inrijden van een tinker!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

inrijden van een tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 12:50

hoi allemaal
ik heb sinds 4 weken een tinkerruin van ruim 2.
volgend voorjaar word ie ingereden, en nou vroeg ikme af hoe hebben jullie dat gedaan? zelf of door iemand anders ? en hoe verliep dat viel het mee of tegen? en het buitenrijden met een jonge tinker waar moet je om denken?

ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele tips zijn welkom!
alvast bedankt


cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:01

Ik dacht dat tinkers laat "rijp"/"volwassen" worden, als dat zo is vind ik het inrijden, in het voorjaar van het jaar dat hij 3 wordt, vroeg.

[o]

Lilo
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:40

Hoi!

Het inrijden van een tinker valt over het algemeen heel erg mee. Ze zijn vaak niet zo lastig. Drie jaar is absoluut niet te jong, je kan er rustig mee beginnen in het voorjaar. Belangrijk is dat ie je vertrouwt, dus begin vroeg met longeren en spelenderwijs met zadels etc. Buiten moet je er rekening mee houden dat hij sneller zal schrikken dan ervaren paarden, daarom is vast aan de hand naar het bos een goede voorbereiding.

waarheid is slechts subjectieve overeenstemming tussen intersubjectieve discussiepartners

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:53

Wij zijn op het moment onze fjordenruin aan het beleren en ik moet je zeggen dat dat allemaal reuze meevalt Tong uitsteken
Ik doe het overigens niet zelf maar probeer wel te helpen waar dat nodig is.
Bij ons helpt er een vrouwtje die al vaker een pony heeft beleert.
Eerst hebben we hem wel zelf leren longeren en aan de zweep te wennen, dus alle gangen........en dan ook op de stem luisteren, daarna hebben we voorzichig een longeersingel erop gelegt en ook daarvan was hij niet onder de indruk........toen volgde het zadel.
Paar keer gelongeerd met zadel en dan met de beugels naar beneden, en toen is Renate erop gaan hangen en een paar rondes gestapt.......
Nu is hij afgelopen maandag voor het eerst "bereden" nog wel aan de longe.....maar ze heeft een aantal rondes gestapt en gedraaft.......
BIj Vigo valt het allemaal niks tegen en we hebben nog geen bok van hem gehad........hopelijk dat het zo voorspoedig blijft gaan OK dan!

Ik hoop dat het volgend jaar bij jou ook zo lekker gaat......
Het scheelt denk ik al wel enorm dat je hem al jong hebt, dus je hebt de tijd om een band met hem op te bouwen en hem jou te leren vertrouwen Lachen

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:55

Ik heb ook een 2-jarige Tinkermerrie (wordt in November 2,5), die ik van het voorjaar in ga rijden..
Tinkers zijn wel laat rijp, maar als je rustig aan begint, moet het geen probleem zijn.
Helaas kan ik je verder geen tips geven, maar in elk geval succes!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:43

Lilo schreef:
Hoi!

Het inrijden van een tinker valt over het algemeen heel erg mee. Ze zijn vaak niet zo lastig. Drie jaar is absoluut niet te jong, je kan er rustig mee beginnen in het voorjaar. Belangrijk is dat ie je vertrouwt, dus begin vroeg met longeren en spelenderwijs met zadels etc. Buiten moet je er rekening mee houden dat hij sneller zal schrikken dan ervaren paarden, daarom is vast aan de hand naar het bos een goede voorbereiding.


Ik weet niet waar je dit op baseert?
Het klopt dat tinkers over het algemeen, er zijn altijd uitzonderingen, redelijk rustig zijn. Maar ook gigantisch eigenwijs, je moet dus goed weten wat je wilt en heel consequent zijn.
Bovendien zou ik nog een half jaartje langer wachten met inrijden, maar dat is je eigen keus.
Buitenrijden moet je, net als met elk ander paard, doen samen met een arvaren paard. Ter voorbereiding kun je hem al wel aan wat dingen laten wennen. Maar neem de eerste keer dat je echt de weg op gaat (dit moet je pas doen als hij in de bak goed luistert) een ervaren paard mee, dat nergens van schrikt.
Ik weet verder niet hoeveel ervaring jij hebt. Maar als je weinig of geen ervaring hebt laat het dan alsjeblieft door iemand anders doen, of zorg iig voor hele goede begeleiding.
Mijn zusje en ik hebben destijds Tiko als 5-jarige gekocht, hij moest ook nog ingereden worden (was al zadelmak). we hebben dat destijds wel zelf gedaan zonder genoeg ervaring, hier hebben we eigenlijk nog steeds spijt van. Het is uiteindelijk allemaal geod gekomen, maar we zijn wel 2 jaar bezig geweest om al onze eigen fouten er weer uit te rijden. Bovendien had het heel er fout kunnen gaan (wat gelukkig niet gebeurt is).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:42

Hoi, ik wil alleen ff zeggen dat ik ook een 3-jarige tinkermerrie rij, en tuurlijk heeft zij ook haar kuren, maar ik wil niet zeggen dat tinkers de braafste paarden zijn, dat vindt ik dus niet, ok ze zullen misschien niet ze snel ergens van schrikken, maar daar heb je het ook mee gezegd, en wat er al werd gezegd, als het paard je vertrouwd, zul je misschien ook eerder (evt. met een ander) bijv. naar buiten kunnen, maar dat kun je net zo goed ook met een KWPN-er, maar goed dat is dus mijn mening.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:00

Tinkers zijn ook gewoon paarden Knipoog ...ik zou zelf iets langer wachten met inrijden(vind zelf net 3 vrij jong) en zeker zelf niet gaan prullen maar het door(of samen met) een ervaren iemand doen......zoals hierboven al staat je hebt zo iets fout geleerd maar eer je dat er weer uit gereden hebt.....

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:29

Hoi,

ik vind zelf eigenlijk dat je geen standaard- leeftijd kunt geven voor het inrijden: het paardje moet er klaar voor zijn. Bekijk zijn gedrag in de komende maanden eens goed, hoe gaat 'ie om met andere paarden, hoe is zijn gedrag tov. van jou, wat vindt hij van nieuwe dingen, etc. Als hij nog erg speels en onzeker is, kun je beter wat langer wachten; is hij vrij stabiel qua persoonlijkheid dan kun je kalmpjes aan beginnen met het zadel en leunen ed. Het inrijden zou ik laten doen door iemand die er echt ervaring mee heeft.

Chubby's inrijden is (achteraf gezien) op erg jonge leeftijd geweest. Ik heb haar gekocht in oktober 2001 als 2,5 jarige. Haar karakter begon echter in maart/ april vorig jaar dusdanig te veranderen dat inrijden een logische stap leek. Als ik haar niet echt bezighield (ze stond overigens hele dagen op de wei met een maatje) was het een draak van een knol. We zaten al wel af en toe op haar rug en daar had ze best lol in. Ik heb haar dus in laten rijden door een zeer ervaren man (en dat kon niet op de schattige manier gaan, echt niet, het was echt een soort overwinning die behaald moest worden).
Hij heeft de 1e knopjes erop gezet (lopen, stoppen en sturen) in 4 dagen en de rest heb ik daarna gedaan.. Sindsdien is het een geweldig paard, ze doet echt geen stap verkeerd (naja, soms is het wel een deugniet), ze heeft respect gekregen voor mensen en het rijden vind ze echt geweldig...

Afgelopen keuring in Houten werd me gezegd dat ze van begin 2000 is... Ze is dan wel errug jong ingereden, dus we trainen wel intensief, maar niet te lang. En we wisselen regelmatig af met buitenritjes ed.

Chubby is dus eind april ingereden en 2 juni reden we mee met de Tinkerrit in de Drunense Duinen! Gewoon tjoep, de boel overdonderen. Het was weliswaar een lange rit (vooral voor zo'n jong ongetraind ding), maar door de kalmte van al die andere ervaren Tinkertjes liep ze 's avonds bij thuiskomst nog heerlijk fris de wei in.

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:43

Vaak is het met dat soort dieren opstappen weg rijden maar als er tussen zo'n soort een echte foute zit heb je een heel groot probleem want dan zijn ze dubbel gevaarlijk.
Ik zou je adviseren om hem weg te brengen en hem wat verder door te laten rijden. Zorg wel dat je een goede hebt, ook tussen mensen die zadelmak maken zit veel prut.

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 20:07

hoi allemaal,
tot zover alvast bedankt voor het antwoorden, meer berichtjes zijn natuurlijk welkom!
ik heb meteen eigenlijk voor mezelf al besloten dat ik het daadwerkelijke zadelmak maken wil laten doen , het inrijden wil ik doen samen met iemand anders en eventueel les nemen. ik vind het beleren van een jong paard te belangrijk om het te verprutsen. ik wil dan ook geen risico nemen en ik hoop dat wanneer ik het allemaal rustig aan ga pakken ik een geweldig paard aan sogno ga hebben.
ik heb hier iemand in de buurt die me wel kan helpen en die zelf erg hoog in de sport rijd en die regelmatig tinkers en andere paarden beleert.
ik denk dat het volgend jaar wel goed komt . laatst heb ik voor de fun mijn zadel eens gepast en gekeken of de singel goed was en dat vond meneer geen enkel probleem!
ik vind dat ie verder ook braaf in de omgang is en ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

heb je tips ik hoor het graag!
groetjes!

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:16

Zadelmak maken is niet moeilijk, dat kan echt iedereen maar dan ook iedereen die doodstil kan zitten en er niet afvalt. Het verdere doorrijden, dat is een stukje moeilijker, ik denk dat het verstandig is als je aan jezelf twijfelt en nog nooit eerder een paard hebt doorgereden en je wilt meteen met een fijn paard aan de gang dat je hem ook wat verder laat doorrijden zodat je er meteen een heel eind mee op weg bent. Ik ken maar weinig paarden die een echt correcte basis hebben van los door het lijf lopen, goed aan het been zijn en fijn terugkomen en waar een fijne mond opzit. Hoe zal dat probleem toch komen..................

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:04

Wat doe je nu met hem? Al lekker veel aandacht aan 'm besteden zodat ie al goed aan je gewend raakt en je helemaal gaat vertrouwen. Je moet wel consequent zijn met dingen als netjes stilstaan bij het poetsen, als je daar nu al aan probeert te werken heb je daar later profijt van Lachen Daar bedoel ik niet mee dat je 'm meteen knallen moet geven of zoiets, je moet rustig blijven, daar bereik je uiteindelijk het meest mee. Succes ermee heh! En wat betreft het inrijden; zorg dat je goeie begeleiding hebt als je het zelf gaat doen, en laat het anders doen (als je zelf niet zo ervaren bent) door een ervaren iemand. Anders verpest je je paardje zo, dat je later problemen krijgt, en da's natuurlijk zonde. Veel geduld hebben en het niet te snel opbouwen. En wat ook geldt: beter kort en goed, dan lang en matig. Je kunt beter kort longeren, maar dat het wel goed gaat, dan lang, maar niet zo goed. En altijd stoppen op het moment dat het goed gaat. Niet zolang doorgaan dat ie weer slechter gaat lopen. Ik ben heel benieuwd, groetjes en xje veer

Brent mijn stoere vent !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers