*snik* ik moet Mika ±4 weken missen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 17:07

Maandag gaat ze weg...
Maar het is voor een goed doel want ze wordt beleerd!!!! Haha! Haha!

Vorige week al kennisgemaakt met de instructeur, en een beetje gepraat, maar omdat hij tussendoor les moest geven kwamen we niet echt aan "een goed gesprek" toe, dus hadden we afgesproken dat hij vandaag bij mij thuis zou komen...Op die manier konden we gewoon even goed alles doorpraten en kon hij gelijk Mika en het wagentje even zien.

Vorige week had ik al goed gekeken hoe hij les geeft en met de paarden omgaat en dat beviel me eigenlijk wel, hij is heel erg rustig in zijn hele manier van doen en laten.
Dus vanmorgen even bij Mika gekeken, en heel veel koffie gedronken, alles besproken over hoe hij het allemaal aanpakt voordat hij daadwerkelijk gaat betuigen en het klinkt allemaal heel erg goed!

Ik heb erom gevraagd om zoveel mogelijk betrokken te worden in het geheel omdat ik zelf ook nog veel moet/wil leren, en ik mag komen zo vaak als ik wil. Dat vind ik sowieso eigenlijk wel een heel prettig idee, en daarbij steek ik er dan zelf ook nog wat van op... Haha!

Mika komt daar op stal te staan met overdag een paar uurtjes weidegang, dus ik ben allang blij dat ik met haar heb geoefend in het op stal staan want anders breekt ze bij hem de tent af... }> Gemiddelt denkt hij dat hij zo'n 4 a 5 keer per week met de pony echt aan het werk gaat en omdat ze best al wel wat dingen kent denkt hij dat ze ongeveer 4 weken nodig is om goed te worden betuigd.
Na die 4 weken gaat ze weer mee naar huis maar blijf ik wel privelessen volgen bij hem om alles goed te bevestigen, zowel voor mezelf als voor de pony... *LOL* Dit willen we volhouden totdat ze op rust moet vanwege het veulen, en dan ga ik ervan uit dat ze een half jaar op rust komt te staan... Maar dan zit de "bevestiging" er al wel zo goed in dat ze ook zonder problemen op rust kan zonder dat ze het echt "verleerd".

Al met al ben ik heel erg blij, al is het waarschijnlijk volgende week wel heel erg wennen als ze weg is... Scheve mond\ Ik zal 'r denk ik ook vreselijk missen maar nogmaals het is voor een goed doel en ik mag erheen zo vaak ik wil...

Ik hou jullie wel op de hoogte over het verdere verloop van het beleren!

Groetjes Sonja

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:10

wat leuk dat ze nou dan beleerd gaat worden
maar dat wordt wel missen denk ik maar je kan haar net zo vaak opzoeken duss

wens haar maar veel sterkte van mij met al dat tuig om wennen voor haar Haha!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 19:25

Hopelijk gaat het allemaal een beetje vlot, ze is niet echt heel moeilijk als je er vanalles "aanhangt", dat vind ze eigenlijk altijd wel best, soms vind ze het een beetje eng maar over het algemeen kun je er vanalles op en aanhangen en wordt ze er niet echt warm of koud van... Lachen
Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe het straks allemaal gaat, lijkt me zo ongelofelijk gaaf om dan voor het eerst met je eigen pony te kunnen rijden!!! Party!! Party!! Party!!

Wat zouden jullie eigenlijk allemaal meegeven met de pony?? Dekens enzo, maar ook eigen voer of zouden jullie dat niet doen??

Groetjes Sonja

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 20:28

Sonja, wat onzettend gaaf, en al zo snel....sjeetje meid over een maandje rijd je met je eigen Mika voor het karretje Knipoog
Spannend hoor, is het wel een beetje dicht bij je in de buurt?

Ik zou inderdaad wel haar dekentje meegeven, en als ze daar hetzelde soort voer als jou hebben dan hoef je dat niet mee te geven in ieder geval Vork

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 20:44

Hoi,

Leuk joh, wel gek ja dat je dan opeens met haar kan rijden. Waar wordt ze beleert dan?

Groetjes Merel

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:39

Hoihoi Lachen

Wat gaaf hé!!! Echt ontzettend leuk!!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:58

ik zou hem wel zijn eigen spulletjes meegeven als deken etc....

maar voer? ligt eraan wat hij voert of dat meer voedingsrijk Verward (of zoiets) is dan dat voer van jou...

wel beter dat jou pony een beetje koel in het hoofd is was soraya nl niet heeft de hele boel bij elkaar gebokt enz.....

}> }>

was wel heel cool om te zien *LOL* Schijnheilig

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 22:23

Nou, wat dat voer betreft, dat is nou net mijn grootste twijfel, hij voert sportbrok en ik heb Mika net op eiwit-arm en energie-arm voer gezet....
Ze krijgt bij mij muesli zonder haver van havens en de slobbermash, beiden speciaal voor paarden en pony's die heel sober gevoerd moeten worden...
En om daarvan ineens over te schakelen weer naar sportbrok en dan weer terug naar de muesli enzo lijkt me helemaal niet goed voor de pony.....
Zeker omdat ze dit voer nog maar net 3 weken heeft...

Verder doe ik er inderdaad een dekentje bij, maar alleen maar de zweetdeken denk ik, of zou er nog een dikkere deken bij moeten??
Ze staat toch onderdak en mede vanwege het veulen wil ik haar deze winter nog niet helemaal in de dekens hebben, omdat ze toch vrij vroeg een veulen krijgt en het lijkt me niks als ze dan nog een deken op moet....Stel dat het veulen vast komt te zitten ofzo..... Verward
Waar moet ik volgens jullie verder nog aan denken???

Groetjes Sonja

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 00:03

hee, tof joh in het tuig. Maar ik zou me niet zo druk maken om dekem=ntjes. Tenslotte moet ze daarna wer gewoon buiten kunnen staan, zweetdekentje lijkt mij voldoende.
Dat voer zou ik zeker even met hem doornemen. Als een pony hard moet werken moet ie ook meer eten, maar overleg even kan nooit kwaad. Voor eiwit arm voer kun je ook equi-arab van equisanum nemen, mijn beest doet het daar uitstekend op.
Dat op rust zetten, ik weet niet hoe jij je dat voorsteld, maar als er geen complicaties zijn dan kun je tot vlak voor de geboorte gewoon rustig blijven werken en na de geboorte vrij snel weer aan de gang. rustig af- en opbouwen natuurlijk, maar hoe eerder je merrie en veulen leert dat ze gescheiden worden hoe gemakkelijker het is. Wen je veulen gelijk, vanaf het eerste uur aan enge dingen zoals wapperend plastic, paraplu's, vrachtwagens en meer van dat soort dingen, hoe eerder je begint hoe gemakkelijker.
Veel succes en plezier, groet Gery.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 11:00

Oh, ik vind het nu ook allemaal zo spannend!! *LOL*
Het is al zo snel maandag, ik ben nu echt net zo'n klein meisje dat voor het eerst op schoolreisje gaat ofzo.... Haha! Haha!

En ik vind het ongelofelijk fijn dat ik mag komen zo vaak ik wil en dat ik ook echt betrokken wordt in het hele leerproces, op die manier leer ik Mika nog veel beter kennen denk ik...En het lijkt me gewoon ongelofelijk gaaf om voor het eerst op de bok te stappen met je eigen kleine paardje voor de kar!
Ik ga ook zeer zeker heel veel foto's maken!!! Haha!

Gery, dat zweetdekentje bedoel ik ook eigenlijk alleen maar voor na het werk, ze zal toch zweten, zeker met alle nieuwe dingen die ze moet leren en waar ze zich toch misschien druk over maakt, zodat ze dan even een dekentje opkrijgt ivm te snel afkoelen, maar verder hoeft ze zeker geen deken op hoor! Ze mag wat mij betreft gewoon een lekker beertje worden! (is ze trouwens al heel hard mee bezig *LOL* *LOL* )

Gelukkig staat ze niet echt heel ver weg, ze gaat naar Ringe, net bij ons over de Duitse grens, ik schat dat het zonder trailer ongeveer een kleine 40 minuten rijden is, dus op zich is het wel goed te doen om erheen te gaan...

Zal wel wennen zijn al ze niet achter het huis staat, nu is mijn eerste route gelijk naar buiten om even naar Mika te gaan, straks heb ik alleen de geiten en de andere beestjes nog te verzorgen...

Maar nogmaals, het is voor een goed doel! Party!! Party!!

Groetjes Sonja

ps vergeet ik nou nog dingen die echt meemoeten met de pony??? tips please.......

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:09

Hoi Sonja

Ze kunnen makkelijk nog een maand voor de bevalling werken. Natuurlijk wel matig, niet meer zo intensief.
Zie je Mika al op rust staan?! Daar is ze niet echt het type voor. Beweging is juist goed voor de merrie en het veulen dat erin zit. De welsh van ons is 3 weken van te voren niet meer bereden en erna een maand niet. Ze heeft een prachtig gezond veulen gekregen, die heel actief is!
Heb je haar eigenlijk al laten scannen, zodat je meer zekerheid hebt?! Want met 2 gedekt wil niet altijd zeggen dat ze dragend is. Bij haar was de kans wel heel groot omdat ze met regelmaat hengstig was en al flink volwassen..... Ben heel benieuwd naar een Mylano veulentje!!! Zij is de enige die eentje van Mylano krijgt (als ze dragend is) Want Merel is daarna weer hengstig geweest en door ons minihengstje gedekt. Dus krijgt zij alleen een veulentje van
Mylano.....spannend! (als hij dadelijk heel mooi fokt, heb ik zeker spijt dat ie nu verkcht is!!)?!
4 weken valt wel mee.....als ze naar de hengstenhouderij gaat, ben je haar ook een aantal weken kwijt, kun je nu alvast een beetje wennen, voor als je haar (ooit?) weer laat dekken.
Ik heb nu een aangespannen welsh A en vind het heerlijk om weer te kunnen mennen!

Veel succes!

Groetjes anke

ps rijd je nu wel/niet op die fries?!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 17:50

Hoi Anke!

Ik had al gelezen dat je een welsh had gekocht en eigenlijk had ik je nog even willen bellen deze week om te vertellen dat Mika beleert wordt, maar zoals overal is het hier ook drukdrukdruk.... Haha!

Wat betreft het "op rust zetten" bedoel ik eigenlijk dat je er niet meer intensief mee gaat mennen vanaf ongeveer 2 maanden voor de bevalling...Maar uit de reactie van zowel Gery als die van jou begrijp ik eigenlijk dat je dus wel gewoon door kunt gaan met alles, maar alleen rustiger aan moet doen.
Maar ik stelde het me eigenlijk zo voor dat ik haar dan bv nog wel aanspan maar dan puur om een eindje te stappen, misschien een klein drafje, maar meer niet...Dus niet een paar uur per week intensief trainen in de bak...
En ik merk dat heel veel mensen dus gewoon doorgaan met hun dier terwijl er een veulen bijloopt...Terwijl ik eigenlijk meer het idee had om haar gewoon met haar veulen in het land te laten en vervolgens na bv 4 maand ofzo alles weer op te gaan pakken...Maar dat zijn allemaal dingen waarvan ik eigenlijk nog niet zo goed weet wat ik ermee aan moet.

Wat betreft het scannen, ze is niet gescant, de da is wel geweest maar durfde het niet aan om zo'n kleine merrie te scannen. Mika loopt nu nog steeds naast een aantal 2 en 3 jarige hengsten en er is van beide kanten nog nooit enige reactie geweest in de zin van dat ze bv hengstig zou kunnen zijn...
Dus eigenlijk gaan we er vanuit dat ze wel drachtig moet zijn omdat ze anders allang gereageert zou hebben en daarbij (raar maar waar) begint het buikje toch ook wel te groeien...
Ik had zelf zoiets van "dat kan nu toch nog niet" maar volgens de meninstructeur en volgens mijn buurvrouw kan het heel goed dat ze daardoor al meer buik krijgt, omdat ze op de ribben en op de schoft enzo helemaal niet vet is maar wel een dikkere buik krijgt.... Verward Verward
Ikkenietweet.......Zelf denk ik meer aan een grasbuikje, maar ja......Zij zullen het wel weten, mijn buurvrouw heeft 40 paarden en fokt elk jaar zeker een stuk of 8 tot 10 veulens, dus die zal wel weten waar ze over praat neem ik aan....

Groetjes Sonja

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 18:00

Oh ja, wat betreft die fries.....

Nou dat wil je niet weten......... Boos! Ongeveer 4 weken terug kwam ik om idd even te gaan rijden, toen we em uit het land haalden zag ik dat het ijzer los zat, dus ik zei gelijk "zo ga ik er niet mee rijden, het risico dat er iets gebeurt is mij te groot",
dus wij eens goed gekeken, maar het ijzer zat nog wel zodanig vast dat het er niet zomaar onderweg kon worden gehaald.....

Dus Trudy zou de eigenaars zeggen dat ze de hoefsmid moesten bellen, want bij nadere controle van de hoef bleek er een hele barst in de hoef te zitten vanaf de kroonrand recht naar beneden...
Heel erg, de hoef leek gewoon middendoor....

Ze zouden me bellen als de smid was geweest en alles in zoverre weer goed was dat er mee gereden mocht worden.
Vorige week was ik met Mika aan het fietsen en had een spontane inval, ik dacht laat ik eens bij de buren kijken om te zien hoe het met Japie is....
Wat blijkt.......Er is nog steeds geen smid bij Japie wezen kijken! Extreme duivel Extreme duivel
Trudy is ook zo boos, slaat ook helemaal nergens op, maar ze hebben gewoon nog steeds niet gebeld en volgens mij wachten ze gewoon tot de smid toch moet komen voor de andere paarden!
Het is Trudy wel gelukt om het losse ijzer eraf te halen, maar verder doen de eigenaars er helemaal niets aan!
Stom he????? Zo ga je toch niet met je dieren om, als die hoef echt losknapt zijn ze stokongelukkig en is ie maanden kreupel!
Dus nog niet weer gereden met Japie....Arme Japie...Het is toch heel simpel om even een smid te bellen, zo laat je je paard er toch niet bijstaan???

Anyway, tot zoverre mijn avonturen met Japie bij de buren....

Groetjes Sonja