lovely

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-01 10:37

ik heb begrepen dat jij min of meer je eigen MKZ dossier bij houdt.
Zou je mij een mail kunnen sturen met de FEITEN?
Dus dat amerika wel ge-ent vlees uit zuid amerika importeert, dat het maar 4% export is, dat als je de dieren uit laat zieken, ze in principe zichzelf gelijk enten (aangezien ze het dan niet meer krijgen).
DIt bovenstaande hoor ik namelijk, maar ik weet dus niet of het waar is enzo.
je kan mailen naar sena@wish.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 10:45

hihi, stef. Het klopt dat ik bovenop het nieuws zit. Het doet me echt pijn om te zien wat er gebeurt en om een mening te hebben wil ik wel over zoveel mogelijk info beschikken.
Kijk eens op http://mond-en-klauwzeer.pagina.nl
Je vindt daar plenty links naar o.a. boerensites.
Lees elke dag http://www.volkskrant.nl en www. nu.nl, allebei via startpagina.nl.
Wat ik zeker weet is dat Argentinie aan het enten is! Dat kan 2 dingen als gevolg hebben: 1-Argentinie is grootste exporterende land en ent toch: dit is een voorbeeld voor Europa en Europa moet ook enten want samen met A is de wereld markt wel onder controle en kunnen USA en Japan eigenlijk de import van geent vlees niet meer weigeren. Zuid Afrika is al geent dus daar valt ook weinig meer te halen. Blijft over als mogelijk wereldmarktleverancier: Australie/Nieuw Zeeland.
2- ALs Argentinie wegvalt onstaan er nieuwe exportmogelijkheden voor Europa, gat in de markt zeg maar.
Punt 2 kan alleen als we na deze crisis nog vee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-01 10:52

Oh ja, een dier wat ooit MKZ heeft gehad krijgt het NIET weer, net als droes en rode hond etc. ALs je de dieren ziek laat zijn, hou je een resistente veestapel over. Voor slachtvee is dat niet zo van belang want die leven niet zo heel, maar voor de melkveehouders is dit belangrijker. Maar, veel melkveehouders willen niet dat hun dieren door deze ziekte heen moeten omdat het echt een hele zielige ziekte is voor het dier. Daarom willen ze zeker enten. Het resultaat is hetzelfde, maar e dieren hoeven niet te lijden.
Probleem is alleen dat enten duur is, zowel voor de boer als mogelijk voor de landelijk e economie.
Wat ik ook niet zeker weet is welk aandeel de 'veeproducten'hebben in het BNP, sommigen zeggen dat deze sector meer geld kost dan dat het terugbrengt. Ik weet dus niet wie het geld verdienen in Nederland. Daarmee bedoel ik de landelijke economie he, dus welke sectoren het meeste bijdragen aan het nationaal inkomen. De vervoerssector doet dat bijvoorbeeld helemaal niet, terwijl de banken en verzekeringsmaatschappijen wel goede bijdragen doen aan 'slands welvaren.
Hoe het zit met de landbouw, weet ik niet precies. Die cijfers moet ik nog uitvissen bij het CPB.