Friessen in de dressuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Friessen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 21:52

In de klasse B en L worden friesen meer geaccepteerd dan in de M door mede ruiters en ook door sommige jury's.

Ik ben M1 met mijn fries. Ik moet er wel bij vertellen dat ik een klasieke dressuur fries heb. Regelmatig kom ik op wedstrijden. Waar je dus gelijk mee geconfronteerd wordt is dat als ik de klep van de trailer open doe en mijn Abel komt er uit, dan hoor je gelijk kommentaar van daar heb je er weer zo een. Ik vind dat erg jammer dat ruiters niet kijken naar de gezellige persoon die er bij staat en ook niet kijkt naar de kwaliteit van het paard. Maar gelijk kommentaar hebben op het ras die je bij je heb.

Het wordt wel wat beter maar ik heb 1x op mijn coupon gehad fries hoort niet onder het zadel. Nou dan ben je tot alles in staat dat een jury dat neerzet.

Wat vinden jullie ervan?


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:29

idd, die jury is niet echt bepaald tactisch noch goed geïnformeerd. friezen zijn tegenwoordig wel populair onder het zadel, en ondanks een paar doorfokfouten, zijn ze over het algemeen nog eens goed in dressuur ook. en je bent er M1 mee. ik zou er niet mee inzitten. zulke jury's zijn er niet veel, gelukkig Knipoog

ik zou vol pure bewondering staan als er een friesje in de ring verscheen hoor! Clown

Enya - Daya :-)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:34

Hoi,

Ieder z'n eigen mening natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het heel erg mooi, vind frieze zowieso mooi, maar onder zadel een heuse verschijning, iedereen moet er aan wennen denk ik, dus ook de jury, maar tegenwoordig zie je ze steeds meer op wedstrijden(moet altijd ff kijken als er 1 in de ring verschijnt) en dat is maar goed ook, want ik vind ze een absoluute aanwinst voor de dress.sport
Jammer dat ze steeds luxer gefokt worden, ik ben fan van de barokke fries, maar die zijn waarschijnlijk niet echt praktisch.

gr.cissie


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:41

Hoi,

Heb je toevallig de laatste BIT gelezen, dat stuk wat internationaal jurylid Jan Peeters schreef? TOPPIE!!
Paarden kunnen qua gangwerk van elkaar verschillen, die verschillen zie je bij alle paarden of het nu KWPN'ers zijn of friezen of noem maar op, maar een schouderbinnenwaarts is een schouderbinnenwaart, toch?!
De commandant van onze carousselgroep heeft een ooit gezegd:
EEN FRIES KAN NIET WAT EEN KWPN'ER KAN, MAAR EEN KWPN'ER KAN NIET WAT EEN FRIES KAN!!

Momenteel zit ik met 2 friezen in het Z1. Eentje is van me eigen en de ander van iemand anders.
Opzich krijg ik best veel complimenten, maar ik zeg altijd maar zo:
9 van de 10 mensen vind een fries super, en ik heb op wedstrijd die 10de als jury Haha! Haha! !!
Grapjuh..........!!
Verschilt heel erg.
Soms zie je wel veel verschil als 2 juryleden jureren.

Maar denk maar zo: jij zit al in het M1, hebt plezier met je paard (das toch het belangrijkste) en velen zullen je dat niet na doen!!

Succes!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:42

Oja, en m.b.t. die opmerking op je coupon van dat jury-lid: gelijk een klacht indienen!!!!!!!
Zoiets hebben ze niet te zeggen!!!!!!

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 21:30

Allen bedankt voor jullie reacties. Ik zal gelijk even iemand optrommellen die lit is van de Bit. Dat ik hem kan lezen.Inien bedankt voor die mooie zin "EEN FRIES KAN NIET WAT EEN KWPN'ER KAN, MAAR EEN KWPN'ER KAN NIET WAT EEN FRIES KAN!!
Die zin zal ik nooit vergeten. Fijne reacties weet nu weer even waar ik het voor doe. Wist ik wel maar af en toe heb je even een dip natuurlijk. Maar ik heb gelukkig een zeer goede instructie die mij er super bij helpt. Betreffende coupon van de jury lid had ik zoiets van ach ik weet wel beter.

Emmi: Tuschinski x Chronos (ster, IBOP, KEUR) L2 + 15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:44

Ik hou op zich helemaal niet van Friezen, maar hier in de regio zie je steeds meer friezen op de wedstrijden. Ik vind er niks mis mee, al zou ik gewoon zelf nooit een aanschaffen, tis gewoon mijn type niet. En als ik heel eerlijk ben (Don't shoot Schijnheilig Bloos! Haha! ) vind ik ze ook mooier voor een sjees of kar (of hoe je die dingen ook noemt; ben niet zo thuis in de mensport) Bloos!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:47

Ik start volgende week voor het eerst L1 met mijn luxe gebouwde Friesje. Ik heb gelukkig nog nooit nare opmerkingen gehad alleen maar leuke *LOL*
Hopelijk kom ik ooit nog eens zo ver als Jnien Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:30

Ja maar Barb, jouw zwarte stampertje is een geval apart hoor, die kan zelfs springen.... Haha!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:34

hahaha dank je voor je leuke reactie *glim van trots* Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:52

Hey Abel,

Ik heb zelf ook een fries ik ben met haar wel M2 okay dan nog geen winstpunt maar die komt er vanzelf wel hoor! Let maar op!!
Ik heb precies hetzelfde! Je doet je klep open, mensen komen naar je toe oh daar heb je weer zo'n merens (of je die paarden ook noemt) ik kan er echt woedend om worden hoor !!!!!!
Ik heb een keer een 4 voor verzorging gehad omdat mijn paard niet ingevlochten was!! Sorry hoor maar het is een fries!!!!

..........................................................

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:56

Ik hou zelf ook niet van Friezen onder het zadel. Maar ik heb wel respect voor degene die het dier zover krijgen dat het dressuur kan gaan lopen. Van wat ik begrijp zijn niet alle gangen even makkelijk voor de Fries.

Zelf vind ik het gewoon niet mooi. Dat is mijn mening. Ik vind een Fries fantastisch om vrij te zien sjouwen of voor een prachtig rijtuig.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:57

Trouwens, ik vind overigens niet dat een jury zoiets behoort neer te zetten. Kijk, dat het haar keus niet is prima, maar ze heeft wel objectief te beoordelen, en als jij goed rijdt en je hebt die punten verdiend dan heeft ze dat niet af te nemen.

Ik heb wel gehoord van iemand die op een dameszadel een proef reed. Die kreeg ook lage punten terwijl alles correct uitgevoerd was. Nergens staat dat niet met een dameszadel gereden mag worden. Dus tja... beetje nijd denk ik soms.

'Paint' it 'Black'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers