wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 20:50

hallo,
ik zal eerst es de situatie beetje uitleggen
ik ga nu iedere week gaan rijden in de manege t'peartkin, ik rij daar met manege paarden de zaterdag in de gevorderde les( dressuur), nu ga ik ook voor het A-brevet
nu heb ik de kans om nu zaterdag en 8 dagen eens een proefles western te volgen, en als ik het leuk ind kan ik daar de zaterdag gaan helpn en in ruil daarvoor enkele van hun paarden rijden, nu is men vraag, ik zou dan om de 2 weken gaan dressuren en de andere weken gaan westernen, Haha!
maar valt dat te combineren?ale ja,dressuur is direct een heele andere omgang met het paard dan western en als k die mevrouw hoor babbelen, dan zijn er momenten bij dat er niet al te zachtzinnig met een western paard wordt omgegaan, daarentegentaat er wel dat ze mij de principes zou willen leren van het longeren en zadelmak maken en zo en dat ze mij gaan leren rijden,
zouden jullie zo vrij willen zijn om jullie mening te geven?
liefst wel zonder elkaar aan tevallen aub Schijnheilig
en als je nog vragen hebt mag je dat ook stellen zulle
merci
greetz kim


pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:55

Ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was hoor ,
hoewel de uitspraak ''niet te zachtzinnig met een westernpaard omgaan'' nu niet direct klinkt als een adres waar je wilt beginnen met een nieuwe ervaring Lachen

Maar de 2 combineren is juist heel leerzaam lijkt mij , je pakt verschillende inzichten en methodes op en kunt daarvan zelf meenemen en onthouden wat je nuttig vindt en wat goed voelt.

Is alleen maar mooi om je paarden-verstand en -gevoel verder te ontwikkelen.

Als het niet bevalt , als de manier WAAROP je niet aanstaat of als je je prettiger voelt bij de ene of de andere stal kun je altijd nog voor 1 van de 2 kiezen , en de andere laten vallen , toch ? Lachen

Leuk joh , eens andere ervaringen opdoen , gewoon doen !!! OK dan!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-03 21:02

oke pmarena, bedankt voor jouw antwoord
ik zal het es uittesten, je weet nooit he
(ps met dat niet te zachtzinnig bedoelde ik eigenlijk zo va : die mevrouw vertelde dat ze soms met haar paarden in een klein manegeke ging gaan rijden, maar als hij dwars was dan liet ze het daarbij en ging ze later op de avond thuis zelf nog gaan rijden, en dan lokt ze hem er weer uit zen schelp en zodra hij het weer deed V£LAM!!! de sporen erin en ook dat ze soms wondjes hadden op de flanken an de sporen enzo, maar ik heb ze dan zien rijden en dan zag het er allemaal heel mooi en ontspannen uit (met een 4 jarige hengst)waarschijnlijk heb ik het verkkerd op en is dat de normale omgang met die paarden,
maar zal men rijstijl bv voor dressur daar niet in befvloedt worden dat ik bv een slechte '' zit ontwikkel?

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:25

Ik zou het zeker proberen. Alles wat je leert (ook van de negatieve dingen kun je leren Cool ) is immers meegenomen. Je bent niet verplicht om het over te nemen tenslotte. En je kunt altijd weggaan als het je niet meer bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:29

Juist hartstikke leuk om weer nieuwe inzichten erbij te leren, daar wordt je zelf als ruiter alleen maar wijzer van! Pik de dingen die je aanstaan en goed liggen eruit, en de dingen die je niks vindt of die jou niet passen laat je lekker links liggen.
JUIST op die manier ontwikkel je je eigen rijstijl!
(en als het je niet bevalt, kun je gewoon terug naar je wekelijkse les op de Engelse manege, niet?)

Heel veel plezier gewenst!

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:30

Nou wat ik je wel kan vertellen is dat wondjes in de flanken niet de normale omgang is met paardne ook niet in de western sport.
Sommige mensen (en dat hoef jij helemaal niet te zijn maar even over het algemeen genomen sorry daarvoor) denken western is hard en dan trek je en schop je maar zo werkt het niet het gaat nog steeds om een goede smaenwerking en in de proef de samenwerking en de harmonie tussen paard en ruiter.
Maar ik heb een idee voor je als je echt kennis wil maken met de westenr sport zou ik zeggen kom van 24 t/m 28 september naar de Nederlandse Kampioenschappen voor Western Rijden en maak daar kens ook met bijna alle onderdelen van de western sport en met allerlei mensen.
Misschien heel leerzaam en dan kan je zien dat het ook anders kan.
Maar en dat is niet tegen jou persoonlijk absoluut niet maar waar ik een beetje moe van wordt is dat mensen van buitenaf almaar denken dat western hard rijden rukken en plukken aan je paard is maar dat is het absoluut niet.
Kom naar de NK en maak kennis met de sfeer en spirit en de mooie proeven in Western Pleasure, Reining o.a. en vertel wat je ervan vond.
Veel succes en ik hoop je verhaal te kunnen horen dat je naar de NK bent gekomen (ik zelf vind het keer op keer een heel leuke en gezellige ervaring en voor de bokt mensen zeker als het plan van een bokt meet en greet op de NK doorgaat. Daar weet ik overigens nix vanaf daarvoor moet je in het onderwerp Nk marienheem WRAN zijn)

Groetjes Trin

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Nienha
Berichten: 33
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:31

Altijd doen! Ik heb momenteel 1x per week 'engels' les op de manege, en sinds januari ook 1x per week western les. In de zomervakantie stonden de 'engelse' lessen stil en heb ik dus alleen western gereden. Ik dacht dat ik na de zomer de combinatie erg moeilijk zou vinden. Maar dat viel mee, ik heb er alleen maar profijt van gehad! De 'engelse' lessen gaan ineens veel beter! Lachen
Ik ben door het westernrijden veel relaxter gaan rijden, beter gaan zitten (meer achterover, dus beter rechtop). En het meer met je zit moeten rijden heeft mij ook alleen maar voordelen opgeleverd!
Bovendien heb ik in beide zoveel plezier dus zolang de combinatie niet te verwarrend is, blijf ik lekker zo doorgaan! OK dan!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 00:53

Het lijkt mij heel moeilijk om western te leren rijden als je ook nog dressuur rijdt om de week. Dat zou ik dan een tijdje rechts laten liggen. Of ligt dat aan mij? Want er gaat toch wel een tijdje overheen voordat je bent overgeschakeld.

Maar het kan zijn dat jullie daar geen problemen mee hebben (gehad)... Ik zelf leerde het vrij snel. Maar mn moeder bijvoorbeeld reed ook nog af en toe dressuur en die leerde het veel minder snel.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:57

Ik sluit me bij Malabarista aan, het zal erg lastig zijn de twee stijlen door elkaar te gebruiken en ik geloof ook niet dat je na 8 dagen al zo ver bent dat je hun paarden kunt rijden en bv. les kunt geven. Je schrijft dat ze niet zachtzinnig met de paarden omgaan? Dan zou ik er niet gaan lessen, als je dat bij voorbaat al weet. Je krijgt alleen een heel verkeerd beeld en dat is jammer.
Ga inderdaad eens naar een wedstrijd kijken met een westernkenner. Die kan je dan vertellen wat goed en niet gewenst is qwa rijstijl Knipoog .

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:17

Hoi, even mijn bescheiden mening: Bloos
Paardrijden is paardrijden, of je nu westernrijdt of dressuur, de manier waarop je met je paard omgaat blijft hetzelfde!
Beetje raar dat je, als je dressuur rijdt, het dier normaal aanpakt en hetzelfde paard als westernruiter ineens hard zou moeten aanpakken, onzin. Bloos! Mensen vergeten wel eens dat een paard geen machine is.
En als je dan zo hard moet prikken met je sporen dat het paard er wonden aan overhoudt....
Zoals hierboven al is aangegeven: kijk het eens heel goed aan..hoe die mevrouw met haar paarden omgaat is volgens mij het belangrijkst.
Dit is ook een onderdeel van het paardrijden hoor! Eigenlijk de basis van alles lijkt me.
Succes met je beslissing! OK dan!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 17:54

halootjes iedereen!!!
bedankt allemaal voor jullie antwoorden
trin, voor die wedstrijden in nederland gaat een klein beetje zeer moeilijk zijn, ik woon namelijk in belgie enne men ouders zijn niet echt geinterisseerd(?) in paarden en zeker niet om mij daarheen te brengen en daar dan nog een paar dagen te blijven Scheve mond .
dusse dat gaat een beetje moeilijk zijn,
enne nog effe ter verduidelijking, dat hard aanpakken doen ze alleen als ze dwars zijn( dat van de flanken die wondjes vertonen, vertelde ze nadat ik het had gevraagd of dat ze dan geen wondjes krijgen, en ze zei ook dat dat nog maar een paar keer gebeurd was bij haar hengst omdat hij zeer zeer dwars was en ze hem had moetten aanpakken,
enne ik wil de engels rijstijl nioet opgeven, gewoon omdat k in die manege verliefd ben geworden op een oude manege pony en dat ik haar niet wil achter laten,(ik ben een van de enige die haar nog een beetje deftig borstelt en verzorgt voor dat ik er mee moet rijden( ik borstel ze zowiezo iedere keer ik ga hoor maja)

dusse nogmaals allemaal bedankt!!!

men ma heeft juist gebeld en ik mag binnen 2 weken eens gaan lessen, vind ik het niet leuk of is het een beetje te grof kan ik nog altijd weggaan he

greetz kim

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:05

dutske schreef:
vind ik het niet leuk of is het een beetje te grof kan ik nog altijd weggaan he

greetz kim


en als dat zo is doe ons dan een lol en vertel haar dat wij van Bokt het met deze methodes niet eens zijn!!!!!

Ik verwacht trouwens dat je er helemaal aan verslaafd raakt hoor!!!!!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 21:10

oke margee, dat zal ik doen,
ik hoop het eigenlijk ook wel een beetje stiekem(dat ik eraan verslaafd geraak he) Knipoog (ook al dat ik tegen men ma zeg dat ik het waarschijnlijk toch niet leuk zal vinden Schijnheilig ) ik ben nu al allemaal boeken en internet aan het afschuimen over western rijden!, *LOL* en ook is het omdat ik in de manege niet meer vooruit ga Scheve mond , ik heb een zeer goede leraar, en hj leert ons veel OK dan! , alleen de paarden, we hebben dutske (pony waar ik aan verslaafd ban maar die te oud is om serieus mee te rijden) Verdrietig nicky (zeer kleine haflinger die alles behalve comfortabel zit en goedi s om mee te rijden) Haha! heidi( goed paard maar wij hebben er geen kans voor omdat die altijd ingenomen is door de betere ruiters( die overigens soms wel een eigen paard hebben, maar die er liever niet mee rijden omdat hij bokt? Boos! ) piranhaa, sortis zelfde verhaal als heidi, dit zijn de paarden, dusse, Verward nu zou ik misschien de kans hebben om te leren RIJDEN! Pling ook al is het een andere stijl Vingers aflikken
dusse,
ik zal toch moetn leren om men verhalen wat in te korten, hele lappen tekst typ ik altijd, Scheve mond
ook nog info over het western rijden zelf mag nog altijd komen hoor!!!
greetz kimmetje OK dan!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:39

dutske schreef:
dressuur is direct een heele andere omgang met het paard dan western en als k die mevrouw hoor babbelen, dan zijn er momenten bij dat er niet al te zachtzinnig met een western paard wordt omgegaan,
greetz kim



deze snap ik echt niet.
bij western word juist wel rustig omgegaan met het paard (tenminste dat is de bedoeling ervan hahahahhaha)
ik zou het doen is toch leuk????? OK dan!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 21:46

nee,ja, ik denk dat ze meer bedoeld als ze met haar hengst rijdt en als ze vraagt voor naar links te gaan en hij gaat naar rechts in de plaats dat ze ham dan ''afstraft'' door haar sporen te gebruiken, en waarschijnlijk dat ze ze ook weles te hard gebruikt heeft( opzettelijk of niet!?) dat hij dan wondjes vertoont, maar ik denk dat iedere ruiter dat wel es heeft meegemaakt dat hij/zij de sporen es te hard heeft gebruikt of dat zen paard es een striem op zen achterhand heeft (gewoon omdat hij zo ver ging dat je wel echt een beetje zeer boos werd en je een beetje te hardhandig was) diegen die zich hieraan nog NOOIT schuldig heeft gemaakt, werpe de eerste steen!!!
ik ga het alleszins wel uitproberen

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:51

pmarena gaf wat mij betreft het enige goede antwoord... Doe zoveel mogelijk ervanring op en neem er van mee wat je bevalt.

Zoals een beruchte kabouter eens zei: Verzamel geen rij-stijlen maar inzichten!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 22:20

ik heb alle tekstjes gelezen, en ik heb uit ieder tekstje genomen wat mij bevalt , en zo zal ik ook doen wanneer ik daar ga gaan zien
ps, dapperdier, wie was die kabouter? Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:21

dutske schreef:
wie was die kabouter? Tong uitsteken

Rom stel je eens voor Lachen


DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:41


Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 22:46

ahzo
vlug es gaan kijken

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:06

dutske schreef:
hij gaat naar rechts in de plaats dat ze ham dan ''afstraft'' door haar sporen te gebruiken, en waarschijnlijk dat ze ze ook weles te hard gebruikt heeft( opzettelijk of niet!?) dat hij dan wondjes vertoont, maar ik denk dat iedere ruiter dat wel es heeft meegemaakt dat hij/zij de sporen es te hard heeft gebruikt of dat zen paard es een striem op zen achterhand heeft (gewoon omdat hij zo ver ging dat je wel echt een beetje zeer boos werd en je een beetje te hardhandig was) diegen die zich hieraan nog NOOIT schuldig heeft gemaakt, werpe de eerste steen!!!

nou het spijt me maar ik heb nog nooit mijn sporen te hard gebruikt als je er niet mee kan omgaan moet je je sporen aflaten, en als je je paard niet aankan moet je er niet op rijden.
Ik keur dat dus absoluut niet goed hoor sporen gebruiken zodat je paard wondjes vertoond, ik kan hier heel boos over worden. Huilen

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 21:31

ik begrijp je ergernis hoor, maar miss heeft ze het verkeerd uitgelegd ofsow.ik zal zatedag vo de eerste les gaan en dan verslag uitbrengen


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:41

Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:42

Hallo Dutske, ik weet niet waar Roeselare ligt, maar 20 en 21 september zijn er in Peer (B) ook western wedstrijden. Op manege de Breugelhoeve. Als je geinteresseerd bent, pb me maar even. Groetjes

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers