Goed leren zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Goed leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 19:55

Sinds dat ik op Harrie gereden heb zonder zadel wil ik dat meer gaan doen. Maar het probleem is dat ik niet zo stabiel zit. In stap gaat het wel maar dan moet hij dus niet een snelle scherpe bocht maken of anders lig ik eraf. Draven gaat wel op een recht stuk maar dan trek ik mijn benen erg op. Ik rijd nou bijna elke week op hem maar lukt me maar niet om beter te gaan zitten!

Heeft iemand tips om mij stabieler te laten zitten? Heb je oefeningen om beter te gaan zitten?

Met een dekje en beugels rijd ik trouwens zo weg en heb nooit echt het gevoel dat ik eraf val. Wij rijden bijna nooit op zadels.
(Wat ik met dekjes bedoel zie profiel!)


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 20:01

Jezelf erg lang maken, en proberen je heupen mee te laten draaien in draf. Normaal doe je dit ook als je gaat dorzitten met zadel, dus ook doen zonder zadel.
Zorg dat je je benen goed strekt, en je tenen als het ware naar beneden wijzen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:18

Ga eerst een tijdje aan de longe zonder zadel, totdat je het gevoel hebt van hey dit gaat me wel lukken en net wat fsoudan zegt gewoon denken alsof je op n zadel zit he.

Succes OK dan!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:11

Je benen niet aanklemmen, maar gewoon laten hangen. Als je gaat klemmen ga je stuiteren

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:40

ik heb hetzelfde probleem, ik pas bovenstaande dingen toe (ontspannen zitten, lang maken, tenen naar beneden) en aangezien ik eenbetrouwbaar verzorgpaard heb die wel met lange teugel kan rijden (weet niet of jij dat ook kan) houd ik mijn handen vrij laag zodat als ik mijn evenwicht eenbeetje verlies ik even met mijn hand mijzelf kan tegenhouden bij de hals van het paard (snap je het nog?)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:55

Je moet heel ontspannen gaan zitten, en gewoon je paard vertrouwen, gewoon hetzelfde doen als wat je met zadel doet.
Vooral niet gespannen gaan zitten, want als je dan valt breek je makkelijk wat.
Zelf vind ik vallen niet zo`n probleem, want weet hoe ik moet vallen, en heb als ik zonder zadel rij altijd een cap op en me telefoon bij me, dus echt misgaan kan het niet. Maar ik laat altijd wel mensen weten hoelaat ik ongeveer terug denk te zijn!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 14:06

Doorzitten is eigenlijk ook niet mijn sterkste kant Knipoog

Maar bedankt voor de tips allemaal! Ik ga zeker ze uitproberen!

Ik kan op Harrie rijden alleen moet ik dan wel buitenrijden want hij vind in de bak rijden helemaal niet leuk...

Er werd trouwens ook gezegd dat ik mijn bekken kantel ofzo Verward Heeft dat er ook wat mee te maken?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:10

En oja, wat ook werkt, voor als je niet zo stevig zit, :
Sla een beugelriem of halstertouw om de hals van je paard, als je dreigt te vallen kan je daar aan vastpakken

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:29

dat je je bekken kantelt is alleen maar goed, zo kun je de bewegingen van je paard goed volgen met je zit waardoor je stabieler zit. Als je je bekken niet zou kantelen zou je stuiteren waardoor je er zo afligt.
Ik zou een dekje op je paard leggen waaraan je je met 1 hand vast kan houden zodat je toch nog wat kunt pakken als het dreigt mis te gaan.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:22

zitles nemen om een moeilijk uit te zitten paard. En vaak doen.. ik had er ook wat moeite mee maar ben toen een paar keer zonder zadel gaan rijden en ook een keer zonder zadel naar t strand geweest.. (gingen er in volle rengalop vandoor en heb t uitgezeten) dus.. en natuurlijk zorgen dat je ontspannen zit en mee gaan in de beweging van het paard.

Onderschriftloos :Y)

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:16

Zitles inderdaad en veel oevenen zonder beugels denk ik

Druk druk druk... Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 61 bezoekers