[VD] vraagje ivm onzeker&dominant paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

[VD] vraagje ivm onzeker&dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 22:25

ik weet echt bijna nix van VD maar er zijn meerdere mensen die mij hebben gezegd dat dmv van VD Quentin meer respect voor mij zou krijgen.

Ik ben al spelenderwijs na het longeren wat door de bak gaan lopen, hij volgde me perfect ook halthouden was geen probleem, ga ik harder lopen, hij ook, ga ik heel zachtjes lopen, maakt hij ook hele langzame passen.

(zonder iets om dus he Knipoog na t longeren haalde ik alles van hem af en liep ie dus los achter me aan door de bak&wei)

maargoed, hij is sinds ik hem meer ben gaan longeren al veel braver tegen mij geworden, als ik hem ergens neerzet blijft ie ook gewoon staan.
laat ik bv mn moeder hem vasthouden dan is ie in no time 50 meter verder, hij negeert het compleet dat er iemand aan zn hoofdstel/halster hangt die ho zegt en hem tegen probeert te houden, bij mij blijft ie dus wel goed staan, iets wat in t begin ook niet altijd zo was.

maar met rijden is hij heel onzeker en kijkerig, op wedstrijden is dit super vooruit gegaan, vooral door gewoon veel te starten en zn vervelende en bange gedoe te negeren.(hij wil ook nogal eens staken&flink steigeren en dan echt geen pas meer verder lopen)

alleen buitenrijden is nog echt een probleem, hij durft bijna nergens langs, is dan gewoon echt bang, want hij doet het ook op de terugweg als we al bijna thuis zijn, terwijl hij wel graag terug naar huis wil.

op dat moment zou hij mij meer moeten vertrouwen en er toch langs durven als ik dat van hem vraag(als ik er langs loop durft ie wel overal langs, ook als er een willkeurig persoon voor hem loopt, dan durft ie wel.

maar welke oefeningen zou ik met hem kunnen doen, waardoor hij meer vertrouwen krijgt in mij, en nog meer respect krijgt, dus gewoon braver en gehoorzamer wordt?

ik rij M2+6 en wil ook gaan springen(dit kan hij super, durft aleen niet zo goed over vreemde hindernissen heen, een parcours kom ik vaak niet rond)

alle tips zijn welkom!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 08:37

ik denk niet dat dit door VD komt als hij dit nog *nooit* gedaan heeft dan kan er mischien iets mis zijn heeft er mischien iemand aan je pony/paard gezeten en er iets mee gedaan? heb je een verzorger? zoja mischien heeft ze m wel een keer straf gegeven door hem ergens te slaan?
dit kan niet door VD komen
mischien moet je gewoon lekker veel (dus bijna elke dag) weer gaan rijden dan longeer je hem eerst even voor het rijden en dan probeer je eerst aan de hand elk weekeind met m naar buiten te gaan als dat dan al beter gaat dan ga je erop zitten en dan elk weekeind een klein buitenritje maken en dan elke keer langer dus je begint b.v. met 15 min en daarna 20 min enz enz bouw het vertrouwen langzaam op met je paard.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:33

Mijn paard heeft buiten ook heel veel schrik, vliegt voor elke plasticzakje 5 meter opzij!! Ik heb eerst een tijd gewoon ons pap mee laten fietsen. Dan durfde ze wel overal langs (soms nog wel aarzelend) maar dmv m'n stem kon ik haar goed helpen! Ik ben dat uit gaan breiden, sommige stukjes pap op de fiets verder voor me, dan weer verder achter. Ze springt nu niet zo veel meer weg, vind het soms nog wel eng, maar met m'n stem krijg ik haar er wel langs. En als ik denk dat ze zich aanstelt...dan roep ik gewoon een keer boe Haha! , best grappig, dan springt ze ook ff met 4 benen de lucht in en daarna is ze verontwaardigt, maar dan is het wel over, want dan gaat ze ineens wel overal langs!!

Zo te horen gaat je paardje wel goed vooruit, dus ga zo door!!

gr ellen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:37

met vd krijg je niet zozeer respect van je paard hoor. natuurlijk wel in het latere stadium. de NH werkt juist zeer op respect, domunantie. communicatie en vertrouwen. om hem wat minder bang te maken kan je oefenen in de bak/wei door vreemde enge dingen neer tezetten. en dan samen met hem rustig het te gaan onderzoeken. en dan dat hij het alleen gaat onderzoeken. blijf zelf zeer rustig en denk niet aan wat er kan gebeuren. ga is met hem wandelen dan kom je vanzelf enge dingen tegen. de eerste keer zoals je zegt moet je voor hem lopen omdat hij anders niet durft. laat hem dan het bekijken en aan raken. ga dan terug en laat hem voor je uit lopen. een dubbele longe zou dan makkelijk zijn omdat je dit nog niet kan doen zonder hem niet te kunnen sturen of stoppen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:44

Sorayalover, LEZEN. Ze zegt niet dat het door VD komt, ze vraagt juist of VD misschien goed kan zijn voor haar paard

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:50

Ja, bij mij heeft het wel geholpen, mijn pony heeft meer vertrouwen in alles gekregen door de VD-oefeningen. Volgens mij is de buiging ook een beetje een vertrouwensoefeningetje.
Respect bij mijn merrie probeer ik dus door consequent te zijn in mijn dingen.

Van de basisoefeningen vind ik "blijf" en "kom" een erg handige oefening, hierdoor kan ik mijn paard zo los laten staan en zelf weglopen naar de zadelkamer om nog iets te pakken. Ook vind ik het handig tijdens het opstijgen, dan wil ze nog wel eens weglopen, maar zeg ik "blijf" dan staat ze braaf stil. Dat die van mij wil weglopen is eigenlijk ook een beetje gebrek aan respect. Bloos

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:11

misschien even een stom vraagje, maar wat betekenen die afkortingen VD en NH eigenlijk!! Misschien heb ik dan zoiets van oja, maar nu weet ik het ff niet!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 13:16

sorayalover1 schreef:
ik denk niet dat dit door VD komt als hij dit nog *nooit* gedaan heeft dan kan er mischien iets mis zijn heeft er mischien iemand aan je pony/paard gezeten en er iets mee gedaan? heb je een verzorger? zoja mischien heeft ze m wel een keer straf gegeven door hem ergens te slaan?
dit kan niet door VD komen
mischien moet je gewoon lekker veel (dus bijna elke dag) weer gaan rijden dan longeer je hem eerst even voor het rijden en dan probeer je eerst aan de hand elk weekeind met m naar buiten te gaan als dat dan al beter gaat dan ga je erop zitten en dan elk weekeind een klein buitenritje maken en dan elke keer langer dus je begint b.v. met 15 min en daarna 20 min enz enz bouw het vertrouwen langzaam op met je paard.


ik bedoel dus niet dat hij onzeker en dominant is door VD, ik kreeg de tip dat VD kan helpen om hem minder onzeker en dominant te maken.

ik heb geen verzorger voor mn paarden, alleen zet mn moeder ze weleens buiten en dan kan ie gewoon zn eigen gang gaan, en bijten en de andere kant op lopen enz.

maar de oorzaak van zn gedrag is voor een deel karakter en voor een deel dat ie mij 4 jaar geleden toen ik hem net had altijd te slim af was.

met VD wil ik gaan proberen om hem meer vertrouwen in mij te lten krijgen, en meer respect in het algemeen(al zal hij bij mij nooit aan de hand ergens naartoe lopen wat ik niet wil hebben of me bijten ofzo)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 13:22

josien schreef:
met vd krijg je niet zozeer respect van je paard hoor. natuurlijk wel in het latere stadium. de NH werkt juist zeer op respect, domunantie. communicatie en vertrouwen. om hem wat minder bang te maken kan je oefenen in de bak/wei door vreemde enge dingen neer tezetten. en dan samen met hem rustig het te gaan onderzoeken. en dan dat hij het alleen gaat onderzoeken. blijf zelf zeer rustig en denk niet aan wat er kan gebeuren. ga is met hem wandelen dan kom je vanzelf enge dingen tegen. de eerste keer zoals je zegt moet je voor hem lopen omdat hij anders niet durft. laat hem dan het bekijken en aan raken. ga dan terug en laat hem voor je uit lopen. een dubbele longe zou dan makkelijk zijn omdat je dit nog niet kan doen zonder hem niet te kunnen sturen of stoppen.


van NH weet ik nog minder dan van VD maar alle tips zijn welkom Knipoog
ik heb heel vaak vreemde dingen in de bak liggen, maar op eigen terrein kijkt ie nergens naar!
aan de hand neem ik hem ook regelmatig mee naar buiten, maar das niet echt heel relaxed, ga er dus vaker opzitten en neem dan iemand mee de er als t nodig is even voor gaat lopen/fietsen.
dubbele longe gaat in de bak nu redelijk, da ga ik dan ook eens door heel de wei heen proberen en daarna buiten over straat!dat is wel een goede tip!

ik blijf de laatste tijd altijd heel rustig, ook bv op wedstrijd als ie ergens echt niet langsgaat, dan haal ik mn schouders op, ach ja vlgende keer beter, en juist dan als ik denk jammer dan t lukt niet, en er geen aandacht meer aan besteed, loopt ie overal weer langs!
kan zelfs sinds een paar maande succesvol voorop rijden met het viertal!!

fiesta:ik neem vaak iemand op de fiets mee of te voet met eventueel onze hond ofzo, als ik buiten ga rijden, en ik kan al steeds vaker langer voorop rijden, ook met het buitenrijden met 2 andere paarden samen probeer ik vaker voorop te gaan, het gaat wel vooruit, maar heel langzaam!

mocht er iemand nog een tip hebben of een goed boek weten waarin bepaalde oefeningen enz staan dan hoor ik het graag!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:05

Als je een angstig en dominant paard hebt zou ik niet aan VD beginnen. Bij een aantal oefeningen van VD stimuleer je juist bepaalde dominante oefeningen (spaanse pas).
Zo te lezen ben je al op de goed weg. Wat bij mijn paard enorm heeft geholpen tijdens buitenritten is het volgende. Als ik haar ergens niet langs kreeg omdat ze het eng vond ben ik afgestegen met haar aan de hand erlangs gelopen en weer terug. Op de plaats waar ik was afgestegen, stapte ik er weer op en dan moest ze het zelf doen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 14:07

ik was ook geen spaansa pas en steigeren op commando etc van plan hoor Knipoog

maar gewoon wat simpele oefeningetjes, waardoor hij beter naar me gaat luisteren.

afstappen als ie iets eng vind gaat lastig, hij gaat dan nml staan stuiteren en steigeren of draait om en rent weg
maar ik ga dalijk weer een stukje buiten rijden, nu nog ff iemand vinden die even mee wil gaan Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:10

ik heb ook wel eens gehoord dat vd (steigeren bijvoorbeeld) meer vertrouwen geeft aan een bang paard (wilde het zelf ook gaan proberen, maar ik heb geen idee hoe je een paard steigeren aan leert..) maar omdat jij zo te horen een redelijk dominant paard hebt, zou ik dat niet echt aanraden, voor het geval dat hij het tegen je gaat gebruiken ofzo. Ik zou dan eerst wat nh gaan doen, die van mij is ook zo schrikkerig, en dat heeft toch wel veel geholpen, maar dat schrikken is wel een ontzettende geduldskwestie. Vooral dingen als er naast (naast het zadel) en erachter lopen helpen heel goed om hem wat meer zelfvertrouwen te geven. Voor hem lopen moet dan eerst goed gaan, daar heeft hij het meest vertrouwen in je en kan hij het minste zelf bepalen. ik zou dus eerst op het respect voor jou werken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:16


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:22

op mijn site heb ik hier ook een heel gedeelte over. ga maar is kijken.
en sanne het klopt dat paarden die erg onzeker zijn van steigeren meer zelf vertrouwen krijgen. net als de spaansepas ergens hoog opstaan. dit zijn oefeningen die in het wild worden gedaan door paarden die zeer veel zelfvertrouwen hebben en zich willen laten zien. bij mijn pony heeft het heel goed geholpen. maar de kunst is het aan leren. bij mij gebeurt alles per toeval. mijn pony stijgerd of ten minsten hij kwam omhoog als ik hem naast me liet aan draven. zodat hij voorbij me zou rennen. hier heb ik dus een hulp van gemaakt. resultaat mag er zijn. alleen ze gaat pas echt hoog als ik alleen met haar aan de gang ben. weer die onzekerheid.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:11

ik ben begonnen met freestyle/natural horsemanship en dat werkt echt super bij mijn paard, met rijden wilde hij nog wel eens zeer dominant uit de hoek komen maar nu met nh gaat het echt geweldig ! heel wat anders hoor Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:24

Je kan hem dmv vrijheidsdressuur veel dapperder maken. Maar de aard van het beestje verander je niet.
Ik hoor van veel dressuurmensen dat ze juist niet willen dat hun paard verkeersmak enzo word, want anders is de pit er ook uit bij wedstrijden.
Als je hem toch wat stoerder wil krijgen kan je het als volgt aanpakken.

Eerst moet je de rangorde vaststellen. Dit kan je doen door los te werken. Dit is redelijk vergelijkbaar met longeren, alleen is het doel anders. Je gebruikt ook geen longeerlijn, en je paard moet helemaal niks om hebben. Een paard kan niet abstract denken dus als jij hem vastmaakt aan een longeerlijn en zelf de longeerlijn vastpakt dan hoort de longeerlijn vanaf dat moment bij jouw lichaam.

Bij loswerken is het heel belangrijk hoe je zelf staat. Je moet ontspannen zijn, heel veel mensen denken dit wel te zijn maar zijn het niet. Schouders naar beneden, en het touw wat je vasthebt (om te drijven) losjes vasthouden en niet geknepen. Let er ook op dat als je vooruit loopt (mensen lopen vaak mee tijdens longeren of loswerken) dat drijvend werkt. Loop je achteruit werkt dat uitnodigend.
Je laat hem lopen door middel van eerst te wijzen naar de richting waar hij heen moet. Zorg dat je precies in het midden van hem staat. Sta je teveel naar voren dan zal hij eerder omdraaien want dan drijf je hem de andere kant op. Ik weet niet hoeveel je al weet van VD maar ik neem even aan dat je het idee van loswerken kent. Zodra hij toegegeven heeft en onderdanig is (hoofd laag, smakken en oortje naar jouw toe) mag hij naar je toe komen.

Als hij mee loopt aan het halstertouw moet hij altijd schuin achter je lopen en stoppen als jij stopt. Doet hij dit niet dan een goeie ruk. Je kan beter een keer goed duidelijk zijn dan 100x vragen. Als hij niet teruggaat hem weer terugzetten. Als hij dit heel goed doet en jouw dus volgt dan zal hij jou ook zien als de leider. Jij bepaald waar je naartoe gaat en of iets eng is.

Dan kan je in de bak aan het halstertouw met hem lopen langs en over enge dingen. Dus loop met hem over een zeiltje, loop langs stoelen, paraplu's e.d Als je iets "engs" nadert er zelf niet eens naar kijken, zodra je ook maar even er over nadenkt of twijfelt pakt je paard het op en is hij bang.

Als hij weigert je te volgen kan je hem desnoods losmaken en weer wegjagen. Hij mag niet bij je zijn want hij vertrouwd je niet. Als je hem wegjaagt is dat een straf. Want in het wild sterft een paard buiten de kudde. Zodra hij zich weer onderdanig opstelt mag hij weer mee en moet hij je volgen.

Als dit je helemaal lukt dan dit verplaatsen naar buiten. Hier kan je hem niet meer wegjagen dus in de bak moet alles goed gaan.
Als er iets engs is hem niet gerust stellen. Geen aandacht besteden. Hiermee bevestig je dat het eng is. Ik stop altijd voor het enge object en ga dan heel droog de andere kant opkijken, of erop zitten. Je paard ontspant dan vanzelf. Laat hem wel toe eraan te ruiken enzo.

Als hij je ook buiten helemaal vertrouwd kan je er uiteindelijk op gaan zitten en kijken hoe het dan gaat. Meestal is dat toch anders, hij ziet je niet meer. Dus moet je een hoop praten en krachtig langs enge dingen rijden. Bij mij helpt zingen ook nog weleens.

Succes! OK dan!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:28

Ah oliebol wat zeg ik nou allemaal weer? Jij hebt het over VD en ik begin over NH. Sorry!!