Niet voorwaarts en bokken naar been/zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Niet voorwaarts en bokken naar been/zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 18:10

Graag oplossing gevraagd voor het volgende;

Mijn 4,5 jarige ruin heb ik nu 2 maanden en hij is totaal niet voorwaarts, geef ik been dan slaat hij daarna en met de zweep gaat hij als een idoot bokken. Toen ik naar hem ging kijken voor de koop was hij wel voorwaartser als nu, hij werd daar ook met zweep gereden. wat ik ook probeer met rijden ik krijg het er niet uit. Nu zeiden ze op stal dat ik toch echt hem moet laten nakijken want zoals hij loopt is niet goed voor een jong paard. Dus maandag da bellen om bloed te prikken (misschien wormen) als dit niets is dan komt ook de masseur nog eind v.d. maand. Als dat niet werkt moet ik maar foto's van zijn rug laten maken. Tevens heeft hij op stal dat zijn knie op slot slaat maar tijdens het rijden heeft hij daar nauwelijks tot geen last van (soms stijf) hij is ook pas een half jaar onder het zadel. Verwacht ik te veel overgangen rijden terugnemen en weer voorwaarts doe ik al en krijg ook priveles 2 x in de week. Ook zeggen ze op stal dat het normaal voor een jong paard moet zijn dat hij voorwaarts is maar daar ben ik het niet mee eens want hij moet het toch ook leren. Wie kent dit probleem en wat kan er medisch misschien aan de hand zijn....


Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:33

Als je paard helemaal nagekeken is en er niets mee aan de hand is denk ik het volgende.
Volgens mij is jouw paard gewoon stout en accepteert hij geen been of zweep.
Ik heb precies dezelfde situatie meegemaakt met een jong dier.
Wat belangrijk is,is dat je super consuquent moet zijn.
Je paard mag gewoon niet slaan en/of bokken naar been/zweep.
Als hij dit doet moet je net zolang been of zweep geven totdat het bokken en slaan stopt.
En dan steeds opnieuw controleren of hij voor je been is en deze nog accepteert.
Maar ik neem aan dat instructie je deze tip ook al gegeven heeft

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:30

ik heb ook een 4 1/2 jarige en die doet precies hetzelfde, ik moet van mijn lesgeefster inderdaad consequent zijn en hem voor het been zien te krijgen. Het bokken stopt inderdaad vrij snel, hij leert momenteel supersnel, maar na een dag werk, krijgt ie een dag rust om het te verwerken, hij werkt 1 x per week aan de longe (bijgezet om zijn onderhals weg te werken) en 1 x per week heb ik les, verder mag ik nog 1 keer met hem een ritje voor mijn plezier maken (jawel 1 x per week) en de andere dag is ie vrij, wordt ie wel uit de wei gehaald en naar voren gebracht om te eten en gepoetst te worden enzo.

Geef ik hem die dag niet vrij, dan wordt hij nerveus en schrikkerig, hij heeft het echt nodig om "zijn hoofd leeg te maken".

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:32

Jessica24 schreef:
Als je paard helemaal nagekeken is en er niets mee aan de hand is denk ik het volgende.
Volgens mij is jouw paard gewoon stout en accepteert hij geen been of zweep.
Ik heb precies dezelfde situatie meegemaakt met een jong dier.
Wat belangrijk is,is dat je super consuquent moet zijn.
Je paard mag gewoon niet slaan en/of bokken naar been/zweep.
Als hij dit doet moet je net zolang been of zweep geven totdat het bokken en slaan stopt.
En dan steeds opnieuw controleren of hij voor je been is en deze nog accepteert.
Maar ik neem aan dat instructie je deze tip ook al gegeven heeft


Jupzz.. zo deden wij dat ook altijd bij de handelaren. Helpt altijd wel goed.. En niet een mini-tik als hij bokt als jij een tikje geeft of been, maar gewoon een flinke tik... sommige mensen raken t paard alleen maar iets aan, nou dat schiet dus niet echt op.. Als je het eng vind kan je hem ook laten longeren en dan als hij bokt als jij been of een tikje geeft, dat dan degene die longeert hem een knal geeft. Dat moet je echt niet blijven pikken, dat hij bokt als jij m een tik of been geeft, anders dan word hij jou te baas en kan je er straks niks meer mee.. Wij hebben bij de handelaar heel vaak van die pony s gekregen die zulke kunstjes hadden en als je er niks aan doet of niet consequent bent dan word hij jou te baas als je niet oppast!

Obelix is gewoon stoer!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 06:30

*pssst* zo doe ik dat ook, samen met mijn lesgeefster, je wilt niet weten hoe we jonge paarden die net zadelmak zijn en weigeren te lopen (komt bij Norikers vrij vaak voor) aan het lopen krijgen.

Laat ze dat hier op andere topic maar niet lezen..........dan krijg ik de dierenbescherming op de stoep, minstens!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:35

smurf schreef:
Laat ze dat hier op andere topic maar niet lezen..........dan krijg ik de dierenbescherming op de stoep, minstens!


whaha, het helpt anders heel best... Schijnheilig Mensen moeten niet zo zeuren.. Ik vond het aan het begin ook niet leuk bij de handelaar te zien hoe hard sommige pony s een knal kregen, maar als je dat niet doet word het vaak gewoon niets Dus ik vind het echt wel een, naja goede, manier om zo n beest aan het lopen te krijgen, anders doettie het toch niet en vertikt hij het net zolang, tot iemand hem zo goed op zn donder komt

Obelix is gewoon stoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:45

Goed na laten kijken, want meestal is er een lichamelijke oorzaak. Als je die niet kunt vinden zul je het rijtechnisch moeten oplossen en dat betekent toch dat je op een eerlijke manier reactie op je hulpen zult moeten eisen.

Sommige paarden leren gewoon een beetje aan om maar te blijven bokken, die moet je idd een keer net zo lang doortikken tot ze daar doorheen zijn. Uiteindelijk moet jij altijd aan het langste eind trekken, hoe dan ook!

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:43

Wat zou je paard je duidelijk willen maken met zijn gedrag ????????

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:41

Ja, 'k zou toch niet direct er maar op los slaan... bovendien moet je dan als ruiter ook het zelfvertrouwen en de capaciteiten hebben om - na die vreselijke mep - die vreselijke reactie van hem op een correcte manier op te vangen en er iets positiefs mee te doen.
Je weet natuurlijk ook niet zeker of er niets aan de hand is: het paard heeft een knie die soms op slot slaat, dus wellicht heeft het daar toch iets mee te maken. Ik zou eerst de boel eens goed na laten kijken (je hoeft niet direct foto's te laten maken, van de rug kan dat ook lang niet overal - een goede dierenarts kan misschien samen met een fysio al een heleboel oorzaken uitsluiten), misschien iemand anders er een keer op laten rijden.
Verder goed kijken hoe die in de wei loot, aan de longe, op buitenrit... je kunt zelf al een heleboel te weten komen door goed naar je paard te kijken.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:51

ik heb een uitstekende instructrice, die zelf op het paard gaat zitten en bij haar reageert ie ook gewoon pas 50 meter later op benen.

Dus ik sla er niet zo'n beetje op los op eigen houtje!
Ik heb al heel erg veel Norikers ingereden, ze zijn van nature al niet zo vlot, maar er zijn erbij die gewoon geen stap willen doen, die moet je toch aan de gang zien te krijgen, anders is er maar 1 optie voor ze: manege Stegeman!!!!

In de wei loopt ie als een gek met de jaarlingen mee, maar door zijn lompheid klapt ie regelmatig onderuit, aan de fiets kan ie perfect draven en zelfs galopperen, voor de kar ook, voor de boom kan ie op de cm sturen, alleen onder het zadel snapt ie gewoon de beenhulpen niet. Ik moet zeggen dat ie vandaag al een stuk vlotter reageerde dan van de week, misschien gaat het eurootje langzaam vallen bij hem!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:40

Wie heeft hier nu trouwens een probleem, Scott of Smurf??
Weet even niet meer over welk paard (paarden?) het nu gaat.

Bovendien staat het topic bij Medisch; als je zeker weet dat het een rijtechnisch verhaal is, hoort het daar ook thuis.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:45

Scott schreef:
Graag oplossing gevraagd voor het volgende;

Mijn 4,5 jarige ruin heb ik nu 2 maanden en hij is totaal niet voorwaarts, geef ik been dan slaat hij daarna en met de zweep gaat hij als een idoot bokken. Toen ik naar hem ging kijken voor de koop was hij wel voorwaartser als nu, hij werd daar ook met zweep gereden. wat ik ook probeer met rijden ik krijg het er niet uit. Nu zeiden ze op stal dat ik toch echt hem moet laten nakijken want zoals hij loopt is niet goed voor een jong paard. Dus maandag da bellen om bloed te prikken (misschien wormen) als dit niets is dan komt ook de masseur nog eind v.d. maand. Als dat niet werkt moet ik maar foto's van zijn rug laten maken. Tevens heeft hij op stal dat zijn knie op slot slaat maar tijdens het rijden heeft hij daar nauwelijks tot geen last van (soms stijf) hij is ook pas een half jaar onder het zadel. Verwacht ik te veel overgangen rijden terugnemen en weer voorwaarts doe ik al en krijg ook priveles 2 x in de week. Ook zeggen ze op stal dat het normaal voor een jong paard moet zijn dat hij voorwaarts is maar daar ben ik het niet mee eens want hij moet het toch ook leren. Wie kent dit probleem en wat kan er medisch misschien aan de hand zijn....


kan alleen maar zeggen ken di enorm vandaag niet in kunnen rijden wegens dit probleem maar rechtstreeks bak in gegaan en 2x winst gereden hahaha dus kop op

Just Beleve and HOPE

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:52

Eerst het paard na laten kijken. Misschien wil hij idd wel iets aangeven.
Indien er niets gevonden kan worden, dan zul je het idd op een eerlijke manier op moeten lossen. Een hardere aanpak is niet per definitie oneerlijk hoor, maar wel consequent zijn bij zoiets, anders kun je het zelfs nog erger maken.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:57

Zoals iedereen al zegt hier: na laten kijken! Rugklachten komen vaak voor bij jonge paarden, het zadel kan ineens niet meer passen. Paarden zijn immers pas uitgegroeid met een jaar of zes. Hou rekening met spierpijn. Doe niet te veel!!!

En natuurlijk, als een jong paardje het kunstje wel kent en niet meer zo onder de indruk is van een ruiter op z'n rug, dan gaan ze grenzen opzoeken. Zeer consequent zijn dus.

Enne, dat op slot slaan van z'n knie zou ik zeker na laten kijken.
Mijn paard had dat ook, zijn bekken bleek scheef te staan.

There is no reality, only perception.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:32

smurf schreef:
alleen onder het zadel snapt ie gewoon de beenhulpen niet.

dus dan weet je misschien waar het aan ligt (als het niet medisch is) en wat er niet goed zit....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:51

ja dat klopt, ik kan voor geen meter rijden! Ik heb mijn laatste dressuurwedstrijd in 1985 gereden, toen 10 jaar jachtpaarden getraind en de laatste jaren Norikers ingereden.
Van de laatste ontwikkelingen op dressuurgebied ben ik abslouut niet op de hoogte! Ik heb nu les van iemand die een goede naam heeft en zij helpt mij bij de opvoeding van Moritz. Over dressuur hebben we het niet eens.

Overigens, als ik er zonder zadel op zit, reageert ie perfect op beenhulp, met die enorme lappen leer ertussen zal ie mijn been wellicht niet eens opmerken.....

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:00

en hoe reageert hij op je stem?Tallie ging eerst voorwaart op stem, en later hebben we daar been aan gekoppeld, en toen de stem weer afgebouwd. misschien kan,je dat oefenen (omdat hij ingespannen wel goed zn best doet toch, dacht ik misschien reageert hij goed op stem)? wel vreemd dat hij zonder zadel beter reageert, dan zou je denken dat het misschien het zadel is. tenminste, ik denk dat Haha!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:17

op de stem doet ie het prima, hij is 1 t/m 4 span betuigd en kampioen boomsleper!
Maar het is een koudbloed met een dikke kop.......voor er een eurootje valt, ben je een week of 2 verder, als het eenmaal is gevallen, onthoudt ie het gelukig ook nog...

Hou op over zadels, na eindeloos getob ligt er nu eiendelijk een goed Australian Stockzadel op waar hij geen last van heeft, geen drukkingen van krijgt en dat ook nog blijft liggen als ie ineens wegduikt. Voor de recreatie heb ik ook een westernzadel, dat volgens kenners perfect ligt. Engelse zadels passen niet op deze "skippybal"....het heeft 4 maanden geduurd voor ik eruit was met de zadels. Als je zonder zadel zit, heb je natuurlijk veel directer contact, ben al blij dat ie dat wel snapt, nu nog met die dikke lappen leer ertussen.....we komen er wel, ooit....

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 16:25

Hallo,
Vandaag da geweest heeft rug bekeken en gedrukt hij vertrok geen spier alleen maar aan mijn hand likken. Tanden nagkeken, had hele mooie tanden volgens de da en waren geen haken. Knie op slot gevraagd maar dit kan bij een jong paard gebeuren doordat de spieren nog niet sterk genoeg zijn (tevens gebeurd het heel zelden nog dat hij op slot staat) bijv. als hij met los uit zijn dak gegaan is. Bloed afgenomen kunnen misschien wormen zijn... als de bloedproef niets zegt had de da wel gezien dat ik langs kom met hem op de kliniek i.v.m een rectaal onderzoek. Woensdag kan ik bellen en dan hoor ik de uitslag.... Vanavond weer les en proberen om me stem meer te gebruiken. wordt vervolgd

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 06:51

Scott schreef:
Ook zeggen ze op stal dat het normaal voor een jong paard moet zijn dat hij voorwaarts is maar daar ben ik het niet mee eens want hij moet het toch ook leren.


gelukkig dat het voorlopig niet iets medisch is, succes verder. en denk dat ze pas voorwaartser worden op het moment dat ze het gaan snappen. Je zag heel duidelijk bij tallie dat als ze het allemaal niet meer snapte ging ze gewoon stiulstaan, en later had ze zoiets van oh dit ken ik, kijk maar en toen ging alles al een stuk vlotter. Jij bent waarschijnlijk al een stukje verder, maar je hebt helemaal gelijk, ze moeten toch alles leren en leren verwerken hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, kimmetje26, Nalonyda, NibbitLotus, Poekkie, Traiectum en 45 bezoekers