Kan een paard de weg terug vinden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Kan een paard de weg terug vinden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 19:28

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik lekker een buitenrit wezen maken met Tessa in het grote Eperbos, een eind bij mijn stal vandaan. Was heel leuk en mooi en prachtig, maar........ ja hoor, ik was na 1.5 uur weer eens verdwaald ! Haha! Gebeurt me wel vaker moet je weten, had geen kaart bij van de omgeving, dacht het wel zo even te rijden uit mijn blote hoofd Bloos

Nou weet ik dat een paard altijd de weg naar zijn stal weer terug kan vinden maar nu heb ik een vraagje: wat is jullie ervaring als je verdwaald bent met je paard in een vreemd bos: weet je paard dan de weg weer terug te vinden naar het beginpunt van de rit, in dit geval de de parkeerplaats waar de (vertrouwde) trailer staat ???
Ik had de indruk dat Tessa me wel in een bepaalde richting wou leiden maar ik kwam gelukkig een aardig meisje tegen die me de weg heeft gewezen Anders had ik nu nog rondjes gereden op de hei ! Haha!

Rust zacht mijn lieve Tessa, altijd in mijn hart !
* Smartomatic Docz Com *


pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:58

ik weet niet of ze het in een vreemde omgeving ook kunnen.. maar wij rijden wel eens in het bos en natuurlijk verdwalen wij altijd... en er is een paard bij, een fjordje, die heel goed weet waar ze heen moet om snel weer naar haar hooi terug te kunnen... ik heb het mijn eigen paard nog niet merken doen..

euhm.. Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:05

Als je vaak een bepaalde route rijdt weten de paarden de weg wel, maar als je veel wisselende paden neemt dan raakt een paard ook de kluts kwijt.
Sugar heeft af en toe zo'n blik van herkenning..'oohhh zijn we hierrr' Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:12

paard is een dier die op gewoontes en regelmaat leeft. dus de regelmaat van het rondje om de kerk word snel herkenbaar. Paarden zijn gek op die regelmaat dus in de regelmaat zal deze zeker zijn weg terug vinden


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:37

als ik verdwaal (en dat gebeurt regelmatig, ik heb het oriëntatievermogen van een dronken aardbei) dan laat ik Moritz altijd de weg kiezen, soms gaat dat dwars door de takkenbossen, maar we komen altijd weer op stal!

En hij is allochtoon, pas in februari uit Oostenrijk gekomen en al 2 x verhuisd in Nederland Schijnheilig

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:54

Ook mijn paardje weet altijd wel de goede richting weer te vinden........ondanks dat ook zij samen met mij gruwelijk kan verdwalen!! Ze lopen toch wel de goede richting weer op. Ben je in Epe het bos in geweest en zoja, waar ben je gestart???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:58

ligt Epe niet toevallie in de Veluwe???? Lips are sealed

of was daar iets anders niet pluis????????????? Schijnheilig

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:05

hihihiiii...................er zijn meerdere dingen niet pluis in Epe, maar het Jolanda- verhaal is toch wel de beruchtste, Lachen.
Verder wel mooi rijden hier hoor!!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:06

Carys wist de weg naar huis heel goed. Ze was mijn onderweg "verloren", heeft wat om ons heen geklierd en is in volle galop, door alle verkeer heen, naar huis gegaan! Onderweg heeft ze iederen omzeild die haar wou tegenhouden, thuis stond ze direkt stil.
Of ze het instinct hebben zoals je van honden en katten wel eens hoort, vraag ik me af. Ik vind een paard eigenlijk helemaal niet zo intelligent, anders liet hij toch niet zoveel met zich gebeuren.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:06

o ja DAT was het, ik zat me suf te piekeren, waar ik Epe van kende Ziek

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:26

Die van mij kent wel de weg in de woonwijk enzo hier terug naar stal, maar ja dat is ook niet zo supergroot als een bos en volgens mij kan ze 't land wel ruiken Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:38

In de duinen in Noordwijk weet Banish precies de weg. Maar daar hebben we dan ook een jaar gestaan en practisch elke dag door het duin en het bos en op het strand gereden.
Ook nu als ik daar kom, merk ik aan hem dat hij precies weet hoe hij bij het strand moet komen en de galopeerstukjes weet hij ook feilloos Lachen

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:58

Lee heeft een feilloos gevoel voor richting. Ben vaak op stap gegaan en dan wist ik het ineens niet meer ... heb haar laten lopen, en ze wist zonder problemen de juiste richting te vinden. Vaak stonden we dan wel voor een sloot of kanaal waar we niet overheen konden, dus het is geen kwestie van herinnering van een route. Lee is natuurlijk al wat ouder en heeft al heel wat (routes) gezien in haar leventje, maar ik ben met de trailer ook al op verschillende plaatsen geweest, en overal weet ze precies welke richting ze opmoet om de trailer terug te vinden. Ze wil nl. altijd sneller naar de trailer TOE (echt een mobile HOME, kennelijk Haha! ). Je voelt het dus ook precies als je het verste punt van de route hebt bereikt; daarna gaat ze versnellen ...

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:03

Mijn paardje weet aldoor de weg naar huis. Heel erg gemakkelijk en ben je klaar met je buitenrit en wil je nog even langs huis lopen loopt ie aldoor het pad op. Haha!

Euh,...?? Tsjah,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 01:45

Ik was met mijn eerste paard eens op concours en telde verkeerd in de rijen auto's. Mijn paard wilde op een gegeven moment al afslaan en ik dacht dat we nog een rij verder moesten.

Mooi dat mijn paard gelijk had!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:39

ik reed met mijn moeder der paard in kootwijk in de bossen
waar ie nog nooit was geweest ik was verdwaald dus ik heb het paard de weg laten kiezen we gingen inderdaat door de bosjes *LOL*
maar ik wist wel welke kant ik op moest en het waas idd de kant op die hij uit had gekozen emaal op het juiste pad liep hij zo naar huis toe
dus ik denk wel dat ze de weg terug kunnen vinden natuurlijk nie van dit pad en deze weg maar gewoon deze kant op
paarden hebben een betere compas dan wij Haha!

groetjes

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:43

tja Kootwijk, daar gebeuren hele vreemde dingen met paarden, een soort bermuda driehoek van nederland zo midden in de Veluwe...... Knipoog

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:19

Mac schreef:
Lee heeft een feilloos gevoel voor richting. Ben vaak op stap gegaan en dan wist ik het ineens niet meer ... heb haar laten lopen, en ze wist zonder problemen de juiste richting te vinden. Vaak stonden we dan wel voor een sloot of kanaal waar we niet overheen konden, dus het is geen kwestie van herinnering van een route. Lee is natuurlijk al wat ouder en heeft al heel wat (routes) gezien in haar leventje, maar ik ben met de trailer ook al op verschillende plaatsen geweest, en overal weet ze precies welke richting ze opmoet om de trailer terug te vinden. Ze wil nl. altijd sneller naar de trailer TOE (echt een mobile HOME, kennelijk Haha! ). Je voelt het dus ook precies als je het verste punt van de route hebt bereikt; daarna gaat ze versnellen ...


Ja heel herkenbaar, ik ging jaren geleden met een kennis in de Drunense Duinen rijden, mijn pony was daar nog nooit geweest.
Onderweg nog gestopt en pannekoeken OK dan! gegeten en de pony in een stand gezet.
Hij wist op de terugweg precies waar hij heen moest en liep de laatste kilometers regelrecht naar de paardenwagen, helemaal vanzelf

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 21:30

FlyingHigh schreef:
Ook mijn paardje weet altijd wel de goede richting weer te vinden........ondanks dat ook zij samen met mij gruwelijk kan verdwalen!! Ze lopen toch wel de goede richting weer op. Ben je in Epe het bos in geweest en zoja, waar ben je gestart???


Ik had mijn trailer op de parkeerplaats bij het Golden Tulip hotel neergezet, langs de Dellenweg (rare straatnamen hebben jullie daar in Epe Karin !) , tegenover het hertenkamp (vond Tessa ook heeeee leuk, ze renden dit keer niet eens voor haar weg Haha! )
En toen links om het heideveld gereden, om de schaapskooi heen zeg maar. Mooi rit hoor, voor iedereen aan te raden. Teruggekomen (via dat aardige meisje) langs een kiosk waar ik nog lekker te paard, met veel publiek om me heen, een colaatje heb gekocht. Dit bleek ook een aardige trail oefening voor Tessa te zijn; we hebben flink om de mensen, afvalbakken, uithangborden en reklamezuilen geslalomd Haha!

Rust zacht mijn lieve Tessa, altijd in mijn hart !
* Smartomatic Docz Com *

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:41

Kim weet ook altijd precies welke kant ze op moet.Zelfs de eerste keer.En je merkt aan haar idd ook wanneer we op de terugweg zijn;dan gaat ze harder lopen.Ik vind dat altijd erg grappig.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:49

Zo hoorde ik pas een verhaal van iemand.Zij was naar een paardenhoeve ergens gereden en was behoorlijk tipsy geworden van te veel glue wijn te drinken... .En wist de weg niet meer (hoezo Knipoog ).En dat paard is gewoon helemaal zelf naar huis gegaan Haha!.Als we soms van buitenrit terug komen doe ik een knoop in mijn teugels en gaat de pony altijd de juiste richting uit Haha!.En dan gaan ze idd ook sneller lopen zeker zonder teugels Haha!.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:52

Het is heel verschillend per paard. M'n tante had een aantal paarden, en 1 vond altijd de weg terug, terwijl een ander echt altijd rechtdoor ging op kruisingen en totaal geen initiatief toonde.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:29

Lenie"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Ook mijn paardje weet altijd wel de goede richting weer te vinden........ondanks dat ook zij samen met mij gruwelijk kan verdwalen!! Ze lopen toch wel de goede richting weer op. Ben je in Epe het bos in geweest en zoja, waar ben je gestart???


Ik had mijn trailer op de parkeerplaats bij het Golden Tulip hotel neergezet, langs de Dellenweg (rare straatnamen hebben jullie daar in Epe Karin !) , tegenover het hertenkamp (vond Tessa ook heeeee leuk, ze renden dit keer niet eens voor haar weg Haha! )
En toen links om het heideveld gereden, om de schaapskooi heen zeg maar. Mooi rit hoor, voor iedereen aan te raden. Teruggekomen (via dat aardige meisje) langs een kiosk waar ik nog lekker te paard, met veel publiek om me heen, een colaatje heb gekocht. Dit bleek ook een aardige trail oefening voor Tessa te zijn; we hebben flink om de mensen, afvalbakken, uithangborden en reklamezuilen geslalomd Haha!
[/quote]

Jaja, zeer bekend terrein daar, hihihii..........schitterend toeven om de hei!!! Maar Epe kent nog veeeeeeeeeel meer mooie paadjes, als je dus nog eens in de buurt gaat rijden, geef me een gil, misschien kunnen we eens samen rondhobbelen, als geboren- Eperse ken ikhet bos tussen Heerde- Vaassen en Vierhouten bijna op mijn duimpie!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:11

Yessy schreef:
Het is heel verschillend per paard. M'n tante had een aantal paarden, en 1 vond altijd de weg terug, terwijl een ander echt altijd rechtdoor ging op kruisingen en totaal geen initiatief toonde.


ja dat kan ook nog Haha!
heb ik ook wel is gestest met face off en die loopt idd ook gewoon rechtdoor maar dat komt ook omdat ik hem heb geleerd pas van richting te veranderen tot ik dat zeg anders moet ie gewoon rechtdoor blijfen gaan
dus hij is eigenlijk heel braaf
bij de fries van me moeder heeft dat niet geleerd dus die gaat gewoon zijn eigen weg *LOL*
onopgevoede dressuur paarden *LOL* (geintje hoor Knipoog )

groetjes

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:30

Spikkel schreef:
Zo hoorde ik pas een verhaal van iemand.Zij was naar een paardenhoeve ergens gereden en was behoorlijk tipsy geworden van te veel glue wijn te drinken... .En wist de weg niet meer (hoezo Knipoog ).En dat paard is gewoon helemaal zelf naar huis gegaan Haha!.Als we soms van buitenrit terug komen doe ik een knoop in mijn teugels en gaat de pony altijd de juiste richting uit Haha!.En dan gaan ze idd ook sneller lopen zeker zonder teugels Haha!.


gatverdamme Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flip en 25 bezoekers