Opfokken van een tweelingveulen.......tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Opfokken van een tweelingveulen.......tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:34

Heb inmiddels een opfokadres gevonden voor Wannabet, hij gaat iedere dag naar buiten, s'nachts binnen. Krachtvoer bijgevoerd. Dus dat is geregeld.

Heb zelf meerdere veulens gehad, die in de opfok zijn geweest. Maar nog nooit een tweelingveulentje die er nu toch ogenschijnlijk zeer goed uitziet. Toch vraag ik mij af? Zijn er nu nog bijzondere dingen waarop je moet letten bij een beestje met een achterstand? Hij meet nu 1.33m, ietwat klein dus.

Dus......heeft iemand nog tips?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:38

Het beste is niet verwennen, dus s nachts op stal zou mijn keuze al niet zijn, maar liever een open stal waar ze in en uit kunnen, beweging, beweging en beweging!
Voldoende voer, maar vooral opletten dat hij niet te dik wordt.
Vette veulens groeien slechter.
Verder kan je er weinig anders aan doen dan zorgen dat ie alles op tijd krijgt en afwachten.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:39

Een paar schoppen onder z'n kont Verward , daar groeit ie vast groot en sterk van Haha! Knipoog

Oja en veel licht Cheese! Cheese! , dan kunnen we het allemaal goed in de gaten houden *LOL*

Maar even serieus:
Ik zou ervoor zorgen dat hij zijn energie inderdaad in de groei steekt en niet in andere zaken. Dus als ie zo gespeend wordt is het denk ik verstandig om te proberen te voorkomen dat hij gaat snotteren enzo. Hoe dat is vraag twee, dat weet ik niet zo goed, misschien kan je dat aan een dierenarts vragen. Wellicht een vitamine preperaat o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:50

sarabande schreef:
Het beste is niet verwennen, dus s nachts op stal zou mijn keuze al niet zijn, maar liever een open stal waar ze in en uit kunnen, beweging, beweging en beweging!
Voldoende voer, maar vooral opletten dat hij niet te dik wordt.
Vette veulens groeien slechter.
Verder kan je er weinig anders aan doen dan zorgen dat ie alles op tijd krijgt en afwachten.


In de winter gaat hij snachts naar binnen he!!! Nu staat hij gewoon dag en nacht buiten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:03

Shetlanders, Haflingers en fjorden en dergelijke koudbloedrassen kunnen rustig de hele winter buiten blijven. Voor warmbloedpaarden lijkt me minder wenselijk.... Ze worden er (misschien) wel harder van (?), als je geluk hebt, maar als ze veel infecties door moeten maken lopen ze wel groeiachterstand op, die je nooit meer inhaalt. In dit geval lijkt mij voorkomen beter dan genezen. Als Wannabet niet al te groot lijkt te worden zou ik zeker dat risico niet willen lopen.

Wij voeren de eerste twee winters altijd veulenbrok van Pavo, 2 a 3 kg per dag, en verder volop voordroogkuil.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:21

Pipo schreef:
In de winter gaat hij snachts naar binnen he!!!


Ik heb het ook over de winter. Ik heb daar heel goede ervaringen mee. Veulens die achtergebleven waren die zich erg goed herstelden in groei en zo.

Ze moeten gewoon ten alle tijde kunnen bewegen wanneer ze daar zin in hebben.

Maar anderen hebben wellicht andere ervaringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:24

sarabande schreef:
Maar anderen hebben wellicht andere ervaringen


Daarom vraag ik ook naar tips......................

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:24

Dus dan 's nachts het beste in een loopstal?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:41

Sprintje schreef:
Dus dan 's nachts het beste in een loopstal?


Nee ik geloof niet in de loopstallen van tegenwoordig het zijn vaak van die veulenpakhuizen. Juist een wat minder veulen wordt daar onder de voet gelopen.

De grote springstallen hier in het zuiden zijn teruggekomen van dat systeem omdat er paarden uitkwamen die later bang bleken te zijn van andere paarden.

Mijn jonge dieren hebben een stal 3 zijden dicht en aan een kant gedeeltelijk gesloten zodat er een windvrije plek is met dag en nacht onbeperkte uitloop op circa een 1/4 ha land voor 2 veulens. Dat laatste kan natuurlijk kleiner, maar het is zo gesitueerd.

Let wel een virus ziekte kan overwonnen worden, maar aanleg voor beengebreken en ocd wordt voornamelijk verstevigd door te weinig beweging.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:40

sarabande"]
[quote="Sprintje schreef:
Dus dan 's nachts het beste in een loopstal?


Nee ik geloof niet in de loopstallen van tegenwoordig het zijn vaak van die veulenpakhuizen.
[/quote]

Ik snap die zin niet helemaal. Wat vind je dan wel beter en wat is er tegen een loopstal?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:45

Tessebes"]
[quote="sarabande"][quote="Sprintje schreef:
Dus dan 's nachts het beste in een loopstal?


Nee ik geloof niet in de loopstallen van tegenwoordig het zijn vaak van die veulenpakhuizen.
[/quote]

Ik snap die zin niet helemaal. Wat vind je dan wel beter en wat is er tegen een loopstal?
[/quote]

Volgens mij bedoelt Sarabande teveel veulens in een loopstal. Wat ze wel beter vindt dat lees je eronder; een soort schuilstal met uitloop naar buiten en niet te veel veulens bij elkaar op een te kleine ruimte. In ieder geval zo begrijp ik het.

Ik heb begrepen dat Wannabet in een kleinschalige opfok gaat met nog twee of drie andere veulens, dus volgens mij is dat niet helemaal een veulenpakhuis. Maar of hij ook altijd naar buiten kan wandelen dat weet ik niet.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:47

waarschijnlijk dat ze bedoelt dat er in de veulenloop van nu meestal zoveel mogelijk veulens samen gestoken worden om plaatsbeparing, en dat de wat kleinere veulens of zwakkere veulens opzijgedrumd worden en weggeduwd bij het voer en dat ze zo nog zwakker worden en nog verder achterkomen in de groei en zo zity je in de vizieuze cirkel he,
ofwel dat je een loopstal zou kunnen vinden war hij snachts alleen in staat of met 1 vriendje (of vriendinnetje)
greetz dutske

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:48

KLopt Sprintje en ik reageerde hiermee op jouw vraag

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:50

sarabande schreef:
KLopt Sprintje en ik reageerde hiermee op jouw vraag


Hihi en ik snapte het antwoord

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:51

Ok, dan snap ik het, maar ik denk dat het nogal kort door de bocht gedacht is, dat dat bij alle opfokbedrijven met loopstal van tegenwoordig zo gaat. Als dat wel zo is, dan heb je de verkeerde opfok gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:04

hij komt in een opfok in een grote loopstal met 2 andere veulens, dus vrij kleinschalig. Daarnaast komt hij iedere dag buiten in de wei.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:39

Iig calvé pindakaas voeren, word ie groot en sterk van OK dan! Haha!
Flauw flauw flauw, kan je verder geen tips geven Schijnheilig