Zadel troubles....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Zadel troubles....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 20:55

Augustus vorig jaar heb ik een nieuw zadel gekocht. Een thorowgood VZH, die aangepast is door de zadelman.

In febr. ong. heb ik een keer dikke plekken gezien na het rijden. Die waren niet pijnlijk, niet warm oid, en ik heb er destijds geen aandacht aan besteedt. Ook nooit meer gezien trouwens.

Sinds een paar maanden valt mij op dat je aan beide kanten droge plekken ziet, ter grote van...uhm..een flinke tennisbal, als ik klaar ben met rijden. Deze plekken zijn NIET warm, dik oid. Ook heeft hij er geen pijn aan.

Een tijdje terug begon ik opeens het gevoel te hebben dat zij rug blokeerde, vooral in de galop. Toen ben ik er dus van uit gegaan dat dat door het zadel kwam. Nauwelijks gereden met het zadel nog, heel af en toe, met dan iig een gelpad eronder. Maar, achteraf, hij is de tijd daarvoor ook heel weinig en niet serieus gereden. Kan het daardoor komen?

Vandaag weer even het zadel op, voor een kort buitenritje. Hij was zo fris, dat ik niet echt zonder durfde (maar goed ook achteraf, maar dat terzijde...) . Maar als hij buiten zo druk is, kan hij heerlijk soepel galoperen, ook MET zadel, en lijkt hij er geen totaal geen last van te hebben. Ook loopt hij met zadel niet extreem kort.

Toch...hij heeft die droge plekken, dat duidt toch op drukking?

Wie kan mij opheldering geven?

De plekker zitten achter de schoft, achter de schouder, aan de bovenkant van de zijkant van de ribbenkast. Stukje achter de schoft.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:37

In Deurne kun je een hele dag een soort van 'clinic'met je paard volgen.(horse event).Hier krijg je ook iets van of je zadel past..Ze doen dan een soort (tjsa een soort wat?) plastic? onder je zadel, hiermee kunnen ze precies opmeten waar het zadel eventueel te krap zit,of drukt op de paarden rug..
Ik heb geen idee hoe het apparaat heet of eruit ziet..(nou ja, een soort 'matje'onder het zadel met een draad eraan) ..
Misschien dat ze dit bij de zadelmaker hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:41

die tennisballen lijken me niet gezond, ikzou in zo'n geval accuut stoppen met het zadel, kan je dan niet ergens zien dat hij drukt of niet lekker ziet? Moet toch te zien zijn met zulke drukplekken?

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:49

Droge plekken zijn idd waarschijnlijk plekken waar het zadel te strak op de huid zit met teveel druk....waar het zadel te krap is dus.

Althans , dit is mijn ervaring ,
wellicht dat er ook nog andere verklaringen voor kunnen zijn Lachen

Zo'n zadel-druk-meting lijkt me ook een aanrader als je daar in de gelegenheid voor bent , dan heb je zekerheid

En dan kun je Mandy van Navy vast ook wel zo gek krijgen om mee te gaan Haha! Knipoog

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 22:30

Chiqa schreef:
die tennisballen lijken me niet gezond, ikzou in zo'n geval accuut stoppen met het zadel, kan je dan niet ergens zien dat hij drukt of niet lekker ziet? Moet toch te zien zijn met zulke drukplekken?


Alleen de vorm, niet de dikte zeg maar hoor. Dus niet een bolling, maar de grote van de droge plek is daar mee vergelijkbaar.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:52

Misschien kun je de zadelman nog een keer langs laten komen. Hij heeft tenslotte het zadel zo gemaakt en misschien kan hij het weer wat aanpassen. Het kan best dat je paard er wat spieren bij heeft gekregen en dat hij daardoor niet meer lekker past.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 22:24

Niemand verder ervaringen met droge plekken?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:31

Ik had PRECIES hetzelfde probleem met Pjelks zadel. Hij had ook zulke grote kale plekken op zijn rug zodat ik maar een tijd Zonder zadel ben gaan rijden. Ik had zelfs bijna een ander zadel gekocht en ben een paar week naar Divoza gegaan om zadels te kopen, te passen en vervolgens weetr terug te brengen omdat ze niet goed lagen.
Maar ff ontopic: Het bleek gewoon dat de vulling wat ingezakt was. Pjelks zadel lag altijd wat te ver achterover en nu heb ik het voor wat lossig en achter heel stijf op laten vullen en het ligt weer als een huis. Ik hoop dat dit voor jou ook een oplossing kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:57

Tiko"]
[quote="Chiqa schreef:
die tennisballen lijken me niet gezond, ikzou in zo'n geval accuut stoppen met het zadel, kan je dan niet ergens zien dat hij drukt of niet lekker ziet? Moet toch te zien zijn met zulke drukplekken?


Alleen de vorm, niet de dikte zeg maar hoor. Dus niet een bolling, maar de grote van de droge plek is daar mee vergelijkbaar.
[/quote]

okee sorrie had ik verkeerd begrepen vondt het al erg heftig.... Cool


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:09

Ik snap niet precies wat je met droge plekken bedoelt...
Zelf heb ik ook problemen met mijn zadel, denk ik tenminste... Ze heeft nooit drukplekken gehad, (warm en dik) en toch ontdekte ik vorige week ineens 2 grote witte vlekken, die op verwondingen duiden... onder het zadel, achter de schoft, dus toch maar achter een ander zadel aan denk ik.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 18:32

Droge plekken daarmee bedoel ik dat op die plekken geen zweet te zien is, ook als hij overal wel zweet. En ik dacht dat dit kwam omdat het zadel daar dan zo zou 'drukken' dat er geen vocht tussenkwam.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

DiRrTy_LaDy

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Oudkarspel (Alkmaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:37

Mijn paardje heeft hier dus ook last van, alleen heeft mijn paardje het niet alleen na het rijden...Die bulten laten we zeggen ongeveer de grote van een hamburger :S *Je weet wel van die schoenzolen van de Mac* die zitten er nu al 3 dagen Boos!...

En er veranderd helemaal nix...Ze worden niet kleiner of wat dan ook...We hebben al van alles geprobeerd...
Maandag komt de dierenarts, maarja we zijn er wel al ongeveer uit dat het door mijn zadel moet komen :S Ookal heb ik een Kieffer Munchen *die zoals het hoort op elk paard moet kunnen* Heeft altijd goed gelegen op hem Boos!

Ik hoop dat het allemaal weer goed komt Ook bij jouw natuurlijk Haha!

Groetjes...

I'm In LoVe
Wouter You Were Mine...

meagan_sarah
Berichten: 175
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:53

Toen ik mijn paard kocht kreeg ik er een thorowgood zadel bij. Volgens de degene van wie ik hem kocht lag hij prima. Na enkele maanden gereden te hebben kreeg hij ineens kale droge plekken op zijn rug net achter het zadel/ er net nog onder. We zijn over gestapt op een ander (leren zadel) en we hebben (tot nu toe) nooit meer ergens last van gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, Leliesan, YandexBot en 79 bezoekers