hoe kan je het eten van stro voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

hoe kan je het eten van stro voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:52

Mijn paard eet als ie op stal staat ze hele boks steeds leeg, nu heb ik eens gelezen heir( kan het niet meer terug vinden) dat het bijvoeren van zeevitaal het kan voorkomen.

Is dat echt zo, en zonee is er dan een ander alternatief voor deze vervelende gewoonte?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:26

Geen idee, maar je kunt denk ik beter zaagsel ofzo als bodembedekking gebruiken. Je houdt volgens mij nl altijd wel risico dat hij stro gaat eten.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:28

hé, bij ons op stal doen ze het schone stro onderop en dan het stro wat overgebleven is van het mesten (we halen niet alles eruit) dat gaat er weer bovenop. Verder krijgen de paarden hooi als ze binnenkomen. Bij ons helpt dit vrij goed. Maar je hebt ook bepaald stro wat paarden niet eten, weet alleen even niet meer welk soort dat dat is!! Maar dan kun je wel met stro blijven werken, en je bent van het stro eten af!!

gr ellen

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:38

je kunt er iig proberen voor te zorgen dat ze altijd hooi heeft.
daarnaast kun je dr eventueel op zaagsel ofzo zetten maar gezien dat sommige stallen dat niet willen..
het wil ook wel eens helpen om het stro te besproeien met azijn. dat hielp bij een paardje dat ik ken wel.
verder afleiding geven in de stal


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:08

Een voerbal kopen een rode bal waar je biks in stopt je paard is dan wel ff bezig om dat eruit te krijgen want het moet door allemaal gaatjes en kiertjes. www.paardendrogist.nl zie je hem wel hij is 29.95 dacht ik.
Of.......gewoon zaagsel gaan gebruiken!

Groetjes Bonnie en hinikjes van Kick, Dublin en Shamrock

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:38

Mijn pony at ook al zijn stro op. Vaak krijgen ze dan niet genoeg ruwvoer. Bij mij was het zo. ( zuinige boer) Verandering van stal deed wonderen! Zal als ik jou was kijken met meer hooi geven. succes!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:45

Veel lauw water laten drinken. Op op zaagsel. Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:25

Azijn mengen met water en dat iets over het stro nevelen. Dit helpt wel maar is nogal bewerkelijk. Als je het in een plantenspuit doet dan roest je spuit. Eigenlijk is zaagsel de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:43

ik zal vargeb of ze op zaagsel mag staan deze winter, die optie heb ik wel gezien op mn nieuwe stal...
Is het dan slecht voor de gezondheid dat stro eten?

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:55

mij is een pot zeewier aangeraden, sinds ik dat geef eet mijn paard geen stro meer, het kan nl een gebrek aan een bepaalde stof zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:08

roxie schreef:
mij is een pot zeewier aangeraden, sinds ik dat geef eet mijn paard geen stro meer, het kan nl een gebrek aan een bepaalde stof zijn.


die tip heb ik in het verleden ook al eens voorbij zien komen, helpt dat echt zo goed? Want dan gan ik het meteen aanschaffen!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:36

Ik vraag me nu ook eigenlijk wel af,of het nu echt zo''n kwaad kan dat stro eten..Mijn paard doet het namelijk ook..Niet echt heel de box leeg (is ook bijna onmogelijk Haha! ) maar ik zie der toch regelmatig vrolijkl stro knabbelen..
Heel de dag door kuilgras (?) voeren lijkt mij niet echt gezond..Heb geen zin in een te dik paard...Een speelbal hangt er al..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:38

KellyenXena schreef:
...Een speelbal hangt er al..


ja bij mij ook en dat helpt dus niet dus ik ben beneiwud of iemand weet wat er dan zo slecht is aan dat stro eten!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:10

Azijn over het stro gieten.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:48

Meer ruwvoer geven helpt meestal wel. Als het stro-eten heel extreem is en voor problemen zorgt op zaagsel zetten.

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 01:05

een pot zeewir waar haal je dat dan weer vandaan Verward
en azijn is dat niet slecht als ze dat binnen krijgen Verward

*Buddy is echt het beste wat mij is overkomen, ben echt trots op mijn stoere fjord*


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 03:36

Zeewier haal je bij de ruitersportzaak of veevoederhandel.
Maar pas op: zeewier mag je alleen als kuur geven
en niet langer dan 14 dagen,
anders heb je kans op huidproblemen!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 07:46

Als paarden veel stro eten kunnen ze er koliek van krijgen. Het verteerd niet goed ofzo en zorgt dan voor verstopping.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:21

onze paarden eten graag het stro in hun box. Met azijn spuiten vonden ze nog lekkerder. Afgezien van een dik buikje hebben ze er geen problemen mee en ik ook niet. Hetis nie tzo dat ze de hele box leegeten gelukkig, maar ze vinden he tduidelijk erg lekker. Ik ben blij dat ze 's nachts dan wat te doen hebben en daardoor geen stalondeugden gaan vertonen, aangezien ze alleen overdag naar buiten kunnen. Nooit koliek gehad erdoor.

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:29

nou ik zal eens kijken... die van mee eet gewoon allees wat los en vast zit :S

*Buddy is echt het beste wat mij is overkomen, ben echt trots op mijn stoere fjord*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:52

okee bedankt voor de tip van het zeewier wist niet dat je het maar zo kort gevenmocht, en wanneer mag je die kuur dan weer opvatten, of staat dat op de pot?

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:54

ja dat vroeg ik me ook af Haha!

*Buddy is echt het beste wat mij is overkomen, ben echt trots op mijn stoere fjord*

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:08

stagave schreef:
Mijn pony at ook al zijn stro op. Vaak krijgen ze dan niet genoeg ruwvoer. Bij mij was het zo. ( zuinige boer) Verandering van stal deed wonderen! Zal als ik jou was kijken met meer hooi geven. succes!!


Vaak is dit inderdaad een oorzaak als paarden heel veel stro eten. Stro eten (met mate) is goed voor een paard, een paard heeft een bepaalde hoeveelheid ruw voer (hooi en stro) nodig. Gewoon voldoende (goed) hooi voeren en het probleem zou wel eens opgelost kunnen zijn.
Waarom een paard op zaagsel zetten, je helpt je paard hoogstwaarschijnlijk aan een of andere stalondeugd omdat hij niets meer te knabbelen heeft en zich gaat vervelen.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook en 41 bezoekers