vragen over het houden van een eigen paard ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-01 20:38

hooi ,

ik heb een aantal vragen over het houden van een eigen paard :

1. hoe haal je je ouders over dat je echt wel aan een eigen paard toe bent ?

2.wat voor soort bijbaantje verdient redelijk goed , zodat je kunt gaan sparen voor een eigen paard ?( 1 bijbaantje doe ik overigens al )

3.hoeveel kost een klein paard ( tot 1.63 ) , die B-springen en L-dressuur kan , ongeveer ( richtprijs ) ?

4. hoeveel kost een paard op een pensionstal ( je mest zelf uit ) ongeveer per maand ( stalling incl. voer , stro en meer ) ? ( richtprijs )

ik hoop op wat reacties .

alvast bedankt .


RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:47

Citaat:
Op 2001-09-25 20:38, schreef Gaby:
hooi ,

ik heb een aantal vragen over het houden van een eigen paard :

1. hoe haal je je ouders over dat je echt wel aan een eigen paard toe bent ?

2.wat voor soort bijbaantje verdient redelijk goed , zodat je kunt gaan sparen voor een eigen paard ?( 1 bijbaantje doe ik overigens al )

3.hoeveel kost een klein paard ( tot 1.63 ) , die B-springen en L-dressuur kan , ongeveer ( richtprijs ) ?

4. hoeveel kost een paard op een pensionstal ( je mest zelf uit ) ongeveer per maand ( stalling incl. voer , stro en meer ) ? ( richtprijs )

ik hoop op wat reacties .

alvast bedankt .



Hoi
Nou, ik heb een antwoord op een vraagje van jou:
De laatste vraag:
Dat verschilt namelijk nog al, het ligt in welke regio je woon, bij mij bijv. is het best duur dus je zou wat moeten informeren hier en daar.
En hoe je je ouders over haalt voor een eigen pony? Daar ben ik namelijk ook nog mee bezig!
Schijnheilig Frusty
Doei, xxx-jes Maantje

Noah
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:48

Hallo,

Waarom vinden je ouders dat je niet aan een eigen paard toe bent? Ik heb nooit een paard gehad, omdat het gewoon te duur was. Ik heb pas een eigen paard gekocht toen ik fulltime werkte. Ik zou niet weten waarom mijn ouders zouden vinden dat ik er niet aan toe was.

Ik heb zelf net een super lief paard gekocht voor ong. f 5000,--. Hij is dan wel 13 jaar, maar dat zie je er niet aan af. Hij is niet geklasseerd, maar kan wel een parcoursje springen en een L-proef lopen. Ik vond dit zelf een redelijke prijs voor dit paard.

Ik heb mijn paard in pension staan en ik betaal hier f 300,00 in de maand voor. Dit is inclusief alles, behalve ontwormen, hoefsmid en dierenartskosten. Je moet er wel rekening mee houden dat je er nog wat kosten bij krijgt zoals bijv. een zadel, hoofdstel, dekens. Dit valt vaak nog wel tegen. Als je twee baantjes er bij moet hebben, dan heb je volgens mij haast geen tijd meer voor je paard en dat is dus juist niet de bedoeling denk ik. Ik zou dus nog maar even sparen, zodat je straks echt van je paard kan genieten.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 21:22

1. hoe haal je je ouders over dat je echt wel aan een eigen paard toe bent ? - <b>niet. Als zij niet aan je vraag om een paard willen voldoen, kun je beter gewoon wachten tot je zelf een paard kunt bekostigen</b>

2.wat voor soort bijbaantje verdient redelijk goed , zodat je kunt gaan sparen voor een eigen paard ?( 1 bijbaantje doe ik overigens al ) - <b>als je twee baantjes hebt, houd je geen tijd meer over voor je paard</b>

3.hoeveel kost een klein paard ( tot 1.63 ) , die B-springen en L-dressuur kan , ongeveer ( richtprijs ) ? - <b>zo'n 5000,= </b>

4. hoeveel kost een paard op een pensionstal ( je mest zelf uit ) ongeveer per maand ( stalling incl. voer , stro en meer ) ? ( richtprijs ) - <b>ongeveer 400,= in de maand. Daarbij komen nog de kosten van de hoefsmid (elke zes weken), wormspuiten, zadel, hoofdstel, dekens, etc., eventuele veeartskosten, etc. </b>

Als je ouders niet willen dat je een eigen paard hebt, waarom ga je dan niet eerst op zoek naar een verzorg/bijrijdpaard? Daar kun je heel veel plezier van hebben en veel van leren!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 23:26

Voor de prijs van stalling moet je gewoon goed om je heen gaan kijken. Vraag adressen en telefonnummers en ga er langs. Kijk vooral hoe de paarden er in de winter bij staan. (valt dat tenminste niet tegen) en zet de voor- en nadelen, de voorzieningen en de kosten naast elkaar. Daarnaast inderdaad de gewone extra kosten voor wormenkuur, hoefsmid, entingen, dierenarts en les. Kan f50,- per maand extra zijn, maar ook veel meer als je paard iets mankeert of je een dure instructeur hebt en je paard op ijzers hebt... Door dit op een rijtje te hebben is het voor je ouders ook duidelijker wat de consequenties zijn, het wordt tastbaarder en concreter!

Bijbaantje wat goed verdient? De telegraaf rondbrengen verdient relatief veel, de Metro of de Spits uitdelen ook... Verder hangt het af van je leeftijd en je omgeving...

Je moet je ouders niet proberen over te halen, je zult er achter moeten komen waarom zij een paard niet zien zitten, en dan goed op een rijtje zetten of die argumenten terecht zijn, en voor de andere problemen reeele oplosingen zoeken. Bedenk wel dat een eigen paard heel veel geld en tijd kost! Als je ouders er niet achter staan, kun je echt beter een verzorgpaard zoeken, en wachten tot je zelf genoeg verdient. En dan nog is het veel geld!

Succes!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:25

KITTY heeft helemaal gelijk, ik zou precies dezelfde antwoorden gegeven
hebben

Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:46

Yep, mijn ouders wilden mij ook geen paard geven. Toen ik 23 was en werkte had ik mijn eerste eigen paard pas. Beviel goed.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:45

1. Lijkt me moeilijk je ouders over te halen.
Gewoon rond de tafel zitten en al deze
punten opnoemen. De kosten etc.

2. Telemarketing verdient goed, dat is s avonds, en je verdient dan veel per uur en je hebt vrijwel altijd kans op bonussen.

3. Hangt van t paard af. Als jij geen eisen in de stamboom hebt etc. dan zou ik ook ong. F5000 rekenen. Ik weet overigens een heel leuk arabiertje voor je, ong 1.60 5 jaar oud. Ik ga hem nu een tijdje rijden, lessen wedstrijden etc. Die kost F3750 omdat hij nog niet heeft gepresteerd. Maar ik heb m al s zien lopen, en er zit veel in!! Party!!

4. Pensionstallen zijn verschillend, hangt van je eisen af en in welke regio je woont. Hier in Alkmaar heb je voor F350 in de maand een buitenbak, knappe stallen en hooi en stro wordt dan voor je betaald. Ik zou ff gaan rondkijken in je buurt, gewoon zo n stal binnengaan en eens vragen.

Als je nog vragen hebt, pb me gerust (of zet t hier neer *LOL* )

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:53

Ik heb zo'n geweldige pa die heel veel boeren enzo kent en er zijne r altijd ook wel een paar met paarden, zo kwam ik bij de boer johan die friezen had.
Later ben ik overgestapt op een pony die Anne-Marie kende (had op de moede rvan die pony gereden), Anne-Marie rijd ook op de friezen.

Maar nu heb ik mijn ouders zo ver dat ik dit jaar of volgend jaar een hannoveraanveulen krijg! Nier helemaal van mij maar voor de helft vand e fokker en voor de helft van mij!

xxxies Maaike

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:55

Citaat:
Op 2001-09-25 20:38, schreef Gaby:
hooi ,

ik heb een aantal vragen over het houden van een eigen paard :

1. hoe haal je je ouders over dat je echt wel aan een eigen paard toe bent ?


eigelijk kun je ze niet overhalen, want een paard is niet zomaar ff aanschaffen, dus ik denk door eerst een verzorg paard te zoeken ( enzo)


2.wat voor soort bijbaantje verdient redelijk goed , zodat je kunt gaan sparen voor een eigen paard ?( 1 bijbaantje doe ik overigens al )

Het werken bij de post verdient echt heeeeel goed, ik ben 17 en krijg bijna 11 gulden.

3.hoeveel kost een klein paard ( tot 1.63 ) , die B-springen en L-dressuur kan , ongeveer ( richtprijs ) ?

licht er aan wat je wilt, wil je er een die meer kan, en wat voor een wil je. Ik bedoel wil je een opknapper of meteen weg rijden.

Een opknapper heb je al snel voor een klein bedrag tussen de 3 en de 4 duizend ( denk ik)
Een die inorde is: tussen de 5 en de 7 denk ik.

4. hoeveel kost een paard op een pensionstal ( je mest zelf uit ) ongeveer per maand ( stalling incl. voer , stro en meer ) ? ( richtprijs )

dat is heel verschillend, wij betaalden zonder voer hooi en stro op een boerderij 150.-
ik denk met hooi en stro en brokken +- 300 ( licht er ook aan waar je wilt staan, manege of boerderijstalling)

ik hoop op wat reacties .

alvast bedankt .


GRoetjes Lara

Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:19

1. Als je je ouders wilt overhalen dat je aan een paard toe bent, moet je eerst laten zien dat je aan de verantwoordlijkheid toe bent, door bijvoorbeeld ergens te gaan verzorgen en daar ook heen te gaan als het bijv. koud of nat weer is of als je je niet helemaal lekker voelt. Zo zien je ouders dat je echt serieus bent met paarden.

Verder moet je goed alles met ze doorspreken en goede afsrpaken maken over wie wat betaalt, zodat ze niet voor financiƫle verassingen komen te staan.

Ook moet je goed luisteren naar hun bezwaren proberen die met goede argumenten weg te nemen.

2. Ik werk als zaterdagbezorger bij de PTT Post en dat verdient echt mega goed. Maar ook bij een callcenter kun je goed verdienen.

3. Een paard zoals jij beschrijft kost waarschijnlijk ong. tussen de 6.000,- en 8.000,- gulden, afhankelijk van de afstamming en eventuele kleine gebreken. Als je een paard zonder papieren koopt, ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit zo rond de 4.000,- gulden denk ik.

4. Mijn paard staat op een manege en daar is het f 350,- in de maand, incl. voer hooi en stro. Dat is op zich goedkoop voor op een manege.

Op een manege ben je normaal gesproken zo tussen de f 400,- en 600,- per maand kwijt, op een pensionstal met alleen buitenbak ben je denk ik zo'n f 250,- tot f 400,- per maand kwijt. Bij een boer kun je nog goedkoper staan maar dan heb je soms geeneens een bak. Dat kost ong. f 150,- tot f 250,-in de maand, afhankelijk van de faciliteiten.

Als je alleen recreatie wilt rijden, kan je je paard het beste bij een boer neer zetten. Als je toch wat meer wilt, zou ik een goede pensionstl zoeken. Je moet gewoon even rondneuzen in je omgeving.

Veel succes!!!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 20:08

heel hartelijk dank voor jullie reacties .

om je aantal opmerkingen en vragen te beantwoorden ;
ik ben 14 jaar ( word in november 15 ) en woon in [plaats] . ik was ook niet van plan door te gaan met 2 baantjes als het paard eenmaal heb ( hoogstens 1 , voor 1 dag in de week ) .

om op anneke te reageren , een arabier lijkt me heel tof , misschien is hij over een poosje nog niet verkocht en heb ik er voldoende geld voor . met de kerstfooi in december hoop ik met mijn baantjes ( krantenwijken ) rond f 900.- op te halen . ik had vorig jaar maar 1 wijk en haalde toen f 450.- op .

een verzorgpaard (om op joyce b terug te komen ) heb ik al . ik betaal een deel van de kosten . qua tijd kan ik wel een paard nemen ; ik rijd , mest , poets en voer de pony en doe meer van dat soort klusjes . dit doe ik nu al zo'n anderhalf jaar lang elke dag ( maar ik snap je reactie wel ).

met meer reacties ben ik erg blij *LOL*

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 20:13

ik heb het ook gered met de tijd en me ouders toch over gehaald, laat ze es mee gaan naar je bijrijdpony dan kunnen ze zien dat je ook aan een eigen toe bent (TIP)
succes

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 21:15

hoi yentl ,

ze zijn een x meegeweest naar renza ( verzorgpony ) en vinden haar ook best leuk . maar misschien moeten ze nog maar een keertje mee *LOL* .

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:20

ja en dan laten zien ja dit moet je doen kan ik al goed hoor en dat enz enz. hihi en anders moet je heel gek gaan doen thuis zodat ze wel een paard moeten kopen hihi anders gaat het niet meer over. *LOL* ben weer creatief bezig

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:55

Hoi!
Ik weet niet of je ook paardrijd op een manege?
Je zou bijv. als er een wedstrijd op de manege georganiseerd wordt, en ze kunnen vrijwilligers gebruiken, vragen of je moeder of vader wil helpen die dag, samen met jou?
Dan leren ze wat meer mensen kennen in de paardenwereld, wat heel stimulerend werkt, grijnz...
Wat ook helpt: als je een vriendin met eigen paard of pony hebt, zorgen dat haar ouders met jouw ouders in contact komen.
Dan krijg je vanzelf de vragen van jouw ouders: gaat dat wel goed, een eigen pony? Wat houdt het in, kosten, tijd, blabla?
Wie weet valt het hun niet eens zo tegen, en als je dan later ook nog eens zegt dat je zelf een groot deel van de kosten kan betalen met een bijbaantje, dat ze het wel willen proberen...
Nog iets: is er een adres waar je (volgend jaar?) kunt oppassen op de kinderen 's avonds, als ze al naar bed zijn? Dan ga je gelijk daar huiswerk maken, en hou je op die manier dus wel tijd over voor je paard?
Als je een arabier koopt met papieren etc. die aan je eisen voldoet, ben je al gauw 6000,- kwijt denk ik? Misschien kun je ook een arabier kopen die net is ingereden, of een e-pony zonder papieren.
Verder zijn bij het kopen van een paard de prijzen in de Randstad (westen van het land) duurder dan bijv. in provincies met veel platteland etc.
Als je je paard goedkoper wilt stallen, vraag dan eens aan de mensen met eigen paarden die op de manege komen, waar ze hun paarden hebben gestald, en hoeveel dit kost?

Misschien kun je beter eerst nog ff flink doorsparen, zodat je niet onverwacht je paardje weer moet verkopen, en als je bijv. 16 bent en geslaagd, een leuk beestje zoeken. Dan weet je ook zeker dat je redelijk kunt verdienen met je bijbaantje!
Kijk ook goed naar welke vervolgopleiding je gaat doen: moet je daarvoor ver reizen, en kun je dan nog wel een bijbaantje hebben? Hoe zit het met tijd en kosten?
Heel veel sterkte bij je beslissing. Ik ga zelf ook een paard kopen, als ik ben genezen (heb uitzaaiingen van borstkanker in mijn longen). Het is dus echt wat om uit te kijken, tijdens de chemo:
een eigen paard!
Maar voordat deze beslissing definitief was, hebben we wel eerst goed uitgerekend of het wel allemaal kon.
Succes!


Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 22:04

ik pas al ergens op ( soms ) , maar de tips zijn handig . ik denk dat ik ze wel uitprobeer ....... :)

PonyPower

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:05

He gaby, kan je neit bij de manege gaan informeren?
Misschien staat daar nog een stal vrij!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers