schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 21:22

waar moet ik rekening mee houden bij het bouwen van een schuilstal?

(afmetingen, materiaal enz.), als er iemand nog een plan heeft van een stal ofzo, alles is welkom!

(Er zouden wss ong 5 paarden in moeten, maar er is een kans dat het er ooit 7/8 worden (dus moet daar ook voor passen))

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!


vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 21:32

weet er iemand ook de voor- en nadelen van containerstallen en waar je die kan vinden,)

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:52

over de afmetingen voor zoveel paarden durf ik niets te zeggen
maar waar je rekening mee moet houden, is van welke kant de wind het vaakst komt. De opening van de stal kan je het beste doen aan de kant waar de wind er niet in komt.
verder natuurlijk de bodem in de schuilstal zo aanbrengen dat het water eruitloopt, maar dat spreekt vanzelf denk ik Lachen. Ik zou wel echt een bodem in de stal maken, want het lijkt misschien in het begin dat de grond/het zand gewoon droog blijft, maar dat valt vies tegen, voor je het weet is het een ware blubzooi in je schuilstal. dus gewoon netjes betegelen (hebben wij), beton of vlonders ofzo (heeft een vriendin van me, alleen die vlonders kunnen wel spekglad worden moet ik zeggen Scheve mond )

over containers weet ik niet zo heel veel, maar wel dat het aardig wat lawaai maakt als paardlief tegen de wand trapt, wat misschien niet zo handig is als de containers vlak bij huizen staat Haha!

oja en zeker niet vergeten even langs de gemeente te gaan, want het is zeer triest als je heel je stal eindelijk afhebt, en je kan hem weer af gaan breken omdat de gemeente er achter komt dat ie er illegaal staat (hier in de omgeving heb ik dit al meerdere malen zien gebeuren..., buurtbewoners gaan bellen over dat stalletje wat hun uitzicht 'bederft' enz.)
op een weiland waarop eigenlijk niet gebouwd mag worden, staan ze het vaak wel toe om een schuilstal te maken, zolang de omgeving er geen last van heeft.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:35

Een schuilstal voor zoveel paarden moet behoorlijk groot zijn, want als er paarden bij zijn die elkaar niet mogen worden ze al snel 'buiten' gesloten.
Is hij te klein dan kun je ongelukken krijgen (trappen en geen uitwijkmogelijkheid).

Hij moet stevig zijn mbt schuren, geen scherpe hoeken of uitstekende scherpe delen.
Liefst zo onderhoudsvriendelijk (kunststof).
De bodem met verhard zijn (of rubber) maar liefst wel doorlatend (grindput) en ook voor de stal moet de bodem goed zijn anders wordt het een modderpoel.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:19

Ik geloof dat je als minimale ruimte van 4x4 dus 16 vierkante meter per paard moet uitgaan (goh, grappig dat is groter dan de gemiddelde box!).
En het is wel aan te bevelen om een stuk voor de stal te bestraten zodat ze niet de hele winter in de blub staan.

There is no reality, only perception.


DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:45

16 m2 per paard x 7 paarden is 112 m2 gedeeld door 4 (diepte) is 28 meter.
Aardige schuilstal Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:16

Mijn paarden hebben ook in containerstallen gestaan. Het voordeel was dat ze lekker het hele erf konden overzien. Het nadeel was dat het 's zomers heel erg heet in de stal was, aangezien het een plak dak heeft. Mijn oude stallen waren wel klein, maar verder perfectos!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:31

Voor zoveel paarden zou ik zeker kiezen voor twee schuilstallen zodat je ruzie een beetje kunt voorkomen. Scheve mond

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:01

Als je een schuilstal bouwt moet je er niet van uit gaan dat ze er allemaal tegelijk in gaan staan volgens mij hoor. Lang niet alle paarden houden van een schuilstal en staan in regen, wind, hagel sneeuw veel liever buiten.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:55

Haha sassa, dat dacht ik eigenlijk ook al.
Het gaat er meer om, dat ze, tegelijk of apart, allemaal even de gelegenheid krijgen om toch even op te drogen...
Het wordt geen chique stal, met alles erop en eraan, gewoon een schuil"kot", 3 wanden met een dak Haha!, zodat ze kunnen opdrogen, en dat ze dus niet tot op hun velletje doorweekt geraken!

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:29

vera schreef:
Voor zoveel paarden zou ik zeker kiezen voor twee schuilstallen zodat je ruzie een beetje kunt voorkomen. Scheve mond


Je hoeft niet zozeer 2 schuilstallen te maken, maar misschien wel 2 ingangen!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:42

Ik denk dat Rosaly bedoelt gewoon een soort hok met 3 wanden. Dus geen ingangen maar gewoon een wand die open is. Makkelijk in en uit lopen dus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, FCSA, GoogleAdsense, Jonnekee, karinmanon, Mo_Noah, Wescha en 26 bezoekers