Natural Horsemanship

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 18:55

Wat is jullie mening over Natural Horsemanship?? Ik vind het een erg goede trainingsmethode, ik gebruik het ook veel. Ik doe join-up, TTouch noem maar op. OK dan!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:01

dubbelpost trouwens Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 19:14

I know, ik drukte per ongeluk 2x op plaatsen.... Dat kwam omdat ik toen ik keek of mijn berichtje al was geplaatst, ik niks zag. maar toen ik op vernieuwen klikte, stonden er per ongeluk twee berichten. Sorry voor de eventuele overlast. (haha)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:21

Amethyst schreef:
I know, ik drukte per ongeluk 2x op plaatsen.... Dat kwam omdat ik toen ik keek of mijn berichtje al was geplaatst, ik niks zag. maar toen ik op vernieuwen klikte, stonden er per ongeluk twee berichten. Sorry voor de eventuele overlast. (haha)


maakt niet uit hoor, kan gebeuren.
zal wel een slotje opkomen denk ik Lachen

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:28

Afgelopen zomer (he..wat klinkt dat lang geleden Huilen ) heb ik ook mogen 'proeven' van het natural horsemanship en ben helemaal om. Heb een paar lessen gehad en ben veel aan het onderzoeken (video's en boeken). Lobke rijd ik nu ook met touwhalster en leadrope. Daaroverheen een gewoon hoofdstel. Zo gaan we het bos in zodat ik niet steeds in haar mond moet trekken. Ik ben er erg over te spreken.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:48

ik heb er niks tegen, maar ikzelf doe er niet aan (alhoewel je altijd wel een beetje aan NH doet zonder dat je het weet)
ik rijd gewoon, op de standaard manier, en ga op mijn manier met m'n paardjes om. geen speciale technieken dus allemaal. gewoon mijn techniek. en die is: -vertrouwen in elkaar hebben door veel met de paardjes te praten tijdens trainingen enzo, problemen niet op lossen met slaan maar eerst dmv praten proberen etc.
maar geen NH.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:13

Join up vind ik erg goed (gebruik ik zelf ook)

Verder vind ik sommige dingen erg onzinnig.... Als je je paard natuurlijk wilt behandelen, laat ;m dan los op de prairie; er is niets natuurlijk aan het samenzijn van mensen en paarden

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:28

prima!! ik hbe egt helemaal nix tegen NH Schijnheilig
zelf gebruik ik sommige technieken (mijn paardje probeert me soms uit)
zodat ik zorg dat ik de baas over hem ben en blijf
ik heb vaker paardjes meegemaakt die niet wilde luisteren (en ik zorg dan meestal via die technieken dat ze weer luisteren) Schijnheilig
heeeeel goed opletten moet je wel!!! want het is vaak zo dat mensen te weinig verstand van NH hebben en maar wat aanklunsen Verdrietig
zorg dus dat je eerst genoeg info hebt erover en dat je leert inzien wat je wanneer moet toepassen en dan is NH een toptechniek om je verhouding met je paard heeeel goed te maken *LOL* OK dan!
kus danielle Tong uitsteken

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:42

Leo_ke schreef:
Citaat:
Als je je paard natuurlijk wilt behandelen, laat ;m dan los op de prairie; er is niets natuurlijk aan het samenzijn van mensen en paarden


Sterke opmerking. Met gezond boerenverstand kom je ook een heel eind hoor. Gewoon goed kijken naar paarden leer je ook een boel van. Zie een paard als paard en dicht hem geen menselijke eigenschappen toe. Behandel een paard ook als een paard en laat hem in zijn waarde. Ieder paard is nog steeds het gekste met degene die hem voert en aandacht geeft. NH is imo niets meer als het op papier zetten van aloude kennis waar een leuke naam met bijbehorende termen aangehangen is en natuurlijk de bijbehorende prijskaartjes. En zie daar: massa die het vereren als een soort godsdienst met bijbehorende goeroe's.

vb.: barebackpad??? waar is het aloude rijdekje gebleven??
Sprong vroeger ook altijd op mijn pony om hem uit de wei te halen. alleen touwtje aan een kant vast. Je stuurde gewoon met je gewicht en pony ging waar je heen wou. Moet ik nu ook maar eens een boek gaan schrijven?? Of moet ik eerste een "wilde"mustang gaan temmen??

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:02

annegti schreef:

Citaat:
Ieder paard is nog steeds het gekste met degene die hem voert en aandacht geeft


Hmmmmm, nooit gehoord dat een paard vrijheid ziet als beloning en niet voedsel ? Een paard laat zijn hoofd zakken en zie daar: voedsel...(gras, voor de snuggeren onder ons Schijnheilig ). Ben je aan het rijden dan beloon je je paard met vrijheid ... Immers, halve ophouding en weer ontspannen...oftewel vrijheid... Ik ben het eens met de mening dat sommige mensen een slaatje slaan uit NH, maar als je voorstander bent voor het gezonde verstand (ik óók *LOL* ) dan kan je je wel vinden in de basisprincipes van NH. Nergens voor nodig dus om het zo aan te vallen Knipoog .

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:07

ik wil jullie niet aanvallen, maar ik heb alle mogelijke pogingen gedaan om NH met mijn koudbloed te doen; gevolg: voet op 4 plaatsen gebroken (de mijne welteverstaan), bont en blauw (ik dus) , paard ervandoor...... Boos!

mijn paard (Noriker) heeft geen enkel respect voor mensen en krijgt dit dus ook niet door NH, gewoon gevaarlijk! Lopen doet ie ook al niet uit zichzelf als er iemand op zit, op benen reageert ie niet, dus ik heb een trainster gezocht en we zijn gewoon ouderwets aan het trainen, werkt super, ik kan na 3 weken al met Moritz aan een hensgtenketting door de polder lopen (van wei naar stal) zonder overlopen te worden of in de sloot te belanden. *LOL*

Voor mij met dit paard geen NH meer

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:37

Leo_ke schreef:
Join up vind ik erg goed (gebruik ik zelf ook)

Verder vind ik sommige dingen erg onzinnig.... Als je je paard natuurlijk wilt behandelen, laat ;m dan los op de prairie; er is niets natuurlijk aan het samenzijn van mensen en paarden


kijk! da's pas rake taal!
ben ik helemaal mee eens!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:05

de mijne overleefd niet op de prairie, maar ik kan hem altijd terugbrengen naar de alm in Oostenrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 02:35

smurf schreef:
ik wil jullie niet aanvallen, maar ik heb alle mogelijke pogingen gedaan om NH met mijn koudbloed te doen; gevolg: voet op 4 plaatsen gebroken (de mijne welteverstaan), bont en blauw (ik dus) , paard ervandoor...... Boos!

mijn paard (Noriker) heeft geen enkel respect voor mensen en krijgt dit dus ook niet door NH, gewoon gevaarlijk!


Ik denk dat NH best een goede methode kan zijn voor veel combinaties. Maar ik denk ook dat er meer gevaren aan kunnen kleven dan sommige mensen denken. Zoals het geval dat Smuf hier beschrijft bijvoorbeeld.

Zo ken ik nog wel meer voorbeelden. Mensen die er blindelings vanuit gaan dat het paard wel stopt als ze ervoor springen (kan een keer fout gaan), mensen die zonder hoofdstel buiten gaan rijden (ja, dat heb ik ook al gezien). Dat zonder hoofdstel buitenrijden vind ik een hele prestatie hoor, maar in nederland kan het wel eens voorkomen dat je een obstakel tegenkomt onderweg Haha!. Zoiets kan verzekeringstechnisch nog voor problemen zorgen ook.

Verder denk ik dat je het beste de methode kan nemen die je het beste ligt. Veel dingen uit de NH doe je ook al automatisch. Als je wilt dat je paard stopt, ga je er niet achteraan rennen en als je wilt dat hij sneller gaat, ga je er ook niet voor staan.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 04:29

Had je ook een NH-instructeur bij Moritz, smurf?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 07:30

ja BV King Voest himself is erbij geweest in Baarle Nassau toen hij daar een clinic gaf, die zag er verder ook maar vanaf en pakte een Haflinger voor zijn clinic (met veel Arabisch bloed erin) en een Merens die op dat moment in pension stond. De enige Noriker die niet door zijn rood/witte lintjes denderde was er eentje met...... hoefkanker, die kon amper lopen... Verward

Een lieftallige assistente van Pieter Baalbergen is een keer naar de lokatie komen kijken, maar heeft deze afgekeurd, de omheining was niet stevig genoeg *uh* die is geheel Norikerproof.......

Dat verhaal van ervoor springen dan stopt ie wel, heb ik diverse malen zien gebeuren, één keer met een zeer ervaren marathonrijdster, die ziet 10 ontsnapte Norikers op de stal aanrennen, wij zeggen nog: ga ff achter een boom staan, maar zij sprong er vol vertrouwen voor, roepend dat een paard nooit over een mens heen zou lopen en *splet* we konden haar uit het zand graven.......de verwondingen bleven in haar geval beperkt tot wat blauwe plekken, ze had een behoorlijk beschermlaagje in de vorm van vet... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:37

Ik vind NH een erg duur woord voor iets wat heel veel mensen al jaren doen. Maar het is wel leuk als je daar rijk mee kunt worden Pling

Nee maar serieus, als ik die echte oude "paardenmannen" bij ons bezig zie, die doen precies hetzelfde en krijgen ook alles gedaan bij een paard. Alleen ze hangen er geen dure trainingsmethode aan...

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:39

Citaat:
ik wil jullie niet aanvallen, maar ik heb alle mogelijke pogingen gedaan om NH met mijn koudbloed te doen

Ik wil er wel even op wijzen dat dit niks te maken heeft met het feit dat je paard een koudbloed is. Ik heb zelf een koudbloed /Tinker en ik doe nu al bijna een jaar nhs met haar en zij liep vorig jaar ook nog gewoon over me heen trapte op mijn tenen en luisterde niet. Dit gaat nu heel erg goed. misschien moet je eens proberen meer dan een clinic te doen het kan goed zijn dat je paardje het niet zo snel doorheeft dan andere.
Citaat:
pakte een Haflinger voor zijn clinic (met veel Arabisch bloed erin)

Ik denk echt niet dat het met je paard gaat lukken door 1 keer te gaan naar zo een clinic en dan een tijd later nog eens bij een andere clinic. Ik krijg ook maar eens in de maand les maar bij mijn koudbloed heeft het *wonderen* gedaan.
En natuurlijk kan je je paard niet los op de prairie laten de bedoeling van nhs is je paard zo dicht mogelijk bij het nature te gaan houden. mensen nemen nu eensmaal te veel plaats in op deze wereld en terug naat vrije paarden gaat niet meer. maar we mogen toch proberen het ze zo aangenaam mogelijk te maken niet? Ik ben een voorstander dus.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:46

Ben je wel eens in Oostenrijk geweest? Daar lopen paarden gewoon los op de alm, in groepen, in Engeland is ook zo'n stuk, New Forest geloof ik.

Die clinics werden op het bedrijf waar ik toen werkte gegeven en de goeroes zijn voor en na de clinics met onze paarden bezig geweest, mar zagen er ook weinig heil in.

Ik heb nu een instructrice die me op traditionele wijze helpt mijn paard op te voeden en hem zover te brengen dat we relaxed (!) een buitenritje kunnen maken, zonder ongeluken en schrikpartijen en ongewenste renpartijen. Kost een paar centen, maar het werkt super.

Ik heb 4 jaar met koudbloeden gewerkt: Norikers, Haflingers, Tinkers en Ardenners en denk dat het toch wel heel lang duurt voor je doordringt tot zo'n dikzak, uitzonderingen daargelaten. Ik ben ook absoluut niet getalenteerd met paarden, honden, katten en wat voor dieren dan ook, daarom werk ik nu ook niet meer op die stoeterij, het werd te gevaarlijk.
Maar ja, ik heb dat paard nu eenmaal en vind het prettig om paard te rijden op mijn manier en dat is niet meer NH!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:53

Je hoeft ook niet op de nh manier te rijden als je merkt dat het bij je paard niet goed gaat. je pakt de manier waar je paard het beste op reageert. Bij mijn paard is dat wel nh maar ik vind het een beetje kort om te zeggen dat koudbloeden er minder goed op reageren ik ken ook veel mensen die dit doen met hun Tinker en die reageren er ook goed op. nh is gebaseert op hun eigen taal dus ik snap niet warom een koudbloed minder goed *paards* (equis) zou spreken.
PS: Prachtig paardje heb je. Even in je profiel gespiekt. Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:05

heb ook ff bij jou gespiekt, grote Tinker zeg! Gaaf die lange manen, zo lang had Morrie ze toen hij in Nederland kwam, maar hij stond bij een Tinkerjaarling op de wei, dus nu zijn ze afgevreten Huilen

Jij rijdt ook op een Australian Stockzadel zie ik, ik ook en soms op een westernzadel, zit ook lekker, een gewoon zadel kan er niet op, schuift teveel weg......paard is te rond en heeft geen schoft!

Ff ontopic:

als je op slippers naast je paard durft te staan, moet je wel een hele goede relatie met hem hebben, ik heb altijd goedgekeurd veiligheidsschoeisel aan, al is het 35 graden!!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:14

Nu krijg ik heel Bokt over me heen maar ik geloof niet in NH Lachen

Een mens is een mens en zal nooit een paard worden. Ga je dan ook vooral niet als een paard gedragen, daar komen alleen misverstanden van.
Het is al mooi dat een paard ons als mens accepteert, wat moet het dier dan wel niet denken als we ineens paard worden Verward
Paarden gaan heel anders met elkaar om dan paarden met mensen.
Met paarden kunnen ze immers ruwe spelletjes doen, met trappen en bijten toe.
De mens is zo breekbaar en helemaal niet gebouwd om van die rake klappen op te vangen. Waarom zou je dat risico dan gaan lopen?

Bovendien vind ik het belachelijk duur en de commercie druipt ervanaf.
Bij sommige "NHtrainers" heb ik zelfs het idee dat het ze alleen nog maar om het geld gaat en totaal niet om het paard.

Verder vind ik een ouderwetse mep veel vaker op z'n plaats dan wat aan rommelen met een join up (het verstoten uit de kudde in feite), touwhalstertjes en savvy strings.

Zo, Feetje heeft gesproken Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:21

Ik vind NH niets anders als gevoel voor paarden hebben en daarnaar handelen.... Een schop voor zn kont en een aai over zn bol wanneer ze dat nodig hebben ... Werkt voor mij het allerbest.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:27

Citaat:
als je op slippers naast je paard durft te staan, moet je wel een hele goede relatie met hem hebben, ik heb altijd goedgekeurd veiligheidsschoeisel aan, al is het 35 graden!!!

Het rezultaat van onze nhs lessen. dat had ik vorig jaar niet moeten doen dan had ik geen tenen meer Haha!
Citaat:
Bovendien vind ik het belachelijk duur en de commercie druipt ervanaf.
Bij sommige "NHtrainers

Idd bij sommige wel. Ik heb van mijn nhs leeraar een lead rope voor niks gehad omdat ik er geen had. Oké de lessen zijn duur maar ik heb er echt wat aan. En het is ook niet omdat ik nhs doe dat ik mijn paard geen klap meer verkoop als hij echt niet luisterd. Als hij bv haar kop al in de voeremmer steekt voordat ik em neerzet tja dan ga ik niet even een join up doen dan word ze meteen op der plaats gezet met een klap.
Citaat:
Ik vind NH niets anders als gevoel voor paarden hebben en daarnaar handelen.... Een schop voor zn kont en een aai over zn bol wanneer ze dat nodig hebben ... Werkt voor mij het allerbest.

Ben ik het mee eens. maar niet iedereen heeft een feilloos gevoel voor paarden. Ik deed ook dingen fout. Waardoor mijn merrie de overhand nam dingen waarbij ik nooit had stilgestaan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:50

Feetje schreef:
Nu krijg ik heel Bokt over me heen maar ik geloof niet in NH Lachen

Een mens is een mens en zal nooit een paard worden. Ga je dan ook vooral niet als een paard gedragen, daar komen alleen misverstanden van.
Het is al mooi dat een paard ons als mens accepteert, wat moet het dier dan wel niet denken als we ineens paard worden Verward
Paarden gaan heel anders met elkaar om dan paarden met mensen.
Met paarden kunnen ze immers ruwe spelletjes doen, met trappen en bijten toe.
De mens is zo breekbaar en helemaal niet gebouwd om van die rake klappen op te vangen. Waarom zou je dat risico dan gaan lopen?

Bovendien vind ik het belachelijk duur en de commercie druipt ervanaf.
Bij sommige "NHtrainers" heb ik zelfs het idee dat het ze alleen nog maar om het geld gaat en totaal niet om het paard.

Verder vind ik een ouderwetse mep veel vaker op z'n plaats dan wat aan rommelen met een join up (het verstoten uit de kudde in feite), touwhalstertjes en savvy strings.

Zo, Feetje heeft gesproken Haha!


ik durf al bijna niet meer te reageren Haha!
Ik denk zelf dat het probleem is dat er zoveel verschillende mensen zijn die iets anders doen en dat maar nh noemen. Niemand weet meer wat er nou precies onder nh valt.
Heel veel mensen zeggen hier: ik ben geen paard, dus ik ga me niet als paard gedragen.
Ik denk dat het punt is dat die mensen er wat van gehoord hebben en het niet gedaan hebben, of een of andere vage clinic hebben gezien waar ze niets van begrepen.
Je doet helemaal niet of je een paard bent. Je gebruikt lichaamstaal/houding die natuurlijker is voor het paard (en voor ons trouwens ook..). Je maakt gebruik van het feit dat het paard een prooidier is, en je speelt daar op in.
Daarbij beschouwd het paard jou dus altijd als iemand uit zijn kudde, of je dat nou wil of niet. Dan kan je maar beter zorgen dat je de alfa bent, want die wordt niet gebeten of getrapt
Ik vind zelf dat wij geacht worden intelligenter te zijn, en ons dus beter kunnen inleven in een paard zijn belevingswereld, het paard zal dat nooit bij ons kunnen doen, het zal altijd als paard blijven reageren, dan zal je dus nooit optimale communicatie kunnen hebben.