zomerexceem wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

zomerexceem wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 09:09

Hallo, een kennis van mij heeft een haflinger waar toch deze zomer zomerexceem is geconstateerd. Haar staart en manen zijn erg kaal. Weten jullie daar iets op? Ik heb al reacties gehad en advies voor een deken, maar dat ziet mijn kennis niet zitten zijn er misschien nog andere opties? Alvast bedankt.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:16

och wat sneu, mijn haf heeft ook zomerecxeem, je kunt het wel iest verzachten, maar dr niet echt vanaf helpen.
zon deken van divoza werkt niet. een boett deken of een vergelijkbare, te bestellen in duitsland (flink goedkoper) schijnt een goed alternatief te zijn.
verder hoor ik wel ze overdag op stal zetten en snachts naar buiten, maar dat helpt ook niet want de vliegjes zijn ook binnen actief.
verzachtende middelen: knoflooktabletten, zwitsal babyolie, teatreeolie, appelazijn, ......

(andere bokkers help me eens;-)

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:10

heb gehoord dat iemand goed eervaringen had met het voeren van levend gist van de Paardendrogist

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:57

Twee van onze IJslanders hebben zomereczeem. Door de plekjes dagelijks (!!!) in te smeren met baby-olie met daarin essentiele olie van lavendel, tea tree, pepermunt en geranium houden we het heel goed beheersbaar. Ze hoeven tot nu toe nog geen Boett-deken op.
Let ook op wat je voert: zet je paard vooral niet de hele dag op een vette (eiwitrijke) wei en kijk ook uit met al te nat, zuur kuilvoer. Een kale wei en/of hooi is beter, want daar zit minder eiwit in. Teveel eiwit maakt de huid gevoeliger voor allerlei allergieen, ook voor eczeem.
Spuit je paard goed af met water als hij na het rijden bezweet is, want zweet trekt vliegen aan. Regelmatig wassen met teershampoo werkt verzachtend voor de geirriteerde huid.
Verder op warme, windstille dagen (ook in de herfst!) je paard goed inspuiten met een effectief antivliegenmiddel. Ons bevallen de sprays van Atex (ACM) erg goed 9vliegenspray en daasspray), maar het is meestal een kwestie van uitproberen; de werking van een vliegenmiddel kan per paard verschillen en ze kunnen op sommige middelen allergisch reageren.
Succes, hopelijk kan je kennis hier iets mee!

0oWeNdYo0

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 12:29

Mijn haffie heeft ook heel erg zomerexceem en wij wassen haar om de dag met boitex. Dat is voorwas middel maar ook schimmelefecterend.
Je kan het gewoon in de supermarkt kopen, maar wel de groene waar geen bleek middel inzit Tong uitsteken Ze krijgen er minder last van maar het gaat niet weg...bij onze haf dan!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:02

mijn paard heeft ook zomerexceem. ik was zijn staart en manen regelmatig met ZT shampoo van sectolin en wrijf er nadien babyolie in (gewoon huismerk van de drogist, zwitsal is me te duur) in het begin is het veel werk, maar nu is het goed te doen. hij schuurt bijna niet meer. oh ja hij krijgt ook 2 keer daags knoflookpoeder over zijn voer. het stinkt wel, maar daar wen je snel aan.
suc6