pullen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

pullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 10:18

Sinds kort pak ik de dressuurmatige training (als ik van training mag spreken Knipoog ) weer op met mijn paard, nadat hij tijdelijk heeft stilgestaan.
Zijn zwakke kanten die hij altijd heeft gehad komen nu extra tot uiting, vooral te merken aan het zogeheten pullen. Zijn achterstand is redelijk zwak, waardoor ik probeer te werken aan wat meer dragende kracht ipv stuwend. Echter dit kost ons beide veel moeite. De aanleuning gaat niet denderend, dwz hij heeft momenten dat die echt hangt op de teugel en enorm taai is, afgewisseld door momenten dat die mijn hand goed zoekt en dan (weliswaar met moeite) wel de correcte hoofdhouding aanneemt. Ik moet erbij zeggen dat hij beschikt over een stevige halsbespiering, en ik ervaar dat toch als een extra moeilijkheid (of excuus voor mijn onkunde Haha! ). Bij gebrek aan instructie op het moment luidt mijn vraag of er iemand nog tips heeft, oefeningen waarmee ik dit iig iets kan verbeteren, hem losser kan maken en dat die zichzelf wat meer gaat dragen. Alle ideeen zijn welkom Lachen

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:37

Toch instructie regelen? Dat werkt toch vaak t beste. Je kan wel allemaal theoriën in je hoofd meenemen als je gaat rijden, maar vaak werkt t t beste als iemand aan de kant je wijst op de fouten en je helpt t ter plekke op te lossen! Succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:02

Als hij op de teugels gaat hangen, gewoon los laten. (nou ja niet letterlijk de teugels loslaten, maar ineens veel meer ruimte geven). Hij gebruikt jou nu namelijk als uithangbord, lekker makkelijk hoeft 'ie zelf niet z'n kop omhoog te houden. En dat moet jij dus niet voor 'm gaan lopen doen. Dus ruimte geven, wachten tot het hoofd weer omhoog komt (of iets been bijgeven) en rustig overnieuw beginnen. Hij moet echt leren dat op de teugels hangen niet in zijn voordeel is.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:19

Laat hem eens gewoon "vallen".
Weten ze ineens weer heel erg snel dat ze niet op de teugels moeten gaan hangen Lachen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:22

Als aanvulling op ArwenLune: niet een beetje been, vreselijk veel been en een hele korte ophouding. Als je wilt dat ie rond loopt is loslaten uiteindelijk geen optie, omdat je hem daarmee gewoon z'n zin geeft.
Eigenlijk moet je er voor zijn, door hem niet de kans te geven te gaan hangen. Dat betekent: rijden met veel been en smaak houden in de mond door te spelen met je vingers (heel klein beetje maar). Als je voelt dat ie gaat hangen, op die kant een iets strengere ophouding en tegelijk inkomen met je been. Je moet dus enorm geconcentreerd rijden, want iedere neiging tot pullen moet je direct beantwoorden.
Verder: veel overgangen rijden, dat helpt ook.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:51

Inderdaad, overgangen kunnen nooit kwaad, mits je er goed op let dat hij van achter vertrekt en van achter uit terugkomt. Dit kan je vooral doen met je zit. Voorwaarde is wel dat hij eerst zijn rug moet loslaten. Hierdoor zal hij zijn kaak en bovenlijn makkelijker loslaten en dat merk je doordat hij niet zwaarder op de hand wordt en trager gaat lopen.

Je kan bv overgangen oefenen met een klein beetje schoudervoor. Of bv op de volte tijdens het licht wijken naar buiten de overgang maken. Let erop dat je zelf niet gaat blokkeren, maar blijf in de gehele overgang bezig met de nagevelijkheid. Voel je dat hij sterk word, rij dan weer naar voren. dan weer terugrijden. Let erop dat dezelfde takt behouden blijft. Vervolgens moet de stap goed aktief naar voren zijn. Komt je paard toch teveel terug, probeer de overgang dat maar een paar passen te maken om vervolgens weer te vertrekken. Door deze overgangen komt hij beter aan je hulp, ontwikkel je zijn rug en door deze rug sterker te maken, zal hij zich beter kunnen dragen, zodat hij lichter in de hand wordt.

Kendra: de ophouding geven als hij sterk wordt en dan tegelijk been geven, daar ben ik wat op tegen. Dit is een tegenstrijdige hulp. Je zult de drang naar voren moeten opwekken, deze energie, waarbij er druk ontstaat op het bit, gebruik je om hem meer door de kaak te krijgen. Als je dán een ophouding geeft, gaat dit weer ten koste van de drang naar het bit toe en krijgt het paard een lichte klap in zijn nek. Zo zal hij juist sterker in de hand worden, terwijl je dit juist eruit wilt hebben.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 23:02

Enorm bedankt voor de tips en de heldere uitleg! Ik ga er zeker wat mee doen! Lachen