Friezen, moeilijk in galop te berijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Friezen, moeilijk in galop te berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 21:41

Ik heb van horen zeggen dat Friezen verschrikkelijk moeilijk
te berijden zijn in galop als je ze al in galop kunt krijgen...

Zou graag van mensen die Friezen hebben respons krijgen
zodat ik zeker correcte info zou krijgen want wij zien
graag Friezen (ik, m'n vriendin Astragirl & mijne pa)
en we zouden enen willen kopen volgend jaar ofzo.

Maar als dat waar zou zijn dat ze zo moeilijk in galop
te krijgen zijn en het zo moeilijk is om ze te berijden
in die gang koop ik dan maar best gene want zou
graag dressuurwedstrijden beginnen rijden nu komend jaar.

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog


AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:01

Ik heb zelf geen fries, maar ik weet wel dat het bij deze paarden vaak moeilijk is om de galop aan te leren. Ik weet ook niet of het altijd lukt (zelf geen ervaring mee), maar ik weet wel van een paar mensen dat het ze gelukt is om er een goede galop uit te krijgen.
Als je echt zo dol bent op friezen, zou ik me niet zo druk maken over dat je perse komend jaar wedstrijden wil gaan rijden. Doe je dat wel, dan doe je er misschien verstandig aan om niet voor een Fries te kiezen. Nog een optie: koop een fries die het al kan.
Succes ermee.

Edit: komma's....Haha!
Laatst bijgewerkt door AnnaBabs op 09-09-03 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:01

Volgens mij valt dat wel mee (heb zelf geen fries) maar ik zie ze soms wel op dressuur wedstrijden lopen.
Misschien dat het iets moeilijker is ofzo daar kan ik niks over zeggen maar ik heb wel een aantal friezen echt goeie proefjes zien lopen.
(zelfs 1 in het Z weet niet of dat heel bijzonder is maar ik had het nog nooit gezien).

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:12

hoi.

Ik heb zelf een aantal friezen beleerd en ook wel bereden. En het is idd zo dat de galop voor ze wel moeilijk is. Dit heeft te maken met hun bouw enz. Maar hierin moeten ze getraind worden zodat de galop voor hun wat makkelijker gaat en dan kunnen ze net als ieder paard gewoon dressuur lopen.
ik heb de er ook één gereden in het z2 dus het kan allemaal. Lachen

groet joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:12

vraijwel alle friezen die ik ken of gereden heb kunnen gewoon galloperen
misschien is het iets moeilijker om het ze (sommige)aan te leren, maar bij de meeste is het geen probleem
er zijn verschillende friezen die in de basisdressuur goe mee kunnen(Z2)
dus dat moet geen probleem zijn

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:28

Nou, ik ben gezegend met een fries met een goede galop. Ook rij ik nog een fries en ook die kan goed galopperen. Met beiden rij ik Z1.
De fries op vandaag is meer rij-technisch gefokt, dus op vandaag zijn er nog maar weinig friezen waarvan de galop niet echt goed is.
Heeft denk ik ook veel met africhting/training te maken.
Maar idd kijk voor een fries wat al goed aangereden is, danwel laat hem/haar goed aanrijden of doe het onder begeleiding.

19, 20 en 21 september komen veel friezen op horse-event in Deurne, met verschillende aspecten: onder het zadel, voor de koets, longeren, shows, clinic met tineke bartels en friezen, etc.
Dus misschien dat je daar een kijkje kunt nemen en wellicht genoeg informatie inwinnen!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:42

Ro ging super hard en megaaaaaaaa grote sprongen in galop, maar nu gaat het onwijs goed was gewoon een jong paard en ze kan makkelijk galoperen.
Ik denk dat het zowiezo wel verschilt met paard elk paard heeft een goede kwaliteit!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:34

Nee hoor het valt best mee! Het heeft veel met het paard te maken. Als ze goed voor het been zijn dan springen ze bij mij zomaar aan!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:03

wat wel een ander nadeel op het moment is van friezen, (galoperen is bij een normaal ingereden dier geen probleem idd door het fokbeleid op dit moment) is de prijs. Omdat de friezen op het moment heel erg populair zijn, moet je erg veel betalen voor een dier wat in verhouding nog weinig kan. Is dat voor jezelf geen probleem dan kun je er gerust een kopen. Maar is dat wel een probleem, en kom je er eentje tegen die niet zo veel kost, houd dan wel rekening met de reden waarom dat dier niet duur is. In verhouding kun je voor hetzelfde bedrag meestal een ander ras kopen, waar je dressuurmatig meer mee kan (qua opleiding).
groetjes Kippetje

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:09

ik heb in een achttal Friezen gereden en daardoor meerdere Friezen mogen proberen. Het valt wel mee om ze in galop te krijgen. De een galoppeert beter dan de ander. Eentje voelde zo raar dat ik er bijna afviel van het lachen, een ander voelde net als mijn KWNP-er. Kortom volgens mij ligt het aan het paard.

Vind wel dat ze in draf erg hoog opgooien...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:03

De ene is rijtypischer dan de andere.
Onze merrie kan bijv. galopperen als de beste,
onze ruin veel slechter, hij kan veel minder sterk verzamelen als de merrie en stampt als een achterlijke.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:24

De een heeft meer moeite met galop als een ander. Zoals de ruin van Sjuimpje stamte de merrie die ik reed ook verschrikkelijk (er is zelfs een keer een ander paard ervandoor gevlogen omdat hij zo schrok Scheve mond ) Een andere merrie integendeel galopeerde met de grootste gemak aan en zat heerlijk Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:07

tja, misschien iets meer moeite mee dus, maar denk ook dat het afhankelijk is van bouw en goede training. Maar je wilt hem ook voor de koets hé? wordt dat dan niet wat moeilijker? xxx

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:15

in de bak is het vrij moeilijk om aan e springenin de galop omdat ze vrij grote passen maken op de manege hebben ze veel friezen en die kunnen alemaal galllperen ind e bak.een een grotere bak lukt t makkeijker dan een kleine maar ze kunnenhet wel.en buien hebben ze ruimte genoeg en kunen ze goed galloperen.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:24

Het verschilt heel erg per paard maar zoals al eerder gezegd zijn de friezen die nu gefokt worden veel meer rijpaard(het luxe type) en daarbij komt ook de juiste training natuurlijk.
Ze gooien veel hoger op maar ik vind mijn fries als een luie stoel in galop zeker op het strand is dit een heerlijke gang !!
dressuur matig heeft ze soms wel eens moeite omdat ze dan moet verzamelen en qua bouw veel meer moet werken dan een smalle lenige KWPN'er bijv.
Ga eens wat verschillende paarden rijden zou ik zeggen dan kom je erachter of een fries wat voor jou is ?

Mensen hebben tegen mij gezegd eenmaal een fries wil je nooit meer anders ! Nou ik kan je zeggen dit gaat voor mij absoluut op Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:16

Friezen kunnen echt wel galopperen hoor. Ik loop stage bij Susan Bouwman, ze rijd vnl Friezen in de dressuur, t/m Z2 (voor insiders: FPC Marten Hendrik Z2, Tsjipke (goedgekeurde dekhengst) M1 (reservekampien M1 friesland paar weken geleden), Rintse (goedgekeurde dekhengst) M2, Egberdina's Maarten M2.
Ik rijd/reed daar natuurlijk ook veel verschillende Friezen, en het is idd niet altijd even simpel om een jonge Fries te laten galopperen, maar dit is vooral een evenwichtsprobleem, en lost zich vanzelf op als het paard dressuurmatig beter gaat lopen en sterker wordt.
Susan gaf daar nog een opmerking over, dat mensen zich altijd zo opwinden over die galop. Ze laat haar jonge paarden gewoon een stukje op de lange zijde galopperen, en dan hoeft t nog niet eens in de goede galop. Volgens haar geven ze het zelf wel aan als ze sterk genoeg zijn, het gaat gewoon steeds een beetje beter, en je moet er niet teveel de nadruk op leggen.
Overigens heeft Egberdina's Maarten een galop om van te kwijlen, daar is menig wpn-er jaloers op! Haha!
Enne, ik ben heel happy met mn pony hoor, maar ooit komt er toch zeker een Fries op stal! (een héngst wel te verstaan Lachen )

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:51

Met inrijden is het nog wel moeilijk (vanwege knieactie) maar als ze het eenmaal doorhebben en de tijd krijgen om het goed onder de knie te krijgen kunnen ze het als de beste. Mijn verzorgpaard (half fries half gelders, maar de bouw van een fries) galoppeert nu heel rustig en beheerst, terwijl met inrijden ze als een gek scheurde en het niet meer dan max. 1 rondje volhielt. Nee, dat ze niet kunnen galopperen is écht onzin!

AmIgO

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:01

mijn verzorgpaarden zijn ook friezen en inderdaad, het ene paard waar ik dus mee rijd krijg ik amper in de galop! zet ik mijn zweep erachter gaat ze bokken... zij is ook totaal niet aan het been dus daar ben ik gigantisch veel mee aan het oefenen!! wil je een goed adres hebben waar je friezen kunt kopen moet je eens naar www.stal-hermes.nl gaan, het is in friesland misschien een beetje ver van je af... maar echt de moeite waard als je een goed fries paard wil!!

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:21

De galop op de fries die ik weleens reed,was idd wel een beetje raar.
Het was echt zo:Tdung,Tdung, trrrdung!
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen....
Misschien raar als ik het zeg,maar het deed ook heel erg pijn aan je borsten (ondanks sportbeha),door die rare galop.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:25

Jady schreef:
Misschien raar als ik het zeg,maar het deed ook heel erg pijn aan je borsten (ondanks sportbeha),door die rare galop.

*LOL*
Nooit last van gehad Tong uitsteken

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:14

Concorde"]
[quote="Jady schreef:
Misschien raar als ik het zeg,maar het deed ook heel erg pijn aan je borsten (ondanks sportbeha),door die rare galop.

*LOL*
Nooit last van gehad Tong uitsteken
[/quote]

surferken42 misschien? Rolleyes

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:39

Dat hangt echt van het paard af. Er was een Fries waar ik de galop niet kon uitzitten, dat was echt een regelrechte rodeo. Maar ook op andere Friezen had ik moeite met ze goed uit te zitten, komt ook dat ik vlakke paarden gewend ben. Met tuigers kan ik wel overweg, maar Friezen lukt mij niet, zal wel aan mij liggen denk ik.

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 21:42

LOL, heel grappig Astragirl Verward
Voor mij liever dan misschien een sportcup ipv een beha hehe

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:24

Ik sluit me helemaal aan bij Inien. Zelf rij ik op een friese stal in woerden. Daar hebben we friessen merrie en hengsten totaal 13 stuks staan va 4 maanden tot 18 jaar. Zowel barok als klassiek en de galop is op 1 merrie na voor geen allen een probleem. Vooral die van mij die is klassiek gefokt en in mijn proeffen heb ik minimaal 7 voor galop. Het enige probleem wat ik heb is dat ie niet goed kan veruimen daar zijn we druk mee. Maar verzamelen kan die als de beste.

Ervaring met de galop. Wij hebben een merrie (3 jaar) en is nu 3 maanden onder het zadel. Die galloppeerd als de beste. Terwijl de ruiter niet eens ervaring heeft met inrijden. Ze komt net van een manege af. Haar moeder 9 jaar kan niet eens gallopperen en is in haar lijf erg hoekig.

Ik raad je zeker aan om een fries te kopen heb niks anders dan goede ervaringen rij al 10 jaar friessen in. Het is net een ziekte eenmaal aan een fries en je komt er niet meer vanaf.

Veel succes

Emmi: Tuschinski x Chronos (ster, IBOP, KEUR) L2 + 15

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 19:29

Tof om te horen, maar die mooie verzameling ben ik bang van niet te kunnen bekomen doordat m'n pa haar of hem ook zou willen aanspannen aan de koets....

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers