Hoeveel kost het laten inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 13:21

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik Loki zelf inrij of niet. Mijn ervaring is namelijk nog niet zo heel veel...

Ik kan denk ik beter een half jaartje langer wachten met inrijden om dan te kunnen sparen om hem door iemand anders in te laten rijden.

Het gaat vooral om de eerste paar weken, als er iets mis gaat als je er voor de eerste paar keren op gaat, dan heb je echt een probleem, denk ik.

Okee, het is 'maar' een fjord, maar ik wil toch de sport in met hem en kijken hoe ver ik kom. Het is dus niet alleen maar buitenritten wat ik wil gaan doen.

Het begin werk wil ik wel zelf doen. Het longeren (met pessoa) en leren van commando's en verkeersmak maken.
Als ik hem zeg maar 4 weken in training doe, ik dat dan genoeg? Hoe vind ik een geschikt persoon? Hoe gaat dat te werk
en.....hoe veel kost dat?
en....zijn er misschien mensen op Bokt die dit eventueel graag willen doen?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:34

Bedenk dat een ingereden paard nog geen doorgereden paard is....
Je fjord zal na 4 weken echt wel zadelmak thuiskomen, kost je in Friesland ongeveer 700,-- gulden. Degene die dat gaat doen zal er geen zware klus aan hebben....
Maar, het echte rijden begint pas daarna. Dus hoe je paard zadelmak wordt gemaakt, zolang dat op een nette manier wordt gedaan zal dat geen invloed hebben op de sportcarriere van je pony. De manier waarop je hem gaat berijden zal doorslag geven.

Is er niet iemand in de buurt van Apeldoorn die je kan helpen? Zoveel tijd zal het ook weer niet in beslag nemen. .... In zo'n beleermanege oefenen ze ook maar een kwartiertje per dag, en niet eens elke dag. Zodra het kwartje gevallen is kan je prima rustig gaan rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:41

voor 700 gulden doen ze het hier niet!
zeker niet als hij 'intern' moet komen te staan!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 13:58

Ja, aan de ene kant denk ik ook: zo moeilijk is het toch ook niet? Ja en het echte rijden begint pas eigenlijk na het zadelmak maken. En zadelmak maken kan ik wel.
Het is moeilijk, want veel mensen zeggen dat je het door iemand anders moet laten doen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:00

Het is lastig met dieren die weinig in handen geweest zijn....
als je nu al begint met singeltjes, dekentjes e.d. is er niets aan de hand
zorg wel voor goede hulp!

En ik zou eventjes kijken of je niet een oud zadel op de kop kan tikken!
Eventueel met gebroken boom ofzo...
Kan je hem daar al een paar keer mee in de wei laten lopen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:01

ik zou gewoon kijken hoe loki zich gedraagt. als ie met t zadel opleggen al raar gaat doen dan zou ik er over nadenken maar zolang hij zich heel rustig blijft gedragen waarom uitbesteden. wel zorgen dat je natuurlijk goede begeleiding krijgt.
als ailin raar gedaan had had ik ook haar ook door iemand anders inlaten rijden maarja ze doet niet moeilijk. en ik vind het juist zo leuk om t helemaal zelf te doen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 14:03

Nou sjuimpje, ik wil hem pas in de zomer gaan/laten inrijden, dus ik heb nog genoeg tijd om hem aan alles te laten wennen! En dat ga ik ook doen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:05

Ik zou inderdaad zelf zadelmak maken, met begeleiding (twee mensen is gewoon erg handig, één vasthouden, één erop enzo) Als je hem toch wil laten trainen is het juist die periode erna misschien wel fijn hem even te laten doorrijden door een ervaren iemand en dan twee maanden ofzo.

Volgens mij vragen professionele trainers ongeveer 1000 gulden per maand, wel inclusief voer en stalling. Kijk als je dat wil doen wel uit dat ze niet het stalhulpje erop laten want dan had je het weer net zo goed zelf kunnen doen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 15:00

Sjuimpje... wat zeg je nou!!!!
Een oud zadel met een gebroken boom ofzo, want daar kan die dan een poosje de wei mee in?!!

Nooit, maar dan ook nooit doen hoor!
Als je paard gaat rollen met een hard zadel op zijn rug, dan is het helemaal niet denkbeeldig dat hij daarbij zijn rug ernstig beschadig of zelfs breekt!
En het maakt echt niet uit of de boom gebroken is of niet...
Je mag dus nooit je paard laten rollen met het zadel op. laat hem dus ook niet gezadeld de weide ingaan....

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 15:02

Bij ons op stal doen ze dat ook. Kost 250,-- per week, maar die doen het echt goed. meestal is 4 weken dan wel voldoende als je zelf een beetje kan rijden. Maar ik ken ook iemand die doet dat voor 1000,-- voor 8 weken.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:33

Er zijn toch vast wel mensen van stal die je eventueel kunnen helpen? (Je komt toch op de Groningerfokkerij?)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 16:39

ja....ik heb al een PB naar Nimber gestuurd....maar ze heeft het al zo druk, ik weet niet of ze het wilt doen

Ik hoop het wel heel erg, ze kan erg goed (in)rijden

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:17

Hee Gerdien!
Komt vast allemaal goed joh!
Gewoon alvast beginnen zoals je al van plan was, met dekens, longeren, longeersingel, dekje met longeersingel, dat soort dingen.
Verder kun je leren dat hij overal, maar dan ook overal, door jou en het liefst ook door een ander aangeraakt wordt, dat hij dan niet ongerust hoeft te worden, hihi. Ook het hoofdstel kun je zelf leren in doen, eventueel met behulp van Anouk, Kim of Karin.
Inderdaad lopen er genoeg mensen daar bij jou op stal (bij Frans tegen die tijd), die jou wel even kunnen ondersteunen.
Voor de 'laatste loodjes' kun je dan altijd nog naar iemand gaan die hem (eventueel samen met jou) aan het zadel laat wennen, en leert ontspannen wanneer er iemand op zit, in stap, draf en galop.
Er zijn verschillende manieren van inrijden: sommige paarden zijn ingereden en kunnen dan halthouden, stap, draf en galop met iemand op de rug, en in stap en draf afwenden van de hoefslag, of een grote volte.
Maar in de galop hebben ze nog geen balans, en moeten ook nog erg veel leren wat betreft beenhulpen en teugelhulpen.
Zo'n paard kwam bij ons op de manege, die had iemand gekocht en de eigenaar noemde dat 'ingereden'.
Een ander ingereden paard kon al wat meer, een klein beetje een b-proefje zeg maar. Wel wat moeite nog met alles netjes doen, nog geen gestrekte draf of zo, bochten nog niet zo soepel, maar hij had wel al een beetje door wat de bedoeling was.
Zoals dat laatste paard was, ik denk dat jij dat wel zelf aan Loki kan leren, terwijl je les hebt.
Je hoeft dus eigenlijk alleen maar iemand te hebben die je paard 'zadelmak' maakt, en leert te accepteren dat er iemand hulpen geeft, zit-, teugel- en been-hulpen.
Dus niet dat je nog al bokkend en steigerend de bak doorgaat, want dan lig jij in de modder en ligt Kim er naast...dubbel van het lachen *LOL* .
Als je, na het zadelmak maken (en nog wat dingetjes), zelf verder gaat met Loki en daarbij goede begeleiding hebt van iemand met ervaring, komt dat allemaal goed hoor!
Heel veel succes en ik denk dat hij best wel snel leert! Nieuwsgierig, net als zijn vrouwtje he... Tong uitsteken

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:18

Hier ken ik iemand die vraagd F.500,- gulden per maand.
Dan is je pony goed zadelmak en word ook met buitenritten getraind.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:22

Het betuigen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar daar moet ook de nodige tijd in worden gestoken en Mika gaat maandag voor 4 weken intern en dat kost me 500,-
Dus dat is helemaal niet duur...
Maar hoe de prijzen qua inrijden liggen weet ik echt niet, maar het lijkt me dat betuigen toch ook wel veel tijd kost....

Groetjes Sonja

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 17:44

Jaaaaaaaaa Kim wil hem inrijden, ik ben zo blij!!! Echt super joh! Dan hoeft hij niet van stal en ik kan er ook bij blijven, dit is echt perfect!
En Kim is echt een goede, met wat ze met Moonlight en Lodewijk bereikt heeft!
Ik durfde het eerst niet zo goed te vragen, want ik was bang op reacties van: Zie je nou wel dat je het niet aankan?
Maar het valt me niet tegen ofzo, maar ik zie toch in dat het inrijden iets heel belangrijks is dat goed moet gebeuren.

whiiieeeeee ik ben heppie!!!
Ben blij dat ik deze beslissing heb genomen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:46

oei nou ga ik helemaal Bloos Bloos
we zien wel tegen die tijd hoe het gaat misschien heb ik er 2 keer opgezeten en kun je het dan best zelf want zo slecht rijd je helemaal niet hoor!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:48

ooooh trouwens ik heb nog maar 3 keer op een fjord gezeten 2 keer op pony's van koopman =zo onwijs lief) en 1 keer en toen ben ik meteen gelanceerd!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 17:53

ojeee dat word nog wat dan!!!
Hij is erg eigenwijs hoor, maar wel leergierig. Ik denk wel compleet anders als Moonlight! Party!!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 18:01

ja onze fjordjes zijn lief!
maarreh met hulp van kim moet t helemaal gaan lukken. krijgt kim t volgend jaar nog druk met inrijden. want er was toch ook een hengst aan de beurt?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 19:40

ja Gradus Kusje Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 07:35

Citaat:
Op 2001-09-27 15:00, schreef Dees:
Sjuimpje... wat zeg je nou!!!!
Een oud zadel met een gebroken boom ofzo, want daar kan die dan een poosje de wei mee in?!!

Nooit, maar dan ook nooit doen hoor!
Als je paard gaat rollen met een hard zadel op zijn rug, dan is het helemaal niet denkbeeldig dat hij daarbij zijn rug ernstig beschadig of zelfs breekt!
En het maakt echt niet uit of de boom gebroken is of niet...
Je mag dus nooit je paard laten rollen met het zadel op. laat hem dus ook niet gezadeld de weide ingaan....

Niet mee laten rollen natuurlijk!
Maar ik ga er vanuit dat Shaienne dat ook wel begrijpt, wat ik er ook niet bij heb gezet is dat je hem niet moet opjagen zodat hij even kan bokken.
Ik zie veel mensen dat doen maar ik hou er niet van!
Ik zelf probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen, hoe eerder paarden begrijpen dat er met een zadel niet gebokt mag worden hoe beter!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:30

Paarden in laten rijden is duur. Daarom zou ik het paard zelf zadelmak maken, dat is namelijk easy. Alleen maar een kwestie van vertrouwen. maar het verder inrijden is een stuk moeilijker, daar komt kundigheid bij kijken; hoe maak je een paard duidelijk om voor het been opzij te moeten gaan, het leren nageven. Als je dat niet goed kunt, is het niet onverstandig om het aan een prof uit te besteden. En dan moet je wel rekenen op zeker f 1000,- per maand hoor. Maar dan heb je wel een fijn gereden paard. Daarna is het niet onverstandig om het paard er nog een maand of zo daar op stal te laten staan en onder begeleiding van degene die hem verder opgeleid heeft er op te rijden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 12:09

Nou desiree, je zegt dat zadelmak maken 'easy' is... Dat vind ik wel weer een hele gewaagde uitspraak.
Het is heel erg moeilijk om het goed te doen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 12:42

hey welke Gradus, die friesche dekhengst??

jaja, ik zit nou eenmaal in de friezen, maaruh, volgens mij is namelijk die Gradus die ik bedoel nog niet gereden maar hij dekt wel al, klinkt niet logisch, maarja