dochter op manegeles laten of niet? wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 17:02

Mijn dochter van 8 rijdt sinds eind januari paard, op een manege hier in de buurt een uurtje in de week. Zelf hebben we natuurlijk onze Sam, en het is de bedoeling dat Cindy daar ook op gaat rijden. Vanmiddag heb ik het weer even geprobeerd, maar het gaat niet. Sam is best eigenwijs, maar doet aan de andere kant vreselijk z'n best om te snappen wat Cindy nou wil. Zijzelf is manegepony's gewend die braaf achter elkaar aanhobbelen dus echt leren sturen enzo heeft ze nog niet. Het lukt dus niet, kind wordt boos op paard, moeders wordt boos op kind etc. Op deze manier is het natuurlijk niet leuk, maarja, ze moet (en wil!!) toch eens op haar eigen paardje gaan rijden. Binnenkort beginnen bij ons op stal als het goed is wat groepslessen, waar ik haar voor heb ingeschreven. Alleen vraag ik me nu af of het wel zin heeft om haar nog op de manege te laten rijden. Ze leert er echt nauwelijks iets, en het kost best een hoop geld. Aan de andere kant rijdt ze wel op verschillende pony's en dat heeft ze weer niet als ze alleen op Sam rijdt natuurlijk. Dus ik weet ff niet wat nu het beste zou zijn. Als ze stopt met het lessen op de manege kan ze of 2 keer in de week een groepsles op Sam doen, of eens per week en dan om de week priveles ofzo.
Wat zouden jullie doen?
Zelf wilde ze eerst perse op de manege blijven, maar nu zei ze dat ze het ook wel leuk zou vinden om 2 keer per week op Sam te gaan lessen.


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:18

het is denk ik beter voor haar om 2 keer per week om sam te lessen want je schrijft want daar moet ze op verder niet. en dan leert ze die kennen en anders kan ze hem later niet meer aan doordat ze die makke ponys gewend is.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:39

Hi Sandra,
Wij zitten in een zelfde soort situatie. Mijn Dochter gaat nu één keer p.w. op een manege pony en één keer in de week rijdt ze Beer. Het verschil is bij ons wel, dat ze maar een heel klein groepje zijn (4 kinderen) en dus wel veel leert. Misschien zou je haar af-en-toe een privé les kunnen laten nemen (op Sam natuurlijk Lachen ). Als het allemaal lekker gaat zie je dat vanzelf en kan je haar helemaal op Sam laten rijden.
Groetjes, Sterre

PS, heb net je paardje bekeken, ´t moet aan de naam liggen, een Sam IS gewoon leuk *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-26 18:42 ]</font>

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:48

Even off topic, maar dit moet even }>

Wow Sandra, wat een supermooi paardje heb je
Kwijl Ik ben zelf ook Tinkergek, hoop ooit eens een groot exemplaar te vinden, ben nl. rond de 1m80

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:59

denk dat je dr beter ook op de manege kan laten lessen, 8 jaar is natuurlijk nog heel erg jong, en daar heeft ze ook veel meer kontakt met leeftijdsgenootjes, dat maakt het extra leuk.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 18:00

Hoi Sandra, toen mijn zusje op mijn C-pony ging rijden was ze ook 8 en ze zat toen een jaar op les bij de manege. Ondanks dat Manjo toen al over de 20 was en erg braaf, kon hij soms nog flink gek doen en hij was ook best sterk. Mijn zusje had toen nog korte beentjes (ze is nu overigens 18 en bijna 1.80 lang Haha! ) waarmee ze hem niet goed kon opsluiten, dus in het begin ging het rijden met Manjo niet zo super, ze wilden allebei wel graag maar ze begrepen elkaar vaak niet. Met als resultaat wat jij hierboven beschrijft.

Mijn ouders en ik vonden het het beste als ze eerst nog een tijdje twee keer per week les zou hebben: op dinsdag op de manege - om toch de basisvaardigheden nog wat beter te leren beheersen op een 'braaf manegebeestje' en na een half jaar daarnaast ook op zaterdag met Manjo in de ponyclubles, omdat het uiteindelijk wel de bedoeling was dat zij met hem verder zou gaan als ik op kamers zou gaan voor m'n studie. Uiteindelijk bleek dat een hele goede oplossing.

Ik zou daarom aanraden om je dochter wel alvast (spelenderwijs) te laten wennen aan Sam, maar er nog niet te veel van te verwachten. Een beginnersles op de ponyclub (met eigen pony's) of een zelf samengesteld groepje met jonge kinderen is daarvoor prima geschikt. En laat haar ondertussen ook nog even een tijdje op de manege lessen. Jouw dochter en Sam zullen een combinatie moeten gaan vormen en dat heeft tijd nodig, zeker bij zo'n jong kind. Succes!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

soppie

Berichten: 24
Geregistreerd: 25-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 18:04

hoi, ik zou niet doorgaan met lessen, ik weet het hoe het is op zo'n manege en heus niet elke manege heeft dat, maar ik heb eerst leren rijden op mijn shet, ik viel er alleen maar af maar ik had lol, en ik ben helemaal niet bang voor paarden en ik zie heel veel meiden die van zo'n manege komen die durven gewoon niet mijn paardje vast te houden!!!
dusja als je je dochter de paarden in wilt hebben en zij natuurlijk het zelf het meets laat haar dan maar op sam rijden! of anders iets anders, ik weet BTW niet hoe groot ie is,maar zo leert ze het veel beter

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 18:55

Bedankt voor alle reacties tot zover. Het punt is dat ze op die manege gewoon geen stap vooruit komt. Niet dat ik zo ambitieus ben, helemaal niet zelfs, maar op deze manier leert ze voor m'n gevoel niet rijden. Ik heb er al eens eerder over gedacht om haar ipv manegelessen priveles op Sam te laten volgen, maar dan krijg je inderdaad dat ze nooit lekker met leeftijdgenootjes rijdt en dat is niet leuk. Nu straks op onze (pension)stal die groepslessen starten wordt dat al heel anders natuurlijk. Er zijn best veel kinderen bij ons op stal en ze vermaakt zich er altijd prima.
Maar inmiddels hebben we het er over gehad, en we (cindy, haar vader en ik) willen het zo gaan doen dat ze nadat haar leskaart is afgelopen toch stopt op de manege, en dan in plaats daarvan in ieder geval die groepsles op stal gaat doen en daarnaast priveles. Een optie zou ook nog kunnen zijn dat ze naast de groepsles westernles (prive) gaat nemen, in eerste instantie om te kijken of haar dat leuk lijkt. Zelf rijd ik Sam western, en zou het dus stiekem wel heel leuk vinden als Cindy dat ook gaat doen Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:03

Ik denk dat ze beter op Sam kan gaan lessen.
Als ze dit in groepsverband doet, zal ze dit net zo leuk vinden als op de manege, hoewel het in het begin nog wel even moeilijk zal zijn als ze de manege (pony's en vriendinnen) moet missen.
Aan de andere kant: ik heb als kind dus wel 1x per week les op een manegepony gehad. Het heeft veel nadelen omdat je langzamer leert, en dingen ook totaal niet leert.
Voorbeeldje: je dochter zal ook in die andere lessen leren consequent te zijn met Sam, niet zomaar 'laks' te zijn en hem de hoeken af te laten snijden, want dan gaat hij het de volgende keer weer doen... dit soort dingen. Dat zal ze in die lessen wel leren, en niet zozeer bij de manege.
Ook heb ik de ervaring dat er wanneer je in een les rijdt met allemaal 'particuliere' (geen manege-) paarden, dat er dan wat serieuzer wordt les gegeven, op zowel paard als ruiter gericht.
Bij de manege krijg je toch nog vaak standaard-antwoorden bij een probleem, en worden er vaak onderwerpen behandeld waarbij men op de ruiter gericht is, en niet op de combinatie ruiter/paard.
Misschien dat je dochter nog jong is, en nog veel moet leren, oke ben ik met je eens.
Maar de basis, de houding, het leren sturen, stap, draf, galop, figuren rijden, denk je dat ze dat ook op Sám kan leren wanneer er een goede instructrice bij is?
Als Sam een niet te ondeugend beestje is, denk ik dat je het best kunt proberen!
Heel veel geluk er mee!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:06

Ik denk ook dat je de goede beslissing neemt; je zegt het zelf al, in die manegeles leert ze niks, dus wat heeft ze eraan?
Met Sam kan ze toch ook in een groepsles en dat kan toch net zo gezellig zijn?
Succes, en houd je ons op de hoogte?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 19:22

Zelf ben ik vroeger ook begonnen met eens per week een les op de manege (dezelfde manege trouwens Haha! ). Ik had daar na een tijd ook een verzorgpony, en was er elke vakantie en elk weekend van s'morgens vroeg tot 'savonds etenstijd te vinden. Pas toen ik jaren later een eigen paard ging bijrijden kwam ik erachter dat ik eigenlijk nog maar amper kon rijden.
Vriendinnetjes op de manege heeft ze niet, we gaan er altijd heen voor het uurtje les en meer niet. Voor poetsen enzo krijg je amper de kans, maar dat haalt ze bij ons op stal allemaal ruimschoots in.
En Dorine, ze kan zeker de basis op Sam leren met goede instructie. Hij is weliswaar nog jong (zo'n 5,5 jaar is ie zo ongeveer), eigenwijs en beresterk, maar wel goudeerlijk en werkwillig. Er zit echt geen greintje kwaad in, dus dat gaat wel lukken.
Afgelopen zaterdag hebben ze trouwens samen nog meegedaan aan de misspony verkiezing bij ons op stal, hij was echt supersuperbraaf. Ik liep er weliswaar naast, maar toch: 27 verklede kinderen op "verklede" pony's in de bak, toeschouwers, de hele ratteplan, meneer zet geen stapje verkeerd en Cindy zat maar te stralen. Moet dus wel goedkomen toch? Zal trouwens ff een foto op in the picture zetten van ze Haha!

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:25

Waarom kun je niet gewoon kinderen op een manege zetten, wedden dat ze wel degelijk iets leren? Dit is nog een beginners les waar je dochter in zit maar later moeten ze, neem ik aan, op hun zelf gaan rijden! Ik rijd nu 6 jaar op de manege en rijd in een les met veel eigen paarden en ik ken wel meer mensen die ver komen op manege paarden.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:26

Ik heb een tussenweg gevonden. Mijn dochter, nu 10 jr., rijdt 1 x per week bij de manege op haar eigen pony Carys. Daarvoor reed ze altijd op manegeponys, iets wat ook een kunst kan zijn gezien de eigenwijsheid van sommigen. Ook krijgt ze af en toe priveles van een vriendin van mij, zij is instructrice en rijd zelf op Z-niveau. Les van mijzelf krijgen lukt niet. A. ze luistert niet naar mij en ik krijg een grote mond B. ik rijd zelf western.
Doordat Carys beslist niet makkelijk is, heeft ze echter al heel veel geleerd. Ik zou het niet aandurven om b.v. iemand van haar manegeles op haar pony te laten rijden, die liggen er zo af. Haha!
Tussendoor rijden we vaak samen in de bak waarbij ik nog van alles roep zoals "op de hoefslag"en "niet zo scheuren"" Tong uitsteken
Deze zomer ging ze zelf iedere keer met haar zadel naar het weiland op voor zichzelf te rijden. Ik stiekum kijken natuurlijk. Ze zijn door al het spelen ook naar elkaar toe gegroeid en het zijn nu vriendinnen. Het is verbazingwekkend hoe voorzichtig zo'n sterk dier wordt, als een kind op haar rug klimt. Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:40

hoi

het voordeel van manege lessen is dat ze op verschillende paarden rijd. Dat lijkt mij erg belangrijk , ik heb zelf op verschillende maneges gewerkt en ook les gegeven en dan merk je dat kinderen die altijd op het zelfde paard rijden , weinig vertrouwen hebben op andere paarden, en kunnen op die manier echt bang worden. Kan je het niet combineren?? 1 keer op een manege pony en 1 keer op je eigen pony??

groetjes debora Koe Koe

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 20:06

Hoi San.
Haha! Je zit er dus nog steeds mee. Ik heb ook een beetje met je meegedacht en je heb ook gelijk. Cindy steekt op die manege maar weinig op en zoals ik al tegen je zei, als moeder moet je je zo min mogelijk bemoeien met het rijden van je kind. Frusty . Als je Cindy 1x per week op Sam laat meerijden in de les en daarnaast dat zij 1x per week een half uur les krijgt van mij Schijnheilig en dan op Cora. Dan leert zij denk ik wat meer dan dat zij nu doet. Is dit misschien een oplossing?
Sam is gewoon nog te sterk voor haar alleen en in een groep loopt hij wat makkelijker mee waarschijnlijk.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 20:15

Hee Whera,
Sja, ik wilde gewoon weleens meer meningen horen Haha!
We gaan idd gewoon stoppen bij de manege, het is op stal sowieso toch wel zo dat ze nogal eens op mekaars knollies duiken dus dat scheelt ook alweer Cool In de groepsles gaat ze sowieso, en daarnaast wil ik ook eens gaan kijken of ze het westernrijden wat zal vinden. Dat wil ze zelf ook proberen, toevallig had ik het daar vanmorgen nog zo'n beetje met Miranda over. Enne...ben bang dat jij inmiddels net iets te vertrouwd voor haar aan het worden bent (m.a.w. zal ze nog wel naar je luisteren? *LOL* ) maar we kunnen het altijd een keer proberen natuurlijk.
Enne...Carys, ik zit dus met precies hetzelfde probleem: de grote mond en het feit dat ikzelf western rijd Haha!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 20:31

ik zou haar idd....1x per week op een manege pony laten rijden en nog 1x in de week met de manege les mee op haar eigenpony dan leert ze ook op andere paardjes rijden en ook op haar eigen paardje *LOL*

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:15

Zelf vind ik het ook wel belangrijk dat mijn zoon (13 jaar) op andere paarden blijft rijden en niet alleen op onze fjord rijdt. Hij heeft 1x per week les op de manege en gaat 1x per week met haar naar de ponyclub voor les. Sinds kort krijgt hij ook privé-les op Sylvana van iemand bij ons op stal en daar leert hij eigenlijk toch wel het meeste van. Dit is van iemand die hij heel erg aardig vindt, maar evenzogoed luistert hij graag naar haar en neemt de dingen goed op. En hij heeft nou echt niet de gemakkelijkste leeftijd. Ik denk dat het heel erg belangrijk is dat degene die les geeft er zelf heel serieus in is en dat ze dat goed kan overbrengen. Na afloop van de les is er dan weer tijd voor wat gezelligere praatjes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 09:12

Yep, een priveles op een manege op een manegepony, dan leert ze het makkelijker. En als ze DAT goed kan, dan kan ze eens les nemen op jullie eigen pony. MAar de overgang is nu echt nog te groot. Te veel tegelijk komt op haar af.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:57

Tja moeilijk ik ben het er mee eens dat er op de meeste maneges niks wordt geleerd. Maar zij vindt het leuk en misschien vindt ze het wel niet meer leuk als ze niet meer op de manege mag komen. Misschien de lessen op Sam laten volgen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:59

Bij ons op de ponyclub wilden ze niet eens kinderen aannemen die niet eerst wat lessen op een manege hadden gehad. 'Als je nog nooit les hebt gehad, heb je ook nog niets op een eigen pony te zoeken', redeneerden ze daar.

Moderatoropmerking:
Ik heb verschillende berichten verwijderd, aangezien het een topic is van 2001...
Laatst bijgewerkt door Martine op 04-01-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In dit topic niet meer reageren, bedankt!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, bonnielau, Malenka en 35 bezoekers