lastig is ofzow, maar was gewoon benieuwd Haha!
Thanx Bloos ik al het doorgeven aan hem.
Echt fijn dat je wedstrijd goed ging Knipoog

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 13:21

Randy01"]
[quote="Anoukie schreef:
Bedoel je echt de nek of de hals? Want vaak spreekt men over de nek terwijl de hals wordt bedoeld,...


Dat is ook mijn vraag.
Als je hals bedoelt, kan het zijn dat je lengtebuiging mist tijdens proeven.
De hals is minder makkelijk in te buigen en af te buigen.
[/quote]

Zijn nek, vanaf de shouder/schoft (halsaanzet Haha! ) tot zijn koppie

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 13:22

Over de hals, het stuk van de oren tot de schoft Lachen