Van galop wisselen aanleren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Van galop wisselen aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 13:03

Hoe pak je dit aan, mijn paard blijft nml. fijn in dezelfde galop galloperen als ik het probeer, ik geef dacht ik wel de goede hulpen, maar ze doet dit gewoon niet gemakkelijk.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:18

ben het ook aan het doen, nu doet Camble het al vanzelf.
Ik doe het zo: ik rijd een diagonaal bij F ofzo en voor X zet ik ze terug in draf en spring dan terug aan. Heb ook gezien dat ze iets voor de hoefslag in draf gaan en op de hoefslag zelf van hand wisselen.. dat is gemakkelijk denk ik. Als ik nu een diagonaal rijd, hoef ik ze zelfs niet in draf meer te zetten, ze doet al uit zichzelf de galop wissel, gewoon blijven oefenen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:19

Je kan beter les nemen, dan leer je het iig niet verkeerd aan, en verpest je je paard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:26

Dookie schreef:
Als ik nu een diagonaal rijd, hoef ik ze zelfs niet in draf meer te zetten, ze doet al uit zichzelf de galop wissel, gewoon blijven oefenen


Maar hoe doe je het dan als je door moet galopperen in contragalop na de diagonaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:28

Daar zou ik dan ook graag antwoord op willen, erg benieuwd naar Tong uitsteken

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:34

Bedoel je bv gewoon op de hoefslag van hand veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:35

Jou paard wisselt van zelf de galop, toch?
Hoe doe je dat dan als je geen wissel wilt, maar contra galop?

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:45

Ben natuurlijk weer te snel en heb weer onduidelijk uitgelegd.. Ik moet haar natuurlijk nog hulpen geven als ik wil dat ze galop wissel doet.. Als ik die hulpen niet geef blijft ze zo verder galoperen.. Contra galop is toch een galop op de volte ofzo, waar het buitenvoorbeen voorgrijpt? of ben ik nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:45

Door de draf wisselen heeft nog weinig te maken met een changement (vliegende galopwissel) en ik denk dat de topicstartster daarop doelde.

Om een changement te kunnen maken moet je paard goed op eigen benen, van de grond af kunnen "rollen" in de galop. Hij moet goed attent zijn op je zijwaartse hulpen, echt van je been "af" willen (ahw zijn buik intrekken voor jou hulp ad zijkant) Als je dat voor elkaar hebt lukt de wissel meestal ook wel.

Jonge paarden leer ik wisselen in een wending, oudere paarden leer ik wisselen vanuit de contra. Maar dus altijd vanuit de galop. Als je ze uit de galop haalt om te wisselen krijg je nooit een impulsief gesprongen changement.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:46

Mijn haf (jaja Tong uitsteken) heb ik het zo geleerd:
Ik reed eerst gewoon een paar rondjes in galop, dan zette ik haar op de volte.
Een of twee keer rond en dan wisselen naar de andere grote volte.
Een halve volte en op X wisselen naar de andere halve volte dus.
Op X been hulp verwisselen (dus bv. als je eerst rechterbeen naar achter had [linskom dus] dan het rechterbeen op de singel en het linker been iets naar achter.), stevig aandrukken, eventueel een aanmoedigend tikje om de achterhand nog iets meer te activeren en dan sprong ze om Lachen

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Het beste is natuurlijk goed les nemen waar ik op het moment dat ik het haar geleerd heb geen mogelijkheid toe had maar de dagelijkse training toch wat wilde afwisselen Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:48

Wat ik me afvraag is waarom mensen een wissel willen als ze er rijtechenisch helemaal nog niet klaar voor zijn?
Word je paard niet beter van hoor Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:48

runningkawa schreef:
Wat ik me afvraag is waarom mensen een wissel willen als ze er rijtechenisch helemaal nog niet klaar voor zijn?
Word je paard niet beter van hoor Lachen


Is die voor mij bedoeld?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:50

Misschien Lachen Tong uitsteken
Maar iig wel voor diegene die niet eens weet wat contra galop betekend Lachen
Dan heb je nog niks bij een wissel te zoeken

Die ruiters krijgen dan ook geen wissel, maar een paard met een truucje Lachen


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:52

Ok, ik weet wel wat contra-galop betekent.
En dat kon mijn hafje ook Lachen
Er was vroeger zelfs een tijd dat ze alleen contra-galop kon Bloos!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:53

Maar ja, je hebt wisselen en wisselen. Mijn vierjarige kan ook een changement springen (dat kon hij al toen hij nog niet zo lang onder de man was) en doet dat ook netjes aan het been. Maar dat heeft nog weinig met het changement dat straks in het Z2 komt te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:56

Dat heet dan geen contra maar verkeerde galop.
Dus is zeker niet hetzelfde.

En idd je hebt wisselen en wisselen.
Dus een truucje of echt een wissel
enorm verschil.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:58

Dat ben ik helemaal met je eens Zep Lachen
Maar ik was dan ook nog lang niet aan het Z2 toe mt m'n haf hoor Bloos
Het was ook meer om te "testen" of ze goed reageerde op m'n been in galop.

Kawa, dat het dan verkeerde galop heet weet ik maar het was min of meer als grapje bedoeld Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:59

Is het fout misschien over die contra galop? Ik heb trouwens die galop wissel in de privé les geleerd, en zo verder geoefend.. Als het fout is moet je bij mijn lesgeefmens zijn, als ze het mij zo aanleert Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:00

Weet ik, begreep ik tenminste uit je smiley
Maar voor mij was het om duidelijk te maken aan anderen die dit ook lezen en denken dat ze wel contra rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:03

Ik ben het niet helemaal eens met je Kawa, truucje of wissel. In beide gevallen, en ook bij bijv. feetje, mag je van mij spreken van een "echte" wissel. Beide paarden doen dat netjes op de hulp van de ruiter en hebben blijkbaar genoeg balans en lopen genoeg op eigen benen om die wissel uit te kunnen voeren. Alleen met die oefening die in het Z2 gevraagd wordt zit net zo veel verschil als bij het verschil tussen de schouderbinnenwaarts in het M1 en in de Intermediaire I. Snappie? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:08

Als ze het op de hulp doen wel, maar bij dookie is dat niet het geval, want die deed het door gewenning, dan vind ik het een truucje.
En daar zou ik dan ook nog wel een een correcte contra willen zien, want die 2 hebben toch wel met elkaar te maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:09

Dan zijn we het wel met elkaar eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:10

Dacht ik al Lachen
Soms een beetje een splaakgeblek door i-net Lachen

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:12

gewenning? heb het woensdag voor de eerste keer gedaan.. En toen zei mijn lesgeefmens dat het goed ging.. Nou ja ik ga hier niet meer reageren, want jullie denken precies dat ik het allemaal slecht doen en jullie hebben het eens nog niet gezien.. Ofwel zal ik een slecht lesgeefmens hebben en het verkeerd leren of anders zal het een trucje zijn die ze op 3 dagen heeft geleerd..

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 15:19

Oei jee, een hoop verschilende antwoorden zie ik, wat is nu de goeie.
Wat voor hulpen geef je trouwens voor de contragalop, op zo'n manier dat 't paard weet wanneer hij moet wisselen en wanneer niet. Dat wil ik eigenlijk ook wel weten. Maar eerlijk, mijn paard is er misschien nog niet helemaal aan toe om de galopwissels te oefenen, maar ik denk niet dat het kwaad kan als hij het gewoon al een keer gedaan heeft, als hij dan wat verder is kan ik dit gaan uitbouwen. We gaan het aankomende les ook wel oefenen, maar mijn instructeur had verwacht dat ze het wel gemakkelijk zou doen als ik haar over de diagonaal zou sturen en haar dan zou laten wisselen.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers