hij gaat te hard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 10:06

Hallo mijn verzorgpaard is een renpaard geweest maar elke keer als je gaat galloperen dan gaat hij hard dat is niet zo heel erg maar wel irritant als je hem niet kan stoppen. Als je gaat aangalloperen en je wilt hem langzamer laten gaan dan gaat hij flippen. dan gaat hij met zijn voorhand heel dribbelig galloperen en met zijn achterhand draven en slaat ook dan vaak met zijn met zijn achterbeen en gooit ook heel erg met zijn hoofd. Een martingaal helpt niet, dan gaat hij alleen nog maar meer flippen. Het is heel moeilijk om hem normaal te laten galoperen. Wie heeft er nog tips?????????????????????????????????????????????????????????


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:32

In de bak, overgang naar galop en weer terug, overgang naar galop en weer terug....overgang naar galop en weer terug....
Saai maar goed, veel overgangen van en naar de galop, zo leert het paard wachten op jouw hulpen, hij mag niet zomaar wat in het wilde wegcrossen.
Ook aan de longeerlijn, 'overgang' je maar helemaal suf, het zal beloond worden....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:34

als je hem in galop heb, zet 'm op een volte, en verklein deze, de volte remt automatisch wat af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:59

net zoals kimmy zegt werkt heel goed.
Steeds die volte kleiner maken dan kan hij niet meer hard.
Overgangen maken is natuurlijk ook goed maar daar kan hij natuurlijk nog veel heter op worden.
Meestal helpen stem hulpen ook wel wat.

succes

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-09-27 11:01 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:01

Ik ga voor de methode van Dees.

Als het echt zo'n dramzak kan je hem waarschijnlijk niet eens op de volte houden!

Mischien kan je een combinatie hiervan maken?:
Op de volte overgangen maken!

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 11:07

ja hij is niet op de volte te houden dan krijg je hem gewoon niet in gallop en dan snapt hij het helemaal niet meer maar er is nog een probleem wij hebben wel een bak maar die kunnen we al een tijdje niet gebruiken want hij staat op een boerderij dus wij rijden in het land. maar om hem te stoppen moet je zo hard trekken maar ik zal het nog wel proberen.

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 11:09

het is ook waar dat overgangen maken hem zo heet maken. hij is echt zo moeilijk in de gallop. Hij wordt al heet als je van de draf naar stap gaat en dan weer draven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:38

Kun je hem niet eens en paar dagen longeren en aan de longe laten galopperen? Het liefst goed bijgezet. REnpaarden hebben nooit iets van lengtebuiging gehoeven (gaan altijd recht en plat door de bocht) en een volte vergt wat lengtebuiging. Vindt ie natuurlijk gruwelijk moeilijk. DAarom lijkt het mij het beste dit eerst eens aan de longeerlijn te oefenen.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:38

De reden dat je paard hard gaat is waarschijnlijk dat hij gewoon niet langzaam kan, daarvoor mist hij nog de balans... Zie het als fietsen, harder fietsen is veel makkelijker dan langzaam fietsen, dat moet je leren.

Door simpelweg het paard op de volte te trekken om te langzamer te gaan maakt dat je bijzondere blessures riskeert, de pezen krijgen op een te snel genomen kleine volte echte rake klappen. Nood breekt wet, dus als je moet, moet je... maar als je het voorkomen kan, niet op de volte trekken.

Kan je het paard niet houden als je erop zit, leer hem dan gehoorzamen aan de longeerlijn. Blijft ze heet worden, raak dan niet in paniek maar blijf juist heel erg kalm. Lach er maar om, neem het niet serieus, het gaat echt goedkomen, zodra het paard leert dat het zich echt gedragen moet en zodra het dus sterker wordt en meer in balans. Het gaat gewoon veel tijd kosten, je bent echt niet overmorgen van het probleem verlost... maar met geduld kom je een heel eind.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:42

Inderdaad, paarden die te hard gaan zijn heet, en ze worden nog veel heter als je overgangen rijdt en gaat schakelen. Die oefeningen zijn geschikter voor flegmatieke paarden. Je moet ze juist proberen rustig te krijgen door 1 tempo te rijden. Mijn merrie is ook heel heet. MAar als ik haar naar beneden kan rijden in de galop, galoppeert ze rustiger dan wanneer ze met haar kop in de lucht loopt. Het lijkt mij zinvol om het paard te leren nageven. En leren nageven aan de longeerlijn lijkt me heel goed. NAtuurlijk opbouwen en niet meteen te strak zetten, want dan weet zo'n beest niet wat hem overkomt.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:32

Ja idd 1 tempo en NIET de galop want dat wil die juist! En cool blijven, hè sharon? Haha! Longeren vind ik een goed plan! Hij moet maar eerst leren luisteren er NAAST en niet er op, vooral Sabrina laat erg haar angst merken. En ze trekt hem meteen op de rem, waardoor nog meer gaat flippen. Nou, bijzetjes kan je van mij lenen!

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 16:37

ja maar als je gewoon niet gaat galloperen, en dan later wel weer gaat dan zal hij ook gaan flippen. Hij moet gewoon normaal galloperen hij moet het toch leren om normaal te doen zal niet galloperen dan helpen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:39

yep, ben het met sparklin eens. Hij moet een gewone arbeids galop leren. Hoe oud is hij eigenlijk?

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 16:41

ik ben ook niet bang of zo maar je moet hem ook in zijn mond trekken om te remmen (vaak) want je krijgt hem gewoon niet te stoppen. dat is ook een groot probleem. Maar bij sabrina is ook het probleem dat ze ook vaak kwaad op hem wordt en dat hij dan juist snel gaat. En sabrina moet hem ook als ik er niet ben meer laten lopen aan de longe. Lovers Kusje Tong uitsteken Tong uitsteken Misselijk Party!! Lachen Dromen Slapen Pling Pling Vork Gaaaap Vingers aflikken Verward Haha! Clown


sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 16:43

en nog een probleem want aan de longe heeft hij een normaal tempo dan wil hij niet echt vaak zo hard. Koe

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 16:44

hij is 14 jaar dus het is best lang geleden dat hij op de renbaan heeft gestaan

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 17:26

dat hebben we ook een keer gedaan hem laten uitracen maar dat heeft geen zin bij hem hij heeft toen langer als een uur gegallopeerd en nog wou hij niet stoppen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 19:48

Ik ben nog steeds van mening om bij de basis te beginnen, veel stap en veel draf. Tuurlijk hij moet de galop ook leren, maar ik zag het vandaag weer bij hem. Zit die super te klieren en mag die toch in galop, hoe bedoel je hij wordt beloond? Maar het er echt uit krijgen lukt denk ik niet meer, hij is al 14 en al jaren rijdt er iedereen maar op. Eigenlijk zou jij hem voor vast moeten rijden en les nemen. Want zoals vandaag, gewoon maar een bijzet maken van touw heeft echt geen zin. Misschien kunnen we samen lessen op zaterdag?
Het is een idee, zou wel goed zijn voor ons allebei.

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 12:54

we hebben hem met bijzet gelongeerd en het gaat al wat beter maar hij is echt dood in zijn mond je moest de bijzet best strak zetten voordat er verandering kwam maar het gaat al iets beter


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers