probleem met aan de teugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

probleem met aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:00

wie heeft er een goed advies?
mijn paard iets van een kruising tussen kwpn en groninger wil niet aan de teugel lopen
ik heb twee keer per week priveles dus ik denk niet dat het aan mijn instructie ligt
mijn paard loopt echt netjes van achter naar voor en loopt netjes naar mijn hand hij doet echt alles wat ik vraag maar zodra ik een beetje aanleuning vraag gaat zijn hoofd als een giraffe omhoog, aan mijn bit ligt het zeker niet ik heb echt alles geprobeerd.
zelfs zonder bit loopt hij ook perfect en doet alles voor me,wijken schouderbinnenwaarts echt alles
wie heeft er een gouden tip??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:14

Als je al 2 x per week les hebt, wat zegt je instructie ervan?

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:24

die is er zelf ook op gaan zitten en heeft meerdere malen en poging gewaagd van haar moet ik niet tevaak doorblijven gaan met vragen maar me concenreren op het feit dat hij wel super mijn hand volgt en wachten met aan de teugel rijden.volgens haar is hij er niet klaar voor maar verder loopt hij super en is er niks mis ik rijd met hem in de l ookal niet aan deteugel en niet officieel en heb meerdere prijzen gewonnen maar krijg achteraf steeds te horen dat hij wel an de teugel hoort. ik heb hier zelf een raar gevoel bij en heb volgende week een andere instructeur om eens te kijken wat hij hiervan zegt. zelf heb ik het idee dat hij gewoon

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 16:25

how foutje sorry,
zelf heb ik soms het idee dat hij het echt doet om te zieken en weet even niet wat ik er aan moet doen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:55

sorry, maar misschien zouden leestekesn een idee zijn? Je bent hier nog maar pas, maar dit leest zo ontzettend vervelend!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:56

Misschien moet je hem eerst leren om na te geven. Eerst in stap met een weerstandbiedende hand, geeft hij maar een klein stukje na dan ook meteen weer loslaten. en daarna vraag je hem een langere tijd na te geven, maar hij moet doorkrijgen dat als hij nageeft, de druk meteen wegvalt, zodat het voor hem prettig is om in die houding te lopen.
Als het in stap goed gaat oefen je in draf en zo verder. Vaak is er bij zo'n paard ook sprake van een lichamelijke oorzaak, het zadel past niet of het paard is gewoon erg stijf of is gevoelig of stijf in de rug, waardoor het moeilijk wordt om de rug omhoog te brengen, wat hij dus automatisch doet wanneer hij nageeft. In dat geval kan je ens een masseur laten komen om hem lekker los te maken. Maar daarna is het wel belangrijk dat je hem in de juiste houding laat lopen tijdens het rijden, anders zit íe zo weer vast.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:58

Schouderbinnenwaarts en wijken zonder dat je paard nageeflijk is??? Dat vind ik op zich al een hele prestatie! Volgens mij kun je namelijk niet eerder een echt correcte schouderbinnenwaarts rijden zonder dat je paard nageeflijk is op 2 teugels en wil buigen om beide benen. Vraag me dus af hoe je dat doet.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:04

Kan het ook aan het gebit liggen? Wolfskiezen??

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:07

Dat kan wel ja. Als het bit tegen de wolfskiezen aan stoot heeft het paard hier veel last van.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:03

ja.. dat zou het kunnen zijn....nog een tipje..misschien eerst de goede spieren laten ontwikkelen door longeren met.. evtueel touwtjes dan wordt het iniedergeval al makeklijker om die spieren te gebruiken Knipoog

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 11:43

bedankt voor de tips, en sorry voor de leestekens, hier had ik even geen erg in, aan zijn tanden kan het niet liggen, die zijn pas nog bekeken. en longeren met touwtjes? hoe bedoel je dat? met bijzet teugels? want dat werkt ook niet ( of ik doe ze niet goed vast) maar aan de bijzetteugels, loopt hij gewoon met zijn hoofd laag en als ik hem dan voorwaarts wil laten gaan gooit ie zijn hoofd omhoog en loopt hij ertegen aan

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:41

newie schreef:
bedankt voor de tips, en sorry voor de leestekens, hier had ik even geen erg in, aan zijn tanden kan het niet liggen, die zijn pas nog bekeken. en longeren met touwtjes? hoe bedoel je dat? met bijzet teugels? want dat werkt ook niet ( of ik doe ze niet goed vast) maar aan de bijzetteugels, loopt hij gewoon met zijn hoofd laag en als ik hem dan voorwaarts wil laten gaan gooit ie zijn hoofd omhoog en loopt hij ertegen aan


Zover ik het weet loopt normaal gesproken een paard aan de bijzetteugel altijd nageeflijk. Dan moet je paard dus wel echt helemaal niet graag in die houding lopen, dus zou je denken dat er toch meer aan de hand misschien is. Ik zou echt even alle mogelijke oorzaken langslopen om te ontdekken wat er is. Succes. Gr., Ran

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 10:18

de dierenarts komt volgende week voor inenting en dan laat ik hem maar gelijk even helemaal nalopen. ik zou het anders ook niet weten, er moet haast wel wat aan de hand zijn. allemaal nogmaals bedankt

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:12

Als de bijzetteugels niet strak genoeg zijn aangespannen loopt het paard er niet altijd nageeflijk op. Bijzetteugels geven ook iets mee, wat het paard meer speling geeft. In andere topics staat genoeg over het longeren met touwtjes. Hoe zit het met jouw rijervaring? Kan je andere paarden wel aan de teugel rijden?
Je schrijft ook dat je paard wel je hand volgt, maar ik vraag me af hoe hij dat doet zonder nageeflijk te lopen. Veel succes in ieder geval!
P.S. hoofdletters zouden ook wel fijn zijn..

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:55

het longeren met touwtje is niet moeilijk. je legt het touwtje over zijn hoofd en doet hem door de bitringen of door de haken van het halster.dan onder zijn benen langs en omhoog naar zijn schoft. en daar vast. dan loopt ie netjes met het koppie naar beneden mits je hem goed genoeg vastmaakt dan...
verder met rijden blijf voorwaarts rijden. en het aan de teugel rijden gaat het makkelijkst voor het paard in een drafje... hierin schakel je veel en vang je telkens op met zit en been.. zo komt hij ook beter aan het been... laat hem lekker laag lopen met het neusje en kijk of hij je hand volgt naar beneden.... zo laat je hem een paar dagen lopen en probeer eens of je hem daarna wat beter op kan pakken.
verder zou ik ook even afwachten wat de dierenarts zegt... ( dit hoort natuurlijk bovenaan het berichtje in plaats van onder de rijtechnische tips.)

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 11:24

Een ander paard ka ik wel goed aan de teugel rijden, als de dierenarts is geweest ga ik wat meer aan de longe werken.
Eens kijken of het me wel lukt.
Heeft er iemand ervaring met twee lijnen?
Dat heb ik ooit eens iemand zien doen en vraag me af of dat misschien ook een optie is
Bedankt voor jullie reacties

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:44

als je moet leren hoe je met twee longeerlijnen kan longeren krijg je bij jouw paard nooit een correcte aanleuning. dit longeren kan je het beste bij een wat ouder en ervarener paard leren. en je eigen paard met touwtjes bijzet of pessoa longeren.

groetjes joyce

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 11:50

mijn paard is 23 jaar
hij is super hoor aan de longeerlijn, daar ligt het niet aan.
en wat is een pessoa?

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:14

misschien heeft ze er slechte ervaringen mee? mijn bijrijdpaard heeft namelijk hetzelfde probleem en bij haar denken we dat het dus daardoor komt. ik zou vooral heel veel geduld met haar hebben, en proberen haar niet teveel te dwingen aan de teugel te lopen, maar eerst proberen zo ontspannen mogelijk te laten lopen. dat is veel belangrijker.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:28

newie schreef:
mijn paard is 23 jaar
hij is super hoor aan de longeerlijn, daar ligt het niet aan.
en wat is een pessoa?


23? en nooit goed aan de teugel gelopen. Als hij al op deze leeftijd is en dit nooit goed gedaan heeft, kan het ook gewoon stijfheid zijn.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:10

hoi

ik zeg ook niet dat je paard het niet kan maar als ie nog nooit met twee lijnen is gelongeerd dan is het voor hem ook nieuw. en het is beter om het op een paard te leren dat al twee touwtjes kent dan hoef je je alleen met jezelf bezig te houden en niet ook nog eens met wat je paard doet.

een pessoa is een longeertuig.
dat tuig gaat om de kont heen en loopt langs de zijkanten van het paard naar het bit en vanuit daar kan je hem instellen.
de functies is je zet de pessoa zodat je paard nageeflijk is komt ie eruit met zijn hoofd dan wordt het elastiek om de kont strakker getrokken. zodat de achterhand er meer onder komt. de rug boller wordt gemaakt en het paard vanzelf weer nageeflijk wordt.
de pessoa is te koop in de ruitersportzaak en je hebt een longeersingel nodig.

groetjes joycje

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:14

newie schreef:
die is er zelf ook op gaan zitten en heeft meerdere malen en poging gewaagd van haar moet ik niet tevaak doorblijven gaan met vragen maar me concenreren op het feit dat hij wel super mijn hand volgt en wachten met aan de teugel rijden.volgens haar is hij er niet klaar voor maar verder loopt hij super en is er niks mis ik rijd met hem in de l ookal niet aan deteugel en niet officieel en heb meerdere prijzen gewonnen maar krijg achteraf steeds te horen dat hij wel an de teugel hoort. ik heb hier zelf een raar gevoel bij en heb volgende week een andere instructeur om eens te kijken wat hij hiervan zegt. zelf heb ik het idee dat hij gewoon


Ik vind dit heel verstandig en logisch klinken.
Waar heb je daar zelf een raar gevoel bij?
Het komt over alsof je zelf te snel wilt.
Geef je paard en jezelf de tijd en vertrouw op je instructeur

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:15

Ran schreef:
Zover ik het weet loopt normaal gesproken een paard aan de bijzetteugel altijd nageeflijk.


Met een bijzetteugel loopt een paard altijd in de krul maar dit hoeft helemaal niets met nageefelijkheid te maken te hebben.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:29

Als je met touwtje longeert, maak je ze mestal anders vast dan hierboven beschreven... Namelijk van longeersingel via bit terug naar longeersingel waarbij de hoogte waarop je de touwtjes vastmaakt kan variëren van tussen de benen naar de zijkant op verschillende hoogstes, tot beiden vrij hoog aan de zijkant... Hoe strak je ze vastmaakt kan natuurlijk ook verschillen...

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 19:52

ja klopt joyce ik ben uitgegaan van mijn eigen manier. maar dat is natuurlijk niet altijd goed...
groetjes joycje