deken voor haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

deken voor haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 16:26

hallo ik had dus een vraagje vinden jullie het overdreven om een winterdeken op e doen bij een hafligner?
ik rijd geen wedstrijden maar in de lessen in ze snel bezweet en dus ok helemaal nat en mijn ervaring met vorig jaar is dus dat ze moeilijk weer droog word.

is het dan een idee om haar in de wei een deken op te doen?
zo ja wat voor een en wanneer moet je daar mee beginnen.

moet deze dan ook op op stal?of een dunnere?

alvast bedankt voor de reacties


Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:06

Azra (mijn haflinger) krijgt dit jaar waarschijnlijk een 150 gram winterdeken (of heet dat een herfst/lente deken) op

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:40

onze haflinger krijgt ookgewoon een deken op. of het nu een haflinger is of niet.. een paard wat bezweet is enniet snel droogd is vatbaar voor verkoudheid met dat koude weer.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:52

Op zich is het niet nodig want koud krijgen ze het niet. Guus heeft vorig jaar tot November in het land gestaan en had een hele dikke vacht. Maar het nadeel is dat ik hem een uur droog moest stappen na een les, anders moest ik hem zeiknat op stal zetten. Dus als ze dit jaar weer tot zolang in land blijven staan doe ik hem rond oktober wel een hele dunne denken op. Puur om die hele dikke vacht tegen te gaan.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:05

Als je paard te lang nat blijft omdat ie dik in zijn haar komt heeft ie risico om ziek te worden, of je het nou over een haflinger, KWPNner of arabier hebt, dat maakt niet uit.
Ik scheer mijn haf, ben je gelijk van het hele gezeik af

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:19

bel staat elke avond op stal en heeft zelfs in de winter niet zo'n dikke vacht. Maar als ze erg zweet dan doe ik gewoon eerst een zweetdekentje op en daarna een winterdekentje op. Ook als het 's avonds erg vriest krijgt ze die avond op stal een deken op en ook als ze naar buitengaat, gewoon omdat ze geen dikke wintervacht heeft. Maar ze heeft niet voor 'vast'een deken op.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:27

Marco heeft van de winter ook een deken op, omdat hij anders ook een abnormaal dikke wintervacht heeft. Sindsdien is hij ook niet meer verkouden geworden in de winter...

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:32

Mijn Haf heeft ook een deken op, anders ben ik 's winters uuuuren aan het droogstappen.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.


calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:21

mijn haf heeft nu al een tussendeken op zo houd ik hem kort in zijn vacht en dan over een week of drie scheer ik hem. zo heb ik geen elende met rijden en met wedstrijden.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:26

Idd een haf of niet anders heb je dat geziek met droogstappen.
Dus een winterdeken kun je hem opdoen, in de wei of op stal.
Een echte dikke deken (thermo) zou ik niet pakken.
Een overgangsdeken(herfst/lente).

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:32

Toen Amanda thuis stond (open stal met grote paddock), kreeg ze geen deken op. Nu ze op pensionstal staat, krijgt ze wel een deken op, omdat toen ik hier in April kwam, ze nog een wintervacht had, en toch behoorlijk zweette als ze 's nachts op stal stond. Ik ben dus van mijn geloof gevallen, maar t is helaas niet anders. Ik had er geen problemen mee om 's winters lichter werk te doen, en langer uit te stappen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:14

Ewalda heeft vanaf oktober s'nacht een 150 grams deken op, en als het echt kouder wordt 2, en als ze gezweet heeft zelfs nog een zweet of wollen deken eronder.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:47

Ik laat die van mij lekker zonder deken lopen... Doe ik al zolang als ik der heb en ze is nog nooit ziek geweest!
Maar ze zweet s winters niet snel(als ik buitenrijd) en als ik een keer echt intensief rijd dan stap ik een half uur en daarna lekker met een zweetdekentje op in de stal en binnen een half uurtje is ze droog!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:54

ja idd ik doe mijn haflingers ook geen deken om, vind ik sneu, en als je er een keer mee begitn , moet je altijd....nee voor mij is een zweetdeken als ze bezweet is genoeg...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:26

Mijn haflinger heeft elke winter dekens opgehad.
Onder de 10 graden een overgangs deken (200 grams) en onder de 5 graden een winterdeken (400 grams).
Anders krijg je ze niet meer droog als je in de winter wil rijden Lachen

Btw, voor mensen die nog dekens zoeken voor hun haflinger, ik heb er drie te koop, hele goede staat, helemaal schoon, 195cm onderlengte.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:37

Feetje schreef:
Mijn haflinger heeft elke winter dekens opgehad.
Onder de 10 graden een overgangs deken (200 grams) en onder de 5 graden een winterdeken (400 grams).
Anders krijg je ze niet meer droog als je in de winter wil rijden Lachen

Btw, voor mensen die nog dekens zoeken voor hun haflinger, ik heb er drie te koop, hele goede staat, helemaal schoon, 195cm onderlengte.


Sorry off-topic: maat 195? behoorlijke haf heb je dan gehad (van star 1.52 he?) Lachen

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:38

Ja, ze was idd behoorlijk Haha!
1.49m idd van Star Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:52

missnynke schreef:
ja idd ik doe mijn haflingers ook geen deken om, vind ik sneu, en als je er een keer mee begitn , moet je altijd....nee voor mij is een zweetdeken als ze bezweet is genoeg...


Dit is werkelijk de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Net als dat als je eenmaal scheert dat je altijd zou moeten.
Waar het vandaan komt weet ik niet, maar het is gewoon NIET waar.
Als ik jamaica nu gewoon haar gang laat gaan, dus geen dekens, niet scheren, staat ze over een maand of 2 gewoon als bolletje wol, terwijl ze vorig jaar wel geschoren onder de dekens heeft gestaan

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:35

als je je paard vanaf veulenzijn in de winter dekens omdoet, zijn ze daarna niet meer winterhard, dat bedoel ik ermee...
en ik vind dat bolletje wol juist cute.....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:56

niemand (gok ik zo) doet zijn veulen een deken om (ziektes daargelaten) maar dan nog, Zolang jij een paard de kans geeft een wintervacht te kweken, is ELK paard winterhard. Paarden passen zich prima aan

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:58

jahoor, mijn haf krijgt een winterdeken op.
waarschijnlijk wordt het ook scheren deze winter, maar tot nu toe zit ze nog heel goed in haar vacht! ik wacht het gewoon eventjes af, als ze snel genoeg droog wordt dan ga ik ook niet scheren.. maar als het moet dan moet het! dat liever dan een ziek paard!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:13

stef schreef:
Als je paard te lang nat blijft omdat ie dik in zijn haar komt heeft ie risico om ziek te worden, of je het nou over een haflinger, KWPNner of arabier hebt, dat maakt niet uit.
Ik scheer mijn haf, ben je gelijk van het hele gezeik af


Idd je bent van het nat worden af. Maar met een geschoren paard moet je natuurlijk ook een deken op.

Maar ik ben het helemaal eens met je dat het niet uit maakt wel ras paard je hebt. De deken kwestie geld voor ieder paard.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:20

Ik heb eigenlijk een beetje een hekel aan dit soort titels, een Haflinger blijft gewoon een paard, dus de vraag over wel of niet een deken op is gewoon hetzelfde als bij andere paarden. Wordt hier soms een beetje moe van, ook van vragen over aan de teugel rijden enzo, het blijven gewoon paarden!

On topic: Sheril staat met deken op, erger nog, ik scheer dr zelfs. Het is nodig, het is een paard, dus waarom niet?

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:22

missnynke schreef:
ja idd ik doe mijn haflingers ook geen deken om, vind ik sneu, en als je er een keer mee begitn , moet je altijd....nee voor mij is een zweetdeken als ze bezweet is genoeg...


Dit is dus grote onzin, ten eerste is het niet sneu om een paard een deken op te doen, het is juist sneu als ze door bezweet op stal te staan ziek worden. Ten tweede zit je er niet aan vast, wel voor de rest van de winter, maar het jaar daarna kun je het gewoon laten.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 18:47

Ik heb andor vorig jaar ook moeten scheren, ik wilde eigenlijk niet maar hij had zo'n ongelofelijke vacht dat hij 's nachts zooooo verschrikkelijk stond te zweten. Ja en toen moest ik wel, anders had ik waarschijnlijk een ziek paard gehad.

Dit jaar ga ik hem als het goed is weer scheren. Maar dan laat ik zijn benen en hoofd ongeschoren want daar zweet hij toch niet zo. Het is even kijken of ik zijn rug laat zitten of dat ik dat er ook af haal.

Hij krijgt zoiezo een deken op.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers