scheur in hoef...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

scheur in hoef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 12:18

Hoi,

gisteren zag ik bij mijn paard dat in haar achterhoef een scheur (klein fijn streepje) die van de draagrand tot de kroonrand loopt. Kan het veel kwaad en wat moet ik eraan doen. Volgens mij heeft ze er geen last van want ze loopt normaal dus... Alleen zit in het midden van haar hoef een soort horizontale rode streep. Iemand?

laura

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:36

Heb je de hoefsmid al eens laten komen?

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:04

ik ben ook voor hoefsmid misschien speciaal beslag ofzo

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:51

mijn merrie heeft ook een spleet in haar hoef!(dit had ze al,toen ik haar 4 maanden geleden kocht.)
ik heb de hoefsmid er naar laten kijken,die kan zien hoe diep het zit!
het viel wel mee,en idd,het is nu bijna eruit gegroeit.
maar zo'n rode streep klinkt wel raar!
gewoon ff de hoefsmid laten komen.

avincav

Berichten: 282
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: oude pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:00

dat lijkt mij eigenlijk ook wel het beste ja dde hoefsmid er bij laten komen die kan er vast en cker wel wat aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:38

Mijn paard heeft eind mei een scheur in zijn hoef gekregen. Hoe het is gekomen, is me nog steeds een raadsel. Zijn hoeven zijn niet erg sterk en omdat het zo droog is geweest deze zomer, is de scheur verder gegaan tot de kroonrand (hoefstand was ookal niet goed en is door een vervanger van onze eigen hoefsmid niet goed behandelt). Hij werd toen echt kreupel en ik mocht ook niet meer rijden. Hij heeft zelfs een tijdje in zijn box gestaan en mocht ook niet meer het land op. Met als gevolg dat als je hem er wel uithaalde hij natuurlijk zo gek als een deur was. Onze eigen hoefsmid heeft toen 4 krammen in zijn hoef gezet om het losse deel (ja het was bijna helemaal los) aan het vaste deel vast te zetten. Dit en met behulp van vochtinbrengende crème, heeft hem tot nu toe al weer redelijk hersteld. De hoefwand begint van bovenaf al weer mooi te groeien en ik heb sinds een tijdje alweer groen licht gekregen wat rijden betreft. Waren de krammen nou niet blijven zitten en was ie kreupel gebleven dan hadden we hem een half jaar op het land kunnen zetten. Het duurt natuurlijk een hele tijd voordat zo'n hoefwand vervangen is door een nieuw stuk.

Ik zou zsm je hoefsmid bellen en als die zich er niet aan wil wagen, dan gauw in de trailer naar Emmeloord waar zeker weten goede hoefsmeden zitten! Succes ermee.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:49

Ja gelijk hoefsmid laten komen.
Dat met zo'n krammetje heeft Seven ook gehad en toen ging het scheurtje niet verder. Werkt dus perfect.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:44

Mijn smid heeft bij mijn pony er iets ingesmeerd. Het is niet verder doorgescheurt OK dan!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:28

Wat is dat dan AnnemiekvM?
Ik kan het me haast niet voorstellen, dat een hoef stopt met scheuren nadat er iets is opgesmeerd. Dat het de hoef sterker maakt en soepel houdt okay. Maar er zit dan toch evengoed, heel veel druk op die scheur? Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:33

Overdwarse scheuren zijn gevaarlijker dan verticale scheuren. Ik zou er idd als de sodemieter een smid naar laten kijken. Dadelijk zit je met een losse wand

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:44

Moritz heeft op transport naar nederland eind febr. een horizontale scheur in een voorhoef opgelopen, nu, een half jaar later moet ie nog 3 cm groeien dan is ie eruit.

Als de scheur teveel gaat wijken,moet ik de smid bellen, dan kapt ie hem eruit en kan ik een poos niets met Moritz doen, duimen dat het niet precies met Paard & Koets is.......ik smeer de hoeven al de hele zomer dagelijks in met hoefvocht van de Paardendrogist, gaat prima!

Ik zou in ieder geval advies van een goede smid vragen!

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:50

Snel een hoefsmid erbij halen ze zijn er niet voor niets. En hebben speciaal voor de hoeffen van het paard geleerd.

Veel succes Scheve mond

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 00:48

Dat rooie, dat schijnt niet zo erg te zijn.... er is dan een soort van kneuzing in de hoef ontstaan die door geweld van buitenaf veroorzaakt is.. (trappen tegen een stalwand oid)...

Die scheur, ik neem dat ie verticaal is? hoeft, mits niet al te diep geen probleem te zijn... Wel belangrijk is dat ie recht is, een onregelmatige scheur kan betekenen dat en een schimmel infectie of een hoefzweer achter zit...

Moet de hoefsmids snel al weer komen of heeft ie nog een maand te gaan? in het laatste geval zou ik hem gewoon ff bellen en overleggen... succes ermee..

o ja, www.hoofcare.nl is een enorm goeie site voor voetproblemen!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:31

Die rode verkleuring heeft mijn pony ook, vooral op de achterhoeven.
Dat kan door stoten komen, maar ook gewoon een verkleuring en dit schijnt niet erg te zijn.

Verticale scheuren heeft zij ook heel erg, maar aangezien zij dag en nacht op het land staat heb ik haar liever niet op ijzers. Misschien dat ik haar van het winter op ijzers ga zetten, maar ik ben bang dat het dan alleen nog maar erger wordt als ik haar van het zomer weer blootvoets heb. Gewoon proberen zo min mogelijk op straat te gaan en zoveel mogelijk in de berm als je buitenrijdt. En als je het niet vertrouwd gewoon aan een hoefsmid advies vragen, dat heb ik ook gedaan.

Misschien is de Strasser-methode iets? Daar heb ik ook wel goede dingen over gehoord.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:27

Hoe gaat met met je paard en het scheurtje in de hoef?