hoefontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

hoefontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 20:14

Ik heb op het moment een paardje onder m'n hoede van mensen die op vakantie zijn! Nou, is dat paardje behoorlijk kreupel. Ontsteking in de hoef. Ben er net nog gaan kijken...net boven de hoef zit een dikke rand eigenlijk, ik heb het voetje opgetild en er wat over zitten wrijven..nou kwam er wat troep uit, net boven de hoef! Maar dat zal wel goed zijn Scheve mond ? Misschien dat de druk eraf is dan? Hij moet ook 2x per dag in een hoefzak, met jodium en lauw water. (veearts is erbij geweest, omdat hij toch van andere mensen is, wilde ik liever geen risico lopen) Weet iemand wat die jodium/water doet?? Want toen de veearts er was was er eigenlijk nog weinig te zien, en er was niks open ofzo!!

gr ellen

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:17

Ja, da's goed! dan is de ontsteking doorgebroken in de kroonrand, het zal nu een stuk minder pijnlijk zijn. Probeer het goed open te houden!
Sterkte enne jodium is gewoon ontsmettend.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 20:23

thanx, vind het vooral vervelend omdat die mensen nu op vakantie zijn. Heb liever dat het paard iets krijgt als de eigenaar thuis is. Maar nu weet ik voor de volgende keer dat ik goede afspraken moet maken!!
Zal het goed open en schoon houden!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:36

Hej Ellen!
Ja wel vervelend dat het net gebeurd nu Thea weg is. Wel goed dat je de DA erbij hebt gehaald hoor. En idd beter eruit dan erin.
Je kunt niet meer doen dan je nu doet denk ik. Nu maar hopen dat ze weer snel thuis zijn.
Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:06

fiesta schreef:
Heb liever dat het paard iets krijgt als de eigenaar thuis is. Maar nu weet ik voor de volgende keer dat ik goede afspraken moet maken!!


Tja, soms krijgt een paard weleens iets als het slecht uitkomt. Ik vind het goed van je dat je de dierenarts er naar hebt laten kijken. Dat die troep eruit komt is inderdaad alleen maar gunstig.

De jodium ontsmet, maar maakt ook het hoorn iets zachter, waardoor de prut er uiteindelijk makkelijker uitkomt.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:11

De jodium is om de hoef week te maken , soort van trekzalf zeg maar, meestal doen ze betadinde scrub + water en dan idd weken, dan openen ze de ontsteking"uitsnijden", dit is een mega opluchting voor het paard, de druk is er zo af, weer in verband en als het allemaal op zijn retour is gaat het paard vaak in een betadine oplossing verband, dit hard de hoef weer uit, succes!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:32

Hou het ook heel erg goed schoon zo vaak als je kan langs gaan om te kijken of het nog goed zit... Ik ken een paard dat het ook had en dat is helemaal ontstokken geraakt en die kreeg toen ook nog bloedvergiftiging..
Dit is niet om je bang te maken hoor maar om je te warschuwen... Maar je zal het zelf vast al doen maar ik dacht ik zeg het toch maar...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:08

nu we het hier toch over blaren of zweren hebben. Voor 2 weken had mijn veulen een blaar op de hoefballen van haar linkervoorbeen. DA erbij gehaald, hij haalde er een splintertje uit en gaf haar een antibiotica spuit. Daags nadien was mijn veulen alweer vrolijk aan het rondhuppelen zonder pijn. Kom gisterenavond thuis na mijn werk, vertelde mijn vader dat Ramona opnieuw mank liep maar dan op haar rechterachterbeen. Been nagekeken blijkt ze wel opnieuw zo'n zelfde blaar of zweer op of in haar hoefballen te hebben. Nu heb ik wel geen zin om voor zo'n kleinigheid (nou ja kleinigheid) de DA te bellen om haar opnieuw antibiotica te laten geven. De DA kan dit toch niet opensnijden op die plaats. Is er een mogelijk dat we dit zelf kunnen oplossen?

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:20

In een emmer met soda zetten en of badedas,......15 min..
dat trekt de ontsteking er uit en houd het goed schoon..
liefts 2 x per dag..

Succes en beterschap

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:40

welke soda? Badedas ken ik niet. Gisteren hebben we er Isobetadine opgedaan. Gelukkig is het nu weekend en kan ik goed haar voetje verzorgen meerdere keren per dag.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:24

petraaken schreef:
welke soda? Badedas ken ik niet. Gisteren hebben we er Isobetadine opgedaan. Gelukkig is het nu weekend en kan ik goed haar voetje verzorgen meerdere keren per dag.


Gewone soda die ligt in de winkel bij de schoonmaak spullen zijn zakjes, = goedkoop.

En badedas werkt ook uitstekend maar is veel duurder..