tips nodig voor angstig paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

tips nodig voor angstig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 22:10

Wie kan mij een beetje op weg helpen. Ik heb dus sinds aantal weken een nieuw paard erbij (nou ja heb haar voor mijn zusje gekocht), ze is 1.5 jaar en is echt de liefste goedzak die er op aarde rond loopt. Ze heeft alleen 1 probleempje! Ze is bang, echt zo ontzettend bang dat je geen beweging in de buurt van haar kan maken. Ze kon nog niet eens aan het halster lopen en ik ben nu zo ver dat ik een nieuw halster omheb (die andere zat bijna in haar vel gegroeid) en dat ze lichtelijk met ons meeloopt. Ze kan niet gepoetst worden, geluid van borstelen kan ze niet tegen....voetjes geeft ze wel goed. Maar 1 geluid of beweging en ze is weg! Ze vertrouwd dus helemaal niks....
Ze is wel heel erg braaf en ontzettend lief..ze zou niet slaan of bijten....maar als een trekpaard gaat lopen en geen kracht inhoud, heb je niks meer te vertellen. Hoe kan mijn zusje haar vertrouwen winnen en haar halstermak krijgen.... Over een aantal weken moet ze van het weiland richting stal en ik denk niet dat het gaat lukken....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:06

Okay. Trek hier een middagje voor uit. Zet paard in een oninteressante omgeving, dus een bak of kaal paddock. Op het gras is er teveel afleiding.

Ga in het midden staan. Desnoods op een stoel zitten. Neem poetsspullen mee en een boek. Maak het interessant bij jou in de buurt, plakje hooi naast je ofzo. Nou lekker gaan zitten lezen en het paard negeren.

Die komt naar je toe, al kan het even duren. Eerst even negeren, zodat ze zich veilig voelt. Dan langzaam steeds iets verder gaan. Rustig opstaan, naar haar toe lopen. Een borstel pakken en haar zachtjes borstelen.

Ze zal ongetwijfelt 12x schrikken terwijl je bezig bent, maar dat is niet erg. Ze komt vanzelf weer terug, want er is verder niets te doen. Verhef je stem niet, al helemaal niet als ze ergens van schrikt. Wees niet onder de indruk, maar zeg "nou nou, niet zo overdrijven" op een rustige toon. Als ze echt weg is, ga je weer zitten lezen totdat ze terug komt, en dan ga je weer verder.

Wat leert paardlief zo - om te zien dat dingen bij nader inzien toch niet zo gevaarlijk zijn. Ze heeft zo niet de kans om echt weg te rennen van de 'gevaren' en zal waarschijnlijk steeds terugkomen, en zo leren dat het allemaal wel meevalt...

Hoe ben je trouwens aan het dier gekomen als het niet eens mee kan lopen? Klinkt als een behoorlijk trauma. Wat weet je over haar achtergrond?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 09:55

Probeer in ieder geval zo normaal mogelijk tegen haar te doen. Je moet haar wel uitdrukkelijk belonen als ze iets goed doet, maar laat het haar ook voelen als je niet tevreden bent.

Ga inderdaad met haar in de bak aan het werk. Neem een lang touw en oefen het meelopen. Als jij stilstaat moet zij ook stilstaan, als jij loopt moet ze opletten en direct meelopen. Zo richt ze haar aandacht op een positieve manier op jou. Verder vinden veel paarden het heerlijk om bij de schoft gekriebeld te worden. Leer haar dat aanraken juist heel prettig kan zijn.

Pas als ze dat goed vind, zou ik gaan borstelen. Laat haar benen en achterhand nog even met rust, want dat vinden ze vaak het engst.
Het kan schelen om haar benen met bv het uiteinde van het touw aan te raken, terwijl je zelf bij haar hoofd staat. Ze kan jou dan goed zien, maar leert wel om aangeraakt te worden.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 12:08

Dat was juist het stomme...ze had nog nooit op een trailer gestaan, want ze is nog nooit verder geweest dan haar eigen weiland, maar ze wandelde zo naar binnen Scheve mond Dat was een grove verrassing (ik denk dat ze heeeel blij was dat ze uit de wei mocht)!
Ik weet alleen niet hoe ik haar naar een bak krijg Verward Misschien kan ik het weiland verkleinen met hekken ofzo? Ze kwam net wel naar me toe om te snuffelen, maar dan alleen als je stokstijf blijft staan. Zodra je een stap doet is ze weg.
Ik weet verder niet veel van haar achtergrond, alleen dat ze sinds dat ze drie maanden is bij haar moeder was gehaald en toen op een andere wei gezet. Ze hebben niks met haar gedaan, vooral omdat ze een staart had Verward Ze is wel vreselijk lief en aanhankelijk...alleen die angst die dat dier heeft. Ik zou er niet raar van opkijken als ze behoorlijk veel klappen heeft ontvangen. Haar neus aanraken vind ze vreselijk en als je in haar neus blaast (om kennis te maken etc) dan is ze meteen aan de andere kant.