race partij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 21:53

Mijn paard is altijd best druk met andere paarden erbij.
Vanavond ook met zijn 3en gereden maar dat was dus echt racen op een gegeven moment.
Hij gaat bij mij dus echt op de rem.
Nu zit ik te denken om voor het buitenrijden een ander bit te nemen.
Nu rijd ik gewoon met een dubbelgebroken trens, maar buiten is dat niet echt fijn omdat hij zich echt reuze sterk maakt en ik alleen maar loop te vechten.
Als ik alleen rijd is het veel minder hoor.
wat denken jullie, of hoe kan ik het beste aanpakken.
Ik houd hem eigenlijk altijd bij me en laat hem zelden gaan.(ik bedeol ff rengalopje)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 23:21

Als je met buitenitten een scherper bit gaat nemen, zal je paard daaraan gaan wennen. Dat betekent dat je met je trensje straks niks meer kunt. Je kan namelijk niet terug! Je moet dus als je paard aan dat scherpere bit gewend is weer een scherper bit. En tja waar eindigt het dan? Ik ziu het zeker niet op deze manier proberen, maar een andere oplossing zoeken. En tja wat is de juiste oplossing, dat is hier achter de computer moeilijk te zeggen.
Laat hem eens even lekker gaan in een rengalop. Mijn paard vindt dat heerlijk! Ik zou gewoon wat tips die je van bokkers krijgt uitproberen om te kijken welke voor jou en je paard het beste werkt. Maar ik zou zeker niet op een scherper bit overstappen!!!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 00:52

Gsus (mijn paardje) is ook vaak snel als we met meerderen naar buiten gaan. Hij gaat zich soms vreselijk uitsloven door te racen, of gaat andere paarden klieren door snel in hun kont te happen en dan een kort sprintje proberen te trekken.... en ze uitlachen Knipoog

Wat kan helpen:
- paard voorop laten lopen zodat ie niet hoeft te racen om voorop te komen
- zo vaak mogelijk met anderen naar buiten gaan dan wordt het gewoon voor hem

Ik ben persoonlijk ook niet echt een voorstander van een scherper bit, ben het wel eens met Jannie


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 07:59

hoi, ik rijd in de bak met een dubbelgebroken kk ultra bitje en in het bos met shanks of een vosal/bosal. Tja, als ik met een snaffle naar het bos ga wordt het 1 klierpartij. Als ik dan met shanks/vosal rijd kan ik de hele tijd mijn teugels loslaten maar in geval van nood heb ik tenminste wel een rem. Veiligheid gaat bij mij voor in het bos. Dus wat is 'scherp' ? In het bos de hele tijd aan een snaffle moeten hangen of op shanks kunnen rijden met losse teugels?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 14:53

Oh, er schiet me nog wat te binnen. Als ik Gsus steeds maar bij me zou houden, wordt ie drukker, hij is veel relaxter aan de lange teugel.
Misschien vind je het een beetje eng, maar ik zou toch eens proberen hem zoveel mogelijk los te laten. Wie weet helpt dat juist.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:15

Cowgirl: ik heb af en toe hetzelfde probleem. Ze willen allebei voorop lopen en voor je het weet zit je in rengalop.. Haha!
Mijn oplossing is NIKS TOESTAAN, zodra je toe gaat geven ben je verkocht, want je geeft ze een vinger.....
Ik oefen dit door zodra ze harder wil dan toegestaan, meteen terug naar stap. Niet gaan trekken(zeker niet aan twee teugels) dat win je toch nooit.
Reden waarom ik meestal alleen rijd, dan heb ik dat probleem niet Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 20:01

thanx voor de reacties.
Wat Jannie zegt had ik zelf ook bedacht maar daarnaast bedacht ik mezelf dus ook de reden/oplossing die Cornelie vertelde.
Vandaar dat ik jullie mening ook een wou horen.
Met niks toegeven kan hij behoorlijk vervelend doen(bokken en soms stijgeren). Zodra hij rustig is geef ik wel mee. Het is al beter dan een lange tijd terug hoor. Ik denk ook niet dat ik het er ooit uit zal krijgen.
Maar ik zal jullie tips onthouden en ik zal het eens met mijn instructeur bespreken.
Is er niet een bit die een dubbele werking heeft (zowel trens als een lichte hefboom)zodat je met 2 teugels kan gaan rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:22

Natuurlijk, een 'standaard' shank heeft dubbele 'ogen'. Eén stel aan het eind van de shanks en één stel in het midden, waar het bit zit. Kun je dus met dubbele teugels rijden

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 20:32

mm misschien is dat wel een idee, als hij niet op de trens reageert ff met de stang bij springen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:36

Je wordt wel een unicum op westerngebied dan hoor, volgens mij.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 20:47

o is dat zo?
ik weet ook nog niet of ik er aan ga beginnen hoor. eerst ff laten bezinken. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers