Operatie Ruggeprik of narcose

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 21:07

Eindelijk, ik word geopereerd aan mijn enkel. Nu moet ik voor mezefl uitmaken wat ik wil: ruggeprik of een narcose.

Ik heb nog nooit een operatie gehad en heb er zelf weinig ervaring mee. Wat de chirurg verteld heeft is dat ik met een ruggeprik gelijk hoor wat er aan de hand is en hij verteld wat hij heeft gedaan. Met een narcose hoor ik het pas een week later. Maar ik hoor zo veel verhalen. Kunnen jullie je ervaring met ruggeprik of narcose hier neerzetten ?

Alvast bedankt en groetjes Sandra


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:17

Ik heb tijdens de operaties narcose gehad en dat beviel uitstekend, je merkt niks en slaapt voor je gevoel ff. ik ben niet misselijk geweest enzo. ik zou nooit voor de ruugprik kiezen omdat ik bang ben voor naalden en ik niet alles tijdens de operatie hoef te horen. Het kan soms meevallen een ruggeprik maar soms ook behoorlijk tegenvallen.
Succes.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:34

Sorry, maar even van een andere kant..
Ik ben dus doodziek geweest van de narcose. Ik geloof niet dat ik ooit in mijn leven zo ziek ben geweest Misselijk

Je kan er dus eigenlijk niets van zeggen. Het verschilt per persoon hoe je op de stoffen reageert. Voor hetzelfde geld is er bij jou niets aan de hand.

Ruggeprik heb ik geen ervaringen mee.
Veel succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: puma op 2001-09-26 21:36 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:35

Ik heb geen ervaring met deze vormen van anesthesie, maar ik zou zelf kiezen voor een ruggeprik. Je wordt plaatselijk verdoofd en pas daarna gaat de 'echte' naald in je rug. Naar horen zeggen een niet al te pijnlijke handeling. Je kunt inderdaad van alles horen, maar je ziet niets en als je het erg vervelend vindt kan je een walkman op zetten.
Een narcose is meer risicovol en daarbij heb je een langere tijd nodig om te herstellen. Immers sommige mensen voelen zich beroerd en iedereen blijft nog een tijd duf. Natuurlijk blijft het jou keuze maar een ruggeprik lijkt mij het prettigste, in hoeverre je het prettig kan noemen natuurlijk!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:41

Ik zou NOOIT kiezen voor een ruggeprik...mijn moeder is bijna overleden aan de gevolgen van een slechte ruggeprik, ze kreeg een total spinal wat wil zeggen dat het hele lichaam verdoofd werd!!! En die anesthesist wist zo zeker dat ie goed zat...het is een erg traumatische ervaring geweest die mijn moeder's hele hormoonhuishouding in de war heeft gegooid (ik ga niet eens vertellen wat ze daarna allemaal gekregen heeft, dan zit ik morgen nog te typen...) enne...er zullen vast wel mensen zijn die zeggen dat de kans op zo'n total spinal heel erg klein is (schijnt het in principe ook te zijn) maar dan ken ik wel heel veel toeval want de moeder van de vriend van een vriendin is overleden door een verkeerde ruggeprik (total spinal) dus ik weet iig waar ik voor zou kiezen, maar ja, dat is een persoonlijke keuze en het gaat natuurlijk bijna altijd wel goed. Succes iig met beslissen en met de operatie!!!


ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:47

ik heb 2x een ruggeprik gehad en het beviel prima. tja een ruggeprik is niet zonder risico vikki maar je kunt ook in je narcose blijven en niet meer wakker worden. ik ken dus iemand die zijn zus is overleden aan die gevolgen. ik ben trouwens daaaaaaaagenlang moe en misselijk van narcose. ik heb ongeveer 4 operaties gehad en 2x prik en 2 x narcose. met een ruggeprik ben je wel weer snel fit.moeiljke keuze. succes.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:49

Ik peresoonlijk zou ook voor een narcose gaan. Vorig jaar heb ik 3 kiezen moeten laten trekken en ben ook een half uurtje onder narcose geweest. Met een ruggeprik heb ik geen ervaring. Ik heb wel van mijn zus gehoord hoe het was. Zij heeft 2 jaar geleden een keizersnee gehad en dat ging ook doormiddel van een ruggeprik. Je wordt idd verdoofd op de plek waar de naald erin gaat en je voelt nagenoeg niks (volgens haar dan).
Ja, je hebt toch altijd dat de 1 dit prettiger vind en de ander dat. Of de 1 heeft slechte ervaringen met dit en de ander slechte ervaringen met dat. En als je het prettig vind om meteen de uitslag te krijgen van je enkel dan zou je voor de ruggeprik moeten gaan.
Heel veel sterkte in ieder geval met je beslissing en hou ons op de hoogte Knipoog
groetjes.

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:55

Even detail: de anesthesist dacht dat mijn moeder misschien een afwijking kon hebben in het vlies waar geprikt moet worden waardoor ze die total spinal kreeg...en tsja, het zal maar erfelijk zijn ofzo...daarom zou IK persoonlijk nooit voor een ruggeprik kiezen bovendien lijkt het me helemaal niet prettig om het bewust mee te maken...enne, we zijn nu 10 jaar verder en mijn moeder heeft nog steeds last van de gevolgen van die enorme blunder...zowel lichamelijk als psychisch hoewel dat laatste gelukkig al een stuk beter gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 01:03

Zelf heb ik nooit een operatie meegemaakt, behalve mijn amandeltjes dan. Geen idee wat prettiger is. Wat ik wel weet is dat er nevernooitmeer een naald in mijn rug gaat, vanwege een foute spinal tap een aantal jaar terug. Voor mij dus een narcose, dan maar een paar dagen ziek, zolang er iemand is die goed voor je zorgt kom je daar wel overheen.
Welk ziekenhuis gaan ze het doen?

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:32

Heb er zelf geen ervaring mee, het is natuurlijk heel persoonlijk.
Mijn man heeft ontzettend veel pijn gehad van de ruggeprik omdat ze een aantal malen hebben moeten prikken om op de juiste plaats te komen.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:33

toen er pennen in mijn pink gezet moesten worden werd ik verdoofd vanaf mijn oksel. alleen al dat verschriklleijke gevoel dat je in je arm krijgt. de pennen moeten er nu warschijnlijk uit, maar ik doe het alleen als ik onder narcose kan. nooit meer plaatsleijke verdoving, of het nou een ruggeprik is of in je oksel...ik heb er na ruim een jaar nog last van(tintelingen in mijn arm en hand)

Voorzitster AFM

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:36

ik heb het beide al wel eens gehad, en ik heb liever de narcose. Brrrr, prikken!!!!!!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:33

Ik vind narcose zo ranzig! Ik heb het 2 keer gehad en een jaar daarna had ik soms die smaak nog wel eens die boven kwam. Maar dat is meer psychisch dan lichaamelijk!!! haha. maar als je gelijk te horen krijgt wat er allemaal aan de hand is!? dat is toch wel best makkelijk. Ik zou voor de ruggeprik kiezen want ik vind het altijd wel intressant zo'n operatie. maar goed, dat is wat je zelf wilt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie