DRINGEND jullie tips/raad, trailer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 15:56

Dit keer heb ik DRINGEND jullie tips en adviezen nodig !!!!

Vorig jaar is mijn Dikke in de trailer gevallen Huilen , omdat ´ie zich slecht (of liever gezegd NIET) kan stabilieseren tijdens het rijden.

Het gekke was, dat het niet de eerste keer was dat we hem in de trailer meehadden. De vorige keren was het eigenlijk best goed gegaan, bij een bochtje had ´ie wel-is-waar altijd 2 á 3 sec nodig om zich weer uit te balanceren, maar dat was dan ook alles.
Bij de laatste keer is het dan gigantisch fout gegaan.
Ik moet erbij zeggen dat de man van mijn vriendin de auto reed (had hij al vaker gedaan en het lag 200% niet aan hem!) en dat mijn man en ik er achter reden.
Mijn vriendin en ik waren een weekje op vakantie geweest met onze paarden. We hebben de paarden ingeladen en bij het wegrijden zag (en vooral hóórde) ik al dat ´ie onrustig stond. Bij het eerst beste kruispunt - waar we links af moesten- ging het al (bijna) fout. Hij was zó aan het hanteren; de mensen die op de stoep liepen én de mensen in de auto´s keken allemaal ontzet naar de trailer. Terwijl de auto op dat moment stil stond! Bij iedere volgende bocht (en vooral die naar rechts) zag ik hoe Dikke iedere keer weer naar voren "weg knikte", maar hij kwam steeds weer omhoog. Bij de bocht (weer naar rechts) de snelweg op, ging het dus helemaal fout, hij knikte naar voren en ik zei meteen tegen mijn man dat het nu dus echt góed fout was. Hij probeerde me nog gerust te stellen, maar tewijl ´ie dat probeerde zag hij zelf al dat het menes was. Hij reed als een gek aan onze vrienden voorbij en mijn vriendin zei later tegen me dat ze de blinde paniek in m´n ogen zag, nog voordat we een teken gaven dat ze moesten stoppen. (uitgerekend daar was de batterij van de mobiel leeg Boos! ) We zijn meteen op de vluchtstrook gestopt en mijn vriendin en ik zijn meteen (door het zij-deurtje) in de trailer gegaan. Zo snel als ik erin was stuurde mijn vriendin me weer naar buiten. Hij lag daar met z´n voorbenen onder zich, z´n rechter voorijzer was af (hing nog met een nagel "vast"), bandages kompleet kapot en alles vol met bloed. Ik dacht echt dat ik hem ter plekke moest laten inslapen Huilen Huilen . Mijn vriendin heeft toen heel voorzichtig het ijzer er helemaal afgehaalt, toen geprobeerd z´n benen één voor één naar voren te halen. Toen dat was gelukt, heeft ze mij weer geroepen en samen hebben we toen onze schouders "onder" z´n borst geschoven zodat hij weer overeind kon komen. Ik was zó waanzinnig opgelucht toen bleek dat ´ie nog kon staan Party!! ! We zijn toen heel voorzichtig (of liever gezegd: nog voorzichtiger) naar de eerst beste afrit gereden. Daar hebben we na veel pijn en moeite een DA te pakken gekregen die hem een kalmeringsmiddel gegeven heeft (We wilden hem daar niet uitladen, wat als ´ie niet meer in de trailer ging ?! en we moesten nog ruim 1,5 uur rijden !) Toen we thuis kwamen hebben we hem eerst helemaal afgespoten en toen eens goed bekeken wat ´ie nou precies had...... Bijna niets : Party!! Party!! !! "Alleen maar" een vleeswond aan de kroonrand en een kras op z´n been! Ik kon alleen nog maar huilen van opluchting!

En nu.. zijn we een stapje verder! Ik wil graag dat ´ie tóch weer die trailer ingaat! Niet alleen voor vakanties (zóver denk ik nog helemaaal niet Lachen ) maar wat als ´ie eens naar een kliniek moet??!
Van de week zijn we weer begonnen met oefenen. Afgelopen zondag voor de eerste keer er weer in. Het duurde eventjes en toen hij stond : meteen beloond met een wortel (doe ik anders nooit!) en meteen er weer uit. Vanochtend hebben we weer geoefend (ik, mijn vriendin en nog iemand van de stal). Het duurde weer even voordat ´ie stond, weer: meteen belonen en er weer uit. Na de derde keer hebben we hem even laten staan, na ong. 10 sec. (waarin hij SUPER BRAAF stond) merkte ik, dat ´ie waarschijnlijk dacht, dat we weer gingen rijden: hij probeerde z´n benen "breed" neer te zetten, zich uit te balanceren. Als we zo doorgaan met oefenen, ben ik ervan overtuigd dat hij binnen de kortst mogelijke tijd weer vlot in de trailer gaat, dat is niet het probleem ; waar ik bang voor ben, is dat zodra we gaan rijden, alles weer van voor af aan begint.
Ik heb op de Equitana met Monty Roberts gesproken en hem het probleem voorgelegd; hij zei dat ik het beste een trailer kan nemen met zo´n gummimat als tussenwand, zodat hij z´n benen breder neer kan zetten. Dit klinkt heel logisch. Ik vraag me alleen af of dat echt dé oplossing is. Ik heb me ook al afgevraagt of ik niet een vrachtwagentje huur, waar je ze overdwars in neer kan zetten (zodat ze ahw zijwaarts rijden), of misschien een 1,5 trailer, waar ze alleen in staan?? Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig zin in expirimenteren heb. Ik ben eigenlijk al super trots op Dikke dat ´ie tóch weer in die trailer gaat, ondanks z´n schlechte ervaring Lovers . ik denk alleen, dat als er nu iets fout gaat, ik het voor altijd en eeuwig kan shaken!

WAT ZOuDEN JULLIE DOEN????

Sorry dat het zo´n "roman" geworden is, de story moest me gewoon van het hart en ik wilde vooral de situatie zo precies mogelijk schilderen Lachen !
Groetjes en ik wacht met spanning op jullie raad/tips! Sterre

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:28

Ik zou inderdaad eens een 1 1/2 paards trailer proberen.
Zelf heb ik een pony die nergens in gaat en blijft staan, behalve dus de 1 1/2 paards trailer.
We waren een keer met 2 paarden en die pony weg geweest en hij stond dus samen met zijn maatje in de 2paards trailer. Op de vluchtstrook van de snelweg hebben we de boel dus moeten omruilen omdat hij zich steeds liet vallen. We hebben hem dus in de andere trailer gezet met het tussenschot helemaal schuin vastgebonden. Daarna heb ik hem nooit meer in een 2paards trailer gekregen en loopt hij in draf een 1 1/2paards trailer in!
Hij staat ook helemaal wijd met z'n benen maar staat heel netjes stil. Hij is ook nooit meer bezweet als we stoppen, alleen eet hij absoluut geen hooi onderweg. Volgens mij durft hij zich niet te bewegen Verward

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:37

Lijkt me echt eng om je paard zo overhoop in de trailer te zien!
Ik denk niet dat ik ervoor zou kiezen om met een 1,5 paardstrailer te gaan rijden, doordat ze dan veel ruimte hebben voelen sommige paarden zich onzekerder. Ze hebben dan teveel ruimte en gaan veel meer rommelen (heen en weer lopen etc.) dan wanneer je ze in een tweepaardstrailer zet.
Is mijn ervaring... maar is per paard dus verschillend. Ik denk dat ik hele kleine stukjes zou gaan rijden, met verschillende trailers voordat je wat anders gaat kopen! Tweepaards- met kameraad erbij in, 1,5 paards, 1 paards, tweepaards zonder ander paard. Merk je gauw genoeg wat hij het prettigst vind!
Succes in ieder geval!

btw onze trailer heeft veiligheidssluitingen aan de buitenkant, stel dat 't paard over de stang heenklapt dan kan je de stangen voor en achterin aan de buitenkant losmaken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: parnassia op 2001-09-27 17:54 ]</font>


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:47

Heb jij zelf een tweepaards trailer? Zo ja, dan kun het tussenschot er ook uit laten en twee extra lange "stangen" (laten) maken. Met stangen bedoel ik dus waar ze met de borst en de billen tegenaan kunnen hangen. Dan zou ik proberen een constructie te bedenken dat je aan de buitenkant schroeven los kunt draaien zodat de stangen los kunnen vallen. Mocht je paard nog een keer in de trailer vallen dan kun je hem van de buitenkant bevrijden, scheelt een hoop stress en is ook een stuk veiliger voor jezelf.

Veel succes.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:14

Volgens mij heeft een paard meer stabiliteit als hij 'kleiner' staan dan groter. Je paard kan dan immers zonder probleem leunen tegen de wanden naast hem. Een 1,5 paardstrailer waar hij in zijn eentje in staat, is dus eigenlijik ruim en zorgt dat je paard alleen zijn benen heeft om op te stenen. De oplossing lijkt voor mij om een 2-paarstrailer te gebruiken en te zorgen dat van onderen het tussenshot open is zodat je paard zijn benen goed kan uit een zetten en van boven dicht en stabiel genoeg om het gewicht van een paard aan te kunnen (wat wel verwacht kan worden van een trailer)
Achterwaarts vervoeren zou misshcien ook kunn helpen, maar ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan er ook niet zo veel over zeggen.
Is je paard voor de rest compleet "normaal" (ik bedoel, een handicappen of evenwichtsstoornissen)?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:53

Echt goed dat je hem er weer in hebt gekregen!

Ik denk dat je gewoon eens een 1.5 paards moet proberen. Hij heeft dan genoeg ruimte om zijn benen breeduit te zetten, maar oook een beetje steun aan de wanden. Succes!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 18:10

Wij hebben een redelijk oude trailer waar de stangen aan de voorkant en achterkant niet van buiten los gemaakt kunnen worden. Je "hangt" ze er van boven in en aan de onderkant moeten van die splitpennen erin (is het nog te volgen Verward )
Ik vond dat dus echt doodeng nadat we eens een paard van 1.74m over de voorstang hadden gehad. Tegenwoordig doe ik de voorste stang dus op z'n kop vast.
Ik duw vanaf de onderkant de stang er tegen aan en bovenop doe ik de splitpennen erdoor. In geval van nood hoef ik alleen de splitpennen eruit te trekken en de stang valt meteen naar beneden.

Deze winter gaan we kijken voor een 2 paards trailer, maar die laten we meteen zo verbouwen dat we het schot ook op 3/4 vast kunnen zetten. Dus te gebruiken voor 2 paarden en als 1 1/2 paards trailer.
Het liefst zou ik een vrachtwagentje willen, maar ja das niet te betalen helaas Verdrietig

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 18:25

Yep, dit herken ik! Huilen
Mijn paard heeft dat in de linkerbochten. We merkten wel steeds dat hij onrustig stond, maar toen ik er laatst zelf achter reed schrok ik me dood.
Zo zie je zijn lekkere billen eroven uit steken en zo klapt ie helemaal naar voren weg.
Bij ons helpt het om vrijwel stilstaand de bocht door te gaan...
Veel succes....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 19:18

Ik ben het iig totaal niet met Visje eens!!! (sorry Visje Haha! ) in mijn ervaring kan je paard namelijk makkelijker meer stabiliteit zoeken als hij juist meer ruimte heeft...Escala heeft ook een groot trailerprobleem gehad dat nu aardig verholpen is met hulp van een leerlinge van Kelly Marks (Kelly is weer leerlinge van Monty geweest, ik ben dus heilig gaan geloven in de methodes van Monty door wat ik bij mijn eigen puk gezien heb) en de trailer ging toen ik Scaal net had helemaal slingerend over de weg, bijna hellen, eng!!! Dus contact gekregen met Linda, die is met Escala aan de slag gegaan en heeft haar afgelopen januari ook verhuisd naar Mijdrecht. Escala is toen vervoerd in een 2paards veewagentje zonder schot en ze is NIET vast gezet...klinkt voor sommigen misschien eng (dacht ik nl in eerste instantie ook, maar dit was het directe advies van Kelly, en tsja, je kan niet iemand maar voor de helft vertrouwen he...dus ik ben er toch maar voor gegaan...) maar dat was het dus alles behalve!!! Linda heeft tijdens de rit bij Scaal in de wagen gestaan en video opnames gemaakt en daar heb ik een band van gekregen en ik heb dus uitgebreid kunnen bekijken hoe ze haar evenwicht zocht en behield...en daar gebruikte ze meer ruimte voor dan je in een 1paardstrailer hebt iig. Erg interessant om te zien, ze werd ook al snel ontspannen en ondanks het feit dat ze af en toe met haar neus naar de grond dook, koppie onder de stang, heeft ze zelfs niet 1 keer haar hoofd gestoten, ze wist precies waar alles was. Daar komt ook nog eens bij dat ze als ze nu haar evenwicht toch zou hebben verloren, dan zou ze niet zijn blijven hangen aan het touw (want ze stond los) en ze zou in die ruimte ook niet zo gauw vast komen te liggen. Iig heel veel succes met je paardje en sorry dat ik er (ook Knipoog ) zo'n lang verhaal van heb gemaakt...

PS: Dat er bij staan kon in haar wagentje overigens verantwoord, anders zou ik dat niet zo gauw doen, maar was wel heel leuk in dit geval...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 20:45

Eerst wil ik jullie ontzettend bedanken voor jullie reakties Lachen !
Als ik het goed heb denken jullie in het algemeen ook dat het beter is als ik Dikke "breder" neerzet!

@Marije, dat jullie dat gedurfd hebben, wisselen OP de snelweg. Ik had het in m´n broek gedaan *gg*. Wat had je gedaan als ze (of ook één van die andere) in paniek was/waren geraakt, of zich niet meer om hadden laten zetten?? Dat had ook hardstikke fout kunnen aflopen Scheve mond\ !
@parnassia, Dikke stond met z´n grote liefde in de trailer Lovers , zij was de hele weg eigenlijk heel lief tegen hem, toen we op de parkeerplaats op de DA stonden te wachten, wreef ze steeds d´r koppie tegen ´em aan, terwijl ze anders nooit zo aanhalig is! Verschillende trailers uitproberen wil ik juist niet!! Ik ben bang dat ik maar één kans heb, als het bij de volgende keer weer fout gaat, wil ´ie van ze lang-zal-ze-leven nooit meer in een trailer (en daar heb ik dan nog begrip voor ook Verdrietig !)
@Odi, Het is geen schlecht idee, om de stangen zo te konstrueren dat je ze van buitenaf "los" kan maken! De trailer die we gebruiken is helaas alleen van de boer waar onze paarden staan, ik denk niet dat ´ie het goed vind als we z´n trailer ombouwen Knipoog ! Was het m´n eigen trailer geweest, had ik het waarschijnlijk gedaan (in ieder geval bij de achterste stang, het idee van Marije voor de voorste stang, vind ik zeer prakties!)
@visje, dat achteruitrijden heb ik ook al eens gehoord, durf het alleen niet te proberen, wat ik al zei : ik ben bang dat ik maar één kans heb Verdrietig . En ja, gelukkig is Dikke heeeelemaal "normaal" *lach* !
@Manon, aan zoiets had ik ook al gedacht. Het is wel-is-waar jammer dat we dan niet meer met z´n tweeen kunnen rijden, maar goed als het niet anders gaat, moet het maar, als dat dé oplossing is, is dat het kleinste probleem. Ik heb alleen geen zin om zo´n ding te kopen, als dát ook niet gaat Scheve mond\ !
@Marije, ik kon je verhaal helemaal volgen! Dat van die stangen voorin omgekeerd erin doen vind ik geniaal! Kost helemaal geen moeite en ik denk dat dat voor ieder paard een super idee is, je weet tenslotte nooit wat er onderweg zo allemaal gebeuren kan Lachen !
@Susanne, óók de man van mijn vriendin is "kruipend" door de bochten gegaan, alsof ´ie de trailer vol met rauwe eieren had Haha! , helaas was dat voor Dikke ook niet dé oplossing!
@Vikki, hoe heb je diegene gevonden die met jou/jullie het trailer rijden heeft gedaan *zeerjaloerskijkennu* , zó iemand wil ik ook!! Ik kan me voorstellen dat je het doodeng vond/vindt om dit uit te proberen, maar ik vind het super dat je zoveel vertrouwen in haar had/hebt , dat je bereid was om dit uit te proberen *datwilikook* !!!! Hoe hebben jullie het trouwens gedaan, het schot er helemaal uitgehaald, of opzij gezet??
Zou jij diegene eens willen vragen of ze ook iemand in Duitsland weet, die zulke trailer-training doet (ik woon in de buurt van Nürnberg) ???!

Heeft iemand van jullie ervaring met een trailer die als "schot" zo´n gummimat ertussen heeft?
Nogmaals : Alvast hardstikke bedankt! groetjes Sterre *dievoornogmeerideeenopenstaat*

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-27 21:54 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers