Eiwitten /ontgiften /gras /hoefbevangen /rijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Eiwitten /ontgiften /gras /hoefbevangen /rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 20:21

Omdat Rena pas tegen een hoefbevangenheidje aanzat en het nu nog link is zeg maar omdat ze nog wat stijfjes loopt... Scheve mond

Vraag ik me af....
zover ik begrijp komt hoefbevangenheid dus grotendeels door een teveel aan eiwitten dat het paard binnenkrijgt en opstapelt zeg maar.

Correct me if I'm wrong Haha!

Rena krijgt geen voer meer (was voorheen ook maar een handje , maar okee)
en staat wel op de wei , beest moet immers toch WAT eten en lekker relaxed kunnen bewegen , veel lopen.

Wei is redelijk kaal , opkomende sprietjes die ze goed bij kunnen houden.
De wei ernaast is een stuk groener en ik heb al het hek daarnaartoe dichtgezet , alleen een paar uurtjes per dag lopen ze daar toch omdat de staleigenaar zijn paarden daar wil hebben...

ik denk (hoop) dat een paar uurtjes niet kwaad kunnen , alhoewel ik haar liever op het ''kale'' stuk heb de hele dag....maar okee.

Ik vraag me wel af hoeveel eiwitten er nu in het gras zitten ,
is het gras rijk op dit moment , en hoe ZIE je dat ?

Ik heb wel regelmatig gehoord dat als er veel klaver in een weiland staat dat het dan eiwitrijk is.... Verward

Iig , in deze 3 weilanden aan elkaar staat eigenlijk alleen maar gras.
Er wil wel een enkel bosje Veldzuring of wat brandnetels opkomen ,
maar dat is te verwaarlozen op dat hele grote stuk land alles bij elkaar.
Is echt een gras-wei.

Hoe zie ik hoe rijk het gras is ,

en als Hoefbevangenheid idd door een teveel aan eiwitten komt :

* paard krijgt teveel eiwitten binnen en wordt daardoor hoefbevangen
* zou dus eigenlijk minder eiwitten binnen moeten krijgen
* dus van het gras af

Dit laatste is eigenlijk geen optie , dan moet ik dat dier af gaan zonderen en op stal houden , of alleen op een klein stukje naast de hengst die nog wel eens uitbreekt.... is dus risicovol en voor haar geestelijke gezondheid niet geweldig
Bovendien grote kans dat ze zichzelf blesseerd doordat ze raar gaat doen.

Als dus de hoeveelheid binnenkomende eiwitten hetzelfde zijn ,
is het dan niet mogelijk om die te laten verbruiken ?

Geen idee hoe eiwitten werken , maar zou je bvb. een gevoelig dier wat harder aan het werk moeten zetten zodat de eiwitten gebruikt worden ,
of iets bijvoeren waardoor ze afgevoerd worden en geen kwaad kunnen ?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:46

lekker, dit soort dingen leren we op school

maar goed jong gras (van dat mooie groene) en klaver is idd eiwit rijk, dan moet je oppassen met teveel gras tegelijk.

maar het is niet zo dat hoefbevangenheid door te veel eiwit komt.. neej dat is 1 van de mogenlijkheden, of kan mee spelen.

zo zie je dat sommige paarden er gevoeliger voor zijn dan andere, je ziet het eerder bij pony's en dan helemaal veel bij schetlanders.

Tegen zo'n teveel aan eiwit valt moeilijk iets te doen, er kan een probleem met de stofwisseling zijn daar doe je helemaal niets tegen. Wat je kan doen is de eerste snede van het gras maaien ipv laten opeten. en daarna gelijdelijk wennen aan het buitenstaan. dus niet hup naar buiten, nee begin met een uur op en dag volgende dag langer etc etc na een week kan ie er gewoon in staan.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 22:00

Het rare is dus dat die van mij altijd al overdag buiten stond , elke dag , flink gras op de wei.
Vanaf het vroege voorjaar gaan ze hele dagen , niks aan de hand Lachen .

Een paar weken geleden ging ze ineens gevoelig lopen , op dat moment was het erg droog en de wei dus bijna kaal....

Tja dan ligt het imo niet aan in 1 keer teveel gras Haha!

Ik weet dat er nog andere oorzaken meespelen bij het ontstaan van hoefbevangenheid , maar het gras met eiwitten is toch het belangrijkst denk ik Verward

Dus op 1 of andere manier moeten we die eiwitten zien kwijt te spelen denk ik Lachen

Ben erg benieuwd of je een paard in een voor hem TE eiwitrijke wei waardoor hoefbevangenheid zou ontstaan als je er niks of weinig mee doet , als je die TOCH op die wei laat staan maar meer beweging geeft zodat hij meer verbruikt en slanker blijft...dan veilig is zeg maar Verward

Die van mij heeft het nog nooit gehad zover ik weet ,
en ik denk dus dat het komt doordat ze een tijdje niet gewerkt heeft ,
is dt logisch en kan dat kloppen ?

Zou voor mij een goede verklaring zijn !

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:19

pmarena schreef:
Een paar weken geleden ging ze ineens gevoelig lopen , op dat moment was het erg droog en de wei dus bijna kaal....


Wij hebben precies hetzelfde als jou gehad met onze shetlander ook in de tijd dat het zo droog was......altijd enorm dik geweest maar toen het gras minder werd niet overdreven dik........en toch begon hij stijf te lopen en op een gegeven moment helemaal niet meer te lopen .........we hebben ook alles op een rijtje gezet en kwam ook tot de conclusie dat dit hoefbevangheid moest zijn........maar we snapten het helemaal niet.........wij hadden amper gras.......en we hadden niet laten mesten.........dus volgens ons kon het haast niet (hij was lang niet zo dik als andere jaren Verward

Totdat we de DA erbij haalden........wel hoefbevangen dus Verward

Wat blijkt..........hij is hoefbevangen geraakt door het juist te schraal doordat hij eigenlijk al veel te dik is geweest Bloos is hij toen er niks meer in het gras zat zijn vet gaan verbranden .......met als resultaat dat hij een vergiftiging heeft opgelopen Verward ........dus hoefbevangen.......
We moesten hem dus minstens een halve kilo biks gaan voeren (midden in de zomer .....een shetlander.......zodat hij weer tonnetje rond zou worden en dan moeten we hem verantwoord en rustig af laten vallen........

Nu is alles weer goed met hem, we proberen hem op gewicht te houden door hem dagelijks nu hooi te geven...........

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:30

Tjeee, als ik jouw verhaal zo lees, mag ik met mijn meiden ook wel uitkijken.
Ik heb ze sinds vrijdag op stal staan omdat ze modder- en moddervet zijn en tegen het bevangene aan zaten. Ze staan overigens op stal op advies van de hoefsmid en krijgen 's-morgens een plukje hooi en 's-avonds mogen ze een 3/4 uur op het gras om ook even de benen te strekken.

Denk toch dat ik morgen de DA even bel om te overleggen over een dieet, helemaal omdat Noeschka ook nog drachtig is.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 23:01

Jacqueline :

dat kan idd ook gebeuren , dat er teveel eiwitten ineens losgemaakt worden doordat ze hun reserves moeten gaan gebruiken !

Bij Rena is dat niet het geval denk ik ,
ze was prima op gewicht totdat ze kreupel werd en vrij kreeg ,
nu is ze vetter dan ooit Haha!

Nog zeker niet moddervet hoor , maar wel duidelijk te dik....

irene : goed dat je dat doet Lachen

Paarden zijn hier ook allemaal te dik , en maar vreten dat stel !!
Van mij mag het een heel stuk minder Lachen

Gelukkig blijft het nu beperkt tot een paar uurtjes per dag op het groene stuk ,
maar liefst zou ik zien dat ze gewoon op het schaarse stuk blijven even.
In ieder geval die van mij Haha!

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:03

Hoe het komt, dat kan van alles zoijn. Het hoeft zelfs helemaal niet met het gras te maken te hebben. Laminitis kan ook veroorzaakt worden door het eten van giftige planten, een mislukte nageboorte, een ziekte...

Wat je nu moet doen, nu je pony het eenmaal heeft, is idd heel erg oppassen dat je het niet te rijk op eiwit zet. En dat betekent dus zeker niet meer dat hoge gras in. dat is misschien niet leuk, en het betekent misschien wel dat je pony dus binnen moet staan. Maar je hebt 2 keuzes. Of niet in het hoge gras en je pony meer kans op gezondheid. Of in het hoge gras en je pony dikke kans op echt kapot aan vergroeide hoefbenen. En dat laatste betekent echt einde pony. Dus... in dat licht...hoe bezwaarlijk is op stal houden dan? Niet, lijkt mij.

In een acuut/pijnlijk stadium van de hoefbevangenheid, ga je niet rijden. Je doet er verstandig aan de pony in een zandbak te zetten, liefst een natte. Je kan de box van de pony vullen met nat zand. Het natte koelt de hoeven, en het zand zal zijn hoef ondersteunen zodat hij op een lekkere manier kan staan. Dat is het allerbeste.

Als het ergste vorobij is, en de pony's hoefbeen is niet erg gekanteld, mag je rustig aan weer beginnen met stapritjes. Soms is aangepast beslag vereist voor een goede beweging.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 23:16

Ze heeft nu op het oog geen last , er zitten ijzers met zooltjes onder en verder dan wat gevoelig/sloom lopen is het niet gekomen.

Met beslaan / in tang van paardenarts geen centje pijn.

In principe is het nu dus prima en ik heb nu 2 dagen achter elkaare een klein stapritje gemaakt , ze lijkt goed te lopen.

Krijgt een stuk minder gras binnen en geen voer meer verder.

Op dit moment moet ze eerste eens afvallen en daarom ben ik er maar weer opgeklommen.
Als ze toch weer slomer/gevoelige wordt gaan ook de paar uurtjes gras eraf , maar voorlopig hoop ik maar dat ze dit zo aankan icm de ritjes erbij.

Het is geen super weelderige wei maar wel netjes groen.
De kale wei is behoorlijk grauw maar wel een groene opkomende sprietjes die netjes bijgehouden worden.

Omdat ik haar niet teveel wil afzonderen van de rest of teveel in wil grijpen in haar leventje probeer ik eerst of het zo goed gaat.

Ik hoop het maar en anders kan ik altijd nog maatregelen nemen ,
ze is op dit moment niet bevangen lijkt me.

Tja ik weet het ook niet ,
kan het alleen maar heel goed in de gaten houden en wil geen maatregelen nemen die vervelend voor haar zijn als het niet echt nodig is Lachen

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:30

De pest met hoefbevangen is, is dat je er altijd pas achter komt als het al te laat is. Als de hoeven pijnlijk worden, is het kwaad alweer geschiedt.
Weet dus wat je doet- dit is iets wat je gewoon domweg moet voorkomen. Iets anders zit er niet op.

Succes. Hoop dat het niet weer gebeurd.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 23:40

Tja dan kan ik haar , bij wijze van , nooit meer met de andere dames in de wei zetten , dus ik vind toch dat ik het er nu maar op moet wagen.

Ze krijgt minder gras binnen dan anders + geen voer meer ,
en voorheen had ze dus met veel meer voeding ook nergens last van.

Over een paar weken zullen ze bovendien weer 's nachts naar binnen gaan dus dan krijgt ze ook veel minder binnen.

In principe zou ze dus van dit rantsoen zeker geen last moeten krijgen ,
en als dat idd zo is dan wil ik dat dier ook niet gaan pesten door haar af te zonderen van de groep met bovendien extra risico op ongelukken.

Blijkt het wel nodig om haar af te zonderen dan is dat erg jammer dat ik nu de verkeerde keuze maak...

Maar ik waag de gok omdat ik er goede hoop in heb dat het afzonderen helemaal niet nodig is Lachen

Haar hoeven zijn ook nooit pijnlijk geweest , met een hamertje op de wand tikken of tijdens krabben.
Waren alleen wat gevoelig door wat kort bekappen en wat slomer.

Dus wel gevoelig maar nog in een zeer vroeg stadium zeg maar en nu is de voer-inname dus al een heel stuk beperkt...

Tja ik waag de gok , op dit moment vind ik dat het beste.

Ik baal ervan als dat de verkeerde keus blijkt ,

maar ik zou er nog meer van balen als ik dat diertje ga afzonderen zonder dat dat nodig is , en er dan iets vervelend gebeurd , dat ze een flinke blessure oploopt of er een ongewenste dekking volgt...

Het risico van apart zetten is groter dan in de groep houden.
Apart zetten heeft op zeker vervelende gevolgen

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:51

Ik heb hier een andere theorie over.
Kompleet zelfbedacht, maar goed...
ik geloof nl niet, dat er nog zoveel voer in het gras zit wat nu opkomt.
Het land is te erg uitgedroogd geweest, en ik geloof niet dat het gras nog veel voeding heeft.
Wt ik denk, is dat het lichaam van het paard op een soort spaarstand is overgegaan. Voer heel efficient benutten, omdat er weinig aanbod is.
Op het moment dat een paard dan weer meer voeding krijgt, wordt dat ook heel efficient gebruikt, en krijg je dus een overdaad effect waardoor een paard alsnog hoefbevangen kan raken.
Toen mijn paard op stal ging, hebben we het voer ook heel langzaam opgebouwd, omdat ik bang was voor hoefbevangenheid
Dit is dus geen wetenschappelijk bewezen theorie, maar het is volgens mij wel een mogelijkheid waardoor paarden hoefbevangen kunnen raken terwijl ze een relatief laag aanbod van voedsel krijgen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:23

wat Billy zegt daar lijkt mij wel wat in te zitten.. En als dat klopt dan zou dat voor jou paard ook op kunnen gaan omdat door de verandering van weer de afgelopen weken het gras ineens weer heel erg is gaan groeien

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:58

Wat Billy zegt , is ook hetgene wat mijn hoefsmid afgelopen vrijdag zei. Hoewel hij er wel bij zei dat er nu meer voeding in het gras zit dan normaal in september het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:07

Mijn man werkt bij een graszaden producent. Wij wonen op de zandgronden, misschien dat dat wat uitmaakt.

Het gras dat getest is op de proefvelden bevatte iets meer, maar niet noemenswaardig, eiwit als vorig jaar.

Ik was ook een beetje bezorgd omdat het gras bij ons weken niet groeide en ineens door de regen en de zon behoorlijk begon op te komen. Gras met een groeistuip bevat dan wat meer eiwit. Eiwit stapelt, dus hoe hoger het gras hoe beter. Pas gemaaid gras dat weer groeit is gevaarlijker dan hoger gegroeid gras.