Moet je paard zweten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Moet je paard zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 12:29

Als je aan het riden bent moet je paard dan altijd zweten?
Stomme vraag misschien maar als ik rij (na 3 maand zeer rustig gereden te hebben i.v.m. blessure) dan heb ik wel het gevoel dat ik hem aan het werk zet maar zweten doet hij echt niet. En dat terwijl hij nu dus totaal geen conditie heeft, of misschien wel?

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:34

Mijn paarden zweten ook niet altijd na het rijden, terwijl ik het dan toch aardig warm heb!! Ik denk dat een paard, wat een goede conditie heeft, en dus regelmatig werkt, niet altijd moet baden in het zweet. Onder het zadel is het natuurlijk al snel een beetje klam, maar ik krijg het nooit voor elkaar mijn paard helemaal nat te rijden. (tenzij het natuurlijk 30 graden is...)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:34

Par zweet ook bijna niet, terwijl het toch best wel moeilijk en werken voor haar is omdat ze zo kort onder het zadel is.

Zou het niet gewoon zijn dat de 1 eerder zweet dan de ander.
Stomme vergelijking misschien maar dit heb je immers ook bij mensen.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:36

Ja, het ligt vaak ook aan het paard denk ik. Een van de haflingers van mijn pa zweet al als ie denkt aan lopen, en dat terwijl ze heel regelmatig loopt en echt wel goed in conditie en spieren staan.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:38

Het hoeft niet. En ik vind de vergelijking van Sily nog zo gek niet. Maar als hij hard geeft gewerkt, vind ik zweet wel altijd een voldoening Haha! (en dan vooral bij z'n achterbenen, onder z'n flanken -> zo heet dat toch Verward)

Ik kijk zelf na het rijden wel altijd even waar en hoe hard hij gezweet heeft.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:12

In principe hoeft een paard natuurlijk niet te zweten, dat ligt aan het paard en aan de activiteit die je gedaan hebt.

Succes

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:22

Mijn paard is een arabiertje en die zweet dus ook nooit
zelfs niet na een 2 uur rijden achter mekaar, alleen
een klein beetje onder zn zadel.

Ik vond het zo raar in het begin ik dacht dat het aan mij
lag dus ik heb het gevraagd aan onze stalhouder en die
zei dat arabierjes al niet zo snel zweten en dat Mango
gewoon een super conditie en uithoudingsvermogen heeft.

dus het ligt ook aan het soort paard in de winter gebruik ik wel een zweetdeken maar in principe hoeft dat natuurlijk helemaal niet maarja dat is ook meer voor mezelf hoor net zoals een winterdeken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:25

mango schreef:
Mijn paard is een arabiertje en die zweet dus ook nooit
zelfs niet na een 2 uur rijden achter mekaar, alleen
een klein beetje onder zn zadel.


Zweten heeft niet echt met de duur van de arbeid te maken, maar met de gevraagde arbeid. Ik kan met die van mij ook 2 uur stappen en wat draven aan een lange teugel, dan gaat hij echt niet zweten (mits het + 30 graden is Haha! ) Maar als ik een half uur echt 'zware' arbeid van hem vraag kan hij goed al helemaal bezweet zijn.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:03

met die 2 uur bedoel ik dus :

van 1900 - 2000 uur springen, en van 2000 - 2100 uur een dressuurles en alle 2 vrij zwaar kan ik je vertellen.

en dan nog niet zweten en vorige week toen het net kouder werd zelfs bokken in de laaste les terwijl die toch moe
moet zijn !

of hij heeft gewoon een super conditie kan ook!!

en gelukkig staat in die winter niet dik in zn vacht dus
ook geen zweet!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:04

Vonnie84"]
[quote="mango schreef:
Mijn paard is een arabiertje en die zweet dus ook nooit
zelfs niet na een 2 uur rijden achter mekaar, alleen
een klein beetje onder zn zadel.


Zweten heeft niet echt met de duur van de arbeid te maken, maar met de gevraagde arbeid. Ik kan met die van mij ook 2 uur stappen en wat draven aan een lange teugel, dan gaat hij echt niet zweten (mits het + 30 graden is Haha! ) Maar als ik een half uur echt 'zware' arbeid van hem vraag kan hij goed al helemaal bezweet zijn.
[/quote]

mooie paardjes zeg, heb net stiekum in je profiel gespiekt
echt geweldig!!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:55

Mijn pony zweet ook zelden, ook niet als hij echt hard (en lang) heeft gewerkt, alleen een beetje onder het zadel. Toen het zo warm was van de zomer zweette hij ook wel maar hij was nooit echt zeiknat.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:00

mango"]
[quote="Vonnie84"][quote="mango schreef:
Mijn paard is een arabiertje en die zweet dus ook nooit
zelfs niet na een 2 uur rijden achter mekaar, alleen
een klein beetje onder zn zadel.


Zweten heeft niet echt met de duur van de arbeid te maken, maar met de gevraagde arbeid. Ik kan met die van mij ook 2 uur stappen en wat draven aan een lange teugel, dan gaat hij echt niet zweten (mits het + 30 graden is Haha! ) Maar als ik een half uur echt 'zware' arbeid van hem vraag kan hij goed al helemaal bezweet zijn.
[/quote]

mooie paardjes zeg, heb net stiekum in je profiel gespiekt
echt geweldig!!!!
[/quote]

Ikke dus ook in jou profiel gekeken. En nu weet ik ook weer wie jij bent. Met dat mooie paardje, jou mooie haren en die zwarte stippen wat wel een ruig idee was Haha!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:40

mijn merrie zweet al na een half uur, maar ik train heel zwaar met dr en zweten is juist goed...

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 01:27

verschilt denk ik per paard!
Net als bij mensen zweet het ene mens nou eenmaal sneller dan het ander..
Denk dat het bij paarden ook zo is..

Mijn fjord zweet ook niet snel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:42

Als je een uur met een ongetraind paard gaat rijden gaat hij wel zweten. Als je langer met hem traint, raakt hij in conditie en zweet hij niet zo snel meer.

Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Ik heb een tijdje een Welshje gereden (al jaren geleden hoor) en die zweette al als je alleen al met haar aan de hand van het weiland naar de bak liep, of als je haar van weiland ging verwisselen ofzo. En met rijden zweette ze ook heel erg, ok al had ze een super conditie, want we reden elke dag met haar.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:05

Forrest zweet eigenlijk niet na het rijden terwijl Luuts na een half uurtje minder doen al behoorlijk nat is (en dan heeft hij echt niet veel gedaan ofzo).
het ene paard zweet gewoon eerder en meer dan de ander.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:23

ik vind niet dat ze hoeven te zweten; als het koud is buiten zweet dolly niet of nauwelijks, terwijl ze dan wel bijv. bijna een uur non stop heeft gegalopeerd ofzo. als het warm weer is zweet ze al na een kwartier, terwijl ik dan veel minder met haar doe wegens de warmte.
vooral als ze (veel) stresst, zoals vlak voor we een buitenrit gaan maken of met spinnen (western), zweet ze heel erg, terwijl ze dan helemaal niet hard hoeft te werken opzich..

janneke87

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:41

mijn paard zweet altijd en als hij niet zweet weet ik dus dat ik niet goed met hem gewerkt heb.. ik rij hem iedere dag een uur dus hij heeft wel een goede conditie..... Tong uitsteken Bloos maar ik geloof er ook echt in dat het verschilt per paard
je hebt idd hele leuke paarden vonnie84!!!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:44

Vonnie84"]
[quote="mango"][quote="Vonnie84"]
[quote="mango schreef:
Mijn paard is een arabiertje en die zweet dus ook nooit
zelfs niet na een 2 uur rijden achter mekaar, alleen
een klein beetje onder zn zadel.


Zweten heeft niet echt met de duur van de arbeid te maken, maar met de gevraagde arbeid. Ik kan met die van mij ook 2 uur stappen en wat draven aan een lange teugel, dan gaat hij echt niet zweten (mits het + 30 graden is Haha! ) Maar als ik een half uur echt 'zware' arbeid van hem vraag kan hij goed al helemaal bezweet zijn.
[/quote]

mooie paardjes zeg, heb net stiekum in je profiel gespiekt
echt geweldig!!!!
[/quote]

Ikke dus ook in jou profiel gekeken. En nu weet ik ook weer wie jij bent. Met dat mooie paardje, jou mooie haren en die zwarte stippen wat wel een ruig idee was Haha!
[/quote]

hihihihihi thanks!!!
het zit er nog steeds op hahahaha nee hoor het is er eindelijk af heeft
wel een weekje geduurt ik doe het ook nooit meer!!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:50

Ik laat de duur van het rijden een beetje afhangen van hoe erg Image zweet, maybe vreemd maar als ie erg zweet na 3 kwartier vind ik het genoeg, als ie weinig zweet rij ik nog een kwartiertje/half uurtje door. Hangt er wel vanaf hoeveel zin ik zelf nog heb, maar zweten is voor mij een teken dat ie goed/intensief gewerkt heeft, dus als ie zweet, heeft ie goed gewerkt en mag ie wat eerder stoppen. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe warm het is, als het heel warm is stop ik veel eerder!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:48

een paard zweet om zijn opgewarmde lichaam af te koelen , het ene paard heeft een sneller koelsysteem dan het andere. mijn paard zweet nooit en dat is aan de ene kant best gevaarlijk omdat hij dus erg lang warm blijft. mensen met paarden die niet of weinig zweten wil ik op het hart drukken om niet te denken o mijn paard is niet nat we zijn klaar maar echt zeker de tijd die je hebt gereden ook uit te stappen
groetjes

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:07

Ik hoef niet te kijken of me paardje gezweet heeft......
Dat ruik ik wel Haha! Lips are sealed
Mijn haflinger zweet bijna altijd, als ik dressuur of buiten rijd, maakt niks uit Scheve mond

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 00:08

Bloos! Ik denk inderdaad dat dit per paard verschillend is. Net zoals bij mensen de ene zweet nu eenmaal meer als de ander. Mijn paard zweet niet zo snel en is goed op conditie. Maar het paardje van mijn vriend zweet heel snel en is zelfs in betere conditie als mijn paard. Als wij een buitenrit gaan maken merk je gewoon dat zijn paard meer conditie heeft en toch zweet hij meer. Dus dit is gewoon per paard verschillend

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 00:17

ik heb vanavond een 3 kwartier gemend met mijn paard.
het moment dat hij begon te zweten was niet toen ik hem flink doorreed, maar juist het moment dat ik aan het uitstappen was, en hij liever wilde draven.
toch had hij daarvoor flink gelopen.
Zijn conditie is op dit moment niet optimaal trouwens, het verbaasde mij al dat hij niet eerder zweette

janneke87

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:40

schop