ik krijg nu ook de western kriebels!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

ik krijg nu ook de western kriebels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:49

zo langzamerhand begin ik steeds vaker naar de western onderdelen te kijken en zo'n zadel lijkt me ook heel apart zitten, en ik vindt die hoofdstellen ook zo gaaf! Bloos

oliebol...krijg ik nu ook last van het western virus? Wie kan me nog gekker maken???


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:56

Klim een keer op een goed westerngereden paard. Dan wil je echt niet anders meer Haha! !

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:58

Precies! Je moet het gewoon een keer doen. Dan ben je vanzelf verkocht.

One moment can change everything.

United Stables That's US

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:15

ik wou dat ik iemand wist die er een had...alhoewel...nog meer dure dingen aanschaffen.....maar alleen het zitten in zo'n zadel lijkt me al hartstikke spannend, hoe zit zo'n zadel?

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:37

Chiqa schreef:
.....maar alleen het zitten in zo'n zadel lijkt me al hartstikke spannend, hoe zit zo'n zadel?

Iedereen vindt zijn eigen zadel natuurlijk het lekkerst zitten, maar geloof mij er is een wereld van verschil. Haha!
Je hebt harde een zachte zittingen, (te)brede en smalle. Vlakke en oplopende.
Wil je een idee krijgen wat JIJ lekker vindt zitten zul je er minstens meerdere moeten proberen. En niet alleen vanaf een stilstaand zadelbokje Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:44

okee bedankt voor de tip Sugarmiss...is nog eenhele weg te gaanvoor me hoor!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:55

Ach er zijn westernruiters genoeg tegenwoordig hoor en dus ook zoveel zadels om te proberen Lachen
Denk na één zadel niet direkt van 'dit is het' of 'dit valt vies tegen'.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 05:45

ik denk niet dat je kan zeggen dat je westernkriebels hebt als je de zadels erg nteressant vind en zo ook met de hoofdstellen. Western is een manier van rijden, niet een manier van optuigen van je paard. Hoeveel mensen zijn er immers niet die zeggen dat ze western rijden, maar er in werkelijkheid geen snars van snappen en het rijden alsnog meer op Engels dan op western lijkt. Zoals er al gezegd werd... rijdt eerst een keer western en neem een les, zodat je het in ieder geval ook inderdaad ondervindt wat westernrijden is en kijk daarna pas of je idd de 'westernkriebels' hebt

Been there, done that!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 09:14

Ik heb ook wel een beetje dat het westernrijden mij steeds meer gaat trekken. Ik denk dat het veel beter past bij mijn pony, heeft namelijk een hekel aan kortere teugels, en door de hals buigen. Maar wil met een ontspannen teugeltje wel zakken met zijn hoofd. Daarnaast reageert hij al op teugeldruk. En door op die manier te rijden ontspant hij veel makkelijker als op de Engelse manier. Doordat ik nu een weekje ofzo op teugeldruk heb gereden, gaat het Engels rijden veel beter.
En heb ik gisteren een prachtige westernpony gezien. Een 3-jarige, gereden met bosal, en echt superbraaf. Geen pasje verkeerd, en toch al zo fantastisch lopen. En zelfs met vreemde mensen op zijn rug deed hij het.
Ik ben er al langer over aan het denken, en wordt steeds zekerder, maar wil het Engelse rijden eigenlijk niet opgeven. Dus mijn twijfels zijn er nogal. Westernrijden lijkt me veel relaxter, maar ik beleef nog zoveel lol aan het Engelse rijden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 09:17

Gewoon een keer een lesje volgen op een goed gereden paardje *LOL*
En ik zou eens een keer op een wedstrijd gaan kijken, dat is ook erg leuk en krijg je een beetje overzicht van de verschillende onderdelen die er zijn.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:43

dankjullie voor de tips, nee ik zal het eerste eens gaan proberen want met impulsiviteit schiet je niks op als het tegenvalt....zit je met allemaal dure spullen en die heb ik al genoeg...
Ik zal eens bij ons op stal vragen of er oemand is die dat ook doet, laat ik het hopen, dan kan ik het eens proberen ik houdtjullie op de hoogte!
Oja over dat met lange teugel rijdenen lichte druk zie ik helemaal zitten want mijn paard(arabier) heeft moeite met dresssuur...ze kan het wel maar ze kan slecht ontspannen.

walk
Berichten: 52
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:29

Gewoon naar een manege gaan waar ook western les word gegeven en dan 10 lessen volgen dan wil je nooit engels rijden,net zo als patricavg schrijft. Maar ga eens naar Mariemheem (bij raalte) van 25 ./ 28 september daar zijn kampioenschapen westernrijden dan kan je daar genoeg zien.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:15

Dyonne schreef:
Ik heb ook wel een beetje dat het westernrijden mij steeds meer gaat trekken. Ik denk dat het veel beter past bij mijn pony, heeft namelijk een hekel aan kortere teugels, en door de hals buigen. Maar wil met een ontspannen teugeltje wel zakken met zijn hoofd. Daarnaast reageert hij al op teugeldruk. En door op die manier te rijden ontspant hij veel makkelijker als op de Engelse manier. Doordat ik nu een weekje ofzo op teugeldruk heb gereden, gaat het Engels rijden veel beter.
En heb ik gisteren een prachtige westernpony gezien. Een 3-jarige, gereden met bosal, en echt superbraaf. Geen pasje verkeerd, en toch al zo fantastisch lopen. En zelfs met vreemde mensen op zijn rug deed hij het.
Ik ben er al langer over aan het denken, en wordt steeds zekerder, maar wil het Engelse rijden eigenlijk niet opgeven. Dus mijn twijfels zijn er nogal. Westernrijden lijkt me veel relaxter, maar ik beleef nog zoveel lol aan het Engelse rijden.


Je moet het eigenlijk een tijdje proberen, gewoon met je engelse tuig, dan kom je er wel achter of het wat voor je is. En als je niet wil stoppen met dressuur kun je het dan niet allebei doen. Volgens mij is het voornaamste verschil toch wel dat je bij het Westernrijden met een langere teugel rijdt en een lagere hoofd-hals houding van het paard en hij moet langzamer lopen, maar dat lijkt me toch niet al te verwarrend voor je pony. Als je bij dressuur losrijdt rijdt je hem ook VW-NW, is dus eigenlijk wee hetzelfde als de houding bij Westernpaarden. en je moet natuurlijk nieuwe oefeningen erbij gaan leren, zoals spinnen, zijwaarts over een balk en uiteindelijk het rijden op een hand.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:23

Maar ga er aub niet van uit dat een westernpaard met losse teugels gereden dient te worden en een engels paard met strakke teugels Lachen Een goede instructeur werkt altijd vanuit ontspanning en het is nooit de bedoeling om kg's gewicht in je handen te hebben. En ook een westernpaard wordt imo van achter naar voor gereden waardoor hij vanzelf in een steeds lichtere aanleuning zal gaan lopen. Dan is het alleen de afwerking nog even die per discipline verschilt.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:23

cornelie schreef:
Maar ga er aub niet van uit dat een westernpaard met losse teugels gereden dient te worden en een engels paard met strakke teugels Lachen Een goede instructeur werkt altijd vanuit ontspanning en het is nooit de bedoeling om kg's gewicht in je handen te hebben. En ook een westernpaard wordt imo van achter naar voor gereden waardoor hij vanzelf in een steeds lichtere aanleuning zal gaan lopen. Dan is het alleen de afwerking nog even die per discipline verschilt.


Dat is i.d.d. denk ik de juiste manier, ben ik het helemaal mee eens. Maar ik zie toch vaak dat ze bij westernrijden met een lange teugel rijden, bij bijv. pleasure helemaal. Of zie ik dat verkeerd. Verward

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:28

Tijdens een wedstrijd of tijdens de training?

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:33

Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:53

mssn een stomme vraag, maar een voormalig draver, zou die wel in staat zijn western te rijden?

Onderschriftloos :Y)

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:05

Ligt heel erg aan het paard, sommige dravers hebben heel veel moeite met verzamelen doordat ze nogal stijf zijn in de rug en sommigen hebben een mindere galop.. Maar als je er ook wat basisdressuur mee kan rijden, denk ik dat het heel goed kan. Ik ken dus wel iemand die Z-dressuur met een draver was.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:56

SuperSmurf schreef:
mssn een stomme vraag, maar een voormalig draver, zou die wel in staat zijn western te rijden?


ik heb ook een voormalige draver ik heb daar wel vertrouwen in...nu jij nog!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:00

haha nou ik heb m nog niet en mssn (kans ik heel groot, geldgebrek) zal ik m nooit krijgen ook. Maar het is dus een draver dat op dit moment 2 keer iemand op zijn rug heef gehad.. Maar mocht ik t voor elkaar krijgen om m over te nemen wil ik prpberen western te gaan rijden.. Maar hij kent dus nog nix. Wat ik begrijp is dat hij dan dus eerst een beetje dresuur moet kennen>

Onderschriftloos :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:09

ik heb geen idee, net wat ie het eerst leert toch? Maar de basis is natuurlijk wel erg belangrijk en een goede galop, dat moest die van mij ook leren, draven kon ze, ja dat wisten we nu nog de galop!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:24

tsja, de galop zal nog wel even duren, maar zou je niet gewoon eerst de basis dingen van de western aan kunnen leren en tegelijkertijd bezig zijn met de galop op de engelse manier?

Onderschriftloos :Y)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:58

Ran schreef:
Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Tijdens een wedstrijd is dat wel zo'n beetje de voorgeschreven houding. En tijdens de training met een losse teugel ligt het ook weer aan het moment (begin/eind) en africhtingsgraad van het paard. Continu met een losse teugel lijkt mij bij deze mensen zeer vreemd. Een paard zal toch na moeten leren geven aan druk of dat nou van een been of teugel is. Ik heb zelf ook een aantal keren bij DJ gelest en ik kan je verzekeren dat ik echt van achter naar voor moest werken.


patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:45

Owkee mensen, wake up.... mag ik eventjes terug komen op het deel met de draver... Ik bedoel, hierzo (waar ik nu mn stage doe) rijden we allerlei soorten paarden. maakt niet uit of ze al ingereden zijn op engelse of westernmanier, nog zo groen als gras zijn of superspoiled (verpest dus) zijn... Dus nee, je paard hoeft helemaal geen basis te kennen. En ik denk dat jullie ook een groot punt missen hier, want het is niet belangrijk dat je paard de galop kent... dat is een subonderwerp... en het hoofdonderwerp is dat je paard voorwaarts gaat als je het vraagt.. Je leert dus je paard voorwaarts te gaan op een commando en zodra hij dat kent, kan hij in principe ook de galop...of tenminste, dan kun je eraan gaan werken. Het is net als bij een bit in de mond doen; je focust je niet op het bit in de mond krijgen maar op het openen van de mond op jouw commando.... Dus het maakt niet uit wat voor basis je paard heeft... zolang jij maar weet hoe je waaraan moet werken.

Daarnaast werd er aangeraden om het eerst eens te proberen (het western rijden) met je dressuurteugel.... Euh... ik zou het niet doen, want gegarandeerd dat je een hoop door de war gaat halen (been there, done that!). Western rijden is inderdaad niet 'met losse teugels rijden', maar het is rijden zonder druk en zodra je je paard moet corrigeren moet je druk kunnen geven... en als je met een engelse teugel rijdt heb je al snel dat je teugels te kort zijn om te werken met de druk... dus zorg dat je of een heeel lang halstertouw hebt (een leadrope was hetgeen wat ik gebruikte in het begin) of koop een paar splitreins (of leen ze van iemand)...
Succes!
Patricia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Toushie, xxPaige en 31 bezoekers