Discussie: Paard belonen als het schrikt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 21:13

Als een paad tijdens het rijden schrikt wordt het vaak op rustige toon toegesproken. Ruuustig, hoooo, braaf etc om hem te kalmeren. Nu hoorde ik vanmiddag van een hoogst vervelend paard wat erg veel schrok omdat het daarvoor door de vorige eigenaar beloont werd. Mijn zus zei ook al dat je schrikreacties negeren moet omdat een paard anders vaker zal schrikken. Wat is jullie mening hierover en wat doen jullie als je paard/pony schrikt? Negeren of kalmeren?


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:14

ik ga voor negeren, niet belonen! Je beloont het paard toch niet voor een reactie die je helemaal niet wilt? Gewoon aan het werk zetten met die hap, hebben zo helemaal geen tijd om te schrikken Haha! Owkee, uitzonderingen daargelaten Haha!

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:18

ik ga ook voor negeren. alleen sussen is wat anders dan belonen. als jij je paard weer kalm moet krijgen nadat hij zich doodgeschrokken is dan kan je best rustig tegen hem aan gaan praten aai over zn bolletje. maar niet in overdreven mate. en t ligt er natuurlijk ook aan waarvan hij schrikt. is t echt per ongeluk dan gewoon negeren maar doet ie t express dan streng terugzetten.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:32

Ten eerste geloof ik niet dat als een paard ECHT ergens van schrikt, dat je hem kan belonen. Als je op dat moment klopt op zijn hals en braaf zegt etc. ziet dat paard het niet als belonen omdat ie toch teveel gefixeerd is op het "enge" iets. Als je paard je flink in de maling neemt dan is het wat anders. Zo hebben wij bij de buiten bak wat springspullen aan de kant van de bak staan. En in het begin vond ze dat echt harstikke eng, en ging met een bocht omheen. Op het moment dat ik merk dat ze het echt ff eng vind ga ik er nogmaals heen (in stap) en praat met een vertrouwde stem en klopje en laat haar merken door mijn ontspannen houding dat er niets aan de hand is. 5 van de 10 keer werkt dit en kan ik rustig weer verder rijden. Ik zie dit dus niet als belonen maar haar duidelijk laten weten dat er niets aan de hand is en dat het 'enge' niet eng is. De andere 5 keer dat ze daar niet in trapt is gewoon een spelletje van haar. Dan is het echt een spelletje om er onderuit te komen. Op dat moment als ik steeds richting het zogenaamde "enge" rijd doe ik vlak voordat ik merk dat ze een bocht of een spurt wil gaan nemen, een oefening waardoor ze toch ff haar aandacht bij mij moet houden, dus vlak ervoor een volte te gaan nemen, of te gaan wijken, schouderbinnenwaarts etc. etc. waardoor ze het later niet eens meer merkt dat we langs het "enge" zijn gereden en uiteindelijk als ze ontdekt dat ze langs het "enge" rijd is zij gelukkig slim genoeg om te weten dat het geen zin meer heeft om me dan nog in de maling te nemen.

Sorry het is een beetje lang geworden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:33

Ik negeer ook. Tenzij het heeeeeel erg verschrikkelijk erg eng is, dan wil ik nog weleens wat kalmeren, zo van: *hooo maar, rustig, is niet eng, toe maar*.

Maar soms krijgt ze ook weleens een dreun, dan is het voor mij duidelijk dat ze zich aanstelt.
Ik gebruik dus verschillende *LOL*
Maar negeren werkt goed!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:44

vaak negeer ik het. het ligt er ook aan of het echt is of niet. Als het niet echt is dan krijgen ze me tcoh een schop en als het wel een echte schrikreactie is dan sus ik ze zeg maar. Als ze weer rustig worden dan beloon ik ze. Dan beloon ik ze ahw dat ze weer relaxed worden.

edit: typos verbeterd. waren er nogal veel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-09-26 22:47 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 23:07

Het hangt een beetje van het paard af, en ik denk dat je je daar op aan moet passen. Mijn vorige paard was een echte angsthaas, die was gewoon vreselijk bang, ogen als schoteltjes en ik voelde dat hart bonken onder de zweetbladen... gewoon zielig!die stelde ik dus echt op z'n gemak en dan werd het wel beter.

Nescio kan ook vliegen om niks, maar die is veel brutaler. Ik brul meestal een keer "Let op!" of zo naar hem, en probeer hem extra aan het werk te zetten als hij weer eens wil gaan vliegen. Overigens, als je 2 miliseconde niet oplet staat hij aan de andere kant van de baan soms. Frusty
Je wordt er wel handig van... na hem zijn ze allemaal makkelijk! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 23:44

Er zit wel een kern van waarheid in de vraag. Waar je namelijk altijd voor op moet passen is dat je de angst niet gaat bevestigen. Als je tegen je paard praat als hij bang is, is dat heel goed zolang je maar op normale toon praat. Dat is voor je paard wel een teken dat jij kalm bent. Zodra begint met een babystemmtje of zoiets dan bevestig je zijn angst of andere nare gevoelens die hij heeft. Hij mag zich niet zielig gaan voelen en hij mag ook niet denken dat hij gelijk heeft in zijn angst. Wat je ook nooit moet doen is van te voren al kalmeren. Als jij aan het eind van de weg een trekker ziet moet je niet van te voren al beginnen met hoo maar braaf maar, want dan denkt ie echt dat er iets aan de hand is.
let dus erg op je timing en je toon. Als je zelf echt kalm bent en niet boos wordt maak je van een bangig paard of een geschrokken paard heus wel een wat dapperder paard.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 06:45

ik beloon eigenlijk altijd na de schrik, als ze ergens braaf voor bij is gelopen ofzo dan beloon ik, meestal praat ik haar voorbij enge dingen of ik word boos als ze loopt te etteren...
maar hetzelfde geld als je met een hond bijv naar de dierenarts gaat moet je gewoon doen alsof er niets aan de hand is en niet aaah lief hondje ben je zo ziekjes moet je naar de dierenarts aah kom maar enz enz
dan heeft dat beest alleen maar zoeist van ooooojeej hier is iets aan de hand!

ik ga niet echt voor negeren en ook niet belonen, als de schrik over is en ze heeft zich kalm gehouden dan belonen anders niet

"Some memories are best forgotten"

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 07:39

Niet belonen maar wel gewoon tot rust manen en ik zeg altijd niks aan de hand. Vooral zelf niet op reageren door te schrikken of te verstijven dan bevestig je het alleen maar. Of gewoon negeren en doen alsof je neus bloed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 07:43

Zelfde verhaal als met Zep:
Het ene paard schreeuw ik naar zijn hoofd:
"Doe niet zo debiel! LOOOOOPEN!!!"

De ander moedig je aan:
"kom op.... braaf..."

Het ligt er echt helemaal aan wat voor type paard het is.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 07:52

Ik ga met Zep en Sjuimpje mee alleen kijk ik dan ook nog naar de gemoedstoestand van mijn paard.

De ene keer loopt hij echt te trutten omdat hij onder het werk wil uitkomen, de andere keer voel ik zijn hart onder mijn benen kloppen en draaien zijn ogen wit weg. En om hem dan op zijn s....... te geven vind ik wel een beetje cru.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 08:37

Sjors wil nog wel eens "schrikken" van een oude trekkerkar die al meer dan een jaar naast de bak staat, vooral met wedstrijdjes. Soms is 'ie dan opeens echt bang (rillen) en soms naait 'ie me. Als ik sjors 1 keer gekalmeerd heb is het echt enge meestal wel weg Ik doe het meestal zo. Een keer erlangs met lange teugel zodat 'ie goed kan kijken, goed mijn poten eraan en "ho maar, braaf paardje, is niet eng" Flikt 'ie het de volgende keer weer dan krijgt 'ie een flinke tik en is het wel over. Tenzij hij echt bang is dan wordt het erger. Dan stap ik meestal even af en dan is ook OK.

:evaw:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:16

Ik negeer het geschrik ook. Je went er aan. paarden zullen altijd blijven schrikken, maar als jij het altijd zult negeren, blijft het na verloop van tijd bij alleen maar even een schrikreactie en dan lopen ze een seconde later weer zo door alsof er niets aan de hand is. maar ga het niet belonen! ik denk dat het dan verergert. Evenals straffen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:02

Ik maar een zin die ik voor alles gebruik wat me niet aanstaat nl. Niet doen ,dat is alles en dan weer "rustig"verdergaan Lachen

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:24

Ik ga voor iig rustig blijven, probleem negeren, en als je paard er wat overstuur van is sussen.
Maar niet kloppen, en braaf etc etc zeggen.
Dan blijft ie t doen.

Maar je hebt er van die apen bij die t doen om vervelend te zijn, echt van elke blaadje schrikken, en er voor de rest rustig onder blijven...
Ja daaag, daar trappen we niet in, en hup nog een keer erlangs. *LOL*

Je hebt schrikken en schrikken! Party!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:06

Ik sluit me aan bij Zep en Sjuimpje.
Bij mijn oude pony'tje, was het altijd ff goed schreeuwen van "Heeey! Hou op en stel je niet aan!", en weer flink verder rijden.

Met Ed, die gigantisch angstig is door zijn verleden, moet ik rustig blijven en belonen.
Dat heeft duidelijk gewerkt, toen ik ed net had (vorig jaar oktober), was ie overal bang voor en had hij echt zo'n houding van: 'als ik maar klein in een hoekje weg kruip, komt alles misschien nog goed'.
Nu is ie veel moediger geworden en stoerder. Hij is niet zo bang meer. Tenminste, zo ziet het eruit. In zijn hartje is het nog steeds een angsthaas.

De manier van handelen hangt dus af van je paard. Over dit soort dingen vind ik het ook heel moeilijk om te oordelen zonder het te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:27

door de schrikreactie van het paard te negeren, negeer je ook het zogenaamde gevaar en geef je het goede voorbeeld aan je paard. als je net doet of er niets aan de hand is, gaat het paard ook geloven dat er inderdaad niets aan de hand is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:32

Ik ben het eens met de bovenstaande reacties (ik heb ze niet allemaal gelezen). Ik negeer het ook, dan weet het paard dat er ook niets engst is. Als een paard echt iets heeeel eng vindt en er niet langs durf, dan spreek ik hem rustig toe en als het kan loop ik voorop zodat hij achter me aan kan lopen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 12:06

Hangt af van de sitautie. Als het echt iets engs is, en ze schrikt zich halfdood dan klameer ik haar wel even daarna.

Als het een onzinreactie is dan negeer ik het gewoon, als ze ergnes niet langs wil (laatst een hele grote wollige zwarte hond bijvoorbeeld - ik werd er harstikke gek van) bijvoorbeeld.
Verder ben ik het eens met de rest!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 12:10

Ik doe eigenlijk hetzelfde als jantina als ie spontaan een houtenbankje eng vind wat ie de dag ervoor niet zag staan krijgt ie een schop en roep ik schiet op.
ik ie kijkerig negeer ik het maar vind ie iets echt engs aai ik zijn hals en blijf ik praten tot ie er naar toe stapt er aan ruikt en dan gaan we verder

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 12:14

BHet ligt idd aan het paard. Rocky is 18 jaar en zn hele leven al buitenritten gemaakt en dan nog wil hij niet voorbij een oranje zeil. Dat is aanstellen. Dan spreek ik op strenge toon.
Maar als je een jong paard hebt of een nerveus paard dan zeg ik :hoooooo maar, is niet eng, ga maar....om hem gerust te stellen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 12:19

Wat ook bij mij een tijdje gewerkt heeft bij het negeren was strak de andere kant opkijken.
Dus lichamelijk zeg maar. Als ik ergens langs wilde waarvan ik wist dat Isolda het eng vind, dan keek ik express extra strak de andere kant op. Alsof er iets heeeeel interessants in de bosjes aan de andere kant zat.
Heel grappig dat dat werkt, want ik zit er toch OP en Isolda kan dus niet zien waar ik naar kijk. Maar toch merkt ze het schijnbaar aan mijn houding ofzo.

Dus ook negeren en dan extra de aandacht ergens anders op leggen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:11

NEE niet belonen, dan weet het paard, Ow wacht dat is echt eng, en blijft ie er voor schrikken.

je moet hem wel activeren om hem er langs te krijgen gewoon, A joh das toch nix, lekker lopen watje.

De klant van je stem moet dat zeggen.

Gr lara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:23

Maar als je paard zich over zijn angst heen zet en er toch langs gaat, dan mag ie best een klopje hoor.
Hetgeen de aandacht van de ruiter heen gaat, zal het paard opvallen (Desiree, Jantina), dus zorg altijd dat je dat zoveel mogelijk laat.
Als je ergens komt waar veel enge dingen zijn, neem je het 'so what' gevoel mee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Esperanza, MairiMacBran, Nina1999, Poety, Sanet en 66 bezoekers

cron