Tölt??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Tölt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 22:42

Bij het leren van de overgangen onder het zadel aan Arabella, een jonge andalusische merrie, viel het me op dat ze een vrij gepronceerde overgangshuppel had tussen draf en galop. Die ben ik gaan 'aanhouden' en inmiddels kan ik deze op commando laten uitvoeren. Het is marginaal sneller dan háár draf, ze houdt het moeiteloos vol en ik kom er niet bij uit het zadel. Is dit nu een vorm van tölten?
Na het lezenvan de info op gangenpaarden moet ik zeggen dat het niet echt snelwandelen is, maar het is ook beslist geen echte draf.

www.homocaballus.net


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:52

Als je het een keertje kan filmen kan iemand hier ongetwijfelt zeggen of dit tolt is of een variant erop. Leuk dat je dit zo uit hebt kunnen breiden.
Gekke gangen kan ik over meepraten. Rowan heeft als hij er zin in heeft een 'dralop' - draf met om de pas een halve galop-aansprong. Je kan er niet in lichtrijden, maar slecht zitten doet het niet. Raar paard...

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 23:05

Schiet me net te binnen: toen we haar net hadden was ze érg zenuwchtig en de eerst paar keer onder het zadel liep ze uitsluitend in een dribbel. Dit is diezelfde dribbel, maar dan zo snel als tussen draf en galop. Je kan er onmogelijk op licht rijden en met wat gewicht op de benen gewoon bij blijven zitten. Als je met de tong in het ritme meeklikt is het volstrekt regelmatig en vrijwel tweemaal zo hoog als haar meest onstpannen draftempo.
Hoe het ook zij, het schiet lekker op zonder dat je hoeft te 'werken' als bij draf Lachen

www.homocaballus.net

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:26

takketakketakketakke.... you know Knipoog
het klinkt als een tölt, maar aangezien die niet getraind is, kan het heel gemakkelijk een draftölt zijn, die haar helemaal verkeerd zal bespieren op den duur en/of haar ontzettend stijf zal maken.
als je de gang wilt houden, stel ik voor dat je haar laat intölten. maar sowieso denk ik niet dat een raszuiver niet-gangenpaard een perfecte tölt kan vertonen.
hoe was de hoofd-halshouding? die moet omhoog zijn, neusje in de lucht zeg maar, maar toch een ronde bovenlijn proberen te houden. je onderarmen moeten horizontaal zijn, het hoofd mag niet bewegen.
idd, een filmpje of een paar foto's zouden veel verduidelijken!!!!

Enya - Daya :-)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 00:02

ponyzotje schreef:
takketakketakketakke.... omhoog zijn, neusje in de lucht zeg maar, maar toch een ronde bovenlijn proberen te houden. je onderarmen moeten horizontaal zijn, het hoofd mag niet bewegen.


Yes!!! Helemaal.

De andalusiër is overigens de 'reden' waarom de paso e.d. gagenpaarden zijn.... Vandaar dat ik erop kwam om te proberen van de huppel een 'gang' te maken.

Verder is het hier nauwelijks een gang om lang aan te kunnen houden, omdat de ritten die ik rij letterlijk dwarsvelden en er maar heel weinig redelijk vlakke stukken bij zijn. Leuke 'gang' om erbij te hebben en als het daadwerkelijk een tölt zou zijn vind ik dat gewoon een speciaaltje bij mijn voor mij toch al bijzondere Araballa.

Blijf echter werken aan een wat ruimere draf en aan de drie galopgangen omdat die in de praktijk meer gebruikt worden hier. Met name haar ruime draf is nog een drama. Ben me bewust van haar limiet, maar het moet nog echte een stúk rustiger, ruimer en regelmatiger kunnen. Die superdribbel was bij haar een relatief makkelijk te scoren tussendoortje en een prettige succeservaring voor haar.

Bedankt voor de waarschuwing over de bespiering trouwens. 'Láten intölten' kan ik hier uiteraard wel vergeten, dus dat zal ik dan zelf moeten doen. Kun je me meer vertellen?

www.homocaballus.net

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:15

neen, niet echt. heb wel tijdje gewerkt bij een mevrouw die het deed, maar zelf ken ik er niks van. ik kan ze alleen ríjden Haha!
maar hier zijn nog wel een paar ijslandergekken die je er vast wat meer over kunnen vertellen... (draumpje, dimmalim, askja, komen in me op... zijn er meer)

dus helaas, kan ik je niet verder helpen. hopelijk kunnen enkele andere bokkers dat wel.
idd Clown was vergeten dat je temidden spanje zat, idd laten intölten is geen optie...!

Enya - Daya :-)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 13:50

ponyzotje schreef:
maar hier zijn nog wel een paar ijslandergekken die je er vast wat meer over kunnen vertellen... (draumpje, dimmalim, askja, komen in me op... zijn er meer)


Hoop ik dan op OK dan!

www.homocaballus.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:06

Ik heb een tijdje terug op Kvika mogen tölten en heb toen dit foefje geleerd: op het harde hoor je idd takketakketakke, als je op maat pannekoeken, pannekoeken, pannekoeken (=4 takt) mee kan zeggen tölt je Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:33

dat kan je ook zo ongeveer zeggen bij een niet helemaal zuivere tölt.
ik hoop dat de kenners dit topic snel in het oog krijgen Scheve mond

Enya - Daya :-)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 22:35

Vandaag met Luna naar de fiësta gegaan, dus morgen met Arabella; 's morgens Ofrenda de Flora aan de Virgen de los Dolores en aan het begin van de avond de Competicion de Cinta, het ringsteken. Twee keer heen en weer van en naar huis, dus ruimschoots gelegenheid om pannekoeken proberen te bakken.

www.homocaballus.net

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:38

*LOL* *LOL*

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:49

Maak je wel foto´s, ik vind die Spaanse uitdossing altijd erg mooi
Ziet er vast spectaculairder uit dan mijn "ringsteken op Ameland" foto´s Haha!

Farjen

Berichten: 7964
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:53

apart.. Camble had vandaag ook zo een nieuwe gang, ook dralop.. acherbenen draven, voorbenen galop, maar dit heeft ze als ze eruit valt dus (2 stappen ofzo)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 23:11

Ilindra schreef:
Maak je wel foto´s, ik vind die Spaanse uitdossing altijd erg mooi


Jazeker, gaan geheel in stijl, compleet met Traje Corto en Falda Sevillana hoor Lachen
Stuur er wel een paar naar jou als je me jouw e-mailadres pb't. Ik kan ze niet plaatsen. Goed dat je er over begint trouwens; snel de camera even aan de lader leggen Bloos!
Níet op mijn haarstijl letten graag, want om mijn lief tijd te besparen heb ik zélf de tondeuse over mijn bol gehaald en kwam er naar een paar halen achter dat ik wel de goede stand had ingesteld, maar het opzetstukje vergeten was...

www.homocaballus.net

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 00:31

De hals-hoofdhouding van het paard is hoog, het paard heeft de achterhand er goed onder en is verzameld, het zwaartepunt van de ruiter is wat naar achteren geschoven. Verder zit je zonder enig schokken in het zadel (als de tact zuiver is, anders voel je toch nog een onregelmatigheid)


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 05:53

Huertecilla schreef:
Verder is het hier nauwelijks een gang om lang aan te kunnen houden, omdat de ritten die ik rij letterlijk dwarsvelden en er maar heel weinig redelijk vlakke stukken bij zijn.


De IJslander gebruikt in het land van herkomst juist die gang om zich zo gemakkelijk/snel mogelijk door lastig/hobbelig (met 'graspollen' van 30+ cm) terrein te bewegen.
In een dergelijke functionele tölt is tact uiteraard van geen belang.

Voor je training is (licht) heuvelopwaarts rijden een nuttige hulp.

Voor hulp bij je training kun je af en toe een deskundige uit NL/Duitsland/IJsland op een weekje zonvakantie tracteren? OK dan!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 23:03

Ok, de fotos staan op ITP.

Ja, als ik het héél snel zeg kan ik er pannekoeken van maken, maar tis in geen geval een zuiver tölt.
Verder is het niet zo'n bruikbare gang hier; woon in een bergvallei en da's niet hetzelfde als IJsland. Grappig, dat wel.
Bedankt voor de feedback!

www.homocaballus.net

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:38

Huertecilla schreef:
Ok, de fotos staan op ITP.


Kannie vinde... Heb je de link?

Citaat:
Ja, als ik het héél snel zeg kan ik er pannekoeken van maken, maar tis in geen geval een zuiver tölt.
Verder is het niet zo'n bruikbare gang hier; woon in een bergvallei en da's niet hetzelfde als IJsland. Grappig, dat wel.


Verward Verward

Het verschil is hooguit de vochtigheid.
IJsland heeft evengoed bergvalleien.

.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 20:54

Kijk nóg eens op ITP, staat op de eerste pagina.

Er zijn hier nogal veel fraaie documentaires over paarden op de tv. Met name over de iberische rassen en hun domas uiteraard. Vanavond was er een uitgbreide uitzending over de Manga Larga. Héél fraaie beelden en een heldere uitleg. Ook de gangen en de verschillen met de Peruaanse en Mexicaanse huppelhitjes werden met duidelijke beelden uitgelegd. De 'tölt'gang van Arabella is exact die van de Manga Larga. Hoe je die exact moet noemen weet ik niet, maar als ik tegen Arabella 'tölt' zeg, dribbelt ze subiet in de betrffende gang lekker door Lachen

www.homocaballus.net

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:01

jaaah, als jij het zelf niet geschreven hebt valt het moeilijk te vinden
[ITP] Andalusisch Paardenfeest
overigens heb ik kruisjes, maar ik weet niet of dat aan jou of aan mij ligt? Haha!

Enya - Daya :-)

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 21:12

Ligt nu aan Bokt. Werkt allemaal prima en toch krijg ik nu ook kruisjes, terwijl je aan de reacties kan aflezen dat die meer gezien hebben Lachen
Mijn bijbehorende tekst, een paar inzendingen verderop in het topic, is echter wel gewoon leesbaar toch?! Voor de voorpret Knipoog Ut zijn écht mooie sfeerbeelden.

www.homocaballus.net

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:20

ze gaan wel weer nu ik ga gaan genieten!! Haha!

wat een magnifieke foto's. en weer heel mooi geschreven verslag van jou Haha!
dat zadel ziet er echt lekker zittend uit Haha!


en jullie paarden.... Lovers

Enya - Daya :-)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:33

Botervlieg schreef:
Voor hulp bij je training kun je af en toe een deskundige uit NL/Duitsland/IJsland op een weekje zonvakantie tracteren? OK dan!


Ik heb wel oren naar dat idee...Knipoog Hoe denkt Huertecilla hier zelf over Haha!

Even serieus :

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen (misschien over heen gelezen ?). Is een vorm van schweinenpas. De laterale beweging die onder andere kamelen ook "maken". Je omschrijft de gang als een bewegingsvorm met spanning , of misschien interpeteer ik dat verkeerd ?

De volgorde en manier van de beenzetting, als je die zou weten, zou je automatisch wat dingen weg kunnen strepen.

Is het een duidelijke viertakt, of twee takt ?

Als je het wil uitbouwen is het best van belang om te weten of het meer naar draf neigt of meer naar het laterale...

Je maakt me nieuwsgierig

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:03

Les_Fjal"]
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen (misschien over heen gelezen ?). Is een vorm van schweinenpas.
[/quote]

[quote]
Is het een duidelijke viertakt, of twee takt ?

Als je het wil uitbouwen is het best van belang om te weten of het meer naar draf neigt of meer naar het laterale...
[/quote]


Zonder beeld blijft het gissen, maar zoals Hc het hieronder beschrijft lijkt het op het bij IJslanders ongewenste 'rollen'.
(Van Mangalarga's weet ik te weinig af.)

[quote="Huertecilla schreef:
een vrij gepronceerde overgangshuppel tussen draf en galop. (...)
Na het lezenvan de info op gangenpaarden moet ik zeggen dat het niet echt snelwandelen is, maar het is ook beslist geen echte draf.


Schweinepass is sowieso lateraal en twee-tact.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:17

Uiteraard is lateraal een twee tact. Het houdt immers tegelijk aan 1 zijde in...met andere woorden (even voor de leken) linkervoorbeen en linkerachterbeen tegelijkertijd in 1 beweging zelfde geldt voor de twee benen aan de rechterkant.

Het zou inderdaad weleens dicht bij het het "rollen" kunnen zitten. Dan is het handig om er achter te komen welk voorbeen galopeerd.

Botervlieg : Vaak is het toch 2 ticekts voor de prijs voor 1 Knipoog:D

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann en 102 bezoekers