heet paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 10:54

Woody is echt een bloed paardje. hoe warmer die wordt hoe harder hij gaat lopen. De eerste 10 a 15 minuten is hij super braaf otdat zijn spieren zijn warm gedraaid dan begint het geetter. Hij wordt verschrikkelijk loperig en springerig. En is af en toe echt niet meer te houden of te sturen. Hij walst overal doorheen.

Iemand tips ??

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:58

In zo'n geval juist niet teveel overgangen gaan rijden, want daar maak je 'm nog actiever mee. Zelf heel rustig en stil blijven zitten. Blijf gewoon de correcte hulpen geven, ook al wordt hij daar heet van. Rij wel veel figuren (voltes en slangevoltes). Blijven rijden totdat je paard rustiger gaat lopen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:06

Leonie je zoekt heel hard naar een oplossing maar dat is erg lastig als je het paard niet kent. Is er niemand in je omgeving die je dagelijk kan begeleiden?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:10

heb gemiddeld 2 a3 keer per week les en een a twee keer rij ik hem dan zelf. Maar er is altijd wel iemand in de buurt die even kan helpen als het echt niet lukt

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:14

Wat zeggen die dan?
Je kan eventueel voer minderen, een half uur longeren voor je erop gaat...
Staat je paard de hele dag op stal of komt ie ook buiten?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:25

Hij komt er gemiddeld twee keer op een dag eruit. De wei mag niet meer sinds twee weken Boos!. Longeren is geen oplossing hoe langer hij loopt hoe heter hij wordt.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:53

Leonie_M schreef:
Hij komt er gemiddeld twee keer op een dag eruit. De wei mag niet meer sinds twee weken Boos!. Longeren is geen oplossing hoe langer hij loopt hoe heter hij wordt.


Ik heb soms ook hetzelfde. Die van mij is 3,5 jaar en er zit ook aardig wat bloed in. Laatst was hij de hele week erg braaf, maar moest ik weer aandacht besteden aan consequente reactie op mijn beenhulp. Dat had ik dus gedaan en dat ging weer goed.
De volgende keer dat ik erop ga, wordt hij dan ook hoe langer hoe heter.
Ik ben er gisteren wonder boven wonder op blijven zitten. Nu moet ik hem dus proberen weer wat rustiger te krijgen.
Ik ben van mening dat het een concentratieprobleem is. Ik probeer wel rustig te blijven, maar zet hem wel aan het werk. Ga niet af zitten wachten tot hij vanzelf rustig wordt. Hij onttrekt zich wel van zijn werk.
Dus ik zou zeggen, rij gerust overgangen en toch een beetje schakelen.
Ik krijg de galop op een volte bv wel onder controle en dan schakel ik op een lange zijde weer wat vooruit. Raak ik controle kwijt, stuur ik weer een volte in. Ik maak ook wat slangevolte en gebroken lijntjes. Die van jou is al weer ouder, dus die kun je vast met meerdere oefeningen bezighouden.
Longeren is mij ook niet nodig, de eerste 10 minuten is hij toch braaf als ik er op zit. Longeer ik wel, is hij al helemaal warmgedraaid als ik er op ga zitten. Dan moet ik gelijk aan de bak, nu heb ik nog wat tijd.
Of je moet hem helemaal moe longeren, maar daar schiet je volgens mij ook niets mee op.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:12

Ik vind dat je juist wel overgangen moet rijden, maar vergeet niet dat hij daarbij altijd op jou moet wachten!
Het tempo is van jou, zodra hij in jouw tempo loopt ontspan je, maar wanneer hij er ook maar aan denkt om het tempo weer over te nemen corrigeer je gelijk om daarna weer te ontspannen.
Het ontspannen is het belangrijkste maar dat wordt juist vaak vergeten, kijk of je jezelf daar op kan betrappen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:19

Als je inderdaad ontspant, scheelt dat zoveel.
Ik merk het direct. Als ik met een wat langere teugel uitstap, schrikt hij wel eens. Ik span aan, (dat doe je toch automatisch) daarna denk ik bij mezelf, oh nee ontspan, ik laat mijn spieren los en hij stapt al weer.
Ik probeer er echt op te letten dus dit speelt zich in een paar seconden af.

Gewoon eraan blijven rijden en dan komt het vast goed.
(moet ik ook vaak tegen mezelf zeggen) Je hebt gewoon snel de neiging om afwachtend te gaan rijden, maar dat het alleen maar erger.

Ik ben benieuwd of het gaat werken. Elk paard is anders. Bij mij lukt het ook niet altijd. Vanaf de kant is het altijd makkelijk natuurlijk. Laat je het even aan mij weten?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 12:25

Ik probeer zoveel mogenlijk te ontspannen. Gelukkig kijkt er altijd wel iemand mee die me er op wijst. Alleen zodra ik ontspan rent hij weer onder me vandaan. Probeer hem altijd direct weer terug te rijden. Hij wordt dan alleen zo sterk en druk. Dat betrap ik me er vaak maar dat ik hem op een akkoordje ga rijden. Helemaal fout natuurlijk

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:40

Ik ga met Sjuimpje mee.
Ontspannen en toch schakelen. Want je schrijft zelf, als jij je ontspant dan rent hij onder je vandaan. Dan is hij dus niet aan het been maar alleen loperig.
Dus gewoon aan het werk zetten en hem desnoods nog heter maken omdat je hem aan het been wil hebben. Je wil een directe reactie en je moet eraan blijven werken. Zet dat hete gedoe maar om in energie om hard te werken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:45

Je zegt het nu al zelf, je gooit het wel eens op een akkoordje...
Kortom, veel meer overgangen rijden, veel schakelen en het aller belangrijkste: blijf consequent!
Zodra hij in jouw tempo loopt, loslaten en ontspannen, daarbij sta je iets toe in je handen, maar dit mag maar een paar mm zijn, steek niet gelijk je teugels weg. De eerste paar keren/dagen (ligt er aan hoe volhardend hij is Haha! ) zal hij gelijk daarop weer het tempo overnemen waar jij dan gelijk weer op in springt.
Op den duur zal je steeds langer kunnen ontspannen.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 14:43

En dan ben ik na een half uur dood. Nee hoor grapje. Bedankt voor de tips

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:11

Leonie_M schreef:
En dan ben ik na een half uur dood. Nee hoor grapje. Bedankt voor de tips


Ha ha, dat herken ik. Ik heb ook eens zo'n vraag gesteld een hele tijd geleden en al die adviezen mbt jij bepaalt het tempo etc waren leuk bedacht maar leverden wel wat hele hoge sprongen op. Dat was toendertijd Max zijn reactie, hij ging dan stilstaan, ging wat door zijn achterbenen en sprong vervolgens als een katapult naar voren en omhoog .

De oplossing bij hem was om hele vreemde lijnen te rijden, continu af te wenden, op de middellijn weer de andere kant op rijden etc. Door de vele wendingen komt hij vanzelf terug in tempo en tegelijkertijd gaat hij zich steeds meer op jou concentreren omdat hij niet weet welke kant hij op moet. Langzamerhand is het steeds beter gegaan en nu gebruikt hij zijn tomeloze energie om met mij mee te werken.
Misschien kan je het eens proberen. Succes.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:34

Kleintje schreef:
Ik ga met Sjuimpje mee.
Ontspannen en toch schakelen. Want je schrijft zelf, als jij je ontspant dan rent hij onder je vandaan. Dan is hij dus niet aan het been maar alleen loperig.
Dus gewoon aan het werk zetten en hem desnoods nog heter maken omdat je hem aan het been wil hebben. Je wil een directe reactie en je moet eraan blijven werken. Zet dat hete gedoe maar om in energie om hard te werken.


Ik ga ook met Sjuimpje en Kleintje mee.

Ik ken het probleem wel een beetje omdat ik ook een heethoofd heb Knipoog Longeren helpt inderdaad niet.. dan schud je hem alleen maar wakker. Ik noem het altijd dieselmotortjes. Ik los het op bovenstaande manier op en absoluut niet op akkoordjes gooien want ze zijn zo slim en voor je het weet heb je niets meer te vertellen Aan het werk zetten en hem geen tijd geven om te etteren, veel overgangen rijden en schakelen, figuren rijden etc.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:30

Scum schreef:
In zo'n geval juist niet teveel overgangen gaan rijden, want daar maak je 'm nog actiever mee. Zelf heel rustig en stil blijven zitten. Blijf gewoon de correcte hulpen geven, ook al wordt hij daar heet van. Rij wel veel figuren (voltes en slangevoltes). Blijven rijden totdat je paard rustiger gaat lopen.


Overgangen rijden kan ook helpen om het paard WEL moeier te maken. Ik dacht dat het paard van Leonie_M een jong beestje was, en sommige jonge paarden hebben moeite met een (goed gereden) overgang. Zo kun je ze dus ook moe rijden, dus niet hard doorrijden dat het paard moe wordt maar gewoon simpele dingen zoals overgangen goed rijden.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 18:35

Het is idd een jong paard. Hij is net 5 en nu zo'n 5 maanden onder het zadel

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:13

astridh schreef:
De oplossing bij hem was om hele vreemde lijnen te rijden, continu af te wenden, op de middellijn weer de andere kant op rijden etc. Door de vele wendingen komt hij vanzelf terug in tempo en tegelijkertijd gaat hij zich steeds meer op jou concentreren omdat hij niet weet welke kant hij op moet. Langzamerhand is het steeds beter gegaan en nu gebruikt hij zijn tomeloze energie om met mij mee te werken.
Misschien kan je het eens proberen. Succes.


hihi... dat was mijn antwoord op jou vraag destijds. Leuk!
Maarre inderdaad zie boven, rijd overal kriskras halve/ hele vierkantjes en gekke wendingen. Niet te ronde, voorspelbare lijnen. Verder rijd niet te lang (krijgt hij alleen maar meer conditie van) en stap regelmatig eens na 10 minuten af, als hij alleen maar nog maar braaf is geweest. Dan houdt Woody er zelf ook nog veel ol in. Verder waak ervoor dat je niet alleen op ontspanning probeert te rijden. Daar wil ik zelf ook nog wel eens gemakkelijk intrappen, dan bedoel ik dus alleen maar hooo, braaf roepen en willen laten halsstrekken.... Rijd eerst eens een tijdje wat korter, maar wel op die manier dat hij zn aandacht helemaal 100% bij jou is.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:40

ik zou hem vooral veel afleiden tijdens het rijden, dus alle aandacht opeisen door steeds iets anders te doen en oefeningen geen 2 keer achter elkaar doen, zodat hij op jou geconcentreerd moet blijven en geen tijd heeft om zelf al te veel na te denken.heel gevarieerd rijden dus.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:47

parnassia schreef:
hihi... dat was mijn antwoord op jou vraag destijds. Leuk!
Maarre inderdaad zie boven, rijd overal kriskras halve/ hele vierkantjes en gekke wendingen. Niet te ronde, voorspelbare lijnen. Verder rijd niet te lang (krijgt hij alleen maar meer conditie van) en stap regelmatig eens na 10 minuten af, als hij alleen maar nog maar braaf is geweest. Dan houdt Woody er zelf ook nog veel ol in. Verder waak ervoor dat je niet alleen op ontspanning probeert te rijden. Daar wil ik zelf ook nog wel eens gemakkelijk intrappen, dan bedoel ik dus alleen maar hooo, braaf roepen en willen laten halsstrekken.... Rijd eerst eens een tijdje wat korter, maar wel op die manier dat hij zn aandacht helemaal 100% bij jou is.


Ik heb hetzelfde een beetje.
Ik heb een 3 jarige, het verschilt per keer met rijden. Als hij braaf is rijd ik 20-30 minuten en dan stap ik eraf
De andere keer is hij behoorlijk heet. Dan eerst 10 minuten is hij braaf en dan pas begint het. Als ik dan afstap heb ik het gevoel dat ik hem zijn zin geef. Ik ben hem dus een tijdje aan het rijden en hij gaat dan steeds beter en ontspant en daar heb ik wel even voor nodig en hij is lekker aan het zweten en dan is hij moe. Hij is pas 3 dus ik wil hem niet te veel belasten, maar als ik zou afstappen als ik nog geen controle heb gevoeld, is dat ook niet goed, lijkt mij.
Je kunt ook echt merken dat het een 3 jarige is dus dit komt niet vaak voor. De ene week is hij de hele week harstikke braaf en dan istie weer een paar keer kriebelig. Verward
Ik heb liever dit dat een slome duikelaar, dus het komt vast goed.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:21

Het probleem ken ik. Mijn paard is dan wel 10 al maar soms zo heethoofderig. Op stal noemen ze hem stuiterbal. In de winter moet ik hem wel eens longeren voor ik erop ga anders lig ik er af op het momeny van opstijgen. In de zomer staat hij de hele dag buiten en kan ik er zo op. Ik rij veel overgangen, wendingen enz. Soms tot grote ergernis van andere ruiters aangezien zij dan niet weten waar ik heen ga want ik rij dan niet de standaard wendingen. Ik kan nu drie kwart van de tijd zijn heethoofderig gedrag omzetten in werken. En als hij er lekker doorheen loopt is hij ook veel minder kijkerig en springerig.
En ontspanning. Sinds ik veel ontspannener zit stuitert hij minder. En als hij weer eens begint te stuiteren dan ben ik zo relaxt dat hij weer ophoudt terwijl hij in het begin wel een half uur doorging. Ook omdat ik zelf dan gespannen werd.

En alert blijven. Laatst verslapte even mijn aandacht en toen naaide meneer ertussenuit.

Ik zet hem continu aan het werk. En blijf in mijn systeem rijden als hij weer eens wat heet wordt of kijkerig of schrikkerig. Want zodra ik verander (bv strakker worden in mijn handen) dan verandert hij ook dus consequent in mijn systeem blijven en tot nu toe wordt hij dan vanzelf weer rustiger.

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:39

Wat ik uit ervaring heb meegemaakt is dat als ik op een wat actiever(heter) paard rijdt dan wil ik nog wel eens m'n benen van m'n paard afsteken......dat is dus ook niet de bedoeling probeer vooral je benen aan je paard te houden en door te blijven rijden. Maar wat ik ook gezien heb is dat als mensen op een wat actiever paard rijden hem/haar zo op een volte kwakken om de snelheid er uit te halen....Wat jij moet doen is gewoon op je gevoel rijden....jij kan het beste beslissen hoe hij aanvoelt

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:44

Ik ken het ook. De merrie die ik rij is 20 maar gedraagt zich als 3 jarig renpaard Wil het liefst hard, harder en hardst.

Ik vind het moelijk om veel overgangen te rijden, ik heb juist het idee dat ze er nog heter van wordt, maar dat ligt wrs aan mijn manier van overgangen rijden (niet ontspannen).
Ik probeer nu zoveel mogelijk te sturen, wendingen en voltes rijden en flink mijn been eraan te houden. Dan gaat ze wat minder zelf nadenken en wachten op mij.

Lilo
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:43

Je moet hem vaker rijden, vier keer in de week is echt veel te weinig. Hij heeft veel energie, dus moet hij hard aan de slag, dat is het enige dat helpt. Veel draven, desnoods twee keer per dag rijden en zelf rustig blijven.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:48

joy is ook zo'n geval Lachen
mijn instructrice zegt precies wat sjuimpje hier verteld
beetje overbodig om het te herhalen.succes!