Pony loopt na 10 minuten gewoon niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Pony loopt na 10 minuten gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 21:52

Ten eerste: Ik heb een verzorgpony!!!!!

Ten tweede: Ik mag er ook op rijden en dat gaat nog niet super.
Ze is zo lief! Echt een knuffelpony. Maar als ik ga rijden loopt ze de eerste 5-10 minuten best wel goed. Dan kan ik haar een beetje in draf krijgen (dat is een hele vlotte draf) maar dan stopte ze na een half rondje en dan moet je weer opnieuw beginnen. Dan na de 5-10 minuten gaat ze eigenlijk alleen maar stil staan en heeeel traag stappen. Echt met 5 minuten per rondje in de bak ofzo.
Wat doe ik dan: Ik word boos op haar, probeer haar streng aan te pakken, luisterd niet goed naar been geef ik na een paar keer een tik met de zweep. Daar luisterd ze dan ietsje beter naar maar als ze echt stil wil staan helpt het niet veel hoor! Ik maak veel overgangen halt-stap want in draf krijg je dr echt niet meer.
Wat ik doe in de eerste 5-10 minuten. Proberen lekker te laten stappen en ook overgangen maken, zo min mogelijk een tik geven en ook een keer in draf zetten.
Wat voor pony is het: Een super mooie en lieve Tinker. 6 jaar volgens mij maar pas een maand in Nederland. Hiervoor heeft ze in Ierland gestaan. Ze is waarschijnlijk ingereden maar daarna in een wei gezet. Nu is ze dus zadel mak maar verder is ze nog niet verder. Ze snapt wel dat wanneer ik mijn benen eraan leg dat ze moet stappen want wanneer ze nog wel vlot stapt en ik laat haar stappen hoef ik niet veel druk te geven.
Ik rijd ongeveer 3 keer in de week 20 minuten.
Wat kan ik nu het beste doen? Iemand tips? Ik weet het niet eigenlijk? Misschien gaat het later over? Maar ik vind het zo zielig om haar telkens een tik met de zweep te geven!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:55

Miischien heeft ze wel helemaal geen conditie en is ze gewoon moe?
Ik hou het ook niet vol om ineens 20 minuten te gaan rennen Lachen

Dus ik zou beginnen met veel stappen en maar een paar rondjes draf op iedere hand en meer nog niet.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:57

Zoals ik het lees en begrijp is je pony nog niet goed ingereden. Ik zou er voor zorgen dat ze eerst voldoende aan je hulpen komt te staan. Dit klinkt niet echt als ongehoorzaamheid (tenminste bij mij niet). Als je zelf niet zoveel ervaring hebt met inrijden vraag dan iemand om hulp die dat wel heeft. Ik denk dat je er dan veel plezier aan gaat beleven. SUCCES

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 21:57

Als ik stop met rijden is ze helemaal niet bezweet, hijgt ze ook niet. Eigenlijk niet zo bijzonder want ik draaf in die 20 minuten hooguit 1-2 rondjes. Verder krijg ik haar ook niet. Maar wat ik wel vreemd vind is dat wanneer ze draaft heel erg soepel en doordraaft. Niet kreupel ofzo. Maar dan staat ze (meestal in een hoek) weer gewoon super stil.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 08:23

runningkawa schreef:
Miischien heeft ze wel helemaal geen conditie en is ze gewoon moe?
Ik hou het ook niet vol om ineens 20 minuten te gaan rennen Lachen

Dus ik zou beginnen met veel stappen en maar een paar rondjes draf op iedere hand en meer nog niet.


Het lijkt me niet dat als een pony 10 minuten lang stapt met een half rondje draf, dat hij die zo moe is.

Fleur ik had het er al met je over gehad, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat je eraan kan doen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 08:41

mischien kan je haar eerst longeren doet ze het dan wel? gewoon goed je been eraan leggen en tegen je pony praten van drrrraf enzo ik heb ook pas een verzorgpony gister heb ik er voor de 2e keer opgereden en de 1e keer klikte ik met mn mond zegmaar voor draf gister deed ik dat weer en toen ging ze gewoon draven al legde ik mn been er niet aan dus ik drijfde niet mischien kan je ook zoiets met dr op bouwen?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:31

Shiloh"]
[quote="runningkawa schreef:
Miischien heeft ze wel helemaal geen conditie en is ze gewoon moe?
Ik hou het ook niet vol om ineens 20 minuten te gaan rennen Lachen

Dus ik zou beginnen met veel stappen en maar een paar rondjes draf op iedere hand en meer nog niet.


Het lijkt me niet dat als een pony 10 minuten lang stapt met een half rondje draf, dat hij die zo moe is.

Fleur ik had het er al met je over gehad, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat je eraan kan doen...
[/quote]
Dan niet nee, maar die info was in het eerste bericht minder duidelijk Lachen
Ze heeft het daar over 5-10 min stappen, maar wat ze daarna doet staat er niet Lachen

Snapt hij de hulpen wel?
Dus weet hij als je drijft dat hij daar voorwaarts op moet lopen?
Anders zul je daar aan moeten gaan werken.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 09:39

Als ik in het begin veel overgangen rijd van halt-stap dan snapt ze wel dat wanneer ik mijn benen eraan leg dat ze dan moet stappen. Ook wanneer ze gewoon amper loopt doet ze dat alleen dan gaat het gewoon zo heel erg langzaam!
Misschien gaat het vanzelf als ze wat meer gereden is over? Ik weet het niet en daarom vroeg ik het hier. Ze is echt lief! Ze is niet echt ergens bang voor. Misschien is ze wel ergens bang voor maar dan doet ze niets, dan gaat ze stil staan . Maar waarvoor zou ze pas na 10 minuten opeens ergens bang voor zijn? Uit dit stilstaan maak ik echter niet op dat het komt doordat ze ergens bang voor is.
En is het misschien slim om de volgende keren nog niet in draf te gaan? Of juist wel een half rondje en proberen om op mijn commando in stap te gaan weer? De galop laat ik nu maar buiten beschouwing. Volgens mij heeft ze de afgelopen 3 jaar niet eens gegaloppeerd Verward Tenminste in het weiland staat ze ook bijna alleen maar stil en klein beetje stappen naar de voerbak.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:46

Ik zou zeker wel draven.
Moet ze maar leren Lachen

Misschien net wat strenger zijn.
Dus been naar draf, geen reactie, wat harder been, nog geen reactie een tik met de zweep.
En als ze draaft dan geef jij idd aan wanneer er weer gestapt word.
Dus valt ze terug, of liever net ervoor Lachen dan geef je weer been evt. weer bevestigen met een tik.
Loopt ze dan aan/door met je stem goed belonen zodat ze wel leert wat je nu wilt van haar.

ga naar stap terug op een moment dat ze eigenlijk best goed door draaft.
Niet als ze al weer wat langzamer, tegen het been gaat, want dan leerst ze dat ze mag stoppen als ze wat kl00t.

Galop zou ik pas gaan doen als de draf een heel stuk beter gaat, want dat lukt nu toch nog niet.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 22:31

Nou, ik heb er vandaag weer op gerden, eerst lekker gepoetst en toen opgezadeld. Heerlijk in het zonnetje en lekker rustig. Ze stapte redelijk door maar ook weer niet super snel. Na een tijdje begon ik met een drafje, dat wilde niet echt goed lukken maar kreeg haar heel even in draf. Daarna hielp niets meer kreeg haar niet echt in draf, dan ging ze scheef met dr kont van de hoefslag lopen. Toen heb ik even gepauzeerd en stil gestaan en ben wat gaan pratn enzo. Toen ging diegenen met wie ik aan het p[raten was weg en wilde ze erachteraan stappen, dat mocht ze niet maar ze was wel aan het stappen (na commande van mij) toen diegene weg was stapte ze nog vlot voor haar doen. Toen ben ik nogmaals in draf geweest en ze ging draven en bleef ook even draven! Op mijn commando na een half rondje instap gegaan (alleen wanneer ik ho zeg is het gelijk boem stil dus moet daar nog aan wekren ook) Ik was al helemaal blij. Daarna kon ik haat zo weer in draf krijgen Ach gut het was nu been, beetje aanmoediging, een klein tikje erna en toen zat ze in draf! En dan een vlotte draf!
Dit heb ik denk ik 4 keer gedaan alleen de laatste keer ging ze niet op mijn commando terug in stap dus nog een keertje gedaan. Dat deed ze wel goed, ze is rijkelijk beloont met klopjes en braaf zeggen! Ach gut
Toen wilde ik uitstappen maar ze wilde echt niet meer stappen daarna! Toch nog maar even gedaan en toen lekker teurg naar de stal gewandeld.
Ah ik ben zo blij! Ik denk dat we dr wel komen maar we zijn er nog niet hoor! Ik ben eigenlijk llang blij dat we dit al bereikt hebben!

Ze is zo lief Ach gut

Als iemand nog tips heeft zou ik ze graag willen weten.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:46

denk dat ze de bedoeling gewoon niet helemaal snapt!
lekker aan de gang gaan en oefenen Lachen en zo te lezen gaat het ook al beter dus gewoon door zetten!

*Buddy is echt het beste wat mij is overkomen, ben echt trots op mijn stoere fjord*

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 13:51

Ik vraag me ook af of de pony wel helemaal snapt wat de bedoeling is.
Hoe is ze aan de longe?
Als ik het zo hoor zou ik namelijk eerst eens aan de longeerlijn met haar aan het werk gaan, zorgen dat ze de stemcommando's goed kent.
Dan aan de longe erop, en tegelijkertijd stem+been hulpen, helemaal overnieuw beginnen dus Lachen

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 22:03

Vandaag heb ik haar (met behulp van de eigenaar) gelongeerd. Dat was voor het eerst dat ze het deed en ik ben er tevreden over hoor. Ik denk dat we 15 minuten bezig zijn geweest op beide handen en dan vooral stap. Ze luisterde nog niet super naar stemcommando maar ze is leergierig! Ze leert het wel denk ik hoor.
Nu ga ik voor het rijden wat vaker eventjes longeren kijken of het steeds wat beter gaat. Gewoon rustig lekker stappen en een heel klein drafje ofzo. Maar ze heeft ook veel rust hoor:P ik kom 3 a 4 dagen in de week.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:05

hej fleurtje

ik zou idd ook veel longeren en veel oefenen present had er in het begin ook moeite mee en dat gaat nu ook steeds beter Lachen
pres dr draf was ook altijd vlot en snel alleen presje stopte ook voornamelijk bij de hoeken
het is gewoon flink doorzetten en dan kom je er wel zorg dat je paardje je begrijpt

groetjes fabske

en ps ik weet dat dit allemaal makkelijker is gezegd als gedaan.

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:14

Vriendin van mij heeft vorig jaar ook een Tinker vers uit Ierland gekocht. Paard was zadelmak maar snapte verder niets.

Rijden in de bak was een drama en het was al heel wat als er 1 rondje draf uit kwam. Paard snapte de hulpen niet en zag ook niet echt het nut in van rijden in de bak. Ook had ze eigenlijk geen conditie.

Zij is veel op het strand gaan rijden. Met andere paarden als gezelschap. Gingen zij in draf dan draafde de tinker mee en was het alleen nog maar een kwestie van de juiste hulpen geven. Ook heeft ze in de bak veel les gehad. Het paard is gewoon benaderd als een groen, jong paard (en dan ook nog een die niet vooruit kwam Tong uitsteken).

Na een half jaar ging het aardig en kon ze ook soms galopperen in de bak. Nu (jaar later) is ze aan het trainen voor de Endurance. Bak rijden vinden beide partijen overigens nog steeds niets, dus veel tempo komt er dan niet uit.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 23:23

Apple schreef:
Vriendin van mij heeft vorig jaar ook een Tinker vers uit Ierland gekocht. Paard was zadelmak maar snapte verder niets.

Rijden in de bak was een drama en het was al heel wat als er 1 rondje draf uit kwam. Paard snapte de hulpen niet en zag ook niet echt het nut in van rijden in de bak. Ook had ze eigenlijk geen conditie.


Dit kllopt ook echt helemaal voor Brenda!

Maar er is nieuws. Ik heb al verschillende updates geschreven maar ik weet niet of iemand dit boeit. Ik zeg wel dat ik er vandaag eventjes op he gezeten en ze gewoon draafde! Echt gaaf zeg! Ook zijn we naar buiten geweest gister en longeer ik nu sinds dinsdag.
Als je nog wil weten hoe het gaat kun je altijd alles vragen he!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:24

Leuk Lachen. Ik zal even aan mijn vriendin vragen hoe het nu gaat in de bak (ik rij nl zelf altijd alleen met haar op het strand).

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:41

ja, hoe is ze buiten, misschien dat ze hte eng vind om in draf( een hoog tempo voor haar) de bocht door te komen, met nog iemand erop ook! probeer eens buiten te draven hoe is ze dan?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-03 18:55

Buiten hebben we nu nog alleen maar gestapt. Maar dat gaat heel erg snel Tong uitsteken gister in de bak liep ze dus wel het ging echt god. Maar ik doe hetrustig, zewas ief en ik heb in totaal denk ik 1 kwartier gereden.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:36

misschien dat ze het in de piste gewoon niet leuk vind? probeer eens in de piste ''vreemde '' dingen te leggen, paraplus ballen zeilen, of es een sprongetje te maken( heel laag zodat ze er desnoods in stap kan overspringen, misschien dat ze dat wel leuk vind( en dat je nog een goede springer vind) en je kan buiten ev in het bos gaan rijden en daar dressuur oefeningen aanleren ofzo,...
greetz dutske

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 17:44

Ze is echt nergens bang voor. We hebben wel eens tijdens dat ik langsreed een pakje drinken wat leeg was op de grond gegooid, het enige wat ze deed was stilstaan Tong uitsteken

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:47

dat is altijd nog handig als je es meegaat op een buitenrit, al de andere paarden schrikken van iets onbenulligs en de jouwe blijft kalm,misschien als ze vlot loopt buiten zou trektochten dan niks voor jou zijn?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 18:11

ja, we gaan ook amper in de bak rijden. Maar voordat we goed naar buiten kunnen moet ze natuurlijk wel ingreden zijn Knipoog Lijkt me wel handig asls ze eindelijk buiten in draf of misschien zelfs galop zit ze nog bestuurbaar is (nu moeten we daar ged aan werken) en dat ze snat dat ze ook nog kan stoppen. Haha! Daarom nu nog wel even in de bak maar we gaan ook ala an de longeerlijn naar buiten (nu 2 keer gedaan)
En natuurlijk conditie opbouwen, ik rijd nu per keer ongeveer 20 minuten.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 18:13


Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:14

kun je anders geen stuk wei afzetten waar ze anders niet inkomt?, dan denkt ze dat ze buiten is, maar als er dan plots geen rem of stuur meer opzit kun je ze effe laten uitlopen zonder gevaar he, abnders zou ik het ook niet weten hoor


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers