Veulen overleden na een maand droes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Veulen overleden na een maand droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 14:33

We zijn er echt allemaal kapot van... Sinds midden augustus heerst er droes bij ons op stal in Bunnik... Uiteindelijk zijn er twee pony's en een veulen besmet geraakt... Beide pony's zijn na een normaal ziektebeeld hersteld absessen doorgebroken en klaar... Bij het veulen bleef het allemaal maar aankwakkelen in het begin moest hij geholpen worden met allerlei slangetjes in zijn neus en luchtwegen om nog een beetje te kunnen ademen.. Was er een abces doorgebroken dan zat de volgende alweer in zijn hals... Echt vreselijk... Het leek redelijk goed te gaan in het begin van deze week, maar waarschijnlijk is het van dinsdag op woendag naar binnen geslagen oid...

Woensdagmorgen is het dappere mannetje helaas overleden..... Ziek

Wat mij en anderen op stal nog het meeste kwaad maakt is dat de besmettingsbron van deze droes totaal geen maatregelen heeft genomen om de ziekte in te perken, paarden niet apart, alle wedstrijden en andere evenementen zijn gewoon doorgegaan, zelfs pensionklanten daar wordt niets verteld en gaan dus ter goede trouw op wedstrijd enzo met alle risico's van dien.... Kennelijk weegt toch het financiƫle belang boven het welzijn van de paarden en het verdriet dat er mee gepaard gaat.... Misselijk

Wees dus gewaarschuwd als je met je paard in de regio Utrecht naar een evement gaat (de naam van het bedrijf wil ik hier niet noemen ivm met laster enzo, pb me maar als je dat wilt weten..)

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:41

Wat verschrikkelijk kl*te!!! Boos!
IK vind het onbegrijpelijk dat ze dit kunnen verzwijgen.
Heel veel sterkte daar bij jullie op stal.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:44

Dit is toch wel erg dichtbij.. zou je mij kunnen pb-en??

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:45

Wij hebben ook droes op stal gehad, maar de wedstrijden en andere evenementen gingen mooi niet door. Ook moesten we ons iedere keer ontsmetten met dettol.

Van oorsprong is droes natuurlijk een veulen ziekte, wat bij jullie het geval is, maar bij ons op stal hadden we toen geen veulen staan.

Ik weet hoe het is om de paarden te zien lijden aan deze ontzettende vervelende ziekte. Ik wens je daarom ook heel veel sterkte wij het verwerken van je verdriet Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Veel liefs Flower

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:01

Oei, wat beroerd zeg... sterkte met het verlies... sorry Verdrietig

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:14

Verschrikkelijk...
Wij hebben ook wel eens droes op stal gehad (ook altijd volwassen paarden). Meestal worden daarvan de boven deurtjes dicht gedaan en kunnen ze geen contact meer maken met andere.
ps. Heb je gepb

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:36

Wij weten toch wel om welke stal het gaat...Ik weet niet, is het eigenlijk wel laster om de naam te noemen!???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:40

Veel veulentjes krijgen droes, heb het ook een beetje benauwd nu mijn veulentje naar de opfok gaat. De kans dat hij droes krijgt is natuurlijk aanwezig. Maar goed, je kan ze niet blijven pamperen.........

Wel heel vervelend dat dit diertje er aan overleden is. Sterkte ermee!

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:41

Aaah wat sneu zeg, ik weet iid over welk bedrijf je het hebt en kan er ook niet bij dat ze de evenementen en alles door laten gaan. Vind het echt asosiaal!! Goed van je dat je deze waarschuwing hebt geplaatst!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:58

Aaaahh, wat ontzettend sneu!! Huilen

Ik weet idd ook over welk bedrijf het gaat, en ik ben er ook zeer boos om dat ze het verzwegen hebben en alle keuringen en wedstrijden door hebben laten gaan! Boos! Het economische belang is duidelijk groter dan dat van het paard...

Sterkte hoor!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:03

Echt balen dat je veulen is overleden.
Op dit moment heerst er bij ons op stal ook droes Boos!
3 shetlanders waarvan er 1 een jaarling is en een groot abces heeft zitten. Hopelijk barst die gewoon open en herstelt ze er daarna gewoon van.
Gelukkig zijn er bij ons wel maatregelen genomen. Groot bord bij het land pas op paarden niet aanraken ivm droes en zelf alleen in contact met je eigen paard en verder niet.
Hopelijk verspreid het zich niet verder.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:31

Wat vervelend dat het slecht afgelopen is met het veulentje. Je hebt iig je best gedaan en voor z'n leven gevochten.

Zou je mij trouwens ook even de naam van het bedrijf willen pb-en?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:01

Ik snap niet waarom de naam van het bedrijf niet in het openbaar genoemd mag worden. Het is alleen laster als het niet waar is en ik neem aan dat dit helaas wel waar is.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:04

Arm paardje ik dacht dat het verplicht was te melden wanneer er droes heerste

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:58

Hoi,
Zou je mij de naam van het bedrijf willen pb-en?
Wij zitten tot 1 okt in montfoort en dat is nogal dicht bij.
En vanaf 1 okt beginnen we een nieuwe pensionstal in benschop.

Groetjes Zauber

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:16

Heel veel sterkte.Jammer dat die andere stal er niet aan doet om het te beperken.
Ik snap dat soort mensen niet. wel erg triest dat het welzijn van je paarden NIET voor het geld gaat.
Net als met de MKZ dat mensen gewoon stiekem dieren gingen vervoeren of toch buitenrijden met je paard langs de boerderijen die zoveel angst uit stonden.
sommige mensen grrr rkan me er nog kwaad om maken.
Maarja daarmee komt het veulen niet terug
sterkte

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 17:37

Inmiddels is er een website actief voor het melden van droesgevallen zoals deze besmettingsbron : www.meldpuntdroes.nl

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:26

Sterkte.
Ik heb droes 100x goed zien aflopen, maar we hebben er ook een zelfgefokt veulen van 9 maanden aan verloren.
Dat drukt je met de neus op de harde feiten.
Gezien het anonieme karakter vraag ik me wel af of er wel enige controle op meldingen op die site is? En wordt er aan zo'n betreffend bedrijf doorgegeven dat er een melding is gedaan over hen?
Misschien een open deur, maar een initiatief als dit KAN misbruikt worden om persoonlijke vetes te beslechten.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:00

Mmm erg vervelend hoor zoiets, goed dat jij wel even de moeite neemt om het te melden!