sollicitatie vraagje (geheimhouding)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

sollicitatie vraagje (geheimhouding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 16:08

Stel ik werk bij bedrijf A, dat zakelijke contacten heeft bij bedrijf B.
(grote bedrijven, ik ben dus niet via bedrijf A in contact gekomen met bedrijf B)
Als ik solliciteer bij bedrijf B, mogen ze dit dan doorgeven aan bedrijf A?

Dit is namelijk gebeurt, uiteindelijk is het niet zo erg omdat ik toch weg ga bij mijn huidige werk, maar ik ben stomverbaast dat bedrijf A van mijn sollicitatie wist. (heb alleen mijn CV naar de website gestuurd, 3 weken later ben ik afgewezen op een heel raar punt)

Wie weet hier meer over?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:11

nee dat mag niet, een bedrijf mag niets met jou gegeven doen al helemaal niet als je niet bent aangenomen...

en ookal heb je het bedrijf al referentie opgegeven dan moeten ze eerst nog toestemming aan jou vragen..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 16:38

Dank je.. vraag me een beetje af of ik er wat van moet zeggen.. Ben er eigenlijk best pissig over.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:51

batje schreef:
Dank je.. vraag me een beetje af of ik er wat van moet zeggen.. Ben er eigenlijk best pissig over.


Dat mag je gewoon zeggen. Een bedrijf moet zoiets geheimhouden. Als je hun als je huidige bedrijf als referentie hebt opgegeven, kan het ook gewoon gekomen zijn door: Hallo, kunt u mij iets meer vertellen over .., want .. heeft bij ons gesolliciteerd. In dit geval heb je gewoon pech, want dan had je het erbij moeten zegeen, of hun niet als referentie opgeven. In welke laag weten ze het van je huidige bedrijf, want als je baas het doorgeeft , dát mag weer niet.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:54

Volgens mij bestaan er "gentlemens' agreements"en dan wordt ht dus wel verteld.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 11:00

Pauline, wat bedoel je met een gentle man's agreement? Dat ze zo goed samenwerken dat ze ook deze info delen? En is dat legaal?

Ik heb deze mail klaar.. twijfel een beetje of ik 'm ga sturen..

Citaat:
Geachte heer, mevrouw bedrijf B,

Enige tijd geleden heb ik bij u, via de website, gesolliciteerd op de functie van ****.
In goed vertrouwen heb ik ook mijn huidige werkgever, bedrijf A, hierin genoemd. Tot mijn grote verbazing ben ik afgelopen week door mijn werkgever benaderd met de vraag waarom ik bij u heb gesolliciteerd.
Ik kan geen enkele andere manier bedenken waarop mijn werkgever van deze sollicitatie op de hoogte zou kunnen zijn, dan via u, of een van uw medewerkers. Ik neem aan dat u begrijpt dat ik zeer verbaasd en teleurgesteld ben over de gang van zaken in uw organisatie, en mij afvraag of dit de gangbare gang van zaken is bij u?

Met vriendelijke groet,

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:47

Citaat:
afvraag of dit de gangbare gang van zaken is bij u?

correctie:

Of is dit gangbaar bij u? OF of dit de normale gang van zaken is bij u?




Wat een idioot woord trouwens, gangbaar

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 11:48

Dank je! Ik heb vreselijk lopen zweten op die zin, kwam er niet uit Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:59

Absoluut sturen die mail, je bent nu toch al afgewezen, dus je kunt niets meer verpesten. Ben benieuwd hoe ze reageren.
Ik moet zeggen dat het bij ons ook wel voorkomt dat er onder geïnformeerd wordt al er iemand vanuit een bekend bedrijf bij ons solliciteert. 't Zou alleen slimmer zijn geweest van bedrijf A om dit stil te houden, nu hebben ze bedrijf B verraden.

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:02

Het lijkt me een heel goed idee om idd even een briefje te sturen. Tenslotte is er ook nog zoiets als de wet op de privacy
Citaat:
over de gang van zaken in uw organisatie
over dit voorval

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:00

batje schreef:
Stel ik werk bij bedrijf A, dat zakelijke contacten heeft bij bedrijf B.
(grote bedrijven, ik ben dus niet via bedrijf A in contact gekomen met bedrijf B)
Als ik solliciteer bij bedrijf B, mogen ze dit dan doorgeven aan bedrijf A?

Dit is namelijk gebeurt, uiteindelijk is het niet zo erg omdat ik toch weg ga bij mijn huidige werk, maar ik ben stomverbaast dat bedrijf A van mijn sollicitatie wist. (heb alleen mijn CV naar de website gestuurd, 3 weken later ben ik afgewezen op een heel raar punt)

Wie weet hier meer over?


Referenties inwinnen.....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 14:06

fsoudan schreef:

Referenties inwinnen.....

Maar het is toch vreemd dat een bedrijf dat doet VOOR ik de kans heb gehad mijn werkgever in te lichten.. Ik had nog niet eens een gesprek gehad..

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:32

Wat ik niet helemaal snap, heb je bedrijf A, waar je dus nu werkt, als referentie opgegeven, of heb je in je brief / CV alleen gezet dat je daar nu werkt?

Als het eerste het geval is, tja, dan had je bij je huidige bedrijf toch even moeten melden dat je aan het solliciteren ben en moeten vragen of je hun als referentie op mocht geven. Dat moet je sowieso altijd even doen voordat je iemand als referentie opgeeft, wel zo handig als die mensen weten dat ze gebeld kunnen worden. Dan nog had bedrijf B je overigens wel even mogen melden dat ze geïnteresseerd in je waren.

Is het tweede het geval, dan klopt het natuurlijk van geen kanten. Ik weet niet of dat bij de wet geregeld is, maar netjes is het zeker niet! Ik zou zeker laten weten dat je deze gang van zaken niet acceptabel vindt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 15:03

Nee, als ik bedrijf A als referentie opgeef is het logisch dat ze bellen, maar het staan echt alleen bij de werkervaring.