Hoofd omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 19:32

Hallo allemaal!!
Ik rijd nu sinds een tijdje op een hackney bij de manege. Ik weet dat hackneys altijd zo'n beetje met hun hoofd blijven lopen, ze zijn immers niet gefokt om als rijpony te dienen ('t is trouwens wel een leuk rijbeestje hoor!), maar toch even mijn vraagje om zijn hoofdje ietwat lager te krijgen, ik erger me zot aan die nek waar ik steeds tegenaan zit te kijken. Ik heb hem wel aan de teugel proberen te rijden, maar meestel komt zijn hoofd dan wel naar beneden, maar de rest niet! Iemand tips zijn hoofdje lager te krijgen?? Moet ik misschien eens met wat langere teugels gaan rijden en dan goed voorwaarts dat hij met zijn hoofd naar beneden gaat Verward

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:10

Dat doe ik meestal met pony's die zich verzetten en gespannen met hoofd omhoog lopen, dan komen ze vanzelf naar beneden als ik ze die ruimte maar geef. Maar dit gaat waarschijnlijk niet voor elk paard op. Een halsverlenger die je tussen de benen aan de singel bevestigd Hoeft absoluut niet strak! Nodigd uit om het hoofd en de hals te laten zakken en de rug te rekken en ontspannen. Te gebruiken bij longeren en bij het rijden.
Maar ik weet niet of je dat mag gebruiken?

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:55

Tja veel kan ik niet zeggen, misschien dat een thiedemann of martingaal helpt??? En je kan idd proberen of je hem lager kan krijgen dmv langere teugel, maar laat hem dan wel op eigen benen lopen! En hij moet eerst nageefelijk zijn. Een gevaar is wel als je dit te lang en te vaak doet dat je paard een knik krijgt in de hals waardoor hij last kan krijgen van spierpijn oid!!

Suc6

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 20:24

Bedankt voor jullie reacties, ik ben alleen bang dat ik geen hulpteugels enz. mag gebruiken terwijl dat misschien een hele goede oplossing zou zijn. Nou ja, ik probeer het gewoon met wat ik heb. Lachen

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 23:01

enne een trainings elastiek?
dat help wel kvika loopt ook vaak met haar hoofd ik de lucht en dan rij ik soms weer ff met zo'n elastiek.

het is ook vriendelijk vind ik je kan er zeker geen schade mee aanrichten.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 17:16

Een halsverlenger was ook een goede oplossing geweest.
Aangezien je geel hulp materiaal mag gebruiken zou ik de pony meer ruimte geven van voor (wel nagevelijk) en goed blijven benen zodat hij naarvoren komt met zijn hoofd.
Maar dat kan je misschien beter vragen aan degene van wie je les krijgt.
Groetjes:Corina

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:06

uit eigen ervaring:
mijn pony liep in het begin ook vrolijk in de lucht te kiken.
ik heb eerst aan een lange teugel en dan nog wel nageeflijk maar zo ver mogelijk naar beneden gewerkt, zodat ze de rug meer gaan gebuiken, en dan langzaam steeds meer ietsje oprichtten.en heel erg ontspannen met rust en voorwaarts houden.
hulpteugels lijken me geen oplossing. mischien is dat bij hackneys ook niet zo makkelijk, en al helemaal niet omdat ze gefokt zijn om benen hoog op te tillen, en hoofd mooi hoog te houden. Knipoog veel succes