Anglo Arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Anglo Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 18:23

Er bestaat een kans dat ik binnenkort een anglo arabier koop,
dus doe eerst even wat research op bokt... Tong uitsteken
Wie heeft een anglo arabier?
Hoe groot is hij/zij?
Karakter tijdens verzorgen en rijden?
Medische situatie/problemen gehad?
voor en nadelen van anglo arabieren?
Hoe loopt hij /zij in de sport ?
Foto's van anglo arabieren zijn ook altijd welkom Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:37

Ik heb ook interesse in deze paarden, maar kom ze maar weinig tegen in Nederland. Heb jij al iets of ergens op het oog, of ben je nog niet zover?

Ik had al bedacht dat als ik echt op zoek ga naar een potentieel sportpaard, een rondje fokkers in Belgie/Noord Frankrijk misschien wel de beste zet zou zijn...

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 18:44

ArwenLune schreef:
Ik heb ook interesse in deze paarden, maar kom ze maar weinig tegen in Nederland.
Heb jij al iets of ergens op het oog, of ben je nog niet zover?

Jaja, heb al eentje op het oog, ga binnenkort naar hem kijken Lachen
Daarom dat ik wat research doe, weet ik wat meer vóór ik ga kijken.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:35

ik ken een anglo arabisch beestje maar dat is niet echt een goed voor beeld voor het ras qua uiterlijk!
heel erg over bouw ingezakte rug en een luchtzuiger maar wel super springen Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:06

anjatjeuh, een goeie anglo hoort tot de beste paarden ter wereld. ik ben altijd al grote fan geweest van dit ras. hele mooie paarden!
jij krijgt een paard... dan jij mee met paard op strandrit!
dit jaar geen, volgend jaar vier eigen paarden (licor, amber, jouw paard, wie vergeet ik Lachen )

heb je foto's van hem/haar? ben zeer benieuwd! ik ken dus zelf geen anglo's persoonlijk ( Knipoog ) maar ik weet dat het ontzettend goede paarden zijn.
welke discipline zou je ermee doen? hoe oud is ie?

ik ga kijken of ik nog wat kan vinden over internet!!!!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 19:52

Citaat:
Anjatjeuh, een goeie anglo hoort tot de beste paarden ter wereld. ik ben altijd al grote fan geweest van dit ras. hele mooie paarden!
jij krijgt een paard... dan jij mee met paard op strandrit!
dit jaar geen, volgend jaar vier eigen paarden (licor, amber, jouw paard, wie vergeet ik )

heb je foto's van hem/haar? ben zeer benieuwd! ik ken dus zelf geen anglo's persoonlijk ( ) maar ik weet dat het ontzettend goede paarden zijn.
welke discipline zou je ermee doen? hoe oud is ie?

ik ga kijken of ik nog wat kan vinden over internet!!!!

Het is dus nog absoluut niet zeker dat ik hem ga kopen hoor,
maar we gaan volgende week zondag (21/09) naar hem kijken. Haha!
Heb hier echt zo lang op gewacht, nu gaan we eindelijk echt kijken.
Hij noemt Imrac el Kaïs, heeft geen papieren en is 6 jaar oud.
Ik zou er graag in de toekomst mee gaan springen, als hij dit graag doet.
Ik heb heel veel foto's, heb er een paar uitgekozen:
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat het klikt, want vind hem zo mooi Lovers
Als ik vervoer vind ga ik volgend jaar zeker mee op strandrit met mn eigen paard. (Mss Kaïs, mss iemand anders, we'll see... Knipoog )
Anders ga ik gewoon mee op manegepony, wil niet NOG een strandrit missen. Knipoog
Als ik hem koop zullen we eens meeten, dan kan je je eerst anglo IRL zien Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:31

jaaaa Haha!
prachtig paard trouwens! niet echt het beeld van wat ik altijd als anglo zag, maar echt wel prachtig. ik hoop dat je hem (als het klikt) kan kopen.
hij heeft een heeeel lief koppie Lovers

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:51

nog een paar plaatjes + info

De Anglo Arabier komt in heel Europa in stoeterijen voor. De succesvolste Anglo Arabieren (hoewel de naam anders doet vermoeden) komen met name uit Frankrijk en in tweede instantie uit Polen. De naam zelf vloeit voort uit de afkomst van het paard en is een samenvoeging van Engels Volbloed en Arabier. Deze twee rassen vormen nog steeds het uitgangsmateriaal voor het ras. Bij het fokken van de Anglo Arabier is ten doel gesteld de beste kenmerken van beide rassen te verenigen in één paard: het uithoudingsvermogen van de Arabier en de snelheid en het vermogen van de Engels Volbloed.

De Anglo Arabier komt vooral voor als bruin of is voskleurig. De stokmaat is gemiddeld 1.63 m. Het profiel van het hoofd is recht en het hoofd is vaak lang en droog; de hals is lang en gebogen. Het paard heeft veel schoft, schouder en romp zijn goed, het beenwerk is sterk. De staart is hoog, voor een rijpaard, tamelijk hoog aangezet. Het paard staat bekend als een dapper en intelligent dier met een lief karakter.

Er wordt beweerd dat de Anglo Arabier eerst in Groot-Brittannië voorkwam en later in Frankrijk werd veredeld. De stoeterijen die het meeste succes hebben gehad, zijn Pau, Pompadour, Tarbes en Gelos in Frankrijk en Janow in Polen. Het ras wordt nu al zo'n honderdvijftig jaar systematisch gefokt. Als een paard, afgezien van het Engels Volbloed en Anglo-Arabisch bloed tenminste vijfentwintig procent Arabisch bloed voert, wordt het als Anglo Arabier beschouwd en in het stamboek opgenomen.

De Anglo Arabier heeft kenmerken van zowel de Volbloed Arabier als de Engels Volbloed. De intelligentie, edelheid en het uithoudingsvermogen van de Arabier zijn gecombineerd met de grootte en snelheid van de Engels Volbloed. De Anglo Arabier is een aristocratische atleet en een invloedrijk wedstrijdpaard.

Afbeelding

naar het schijnt ook een anglotje, maar niet van betrouwbare bron Scheve mond
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

link ivm te grote foto

zo, ik wist dat ik ergens een foto had Haha!
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 13-09-03 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 23:55

Bedankt voor de info ponyzotje Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:02

Ik ben helemaal om. Jammer dat ik pas over een jaar of 5 echt mogelijkheid krijg om hiermee te beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:22

Ze schijnen erg goed in dressuur te zijn

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:43

Ik heb er vorige zomer een gereden.
Echt een heerlijk paardje!

Zo'n looplust wat die had! En een goudeerlijk karakter!
Echt een schat van een paard.

Het was een merrie, vliegenschimmel, 1.57m hoog, ze had wel een erg hoge schoft.

Ze probeerde je wel uit onder het rijden, maar als je eenmaal de baas over haar was dan deed ze alles voor je.
Ze kon alle oefeningen van de M terwijl ze nooit westrijden of wat dan ook heeft gelopen Verward
Ze deed alles, travers, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, wijken, galopwissels (drie keer achter elkaar op 1 diagonaal zelfs).
Je ging erop zitten, spoorde aan en reed een heel uur lang.
Ik heb 1x met haar in de les gereden toen en we hebben 5 minuten lang gegaloppeerd zonder ook maar 1x aan te sporen Haha!

Nu is ze helaas verkocht, ze lijkt wel een beetje op dat paardje op die foto van jou Anjatjeuh Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:18

Sammm schreef:
Ze schijnen erg goed in dressuur te zijn


nog beter in springen
maar over het algemeen zijn ze gewoon fantastisch allround!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:41

Je ziet ze veel in het eventing (SGW) heb ik begrepen. Ikzelf zou er mee de endurance inwillen...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:51

Paardje wat ik heb gereden heeft vroeger endurance wedstrijden gelopen.
Als je met die de hei op ging kwam je alleen niet meer levend terug want die wilde alleen maar rennen Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:59

Feetje schreef:
Paardje wat ik heb gereden heeft vroeger endurance wedstrijden gelopen.
Als je met die de hei op ging kwam je alleen niet meer levend terug want die wilde alleen maar rennen Verward


Da's helemaal geen goede eigenschap voor een endurance paard hoor, die moeten wel looplust hebben maar ook vooral makkelijk bij je te houden zijn. Anders zouden ze zichzelf kapot lopen.. De ruiter moet de controle houden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:12

Dat klopt ja.
Met die merrie is ook vroeger iets gebeurd (ongeluk geloof ik), daarom heeft haar vorige baasje haar ook weg gedaan.
Er is nog wel meer met dat paardje gebeurd maar dat is nu niet van belang Tong uitsteken

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 23:14

misschien leuk om ook te lezen...ik heb pas een paardje gekocht 3/4 engels volbloed en 1/3 anglo arabier.leuk mixje dus en een super beesie!