Waarom komt kreupelheid zo vaak voor ?? *POLL*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waarom komt kreupelheid zo vaak voor ?

Zwakke benen zijn erin gefokt
1 (4%)
Opgroeien op manier waardoor benen niet ''hard'' genoeg worden
2 (8%)
Het hedendaagse paard wordt onder verkeerde omstandigheden gehouden (omgeving / voer)
5 (20%)
Wat wij vragen onder het rijden is een te grote belasting
Geen stemmen
Al bovenstaande
12 (48%)
Anders
5 (20%)

Totaal aantal stemmen: 25


pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Waarom komt kreupelheid zo vaak voor ?? *POLL*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 10:29

Het valt me al jaaaaaaren op dat men een kreupel paard als de normaalste zaak van de wereld ziet.....
ach ja hij is nu even kreupel , dan slaan we wel een keertje een wedstrijd over.... enz.

Tja kan gebeuren natuurlijk Lachen

Maar is het feit dat je heel veel kreupelheden ziet niet het gevolg van fouten die wij als paardenhouders maken ?

Want echt normaal is het natuurlijk niet dat die dieren zo vaak iets mankeren....

Waar zou die ''zwakte'' nu aan liggen ,
ik heb wel een paar ideeen , wat denken jullie ? Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:04

Citaat:
1) Zwakke benen zijn erin gefokt


Bij sommige rassen is dit denk ik inderdaad waar. Men name de grote warmbloedpaarden denk ik. Wij hebben altijd Welsh Cobs gehad en nog nooit ene kreupel gehad. Gedeeltelijk is dat geluk hebben, maar gedeeltelijk is het dat Cobs kleiner zijn en compacter bot hebben. Ze zijn veel harder. En de huidige trend van 'groter paard is beter' komt volgens mij de kwaliteit van het botwerk niet ten goede.

Citaat:
2) Opgroeien op manier waardoor benen niet ''hard'' genoeg worden


Dit zal in sommige gevallen meetellen, hoewel er gelukkig aardig wat de opfok ingaan. Helaas zijn de opfokgelegenheden hier allemaal op onze vlakke bodem - zelf zou ik een jaarling het liefst voor een paar jaar naar een bergdal in Frankrijk sturen ofzo.

Citaat:
Het hedendaagse paard wordt onder verkeerde omstandigheden gehouden (omgeving / voer)


Dat is in veel gevallen waar. Hoeveel paarden zijn er niet die 23 uur per dag op stal staan? De botten en spieren hebben beweging nodig, anders verweken ze. Dat ene uurtje dat de paarden er dan uitkomen gaan ze uit hun dak. Niets verwonderlijks aan, maar dat is dus extra kans op verstappen/verspringen. Het paard is er op gebouwd om 20 uur per dag lekker zelf te kunnen bewegen, en hoewel we dat niet overal na kunnen bootsen, is de hele dag in een groep in de wei en 'snachts op stal al 10x beter als de hele dag op stal.

Zoals ik zei, wij hebben in 8 jaar nog nooit een kreupele gehad, en ik hoop het niet mee te maken ook. Voor mij is het in ieder geval absoluut niet normaal. Als Rowan zou kreupelen zou ik me dan ook onmiddelijk heel erg zorgen maken.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:11

Ik heb al het bovenstaande aangevinkt, Vind alle redenen goed!
Paard word meestal veel erger belast dan in de natuur, zoals bv. bij dressuur (bij de hogere klassen dan) en bij springen.
Maar als je dat doet, weet je van te voren meestal al wel dat zoiets kan gebeuren, je houd er wel rekening mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:55

ligt ook vaak aan de rijstijl van de ruiter, en aan de rug mss is die wel niet goed en als er dan ooknog verkeerd gereden wordt heb je de poppen aan het dansen

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:31

Paarden worden heden ten dage te weinig en dan te eenzijdig belast.
,, krijgen ,, ,, ,, te rijke voeding.
,, zouden ,, ,, ,, voor hun gebruik vrijwel nooit beslagen hoeven te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:33

Omdat het het eerste opvalt als daar wat mis is ?
En een paard een dier is wat niet ff, net als ons, rustig kan gaan zitten als hij last van zijn voet heeft, dus het daardoor ik niet goed kan laten rusten?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:58

Anders: een ongeluk zit in een klein hoekje.
Paardenbenen zijn ontzettend complexe bouwsels. Als een mens een bot breekt gaat hij/zij in het gips, maar voor een paard is dat gewoon einde oefening (uitzonderingen daargelaten). Een paard breekt ook niet zo heel vaak wat, iig minder vaak dan een mens. Je zou kunnen denken dat paarden sterkere botten hebben, iig zijn ze een stuk groter dan die van een mens. Daarbij komt ook nog eens een keer dat een paard als een van de weinige wezens 100% rad moet lopen om te kunnen functioneren. Hoeveel mensen lopen niet een beetje scheef? Honden lopen ook vaak behoorlijk te trekken met een been. Als dat bij een paard zo is dan heb je een groot probleem. Er mogen dus eigenlijk geen afwijkingen zijn in het lopen. Tel daar een uiterst complex geheel als het paardenbeen bij op en de 'wilde' levensstijl van die beesten en dan kom je er al snel op dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Je paard hoeft maar te struikelen of hij is kreupel en dat heeft gelijk meer impact dan een mens die niet helemaal netjes loopt. Een paard is nou eenmaal een loper, die zet je echt niet zomaar stil. Als je zou weten op wat voor manieren je paard de meest nare blessures kan oplopen dan ga je echt nooit meer paardrijden, levensgevaarlijk voor zowel de ruiter als het paard zelf.