droes! help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

droes! help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 18:32

Bij ons in landsmeer bij de weilanden van knibbe, is droes uitgebroken. piedro staat daar ook Verdrietig Kan ik iets doen om te voorkomen dat hij t ook krijgt?? We kunnen hem daar niet weghalen, want niemand wil een paard dat misschein besmet is met droes op stal. Verdrietig weet iemand misschien de symptonen van deze ziekte.. en hoe besmettelijk en hoe erg is deze besmetting?
groetjes annika


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:49

Toevallig is er vanavond ook bij ons op stal droes vast gesteld. De symtomen zijn : eerst hoge koorts en veel snot wat later over gaat in etterige troep. En daarna komen de bulten onder de kaken.
Wat je er aan kunt doen is het paard wat het heeft apart houden van de rest en onder de kaken van dit paard laurierzalf smeren zodat het abces zo snel mogelijk kan rijpen. Het is voor andere paarden vooral besmettelijk als het paard dat het heeft gaat hoesten en als het abces open breekt.

En voor je eigen paard kun je er weinig aan doen dan goed zijn temperatuur in de gaten houden en om zijn afweer systeem te helpen D Tox geven.

Wodan en ik onderweg in de M2

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:41

Hmm heb er hier in de omgeving ook al over gehoord. Het is inderdaad belangrijk dat de 'droespaarden' in quarantaine gezet worden. Wel is het zo dat als een paard het eenmaal gehad heeft, en dat is meestal op jonge leeftijd, de kans klein is dat ze het opnieuw krijgen.

Heeft een van de paarden bij jou op het land nu droes? In dat geval is het wel zo netjes als de eigenaar van dat het paard hem apart zet. Alhoewel mijn paard het op 4-jarige leeftijd heeft gehad en de andere paarden het toen niet ook gekregen hebben.

Het is belangrijk dat het abces openbreekt en de etter er uit kan. Stinkt ook vreselijk.

There is no reality, only perception.

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:02

Droes komt over het algemeen voor bij jonge paarden of juist oudere paarden, in elk geval dus als er niet zo'n goede weerstand aan de orde is.. Wel is het zo dat een paard wat ooit al droes heeft gehad, dit zelden een 2e x krijgt...
Pas wel op met de snot/pus uitvloeiing, want dit is super besmettelijk..
Dus de zieke paarden moeten wel degelijk bij de anderen gescheiden gehouden worden... En spullen ontsmetten met dethol...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:34

Vraagje, begint droes met lusteloosheid en dufheid?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:36

Tancreda4 schreef:
Vraagje, begint droes met lusteloosheid en dufheid?




Oh, dan heb ik het ook! Haha!
Klein grapje!
Inderdaad kan dat het geval zijn.Het beste kun je als ze lusteloos en duf zijn even temperaturen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:17

bij ons op stal hebben ook een aantal veulentjes het Boos! snif
eentje is zelf deze week overleden het ging zo goed en op eens toch dood Boos!
baal als een stekker en hoop dat het snel over gaat.

weet dat er entingen zijn tegen droes , maar die dekken niet 100%
al met al een klote ziekte

tja....

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:13

Zitten wij er lekker tussenin?Ik had nog helemaal geen berichten gehoord over droes in de buurt. Scheve mond

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:27

FlairS schreef:
Zitten wij er lekker tussenin?Ik had nog helemaal geen berichten gehoord over droes in de buurt. Scheve mond


nou is te hopen dat de paarden die bij je op stal staan niks oplopen op wedstrijdterrein etc. etc.
Hoop dat droes zich niet verder uitbreidt, ik ga duimen Scheve mond

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:21

Het is natuurlijk heel vervelend als een paard droes krijgt,maar aan de andere kant bekijk ik het ook als een soort kinderziekte.Net als met Rhino wordt het altijd zo lekker geheim gehouden en dat is jammer.Als het kenbaar gemaakt wordt kunnen er in de omgeving toch wat voorzorgsmaatregelen getroffen worden(hoewel je dan geen zekerheid hebt dat het niet op stal komt)

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:57

Wij hebben ook droes bij ons op stal, door onachtzaamheid van een grote manege hier in de buurt is dat gebeurd. Woensdag is een veulen van 4 maanden eraan overleden... Op het moment zijn wij bezig om op internet een meldpunt te maken voor droesgevallen, dit willen we ook adverteren in diverse paardenbladen om zo heel paardrijdend nederland de mogelijkheid te geven om droes te melden en / of anderszijds te bekijken of er ergens een droes verdenking is.... Als het goed is, gaat deze site komend weekend de lucht in... veel sterkte ermee iig!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:45

Alle paarden bij ons op stal mogen het erg niet meer af en alle paarden(stuk of 30) worden elke dag getemperatuurd. Sinds gisteren heeft Wodan het ook, maar die was helemaal niet sloom of suf te noemen en toch had hij 39.1 ipv 37.7 en vandaag was hij wel sloom maar zijn temp was ook gestegen naar 39.6 hopelijk gaat het snel over.

Wodan en ik onderweg in de M2

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:49

Jeetje Esther!! Dat is wel heel erg dat Wodan het ook heeft!!
Geef hem maar een knuffel van me! En jij sterkte...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:55

Dank je eef. Ben wel blij dat hij net nu ook heeft. Nu bouwt hij gelijk anti stoffen op tegen droes en kan hij het nooit meer krijgen.
Maar wat moet je eigenlijk doen als het abces gesprongen is met wat moet je het schoon houden?

Wodan en ik onderweg in de M2

Zoey
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:42

wodan schreef:
Toevallig is er vanavond ook bij ons op stal droes vast gesteld. De symtomen zijn : eerst hoge koorts en veel snot wat later over gaat in etterige troep. En daarna komen de bulten onder de kaken.
Wat je er aan kunt doen is het paard wat het heeft apart houden van de rest en onder de kaken van dit paard laurierzalf smeren zodat het abces zo snel mogelijk kan rijpen. Het is voor andere paarden vooral besmettelijk als het paard dat het heeft gaat hoesten en als het abces open breekt.

En voor je eigen paard kun je er weinig aan doen dan goed zijn temperatuur in de gaten houden en om zijn afweer systeem te helpen D Tox geven.


Precies het antwoord wat ik wou geven! Helemaal mee eens OK dan!

Geniet van iedere dag en ieder moment!

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:08

Er moet eigenlijk een verplichting komen (misschien van het knhs) dat als het ergens geconstateerd is dat hun er desnoods van af weten. Zodat evenementen verboden worden om door te laten gaan. Ik weet namelijk uit betrouwbare bron (dieren arts) in de omgeving van Utrecht het ook heerst. Het vervelende daarvan is dat bijna niemand het weet. En die vereniging laat gewoon de evenementen doorgaan. Dat vin ik niet kunnen. Er moet echt wat aan gedaan worden.

Emmi: Tuschinski x Chronos (ster, IBOP, KEUR) L2 + 15

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 08:25

Ik vind niet dat je de evenementen in de buurt er de dupe van moeten worden. De stallen waar het heest moeten gewoon geen mensen meer komen die er niet moeten zijn en niemand met paard het erf af.

Wodan en ik onderweg in de M2

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:18

Droes heeft een incubatie tijd. In die tijd kan hij ook gerust anderen paarden besmetten zonder dat iemand het ook maar door heeft dat hij dat virus bij zich draagt.

Zo heeft Wodan al die weken mijn paarden gedaan, en zal ik er dus niet van op kijken als eentje of allebei het krijgt.

Inmiddels denk ik wel dat Danno er tegen aan hangt, het is nog steeds mijn Danno niet en ik hoor hem een enkele keer hoesten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:09

wodan schreef:
Ik vind niet dat je de evenementen in de buurt er de dupe van moeten worden. De stallen waar het heest moeten gewoon geen mensen meer komen die er niet moeten zijn en niemand met paard het erf af.


Dus als een stal of manege dat een evenement (wedstrijd, keuring, etc) organiseerd... Moet dat gewoon gecanceld worden.. of het een onderling gebeuren maken... maar ja dat levert geen geld op natuurlijk...

wpooh

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:04

weet iemand wat de incubatietijd is van droes?

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:08

na besmetting kunnen de eerste verschijnselen zich binnen een dag of 4-5 gaan uiten.... in deze dagen is ook kans op overdragen het grootst... je loopt dus altijd achter de feiten aan... ik ben bezig met een website over droes... de info die daarop komt laten we door een DA checken... zodra ie in de lucht is laten we het adres weten...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:34

Danno heeft het nu ook.

Ik sta bij Wodan op stal dus niet denken dat er nu nog een stal is.

Symptomen zijn inderdaad Lusteloosheid(behalve alsje een emmer voer bij je hebt), doffe vacht, zielige ogen, viese neus, (hoge) koorts en Danno hoest ook.

Ik hoorde mijn haflinger Felix ook al kuchen vandaan, geef hem nog 3 dagen. Huilen Dan liggen we met zijn 3en in de lappenmand Ach gut

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:29

De klieren gaan dan toch opzetten?? Nou, wij hebben het ook gehad bij mn verzorgpony s... Ik weet in ieder geval wel dat een paard het meestal maar 1x in zijn leven krijgt.. Het kan wel vaker, maar ik heb gehoord dat dat meestal niet vaker gebeurd

Obelix is gewoon stoer!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 07:02

Ja in het geval van cowgirl zal dat vandaag of morgen bij Danno waarneembaar zijn.

Wodan en ik onderweg in de M2

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:57

Bij ons op stal hebben we begin dit jaar ook droes op stal gehad.
Er kwam een nieuw hengstveulen in het koppel en deze begon ermee.
Het koppel is apart gehouden maar we hebben niet tegen kunnen houden dat het zich toch verder verspreid heeft.
De dierenarts heeft toen gezegd dat zeker tot 3 maanden na de eerste uitbraak (dus het bewuste veulen) besmettelijk is.
Dit klopte ook want toen we dachten dat de droes voorbij was heeft er 3 1/2 maand erna toch weer een geval.
Dus ga je weer opnieuw de 3 maanden. inmiddels zijn we nu weer een paar maanden verder en lijkt het erop dat we droesvrij zijn.
Het is zeer besmettelijk en je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
1 voordeel is inderdaad dat de paarden die het gehad hebben het niet meer krijgen, maar evengoed blijft het erg vervelend.

Gr. Nadezda


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que, Trendiction, YandexBot en 20 bezoekers