Altijd water in de stal of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yojo

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Oordegem (Belgium)

Altijd water in de stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 18:36

Hi,

ik wou graag even jullie mening over het volgende:
In het pension waar mijn paard staat krijgen de paarden alleen drinken als ze gevoed worden. Dus 3 maal per dag. Na een tijdje wordt het water terug weggenomen.
ik dacht dat een paard voortdurend moet kunnen drinken maar deze mensen zijn al heel wat jaren met het fokken van paarden bezig, dus ik denk wel dat ze weten wat ze doen. Er is ook nog geen enkel paard ziek geworden voor zover ik weet.
Wat zou er nu eigenlijk het beste zijn voor mijn viervoetertje?

The world looks better from the back of a horse!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:42

ja vraag ik me ook af, mijn paard staat in de weide en heeft een kleine bijna leegstaande kolk, en heeft dus niet veel water maar wel sappig gras, is dat voldoende?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:24

Een paard moet, net als elk ander dier dat wij mensen in huis of hokjes houden, altijd voldoende vers drinkwater tot zijn beschikking hebben. Nou worden ze heus niet direct ziek of ongelukkig als ze een paar uur niks te drinken hebben hoor, maar als wij dorst hebben lopen we ook naar de kraan of de koelkast, en dat is vaker dan drie keer per dag....
Ook in de wei moet een paard beschikken over water, in gras zit heus wel vocht, maar niet voldoende.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:36

Ik vindt het eigelijk maar vreemd dat de paarden 3 x op een dag water krijgen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:40

Sabiy schreef:
Een paard moet, net als elk ander dier dat wij mensen in huis of hokjes houden, altijd voldoende vers drinkwater tot zijn beschikking hebben. Nou worden ze heus niet direct ziek of ongelukkig als ze een paar uur niks te drinken hebben hoor, maar als wij dorst hebben lopen we ook naar de kraan of de koelkast, en dat is vaker dan drie keer per dag....
Ook in de wei moet een paard beschikken over water, in gras zit heus wel vocht, maar niet voldoende.


Helemaal mee eens.....
Toen de leidingen van de winter bevroren waren werden ze 6x per dag met de emmer verrast.. en allemaal steeds drinken, op een gegeven moment hebben we van die bouwtonnen in de stallen gezet die we bleven vullen en dat was wintertijd.. in de zomer heb je zelf ook meer dorst...... dus altijd zorgen dat er vers water is.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:54

Toen Händell nog in Putten stond kreeg hij ook maar een paar keer dag water.
Er zaten nl. een automatische drinkbak in de stal en hij vond niets leuker dan z´n kop er in hangen en de boel over te laten stromen }>
Het water liep dan gewoon door het gangpad en hij dreef zowat z´n stal uit.
Thuis hebben we geen automatische drinkbakken in de stal maar wel in de wei.
Als ze s´avonds op stal komen krijgen ze een 20 ltr emmer en daar moeten ze het mee doen voor de nacht.
Het gebeurd bijna nooit dat deze leeg zijn.

Er is trouwens wel eens onderzoek naar gedaan en daar kwam uit dat paarden die maar een paar keer per dag kunnen drinken meer water per dag drinken dan paarden die de hele dag door kunnen drinken.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:10

Ik vind het niet meer dan normaal als paarden 24 uur per dag kunnen drinken.

Een van mijn paarden komt van een stal waar hij alleen in de wei water kreeg ('s nachts op stal 's ochtends de wei in en tegen de avond weer op stal), dat vond ik heel raar, helemaal te bedenken dat me de vorst de paarden veel langer op stal stonden en dus ook veel langer zonder water moesten doen!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:22

Ik vind dat een paar wel vaker water tot zijn beschikking moet hebben.
Ik weet dat Tos zijn waterding erg leuk vind, da water hard spuitend tegen je bek aan vind hij geweldig. Hij staat dat ook vaak gewoon te spelen met dat ding. En na het rijden lijkt het me toch wel zo fijn voor die dieren als ze kunnen drinken.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:53

Ik ben ook van mening dat een paard altijd drinkwater tot zijn beschikking zou moeten hebben. Als hij toevallig tijdens het eten even geen dorst heeft maar daarna wel dan is zijn drinken al weer weg.
Wat is de reden dat ze dit doen?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:57

Paarden drinken ongeveer 20 tot 40 liter water per dag. Het ligt natuurlijk ook aan het weer en training. Er moet dus eigenlijk altijd water zijn. Wij hebben in het land grote specikuipen en elke dag krijgen ze schoon drinkwater. Toen het zo warm was, waren ze 's middags leeg. Nu drinken ze ook weer wat minder omdat het gras weer groeit en daar ook weer vocht in zit.
Op stal hebben we automatische drinkbakken die helaas met -5 bevriezen. We doen dan water in de voerbakken en het eten op de grond. Het water is dan ook op als we 's morgens op stal komen. In de winter als het erg koud is, drinken ze ook meer. Het lichaam heeft meer energie nodig om warm te blijven en weerstand te blijven opbouwen. Water is tenslotte levensbehoefte nr. 1 van mens en dier.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:05

Bij ons op stal hebben ze ook automatische drinkbakken...Ik zou het niet fijn vinden als ze maar 3x per dag konden drinken

Alleen als het vriest, bevriezen de leidingen en krijgen ze wel uit emmers. Dan kunnen ze helaas alleen drinken als wij ze emmers komen brengen, maar dat is dan een keer of 6 per dag. Gelukkig vriest het nooit heel erg lang achter elkaar in nederland.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:06

Hangt erg af van wat de paarden gewend zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een automatische drinkbak en continue beschikbaarheid van water.

Ik ken echter ook paarden die 2 tot 3 keer per dag gedrenkt worden. Gewoon 10 liter emmer onder de neus en als die leeg is weer opnieuw bijvullen. Paarden kunnen dan zoveel drinken als ze willen. Op dergelijke drenkmomenten kunnen ze dus ook wel 20 tot 30 liter per keer naar binnen werken. Blijkt dat ze heeeeeel snel door hebben hoe het werkt en netjes 'op commando' kunnen drinken.

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:12

Ik zou het niet fijn vinden ,
constant de beschikking hebben over drinkwater is toch wel het minste vind ik.....

Bovendien werk je hiermee in de hand dat de paarden gaan soppen met hun eten , als ze eten en water tegelijk krijgen moeten ze dus wel steeds drinken terwijl ze hun eten binnenwerken.....

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:16

pmarena schreef:
Ik zou het niet fijn vinden ,
constant de beschikking hebben over drinkwater is toch wel het minste vind ik.....

Bovendien werk je hiermee in de hand dat de paarden gaan soppen met hun eten , als ze eten en water tegelijk krijgen moeten ze dus wel steeds drinken terwijl ze hun eten binnenwerken.....



ja dit dacht ik ook!! 'mijn' ponys hebben ook de hele tijd beschikking over water, de emmers worden telkens opnieuw gevult OK dan!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:19

PhiaBink schreef:
Paarden drinken ongeveer 20 tot 40 liter water per dag. Het ligt natuurlijk ook aan het weer en training. Er moet dus eigenlijk altijd water zijn. Wij hebben in het land grote specikuipen en elke dag krijgen ze schoon drinkwater. Toen het zo warm was, waren ze 's middags leeg. Nu drinken ze ook weer wat minder omdat het gras weer groeit en daar ook weer vocht in zit.
Op stal hebben we automatische drinkbakken die helaas met -5 bevriezen. We doen dan water in de voerbakken en het eten op de grond. Het water is dan ook op als we 's morgens op stal komen. In de winter als het erg koud is, drinken ze ook meer. Het lichaam heeft meer energie nodig om warm te blijven en weerstand te blijven opbouwen. Water is tenslotte levensbehoefte nr. 1 van mens en dier.

Water in de voerbakken bij vriezen!!!!!!!!!!! OK dan!
Wat een goed idee!!!!
Ik zet altijd emmers in de stal, die ze steevast omgooien en kapot trappen.
Deze tip even onthouden!!!!


Een paard moet TEN ALLER TIJDEN
water tot zijn beschikking hebben, om even on topic te komen.
Dit voorkomt ook koliek door ineens te snel of te koud te drinken.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:21

Bij waar mn shet stond hadden ze in de zomer een badkuip met zo n drijfding dr aan en als t water dan laagging ging de bak weer voller worden met water.. Maar als het gaat vriezen, dan mag er geen water in de leidingen zitten, anders vriezen ze kapot.. Wat wij deden was gewoon de waterbak vollaten en dan steeds als er iemand kwam, effe met je laarzen t ijs kapot trappen en de boer deed dat ook zovaak hij kon.. en de boer legde er wat in, zodat er nog een beetje stroming in het water zat... dan komt er niet zo snel ijs op de bak. ook gaf de boer 3 tot 5x per dag water en wij deden het ook wanneer we er waren...

Obelix is gewoon stoer!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:52

Onze paarden hebben ook continue beschikking over water. In de stal staan emmers (12 liter) die de gehele dag door gevuld worden.
In de wei staan grote speciekuipen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 04:26

Ik zou paarden nog geen dag laten verzorgen
op een plek waar ze niet 24/7 vers drinkwater
tot hun beschikking hebben.
Kan niet, mag niet, FOUT !! Boos!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:09

ik vind het raar dat je paard 3x water krijgt op een dag. voor die mensen ook veel meer werk om elk paard 3x per dag water te geven.

Is het geen idee om in je stal een emmer (zo'n grote kuip van de gamma) neer te zetten en die zelf gewoon helemaal vol gooit?

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:50

Wat een belachelijk gedoe joh! Een paard drinkt minimaal 40 liter per dag. 40/3 = 13,33 liter per keer, dat is toch onmogelijk?! Lekker, van die half uitgedroogde beestjes op stal en ik zie er ook absoluut het voordeel van om ze alleen tegelijk met het voeren te laten drinken.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:14

Mijn pony staat op de wei waar ze de hele dag beschikking over water heeft. In de stal heeft ze een automatische drinkbak. Ik vind het erg belangrijk dat ze altijd water tot hun beschikking hebben. Veerle heeft een tijdje maar 2 keer op een dag water gekregen van de mensen waar ze toen bij stond, en zelf ging ik dan ook vaak nog 2 a 3 keer op een dag om haar maar voldoende water te laten drinken. (dat was niet iets standaards vandaar, maar mn pony duwde dr emmer kapot in de stal omdat hij op een nogal onlogische plek hing). Belachelijk vond ik het.
Oók een reden dat ik daar niet meer wilde staan. Als ik trek heb in drinken, ga ik ook drinken. Als Veerle trek heeft, moet ze dat ook kunnen. Net als ieder ander paard, vind ik...

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:02

Arsen was niet anders gewent in Polen en hij heeft het er altijd goed op gedaan hoor. Ze hadden daar wel overdag een badkuip in het weiland. Nu hier in NL heeft hij sinds anderhalve maand een automatische drinkbak en hij weigert er nog steeds uit te drinken. Toch maar weer met emmertjes aan de gang dus....

Tancreda4

Berichten: 23959
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:16

Ik vind dat een paar 24 uur per dag water tot zijn beschikking moet hebben!! Vind het maar vreemd als stallen geen automatische drinkbak hebben...

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:16

Ik vind dat een paard de hele dag de beschikking moet hebben over vers water. Als dat mogelijk is dan tenminste wel de tijd dat hij op stal staat.
Veel paarden vinden het prettig om voer of hooi even te soppen in de waterbak voordat ze het eten, die kans ontneem je hun dan. Mega sopt regelmatig zijn hooi even of hij drinkt tussen het hooi eten door.

Sprakeloos


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:18

Arsen schreef:
Arsen was niet anders gewent in Polen en hij heeft het er altijd goed op gedaan hoor. Ze hadden daar wel overdag een badkuip in het weiland. Nu hier in NL heeft hij sinds anderhalve maand een automatische drinkbak en hij weigert er nog steeds uit te drinken. Toch maar weer met emmertjes aan de gang dus....


Probeer het eens met een flinke scheut appelsap
in die aut. drinkbak?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, NinaZ, Paardengek81 en 9 bezoekers