Welke deken kan ik als onderdeken gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Welke deken kan ik als onderdeken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 12:10

Op dit moment staat Lars met een Bucas regendeken zonder voering.
Ik wil eerdaags gaan opbouwen met dekens (ivm wintervacht). Nu heb ik allemaal mooie regendekens gezien met vulling etc, maar ook heb ik zelf nog wat dekens liggen die misschien gewoon onder de Bucas kunnen.

Ik heb nog liggen:

1 fleece
1 wollen
1 winterdeken (200gram) WaetherBeeta

Kan ik deze dekens gewoon onder de Bucas doen en wie heeft hier ervaring mee (glijden etc) en wie vindt dat je beter 1 deken met vulling kan gebruiken....????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:16

Ik wilde net bijna dezelfde post plaatsen Haha!

Mijn paard staat nu nog zonder deken maar als het iets kouder/regenachtiger wordt krijgt hij een Rhino Turnout Lite regendeken op. Daar kan hij best lang mee maar als het echt gaat vriezen moet hij er wat onder hebben.
Afgelopen jaar had ik er een oude fleecezweetdeken onder maar die trekt heel strak naar achteren dus ik wil wat anders. Ik heb er ook eens een gewone deken met deken singel onder gehad maar die gleed vaak ook naar achteren ook al had ik hem eerst goed naar voren getroken en in een punt gevouwen (onder de dekensingel).
Een ander jaar heb ik een gewone waterafstotende winterdeken omgedaan maar mijn paard rolt lekker door plassen en dan is die deken doorweekt.
En en winterdeken van rhino of Bucas kopen is me te duur.
Ik zit te twijfelen tussen een nylon deken met 250 grams vulling of een onderdeken van Pagony.

Maar hoe zorg je nou dat die vulling niet nat wordt als hij gaat rollen?

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:12

Ik vind persoonlijk onderdekens doe je alleen maar aan op stal.Niet naar buiten,want het blijft heel slecht liggen.Maar dat kan ook aan mijn paard liggen hoor.Bij hem zakken onderdekens altijd naar achteren,en hij rolt graag in de blub.Dus je kan raden wat er gebeurt.Ik weet niet welke bucas jij hebt,maar in die van mij zit nog een fleece binnenkant.
Ik zou persoonlijk een deken op doen naar buiten,dan maar ff sparen voor een dikkere als je hem echt bij koud weer ook naar buiten wil hebben.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:21

IlsjePilsje schreef:
Op dit moment staat Lars met een Bucas regendeken zonder voering.
Ik wil eerdaags gaan opbouwen met dekens (ivm wintervacht). Nu heb ik allemaal mooie regendekens gezien met vulling etc, maar ook heb ik zelf nog wat dekens liggen die misschien gewoon onder de Bucas kunnen.

Ik heb nog liggen:

1 fleece
1 wollen
1 winterdeken (200gram) WaetherBeeta

Kan ik deze dekens gewoon onder de Bucas doen en wie heeft hier ervaring mee (glijden etc) en wie vindt dat je beter 1 deken met vulling kan gebruiken....????


Ik heb net als jij nu op Licor de Bucas Smartex Rain, zonde rvoering, maar met een beetje fleece aan de binnenkant. Die blijft prima liggen, en aangezien ik geen geld meer heb om nog eens een gevoerde tussendeken van 150 g ofzo te kopen, ga ik er voor de overgang ook een deken onder leggen. Ik heb maar 1 optie, namelijk mijn fleece zweetdeken, dus die leg ik er dan onder!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:26

Ik leg er liever geen zweetdekens (wol of fleece) onder als ze naar buiten gaan. Deze hebben toch meestal een mindere pasvorm en minder singels e.d. Zou dus gaan voor een ca 150-200 grams staldeken, met goede sluitingen en pasvorm. Vooral geen waterdichte of waterafstotende aangezien die gaan schuiven.
Bovendien even opletten dat de regendeken ademend is als hij 'm de hele dag op heeft Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:32

Ik heb echt geen flauw idee over al die merken en grams-vullingen enzo.
Maar als je een fleece of wollen deken onderop legt (dus meteen op je paard) wil dit nogal eens gaan schuiven. Ik heb vorig jaar onderop een zomerdeken gelegd en daarop een winterdeken. En als het echt koud was deed ik op die zomerdeken een wolle deken. Dan schuift hij er in ieder geval niet vanaf. (een dekbed kan je er ook opleggen, maar de aanbieding was toen net verlopen Haha!)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 16:21

OK conclusie is dus geen fleece en wol ivm mindere pasvorm. geen dekens met glad oppervlak onder de Bucas.....ik denk dat ik eerst met de wollen deken ga proberen of alles een beetje blijft liggen. Lukt dat niet dan kan ik altijd nog een onderdeken kopen.
Het probleem is dat Lars een uitloop heeft (tegels) en dus 24/7 die Bucas op moet ivm eventuele regen. Om zijn wintervacht in te perken, heb ik alleen wel meer "vulling" nodig dan de Smartex Rain.

Zijn er ook nog mensen met gevoerde dekens van Bucas? Ervaringen...ennuh..ik kan alleen de Smartex Rain vinden bij de winkels.
Wie weet waar ze ook de andere dekens hebben? En wat zijn gemiddeld de prijzen op dit moment?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:28

Kom ik weer ff zeiken hoor Knipoog
Doe alsjeblieft voorzichtig met wollen onderdekens.. Fleur stond vorig jaar helemaal in de knoop met haar zweetdeken. Hij was onder de waterdichte weggegleden, en op de een of andere manier om haar voorbeen gewikkeld. Godzijdank is ze met dat beentje omhoog doodstil blijven staan tot ik kwam, maar ik wil niet weten wat er anders was gebeurt.. Scheve mond

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 16:30

batje schreef:
Kom ik weer ff zeiken hoor Knipoog
Doe alsjeblieft voorzichtig met wollen onderdekens.. Fleur stond vorig jaar helemaal in de knoop met haar zweetdeken. Hij was onder de waterdichte weggegleden, en op de een of andere manier om haar voorbeen gewikkeld. Godzijdank is ze met dat beentje omhoog doodstil blijven staan tot ik kwam, maar ik wil niet weten wat er anders was gebeurt.. Scheve mond


Zat er om haar deken een dekensingel? Ik wil het wel proberen met een dekensingel......misschien dat dat scheelt?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:43

Dat dacht ik dus ook... gewoon een dekensingel, dan lukt het toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:49

Er zijn altijd modderwostelaars die het ondanks dekensingels, kruissingels en bilkoorden voor elkaar krijgen om hun deken af of helemaal scheef te hebben. Pablo had zijn fleecedeken die onder zijn bh, dekensingel en regendek zat zover afgekregen dat hij alleen nog om zijn hals hing...
Als ik ooit geld teveel heb koop ik een waterdichte gevoerde Bucas of Rambo deken voor de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:37

Ik had vorig jaar toen het echt koud was, een gewatteerde staldeken onder de Rhino Turnout deken en dat bleef keurig liggen. Voordeel van een staldeken als onderdeken is dat er gewoon kruissingels aan zitten. Vaak zijn ze ook goedkoper dan onderdekens die echt als 'onderdeken' te koop zijn. En je kunt ze ook los gebruiken als dat een keer nodig mocht zijn.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:44

Dekensingel zou ik nooit een hele dag gebruiken!
Dat is vragen om drukkingen, ik heb er 1 op stal gehad die een hele nare plek bij de vorige eigenaar had opgelopen door te lang met dekensingel te lopen.
Ik zou de WB gebruiken als onderdeken, die gebruik ik o.a. ook als onderdeken, ook wel de goedkope staldekens van Divoza of Horselover, die hebben kruissingeltjes dus kunnen nooit te gek veel draaien.
Overigens sloop ik de kruissingels er altijd af en heb nog nooit een draaiboel meegemaakt terwijl ik toch altijd minstens 4 paarden met deze dekens als onderdekens heb lopen.
Fleece vind ik zowiezo waardeloos omdat die stof erg rekt en daardoor enorm op de borst gaat drukken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:56

Even ter verduidelijking. Bedoelen jullie met wolle/fleece dekens echte paardendekens zeg maar. Met voor een gesp en andere toeters en bellen. Of gewoon een standaart 'lege' picknickdeken zeg maar Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 118 bezoekers